20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche. Een bedrijf dat bovendien alleen uit vrouwen bestaat. Hoe kijkt zij aan tegen vrouwelijk leiderschap?

Jouw bedrijf bestaat uit vier vrouwen. Heb je bewust gekozen voor vrouwen in de functies?
“Dat is toevallig zo gelopen. Naast ons team hebben we ook trainers die op zzp-basis voor ons werkzaam zijn. Toen ik begon bij UL-Team was de meerderheid van de zzp’ers man en daarom heb ik deels bewust gescreend, zodat er een betere balans in specialisaties zou ontstaan. Maar ook voor dit team geldt: soms liep het gewoon zo dat een vrouw op de functie afkwam.”

Ongeveer 75% van de uitvoerende functies in de schoonmaak is vrouw, maar aan de top staan over het algemeen meer mannen. Wat vind je daarvan?
“Er mogen wat mij betreft zeker meer vrouwen in leidinggevende functies komen. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten we af van het idee dat goed leiderschap alleen op fulltime basis mogelijk is. Natuurlijk wordt een leidinggevende rol lastig als je twee dagen in de week werkt, want dan ben je vooral bezig met administratieve taken en mails verwerken en heb je weinig tijd voor je team. Maar waarom zou het niet in 3,5 á 4 dagen kunnen? Goed leiderschap gaat om de juiste mensen op de juiste plek zien te krijgen. Als je ervoor zorgt dat je een goed team hebt dat je taken uit handen neemt, dan is een leidinggevende functie dus prima parttime mogelijk.”

Zitten in jouw team ook de juiste mensen op de juiste plekken om je werk uit handen te nemen?

“Ja absoluut. Ik ben graag bezig met visie, de grote lijnen en ik kijk ver vooruit. Soms iets té en dan besef ik dat ik mijn mensen nog moet meenemen in mijn plannen. De dames bij UL-Team zijn daar heel scherp op en fluiten mij dan terug. Zij zijn weer heel goed in de puntjes op de i te zetten en dwingen mij om over details na te denken. Als leider heb je wat dat betreft minimaal een goede rechter- én linkerhand nodig die niet achter, maar náást je staan.”

UL-Team valt met nog zes andere organisaties onder moederbedrijf Kaleidon. In de andere bedrijven werken soms alleen mannen. Merk je verschil in leiderschap?
“Het is natuurlijk niet zo zwart wit, maar ik denk dat mannen makkelijker beslissingen nemen dan vrouwen. Dit komt omdat vrouwen meer nadenken over de gevolgen en ze staan vaker stil hoe zij zich over een beslissing voelen. Ook heb ik het idee dat vrouwen de ontwikkeling van mensen meer centraal stellen en de manier van communiceren is net wat anders. Mannen zijn over het algemeen wat zakelijker en formeler ingesteld. En soms wat meer op het geld gericht.”

En jij als vrouw bent minder op het geld gericht?
“Je moet een gezond bedrijf hebben en je broek kunnen ophouden, maar van één of twee procent meer winst word ik niet warm of koud. Ik heb een gezonde organisatie nodig, omdat mensen afhankelijk van mij zijn vanwege hun inkomen. Dát is belangrijk, maar ik zit niet in deze branche omdat ik rijk wil worden.”

Waarom doe je dit werk wel?
“Ik haal veel motivatie uit het feit dat mensen zich door middel van onze opleidingen kunnen ontwikkelen en dat ze zich daardoor trots kunnen voelen. De schoonmaak is vaak een opstapbranche waarin je zonder kennis van de Nederlandse taal of diploma’s kunt beginnen en waar je vervolgens veel vaardigheden kunt opdoen en kunt doorgroeien. Het is prachtig zoals wij daarbij kunnen helpen.”

Wat zijn je toekomstplannen voor UL-Team?

“Ik wil graag nog twee medewerkers erbij, iemand voor de cursistenadministratie/-planning en iemand voor de sales. Het zou natuurlijk leuk zijn als dat twee mannen zijn, maar dat is niet verplicht. Het belangrijkste is dat ze in het team passen. Ik wil niet groter groeien dan zes medewerkers, want dan moet er een managementslaag tussen en ik vind het juist leuk om zelf aan te sturen. Ik heb bovendien nu nog niet de ambitie om een multinational te leiden.”

Wat is jouw tip voor andere vrouwelijke ondernemers of leidinggevenden?
“Wees niet bang om je kwetsbaarheid te laten zien. Je hoeft niet alles zelf te kunnen, dus denk goed na over je kracht en je zwaktes en zorg voor de juiste mensen om je heen. Wees daarnaast niet bang om beslissingen te nemen. Je zal een keer je neus stoten, maar ook dat hoort erbij.”

 

Meer lezen over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche?
Laat je inspireren:
Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
– Interview Ellen Dekkers (RAS): “Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”
– Interview Kim Luiten (Beercoo Schoonmaakgroep): “Ik wil vooral waardevol in mijn werk zijn.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

20 juni 2025

Oproep aan de politiek “Neem verantwoordelijkheid op belangrijke dossiers”

De politiek moet belangrijke maatschappelijke en economische dossiers niet controversieel verklaren. In een brief namens de SER doen VNO-NCW en MKB-Nederland en de andere sociale partners een klemmend beroep...

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

14 februari 2023

Inschrijving ‘ISSA Pulire Product van het Jaar Award’ en Hackathon geopend

Vanaf heden kun je inschrijven voor twee competities die plaatsvinden tijdens de 26e editie van ISSA PULIRE van 9 t/m 11 mei 2023; de eerste is de voor het...

03 september 2024

Zomer sport serie (6): Schoonmaken in de sport

Sportverenigingen hebben net zoals andere locaties schoonmaak nodig. Veel schoonmaakbedrijven zijn dan ook actief in de sportsector. Met specialistische blik en kunde, want sportlocaties vereisen andere schoonmaakinzet dan bijvoorbeeld...

15 januari 2025

Kärcher viert 90-jarig jubileum met 90 acties

Kärcher viert dit jaar zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...

20 mei 2024

Blog Maurice Rutgrink: De Arbeidsomstandighedenwet

In de Arbeidsomstandighedenwet – of kortweg: de Arbowet – staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. Wat moet je doen...

05 januari 2022

Blog: ode aan de onmisbare MENS

Een nieuw jaar is begonnen, een doorstart van een tijdperk waarin de schoonmaker voor iedereen onmisbaar blijkt te zijn. Wij weten dat natuurlijk al veel langer, maar in de...

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...