26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht.

De vraag is echter of dat genoeg is. Onlangs bracht de RAS een update van de sectoralayse schoonmaak uit, met feiten en weetjes over de schoonmaaksector: lees deze hier.
De heatmap op pagina 38 geeft een urgente samenvatting.

Conclusie is dat er, zacht gezegd, nog veel ruimte voor verbetering is in de arbeidsomstandigheden van de schoonmaker. Het werk is zwaar, fysiek en ook vaak mentaal belastend. De schoonmaker ervaart weinig regelmogelijkheden en kansen om zich te ontwikkelen en voelt zich vaak niet gezien en niet gehoord.

De heatmap laat vooral op deze punten rode vakjes zien. Hier is niet alleen ruimte voor verbetering, dit móet verbeteren als we schoonmakers fatsoenlijk werk willen bieden en in de toekomst nieuwe schoonmakers willen werven en binden.

Daarom pleit ik, vanuit de Code Schoonmaak voor:

  • contracten waarin voldoende financiële ruimte zit voor goede leiding en begeleiding van schoonmakers;
  • contracten die realistisch geïndexeerd worden, waar niet elk jaar de financiële ruimte een klein beetje minder wordt, wat linksom of rechtsom de schoonmaker dupeert;
  • een regelmatige werkdrukmeting en een verbetertraject dat samen met de schoonmakers wordt opgepakt;
  • en last but not least: meer eigen regie en regelmogelijkheden voor de schoonmaker.

Dat laatste is ook het thema van de BPA 2023: Best Practice Award

Laat elke dag een dag van de schoonmaker worden. Dagen waarbij de schoonmaker gezien én gehoord wordt!

Bert van Boggelen,
voorzitter Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2024

Vakantiebaantje in de schoonmaak is populair

‘Met dit baantje verdien je deze zomer al gauw 18 tot 20 euro per uur: ‘Het is een trend’. Het AD kopt met een artikel over populaire, lees goedbetaalde,...

01 mei 2024

Doorontwikkeling Peewipe biedt kansen

In juli 2023 introduceerde Steffen Morrison de PeeWipe Dispenser voor een betere toiletbeleving. Een innovatie die hij ontwikkelde door het gebrek aan hygiëne dat hij ervaarde bij openbare toiletten...

27 april 2020

Ondernemersvereniging OSB ontwikkelt schoonmaakprotocol anderhalvemetereconomie

Met man en macht heeft de OSB gewerkt aan een schoonmaakprotocol in de anderhalvemetereconomie. OSB stelt deze kosteloos en voor iedereen beschikbaar en kondigt op haar website aan: “De...

02 november 2022

Diversiteit bij Captains of Cleaning op 10 november

Er is meer bewustzijn over diversiteit en inclusie nodig in de wereld van hygiëne/schoonmaak en in de facilitaire dienstverlening. Dat stellen steeds meer bedrijven vast. Maar hoe bewerkstelligen we...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

23 december 2023

Nieuw schoonmaakboek ‘Niet Lullen Maar Poetsen’

De Rotterdamse Poetsqueen, cleanfluencer op TikTok, brengt in 2024 een schoonmaakboek uit: ‘Niet Lullen Maar Poetsen’.  Charo, de Rotterdamse Poetsqueen, deelt in haar schoonmaakboek ’tips and tricks’ met de...

02 juni 2017

Nieuw: open leersessies ISSA/INTERCLEAN Amsterdam

De organisatoren van het ISSA/INTERCLEAN Amsterdam 2018-evenement doen een oproep voor abstracts voor een breed en gevarieerd leerprogramma. De vrij toegankelijke sessies zijn een integraal onderdeel van het evenement...

13 mei 2025

Aftermovie LIVE EXPERIENCE events Vileda Professional

Op 7 en 8 mei 2025 organiseerde Vileda Professional in Utrecht en Antwerpen haar LIVE EXPERIENCE events. Twee officiele momenten vanwege de lancering van de eerste Vermop-producten in Vileda-stijl....

31 oktober 2025

#PODCAST Tork lanceert podcast over de ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober 2025, heeft Tork de nieuwe podcastserie ‘Hospitality van het kleinste kamertje’ gelanceerd , waarmee het merk inclusieve hygiëne centraal stelt. Het doel is om het taboe...

07 mei 2025

Rick van Gent (Multiclean): Van kok naar schoonmaker

Eigenlijk wilde de 30-jarige Rick van Gent kok worden, maar dat liep anders toen hij in de schoonmaak terechtkwam. “Bij Multiclean klikte het goed met de drie broers die...