20 april 2023

CSU, Tzorg en Zizo tekenen als eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie het klimaatakkoord

CSU, Tzorg en Zizo hebben zich samen met negen andere vooraanstaande Nederlandse bedrijven aangesloten bij het klimaatakkoord van Parijs. Vandaag verklaarden alle aanwezige CEO’s met hun handtekening officieel de ambitie om uiterlijk in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. CSU is het eerste schoonmaakbedrijf dat zich aan het akkoord verbindt, evenals Tzorg dat als eerste thuiszorgorganisatie haar handtekening zet en Zizo als eerste thuisschoonmaakbedrijf.

Om de ambities waar te maken gaan de bedrijven concrete doelen stellen die aansluiten op het Science Based Targets initiative (SBTi) en het klimaatakkoord van Parijs. Na de aanstelling van Manager Duurzaamheid Niels van Geenhuizen is dit voor Total Care B.V., waar CSU, Tzorg en Zizo onder vallen, een belangrijke volgende stap om duurzaamheid naar een hoger niveau te tillen.

Bijdragen aan een betere wereld

Als merk zetten CSU, Tzorg en Zizo zich niet alleen in voor het welzijn van klanten en medewerkers, zij dragen ook zorg voor het welzijn van de wereld en haar grondstoffen. Hun duurzaamheidsstrategie is erop gericht de ecologische voetafdruk tot een minimum te beperken.
“Verduurzaming staat bij ons al jaren bovenaan de agenda”, zegt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van Total Care B.V.. “Iedereen heeft de taak om de aarde leefbaar te houden, dus wij ook. We werken aan een gedetailleerd plan dat door het SBTi wordt gekeurd. Veel branches hebben al een gedetailleerde roadmap uitgewerkt. Voor de schoonmaak- en thuiszorgbranche is die er nog niet. Daarom nemen wij in onze branches het voortouw.”

Naast het innoveren in de vorm van datagedreven schoonmaak en circulaire kleding, stellen de organisaties zich tot doel om samen met klanten, cliënten, medewerkers en partners ook het schoonmaakproduct constant te verduurzamen. Zo is chemie verleden tijd bij het gebruik van BubbleFlush, een toiletreiniger met ultrasone geluidsgolven die (on)zichtbaar aanwezig vuil lostrilt. Jaarlijks zorgt dit voor 45.000 kg minder CO2-uitstoot. Daarnaast wordt door het gebruik van ozonwater tot 95% bespaard op schoonmaakmiddelen en daarmee dus ook op verpakkingen en logistiek.

Slimmer vervoer
Niels van Geenhuizen: “Ook het woon-werkverkeer van onze medewerkers is essentieel in onze klimaatimpact. Kantoormedewerkers stimuleren we met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te gaan. Dat we daarnaast actief dagschoonmaak aanmoedigen dient verschillende doelen. Onze medewerkers kunnen er in de ochtend en einde middag voor het gezin zijn en overdag op een (sociaal) veilige manier naar het werk. Overdag fietsen naar bijvoorbeeld een bedrijventerrein is immers veiliger en er zijn meer mogelijkheden voor het OV. Daarnaast bespaart het energie omdat lichten ’s avonds niet onnodig branden. En heel vaak scheelt dit ook 50% reistijd en -kosten, doordat medewerkers anders twee keer moeten komen op zowel de vroege ochtend als de late middag. Voor Tzorg gaat inmiddels ruim 90% van alle thuishulpen en begeleiders op de fiets of zelfs lopend naar hun cliënten.”

Ook op het gebied van elektrisch vervoer worden stappen gezet. Zo worden in 2023 enkel nog (semi) elektrische voertuigen besteld, waar vanaf 2024 volledig elektrisch de enige optie is. Naast het gebruik van zonnepanelen en groene energie worden de komende jaren ook alle kantoorpanden door het land verder verduurzaamd.

“Een van de uitdagingen die voor ons ligt is om de klimaatdoelen bij al onze 28.000 medewerkers op een begrijpelijke manier onder de aandacht brengen”, zegt John van Hoof. “Daar willen we gidsend in zijn. Het is een inclusieve klimaattransitie die we als familiebedrijf samen met onze medewerkers moeten maken. Dat doen we immers samen. Daar is een goed doordacht plan voor nodig dat kan leiden tot het openbreken en aanpassen van eerder gemaakte afspraken.”

Ondertekening
De ondertekening van het statement vond plaats tijdens een CEO-ontbijtsessie voorafgaand aan de Purpose Day XL-conferentie, onder begeleiding van vice-voorzitter van United Nations Global Compact, Paul Polman. De zich committerende bedrijven stellen de emissiereductiedoelstellingen voor de korte en lange termijn vast om uiterlijk tegen 2050 een netto-nul uitstoot van broeikasgasemissies in hun hele waardeketen te bereiken. De bedrijven die tijdens de ontbijtsessie tekenden zijn: Dura Vermeer, Koninklijke Ahrend, TBI, Trivium Packaging, Verstegen Spices & Sauces, EVBox, Intergamma, Media.Monks, CSU, Tzorg, Zizo, en TAUW bv.

Foto: CSU: John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van Total Care B.V. tijdens de CEO-ontbijtsessie

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 september 2023

Ontdek de geheimen van duurzaam succes!

Het is tijd voor inspiratie over duurzaamheid. Veel bedrijven zijn ermee bezig, maar nog zoekende naar  hoe duurzaamheid een onderscheidend kenmerk kan worden? Daarom wordt van 19 tot en...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

31 maart 2025

Facility Learning lanceert online cursusplatform voor facilitair professionals

Facility Learning introduceert vanaf 1 april 2025 een uniek online cursusplatform dat alle facilitair professionals in diverse sectoren de kans biedt om zich verder te ontwikkelen. Met een focus...

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

16 mei 2025

Depot Boijmans Van Beuningen kiest voor duurzame schoonmaak met oog voor kunst, mens én milieu

Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is een gebouw dat de aandacht trekt. En dat mag ook. Het is namelijk het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Naast het...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...

05 juli 2024

Hijman doet mee aan Boskalis Beach Clean up Tour 2024. Jij ook?

“Op zondag 11 augustus doen wij met een team van Hijman mee aan de Boskalis Beach Clean Up Tour 2024 op het strand van Scheveningen.” Roland Wink van Hijman...

27 januari 2020

CSU neemt Dolmans Schoonmaak Diensten over: garantie voor continuïteit

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 januari de schoonmaakactiviteiten voor 360 opdrachtgevers van Dolmans Schoonmaak Diensten uit IJsselstein over. Circa 1000 betrokken medewerkers, direct leidinggevenden en stafmedewerkers treden in dienst...

16 juli 2023

#FAVORITES: Valerie’s Happy Restroom

Ga je op reis? Wil je je voorbereiden met een glimlach op je gezicht? Bekijk dan het filmpje van toiletschoonmaakster Valerie. Dit filmpje van een vrolijke toiletbeleving is tijdloos....

17 april 2025

Positieve ontwikkelingen bij SIEV in roerige tijden

Op 10 april lieten verschillende leden van SIEV, tijdens de ALV bij Wecovi, weten bijzonder positief over de ontwikkelingen binnen de branchevereniging. Omdat het ledenaantal, de komst van partners...