26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht.

De vraag is echter of dat genoeg is. Onlangs bracht de RAS een update van de sectoralayse schoonmaak uit, met feiten en weetjes over de schoonmaaksector: lees deze hier.
De heatmap op pagina 38 geeft een urgente samenvatting.

Conclusie is dat er, zacht gezegd, nog veel ruimte voor verbetering is in de arbeidsomstandigheden van de schoonmaker. Het werk is zwaar, fysiek en ook vaak mentaal belastend. De schoonmaker ervaart weinig regelmogelijkheden en kansen om zich te ontwikkelen en voelt zich vaak niet gezien en niet gehoord.

De heatmap laat vooral op deze punten rode vakjes zien. Hier is niet alleen ruimte voor verbetering, dit móet verbeteren als we schoonmakers fatsoenlijk werk willen bieden en in de toekomst nieuwe schoonmakers willen werven en binden.

Daarom pleit ik, vanuit de Code Schoonmaak voor:

  • contracten waarin voldoende financiële ruimte zit voor goede leiding en begeleiding van schoonmakers;
  • contracten die realistisch geïndexeerd worden, waar niet elk jaar de financiële ruimte een klein beetje minder wordt, wat linksom of rechtsom de schoonmaker dupeert;
  • een regelmatige werkdrukmeting en een verbetertraject dat samen met de schoonmakers wordt opgepakt;
  • en last but not least: meer eigen regie en regelmogelijkheden voor de schoonmaker.

Dat laatste is ook het thema van de BPA 2023: Best Practice Award

Laat elke dag een dag van de schoonmaker worden. Dagen waarbij de schoonmaker gezien én gehoord wordt!

Bert van Boggelen,
voorzitter Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 januari 2019

TenderApp maakt aanbestedingsland transparanter

Gaan we nu ook swipen voor Tenders? Wel als je als ondernemer succesvoller wil zijn bij aanbestedingen. Dat is het doel van het nieuwe tenderplatform van ondernemers Rodger van...

09 september 2024

EW Facility Services en Diergaarde Blijdorp gaan samenwerken

De Rotterdamse Diergaarde Blijdorp kiest voor EW Facility Services als zijn schoonmaakdienstverlener. Voor EW is dit een ware droomklant waar zij haar visie op hospitality en innovatie in kwijt...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

02 januari 2020

#nieuwsnotendop EW wint aanbesteding, factsheet WAM, 1e Whiz stofzuigcobot op Horecava en miljoenen voor taalscholing  

Nationale Theater kiest voor multiservice aanpak EW Facility Services Ruim 680 voorstellingen per jaar, wekelijks meer dan 4200 bezoekers en medewerkers over de vloerm en 7 locaties in Den...

15 mei 2024

Interclean Highlights

Dag 1 van Interclean 2024 was een verwachtingsvolle en energieke dag. Met de aftrap tijdens de Amsterdam Innovation Awards, een ronde over de beursvloer met de finalisten van de...

12 februari 2024

Update onderzoek telescopisch wassyteem

RAS meldt dat in december 2023 het onderzoek naar de lichamelijke belasting bij het werken met het telescopisch wassysteem is afgerond. Uit het onderzoek blijkt dat werken met dit...

21 november 2023

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Pensioenfonds Schoonmaak gaat op 1 januari 2026 over op het vernieuwde pensioenstelsel. Dat wil niet zeggen dat alles vanaf die datum meteen anders is. Er zullen wel aanpassingen gedaan...

13 februari 2023

IWG verlengt en breidt samenwerking met Effektief uit

IWG is sinds 1 juli 2021 opdrachtgever van Effektief. De facilitair dienstverlener is er blij mee: “We zijn zeer verheugd en erg trots dat we onze samenwerking met IWG...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...