20 april 2023

CSU, Tzorg en Zizo tekenen als eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie het klimaatakkoord

CSU, Tzorg en Zizo hebben zich samen met negen andere vooraanstaande Nederlandse bedrijven aangesloten bij het klimaatakkoord van Parijs. Vandaag verklaarden alle aanwezige CEO’s met hun handtekening officieel de ambitie om uiterlijk in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. CSU is het eerste schoonmaakbedrijf dat zich aan het akkoord verbindt, evenals Tzorg dat als eerste thuiszorgorganisatie haar handtekening zet en Zizo als eerste thuisschoonmaakbedrijf.

Om de ambities waar te maken gaan de bedrijven concrete doelen stellen die aansluiten op het Science Based Targets initiative (SBTi) en het klimaatakkoord van Parijs. Na de aanstelling van Manager Duurzaamheid Niels van Geenhuizen is dit voor Total Care B.V., waar CSU, Tzorg en Zizo onder vallen, een belangrijke volgende stap om duurzaamheid naar een hoger niveau te tillen.

Bijdragen aan een betere wereld

Als merk zetten CSU, Tzorg en Zizo zich niet alleen in voor het welzijn van klanten en medewerkers, zij dragen ook zorg voor het welzijn van de wereld en haar grondstoffen. Hun duurzaamheidsstrategie is erop gericht de ecologische voetafdruk tot een minimum te beperken.
“Verduurzaming staat bij ons al jaren bovenaan de agenda”, zegt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van Total Care B.V.. “Iedereen heeft de taak om de aarde leefbaar te houden, dus wij ook. We werken aan een gedetailleerd plan dat door het SBTi wordt gekeurd. Veel branches hebben al een gedetailleerde roadmap uitgewerkt. Voor de schoonmaak- en thuiszorgbranche is die er nog niet. Daarom nemen wij in onze branches het voortouw.”

Naast het innoveren in de vorm van datagedreven schoonmaak en circulaire kleding, stellen de organisaties zich tot doel om samen met klanten, cliënten, medewerkers en partners ook het schoonmaakproduct constant te verduurzamen. Zo is chemie verleden tijd bij het gebruik van BubbleFlush, een toiletreiniger met ultrasone geluidsgolven die (on)zichtbaar aanwezig vuil lostrilt. Jaarlijks zorgt dit voor 45.000 kg minder CO2-uitstoot. Daarnaast wordt door het gebruik van ozonwater tot 95% bespaard op schoonmaakmiddelen en daarmee dus ook op verpakkingen en logistiek.

Slimmer vervoer
Niels van Geenhuizen: “Ook het woon-werkverkeer van onze medewerkers is essentieel in onze klimaatimpact. Kantoormedewerkers stimuleren we met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te gaan. Dat we daarnaast actief dagschoonmaak aanmoedigen dient verschillende doelen. Onze medewerkers kunnen er in de ochtend en einde middag voor het gezin zijn en overdag op een (sociaal) veilige manier naar het werk. Overdag fietsen naar bijvoorbeeld een bedrijventerrein is immers veiliger en er zijn meer mogelijkheden voor het OV. Daarnaast bespaart het energie omdat lichten ’s avonds niet onnodig branden. En heel vaak scheelt dit ook 50% reistijd en -kosten, doordat medewerkers anders twee keer moeten komen op zowel de vroege ochtend als de late middag. Voor Tzorg gaat inmiddels ruim 90% van alle thuishulpen en begeleiders op de fiets of zelfs lopend naar hun cliënten.”

Ook op het gebied van elektrisch vervoer worden stappen gezet. Zo worden in 2023 enkel nog (semi) elektrische voertuigen besteld, waar vanaf 2024 volledig elektrisch de enige optie is. Naast het gebruik van zonnepanelen en groene energie worden de komende jaren ook alle kantoorpanden door het land verder verduurzaamd.

“Een van de uitdagingen die voor ons ligt is om de klimaatdoelen bij al onze 28.000 medewerkers op een begrijpelijke manier onder de aandacht brengen”, zegt John van Hoof. “Daar willen we gidsend in zijn. Het is een inclusieve klimaattransitie die we als familiebedrijf samen met onze medewerkers moeten maken. Dat doen we immers samen. Daar is een goed doordacht plan voor nodig dat kan leiden tot het openbreken en aanpassen van eerder gemaakte afspraken.”

Ondertekening
De ondertekening van het statement vond plaats tijdens een CEO-ontbijtsessie voorafgaand aan de Purpose Day XL-conferentie, onder begeleiding van vice-voorzitter van United Nations Global Compact, Paul Polman. De zich committerende bedrijven stellen de emissiereductiedoelstellingen voor de korte en lange termijn vast om uiterlijk tegen 2050 een netto-nul uitstoot van broeikasgasemissies in hun hele waardeketen te bereiken. De bedrijven die tijdens de ontbijtsessie tekenden zijn: Dura Vermeer, Koninklijke Ahrend, TBI, Trivium Packaging, Verstegen Spices & Sauces, EVBox, Intergamma, Media.Monks, CSU, Tzorg, Zizo, en TAUW bv.

Foto: CSU: John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van Total Care B.V. tijdens de CEO-ontbijtsessie

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 december 2016

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam 2018 breidt uit met Laundry en Waste Management

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam kondigt aan dat de beurs in 2018 voor de eerste keer twaalf hallen van RAI Amsterdam zal beslaan. De uitbreiding van het vloeroppervlak benadrukt nog eens de...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

19 november 2024

Wereldtoiletdag: waarom zijn toiletten belangrijk?

Op 19 november is het Wereldtoiletdag. Waarom deze dag jaarlijks wordt geinitieerd? Omdat iedereen toegang zou moeten hebben tot een toilet dat veilig, hygiënisch en privé is. Wereldwijd is...

13 maart 2019

Nieuwe Kärcher koudwater hogedruktrailer verrassend veelzijdig en duurzaam

Een watertank van 1000 liter, een krachtige diesel- of benzinemotor met slimme opties: Kärcher’s nieuwe koudwater hogedruktrailer is de oplossing voor mobiel en autonoom werk. De hogedrukreiniger laat minstens...

11 februari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Kopje koffie glazenwasser?

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser schrijft dagboekverhalen. Om het glazenwassersvak te belichten en een goed gevoel te geven. Met ook wat humor. Lees zijn tweede dagboekverhaal hier.

08 september 2023

#FOTOFRIDAY Wanna WOW with us?

Met de nieuwe campagne ” We are the Kärchers. Wanna WOW with us?” profileert Kärcher zich als een aantrekkelijk en modern bedrijfs- en werkgeversmerk. Centraal staan de foto’s en...

10 mei 2019

#filmFriday Greenspeed tips voor meer werkplezier

“We zijn crazy about cleaning en willen de mensen om ons heen hierin meenemen”, vertelt Floor Loos, marketing manager bij Greenspeed International. “Daarom bieden we een totaalconcept aan van innovatieve en effectieve schoonmaakoplossingen...

27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

Hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom...

09 juni 2023

Schoonmaker, wat moet ik zonder jou?

Een schone omgeving resulteert in een schone beleving. Actie -> reactie. Schoonmaakwerk is dankbaar werk. Oké, schoon is niet heel erg sexy. Vaak wordt schoon (pas) gezien als het...

25 april 2024

World Hand Hygiene Day: Tork benadrukt belang handhygiëne trainingen voor zorgverleners

Op 5 mei organiseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) World Hand Hygiene Day (WHHD), een jaarlijkse oproep aan zorgprofessionals om hun handhygiëne te verbeteren. Dit jaar neemt Tork voor de negende...