‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’
….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en de technicus eigenlijk altijd vergeten worden als men denkt aan personeel in het ziekenhuis….
In het artikel wordt de visie van Mark Mobach en Jan Bouwhuis beschreven: ...’bij een ziekenhuis wordt gedacht aan artsen en verpleegkundigen. Zij stellen een diagnose en behandelen patiënten, en hebben een spilfunctie in ons zorgsysteem. Dit beeld is echter te beperkt om de groeiende problemen het hoofd te bieden, vooral het tekort aan personeel. Ook in ziekenhuizen groeit de werkdruk, en vertrekt personeel. Tel daarbij de lage instroom bij opleidingen, de groeiende vraag en noodzaak te investeren in technologie, onderzoek en onderwijs en er verschijnt een taai maatschappelijk vraagstuk.’
Vervolgens wordt ingegaan op onverwachte maar zeker mogelijke hulp: ‘U verwacht het misschien niet, maar de schoonmaker kan helpen. Zij of hij maakt deel uit van een beroepsgroep die de kwaliteit van leven van mensen en het functioneren van organisaties verhoogt. Denk daarbij niet alleen aan schoonmaak of beveiliging, maar ook aan receptie en catering, aan inkoop, vastgoed en technisch onderhoud. Mensen in dit vakgebied zorgen voor een vriendelijke ontvangst, duidelijke looproutes en voor schone gangen, toiletten en operatiekamers. Ze zorgen voor goede werkplekken met de juiste lichtsterkte, akoestiek en temperatuur. En voor de juiste voeding en zorggebouwen die het herstel bevorderen, zoals met daglicht, uitzicht op natuur en frisse lucht.’
Lees hier het volledige artikel waarin wordt ingegaan op de rol die bijvoorbeeld een schoonmaker op zich zou kunnen nemen, waarmee zij een belangrijke bijdrage aan de zorg leveren: Ook de schoonmaker kan een praatje maken, dat helpt de tekorten in de zorg (trouw.nl)