29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit het familiebedrijf gaan leiden of hebben ze andere ambities? Een gesprek over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche.

Eigenlijk wilden de zussen helemaal niet meteen in het familiebedrijf aan de slag. Niki studeerde marketing en Anouk had zich gespecialiseerd in verzekeringen. “Onze ouders hebben de firma van onze grootouders overgenomen en ons leven draaide altijd om hun werk”, legt Niki uit. “We gingen ’s ochtends vroeg naar de crèche, kwamen ’s avonds laat pas weer thuis en zelfs school stond dicht in de buurt van het bedrijf. We vonden het zot dat ze altijd zo hard werkten en dachten toen nee, dit is niks voor ons.” Na hun studies deden ze eerst werkervaring op bij andere organisaties, totdat ze tóch besloten om de overstap naar Salubris te maken. Niki werkt er nu vijf jaar als accountmanager en Anouk is sinds twee jaar werkzaam als productmanager. “We zijn onderaan de ladder gestart”, legt Anouk uit. “Het moest niet zo zijn dat we wel even bij papa en mama zouden gaan werken en dat wij dan alles mochten beslissen. Op deze manier kunnen we een hoop leren en krijgen we respect van andere medewerkers die er al veel langer in dienst zijn. We werken hard en springen op elke afdeling bij als dat nodig is. Kortom, we zijn dus geen aandeelhouders, maar gewone medewerkers.”

Menselijke aspect
De zussen De Bruycker vinden het opvallend dat er weinig vrouwen aan het roer staan in de branche. “Vrouwen kunnen ook leider zijn. Maar zowel in België als tijdens vakbeurzen en de FMNextGen-borrels komen we vooral mannen tegen, terwijl we eigenlijk juist zo graag vrouwen zouden willen leren kennen”, vertelt Niki. Ook bij Salubris zijn de zaakvoerders vooral man. “Maar de grote klanten kennen vooral onze moeder, Christine van Hoorenweder. Dus door de ogen van klanten wordt onze organisatie door een vrouw geleid.” Zijn vrouwelijke leiders nu eigenlijk anders dan mannelijke leiders? Anouk: “Het is wat stereotype natuurlijk, maar ik denk dat mannelijke leiders vaker zoiets hebben van ‘het moet zo en zo’ en dat vrouwen meer naar het menselijke aspect kijken.” Niki vult aan: “We hebben een vrouwelijke cleaning consultant die de poetsdames opleidt en zij doet dat zo ongelofelijk goed. Zij kan echt op het niveau staan van deze dames en weet hoe het is om als vrouw in het vak werkzaam te zijn.” Zelf liep ze nog tegen het vooroordeel aan dat als je je als vrouw bezighoudt met schoonmaakrobots, de bediening vast niet zo moeilijk zou zijn. “Misschien een beetje gek om te vertellen, maar dit kan ook een voordeel zijn. Want als dit betekent dat men daardoor geneigd is om robots te gebruiken in tijden van arbeidsmarktkrapte zodat er wel schoongemaakt kan blijven worden, is dat natuurlijk wél goed.”

Inspirerende voorbeelden
Inspirerende vrouwelijke leiders zijn volgens Niki onder meer Kathleen Verhelst, een Vlaams-Belgische directrice van een bouwbedrijf. Ook onder klanten vinden de zussen inspiratiebronnen. “Deze klant was toevallig in het programma WTV Focus en ik vind haar echt heel inspirerend. Ze gaat lekker motorrijden in het weekend en is niet alleen een dame die haar mannetje staat, maar ook juist in de positie van de medewerkers gaat staan.” Dat gebrek aan hiërarchie dat de zussen inspirerend vinden is iets dat ze ook in hun eigen bedrijf terugzien. Anouk: “We hebben laatst een nieuw organigram gemaakt. De zaakvoerders zijn de kern van het bedrijf, maar de rest staat daar omheen. Er is wat dat betreft geen hiërarchie en we hechten weinig belang aan titels en functies. Iedereen is verantwoordelijk en iedere taak is belangrijk.”

Doorgroeien
Willen de zussen het bedrijf ooit leiden? Niki wil dat naar alle waarschijnlijkheid niet. “Ik zie mezelf niet op de stoel van zaakvoerder zitten, mijn kwaliteiten liggen ergens anders en ik wil het liefste doorgroeien in de sales. Momenteel ben ik nog niet in de positie om salesmanager te worden, omdat ik eerst meer werkervaring wil opdoen. Maar als mijn collega’s over een paar jaar misschien iets anders willen doen en ik ben verder in mijn ontwikkeling, dan kan dat mogelijk wel.” Anouk: “Ik leer iedere dag weer een hoop bij. Het is fijn dat ik iedere keer in stapjes meer verantwoordelijkheden erbij krijg. Op school leer je allemaal formules, maar in de praktijk werkt dat toch even anders, dus het is wat dat betreft echt een leerproces. Op dit moment zouden we met onze ervaring zeker nog niet de firma kunnen leiden. Maar we laten ons bijstaan door alle goede mensen in ons bedrijf en ook zeker de vrouwen die er werken en wie weet kan ik zo doorgroeien.”

 
Op 8 maart, de internationale vrouwendag, publiceerden we een artikel over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche. En deden we een oproep aan de vrouwen in de branche: Waarom hebben zij gekozen voor deze sector? Waar halen ze hun voldoening uit? Wat zijn hun ambities? En waar lopen zij als vrouw misschien tegenaan? In de komende weken volgt het antwoord in de vorm van interviews met meerdere vrouwen in diverse functies. Het interview met Niki en Anouk de Bruycker is de aftrap.

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 januari 2019

Soins et Santé: Tork | Essity presenteert innovaties om zorg en schoonmaak te verlichten

Drie innovaties op stand 1417 van zorgbeurs Soins et Santé. De 4e editie van deze beurs wordt georganiseerd op 7 en 8 februari in Namur Expo (België). Tork|Essity is...

05 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen? Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”....

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

24 december 2021

Fijne Kerstdagen!

De redactie van Schoonmaakjournaal wenst je fijne kerstdagen met veel gezelligheid en mooie momenten. Off- en online. Ook wij gaan van de dagen genieten. Daarna brengen we weer nieuws....

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

10 januari 2024

Henk Toering benoemd tot Algemeen Directeur Wecovi

Familiebedrijf Wecovi met ruim 50 jaar nationale en internationale ervaring in de recreatie- en schoonmaakbranche, kondigt met genoegen een verandering aan in de dagelijkse leiding. Per 8 januari 2024...