1 mei 2025

‘Kennis niet meer onderscheidend op de arbeidsmarkt, toepassing ervan wél’

De reportage in de Volkskrant over ‘hoe AI ons werk verandert’ laat de verschuiving zien in vaardigheden waar kunstmatige intelligentie om vraagt. Mensen worden niet vervangen door AI, maar door mensen die kunnen werken met AI. Kennis is niet meer onderscheidend, de toepassing daarvan wél. Daar moeten opleidingen op inspelen.

Tot voor kort hadden hbo’ers en wo’ers een flinke stap voor op de arbeidsmarkt. Zij hebben vier, vijf jaar of soms nog langer gestudeerd om feitenkennis te vergaren. Maar door AI heeft iedereen nu toegang tot die kennis. Wie iets wil weten over een juridisch, medisch of financieel vraagstuk, weet dat over twee minuten, niet pas na een wetenschappelijke opleiding van vier tot zes jaar. Alle kennis is beschikbaar, de vraag is hoe je die inzet.

Dat zorgt voor een enorme nivellering op de arbeidsmarkt, met name in sectoren die erg kennisgedreven zijn. Junior werknemers die net uit de schoolbanken komen hebben in feite evenveel kennis beschikbaar als seniors met twintig jaar ervaring. En iemand met een mbo-opleiding heeft op dat gebied geen kennisachterstand meer ten opzichte van iemand met een universitaire opleiding. Mensen met verschillende achtergronden krijgen zo de kans zich te ontwikkelen in een organisatie.

Niet kennis is straks onderscheidend op de arbeidsmarkt, maar andere vaardigheden. Het toepassen van die kennis vereist bijvoorbeeld creativiteit, verbindingen leggen en coördinatie en afstemming van mogelijkheden. Specialisme en generalisme komen in een andere verhouding te staan. Een deel van het praktische werk wordt overgenomen door technologie, en als gevolg daarvan ontstaat er meer ruimte om het werk interessanter en zinvoller te maken.

Dat betekent dat ook het onderwijs anders moet worden ingericht. Niet zozeer kennis moet centraal staan, maar vooral vaardigheden in de toepassing daarvan, creatief denken en AI-geletterdheid. Dat zijn de vaardigheden van de toekomst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 maart 2019

Breedweer en algemeen directeur Henk van Eijk gaan voor maximale impact

Op 1 april 2015 is Breedweer Facilitaire Dienstverlening gestart met haar missie om maximale impact te verkopen. Bijna 4 jaar later heeft Breedweer circa 250 medewerkers, 2 vestigingen (Uitgeest...

06 november 2024

Lyreco Benelux en Sanimood bundelen krachten voor duurzame toiletbeleving in zakelijke markt.

Vorige week verwelkomde Jeroen van der Laan, Country Manager Lyreco Nederland, de eigenaren van Sanimood, Dirk Vorstenbosch en Tijmen Boogers op hun distributiecentrum in Vottem om de samenwerking te...

03 september 2019

4 september: VSR Zomerevent met weerpresentator Gerrit Hiemstra

MeetINoffice in Woerden vormt het podium waar op woensdag 4 september vanaf 15.00 uur het inmiddels traditionele VSR Zomerevent wordt gehouden. Een event met ditmaal twee heel verschillende, maar...

06 oktober 2022

Samen impact maken

In de Nationale Meewerkweek van eind september reisde de commerciële afdeling van Breedweer Facilitaire Dienstenaf naar de provincie Overijssel. Tijd om de zeem en de mop in de hand...

21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

29 maart 2024

Podcast KraakHELDer over de wereld van Willem, netwerker inclusieve arbeidsmarkt met een vorm van autisme

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 29 maart de vierde aflevering van de podcastserie ‘KraakHELDer’ met Inge Diepman....

18 augustus 2019

Themaweek: Week van het Familiebedrijf

Strategische continuïteit, werkgelegenheid, stabiele financiering, een bestuur met vertrouwen, betrokkenheid en korte communicatielijnen, verrassend innovatief, snelle besluitvorming; het zijn enkele van de vele voordelen van familiebedrijven. Maar er zijn...

29 november 2023

Oproep: glazenwassers, doen jullie mee aan de week van hart voor de zorg?

De actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ gaat ook in 2023 weer van start. Ditmaal vindt deze plaats van 11 tot en met 22 december 2023. Volgens traditie...

06 april 2025

Job Klösters (Nocore) over de toekomst van personeelsbeheer in de schoonmaakbranche

"De schoonmaakbranche verandert snel. Ik zie dagelijks hoe bedrijven worstelen met toenemende personeelstekorten, digitalisering en veranderende wet- en regelgeving", deelt Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij softwareleverancier Nocore....