3 juni 2024

Bestuurslid Kim Bruggeman: ‘De Code mag best wat rebelser worden.’

Toen Kim Bruggeman in juli 2022 aan de slag ging als directeur arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden bij de NS werd gevraagd of hij vanuit die functie ook wilde toetreden tot het bestuur van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. “Dat was geen vanzelfsprekendheid, maar wel gewenst”, vertelt hij. “De NS is een van de initiatiefnemers van de Code en vanaf het eerste uur betrokken. Bovendien vind ik het persoonlijk belangrijk om me hiervoor in te zetten.”

Een gedeelde verantwoordelijkheid
Eerder werkte Kim 21 jaar bij KLM. Hij vertelt: “De laatste jaren bij KLM werkte ik op het gebied van HR. Vanuit die hoedanigheid kwam ik voor het eerst in aanraking met de Code VM. Ik vind het belangrijk dat de Code er is en dat opdrachtgevers en opdrachtnemers kritisch en welbewust omgaan met marktomstandigheden. We moeten er samen voor zorgen dat mensen op een fatsoenlijke manier hun werk kunnen doen tegen de juiste voorwaarden. Elke werknemer moet de kans krijgen een prettig bestaan op te bouwen. Voor de opdrachtnemer hoort daar goed werkgeverschap bij. Denk aan investeren in duurzame inzetbaarheid en het bieden van ontwikkelmogelijkheden. Als opdrachtgever kun je op jouw beurt investeren in het contract en de samenwerking om zo betere arbeidsomstandigheden en -voorwaarden te realiseren.”

Het spanningsveld tussen ideaal en werkelijkheid
“Het belangrijkste inzicht dat ik meeneem als bestuurslid? Dat is het besef dat markt en prijs altijd een rol spelen bij het inhuren van mensen en diensten. Codeleden zijn het erover eens dat het uitbesteden van diensten zorgvuldig moet gebeuren. Zij willen graag hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Tegelijkertijd hebben ook deze bedrijven en organisaties te maken met stijgende kosten en een sterk competitieve markt. De uitdaging is om het ideaal van de Code samen te brengen met de financiële haalbaarheid en daarbij alle belangen in het oog te houden. Dit kan een spanningsveld opleveren waarbinnen complexe dilemma’s bestaan. Het is niet altijd zo zwart-wit als het soms lijkt.”

Eerst de kwaliteit dan de prijs
Het is overigens niet zo dat Kim tegen inhuur is. Integendeel, zo zegt hij: “Er zijn altijd zaken die niet tot je kernactiviteiten behoren en die anderen een stuk beter en efficiënter kunnen organiseren en uitvoeren. Waarom zou je daar dan geen mensen voor inhuren? Het moet echter niet zo zijn dat de mensen die het werk uitvoeren daar minder voor betaald krijgen dan eigen personeel of dat de werkomstandigheden niet optimaal zijn. Tegen opdrachtgevers, opdrachtnemers en tussenpersonen wil ik daarom zeggen: kijk niet alleen naar de kwaliteit van de dienstverlening, maar ook naar de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en laat dit leidend zijn voor de prijs, niet andersom.”

Een goede balans tussen economische en sociale belangen
In het voorjaar was Kim betrokken bij de cao-onderhandelingen voor de NS. Ook daarbij speelde verantwoordelijk marktgedrag een rol. Hij legt uit: “Voor de Klantenservice maken we regelmatig gebruik van uitzendkrachten. In de nieuwe cao hebben we expliciet afgesproken dat uitzendkrachten die 18 maanden bij ons hebben gewerkt een NS-contract voor onbepaalde tijd krijgen aangeboden. FNV heeft zich daar samen met ons sterk voor gemaakt. Zo krijgen deze medewerkers meer zekerheid en dezelfde arbeidsvoorwaarden als andere NS-collega’s. In goed personeel moet je investeren, zeker met het oog op de vergrijzing en krappe arbeidsmarkt. Bovendien heeft de NS, net als bijvoorbeeld Schiphol, een belangrijke maatschappelijke rol. Daar hoort een zorgvuldige bedrijfsvoering bij, met een goede balans tussen economische en sociale belangen.”

Bijdragen aan systeemverandering
Kim: “Als je kijkt naar maatschappelijke bewegingen die nu meer van zich laten horen, dan zie je dat oude patronen en systemen ter discussie worden gesteld. Of het nu gaat om Extinction Rebellion, de True Price-beweging of de Betekeniseconomie, zij pleiten allemaal voor structurele systeemveranderingen. Daar waar voorheen economische winst de boventoon voerde, zie je nu een verschuiving richting sociale en ecologische waarden. Iets wat aansluit bij verantwoordelijk marktgedrag. Wat mij betreft mogen we ons als Code VM daarom best meer systeem-kritisch profileren of zelfs wat rebelser worden. Ik hoop dat we de komende jaren de verbinding kunnen maken met dergelijke maatschappelijke bewegingen. Zodat we zelf ook zichtbaarder worden en ons eigen geluid meer kunnen laten horen. Met als doel: bijdragen aan de systeemverandering die ook de Code drijft.”

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 december 2018

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2019 De Dag van de Schoonmaker

“Met 73% voor vrijdag 14 juni en 27% voor zaterdag 15 juni is het overduidelijk wanneer de schoonmakers in 2019 De Dag van de Schoonmaker willen vieren. Op vrijdag...

03 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee...

27 november 2023

75 jarig NVZ neemt afscheid van Hans Razenberg

Op donderdag 23 november vierde de NVZ haar 75 jarig jubileumfeest in het Centraal Museum Utrecht. Met een algemene ledenvergadering en aansluitend een feestelijk programma met sprekers als Jacco...

28 maart 2022

Onderzoek versterken eigen regie werknemers afgerond

Sociale partners in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche vinden het belangrijk dat gestreefd wordt naar evenwichtige arbeidsrelaties. Daarom hebben zij een onderzoek laten uitvoeren met als onderzoeksvraag: Hoe kan de...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook...

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

27 oktober 2025

Tork lanceert podcastserie over inclusieve hygiëne: ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober lanceert Tork de nieuwe podcastserie 'Hospitality van het kleinste kamertje', waar inclusieve hygiëne centraal staat. Hiermee wil het Essity-merk het bewustzijn vergroten en het taboe doorbreken...

31 oktober 2023

Nocore organiseert vernieuwde Superuser-bijeenkomst voor haar klanten

Nocore kondigt de Superuser-bijeenkomst van dit jaar aan. Deze dag, gepland op dinsdag 28 november in het H20 Esports Centrum in Purmerend, belooft anders te zijn dan voorgaande jaren...

14 maart 2025

#Podcast: Schoonmaakcast (2): de mensen van WVS

In deze tweede aflevering van de podcast ‘Schoonmaakcast’ vertelt Lilian van Dongen, algemeen manager bij WVS Schoonmaak,  hoe trots ze is op de mensen van het schoonmaakbedrijf. Ze heeft...