6 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met zijn unieke aanpak van werven van medewerkers. Daarna is het aan de tafelgenoten om hem vragen te stellen.

Gaby Westelaken is mede-directeur van GWS dé Schoonmaker uit Rosmalen. Bij GWS dé Schoonmaker gaan ze anders om met personeelskrapte dan andere bedrijven. Gaby zet bijvoorbeeld Open Hiring in en maakt gebruik van de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Waarom hij dat doet? En wat zijn ervaringen hiermee zijn? Hij vertelt er over tijdens het diner op 2 april. Uiteraard mogen de tafelgasten hem daarna het hemd van het lijf vragen over deze aanpak.

Kun je iets meer vertellen over jezelf en GWS dé Schoonmaker?

“Ik ben een vrolijk en ondernemend type. GWS dé Schoonmaker is een regionaal schoonmaakbedrijf waar de mens centraal staat. We werken voor MKB+ bedrijven met een duidelijke visie: zij willen dat er goed wordt schoongemaakt én hebben aandacht voor hun medewerkers. Die wisselwerking is belangrijk. Wij zorgen voor onze medewerkers en verwachten hetzelfde van onze opdrachtgevers. Hard werken is prima, maar te hard werken houdt niemand vol.”

De schoonmaakbranche kampt met personeelskrapte. Hoe ervaren jullie dat?
“Onze basis staat stevig. We hebben onlangs nog enkele openstaande vacatures ingevuld. Dat gaat niet altijd even makkelijk, maar we vinden wel de juiste mensen. Bovendien merk ik dat bij nieuwe opdrachten en samenwerkingen vaak vanuit deze plek ook vacatures worden gevuld. Dat is fantastisch!”

Hoe werven jullie nieuwe medewerkers?
“Via allerlei netwerken: eigen medewerkers, klanten, kennissen en zelfs de gemeente. Daarnaast doen we aan Open Hiring. Dat betekent dat mensen die geïnteresseerd zijn gewoon binnen kunnen lopen of bellen. De enige stap die ze moeten zetten, is de drempel over. Als er plek is voor het aantal uren dat zij willen werken, beginnen ze direct.
Onze ervaringen daarin zijn overwegend positief, niet heel anders dan bij reguliere sollicitanten. In Den Bosch hebben we goede contactpersonen bij Gemeente en andere instanties, waardoor we snel kunnen schakelen. Soms gebruik ik ook platforms zoals Ontdek de Schoonmaak.”

Wat als het moeilijk is om mensen te plaatsen?
“Dan denk ik in oplossingen. Ik vraag rond bij collega-bedrijven of er elders plek is. Laatst hebben we enkele medewerkers bij de Brabanthallen kunnen plaatsen. Door mensen centraal te stellen, maak je alles makkelijker én menselijker. Bovendien gunnen bedrijven in de regio elkaar werk en hulp. Zij blij, ik blij.”

Wat gebeurt er zodra jullie nieuwe medewerkers aannemen?
“Dan starten ze met een interne opleiding, die we zelf verzorgen. Nieuwe collega’s worden direct gekoppeld aan ervaren medewerkers, zodat ze onze bedrijfscultuur leren kennen. Daarnaast bieden we extra modules aan, zoals communicatietrainingen.”

Waar ben je trots op?

“Ik werk hard, maar met veel plezier. En als onze medewerkers met plezier werken, gaat het ook goed met mij. Dat zie je terug in onze cijfers: we hebben een ziekteverzuim van slechts 3,3%. Dat zorgt voor rust in de organisatie.”

Wat kunnen jongeren van jou leren?
“Let op wat er om je heen gebeurt. Te hard en te veel werken kan niet altijd, dus leer delegeren. Sta open voor veranderingen. Mijn tip: Bouw vroeg een netwerk op. Dit kan via een maatschappelijke rol, een bestuursfunctie,
netwerkverenigingen of LinkedIn. Maar het allerbelangrijkste: houd plezier in je werk. Opdrachten komen daar vanzelf uit voort. Wat je zaait, zul je een keer oogsten. Bovendien liggen er nog veel kansen op het gebied van duurzaamheid. Binnenkort start er een werkgroep binnen Schoonmakend Nederland die hier extra aandacht aan besteedt.”

Wil jij deelnemen aan het FMNextGEN diner op 2 april?
Stuur dan een mail naar [email protected] om je plek te reserveren. Wees er snel bij, want VOL = VOL!
Lees hier welke sprekers er op 2 april nog meer bij zijn.

Praktische info:
Wanneer: Woensdag 2 april 2025
Tijd: 16.00 uur start
Waar: UL-Team, Anthonie van Diemenstraat 19, Culemborg
Kosten: Gratis voor de leden van FMNextGen. Niet-leden betalen €47,50. Word je alsnog lid, dan verrekenen we dit bedrag met het lidmaatschap.

UL-Team is supporter van FMNextGen. Net zoals Nocore en Interclean
Meer lezen over jongerenplatform FMNextGen? Klik hier.
Meer weten over eerdere events en andere jong professionals in de schoonmaak? Kijk dan snel hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik...

01 september 2025

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was hij al verbonden aan Sodexo als Financial Lead...

21 augustus 2024

Diane van Dijk-Loois nieuwe Algemeen Directeur CSU

CSU benoemt per 1 oktober aanstaande Diane van Dijk-Loois (50) tot Algemeen Directeur. Diane is momenteel Commercieel Directeur van CSU. In haar nieuwe positie als eindverantwoordelijke binnen het directieteam...

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

29 januari 2025

Top 10 schoonmaaktrends voor 2025

De professionele schoonmaak- en hygiëne-industrie ondergaat een opmerkelijke transformatie, door innovatie, veranderende behoeften en een groeiende focus op duurzaamheid. In 2025 staan schoonmaakbedrijven voor nieuwe kansen en uitdagingen die...

03 maart 2025

Herstel overnamemarkt zet door

De Nederlandse overnamemarkt is in het afgelopen half jaar verder hersteld. In de tweede helft van 2024 steeg het aantal verkooptransacties met 4% en liep de gemiddelde verkooprijs van...

05 januari 2024

#FotoFriday Janet maakt met plezier schoon in het Paleis van Justitie

De Rijksschoonmaakorganisatie deelt het werk van schoonmaakster Janet Kramer die het Paleis van Justitie in Leeuwarden schoonmaakt. Met veel plezier: “Het is een prachtige locatie en ik heb er...

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

23 juli 2025

Doelgroep glazenwassers-actieweek ‘Hart voor de zorg’ verbreed

Dit jaar wordt de actieweek van de glazenwassers ‘Hart voor de zorg’ voor de tiende keer georganiseerd. Tijdens deze week zetten glazenwassersbedrijven zich in om iets extra’s te betekenen...

08 september 2023

#FOTOFRIDAY Wanna WOW with us?

Met de nieuwe campagne ” We are the Kärchers. Wanna WOW with us?” profileert Kärcher zich als een aantrekkelijk en modern bedrijfs- en werkgeversmerk. Centraal staan de foto’s en...