27 oktober 2025

Tork lanceert podcastserie over inclusieve hygiëne: ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober 2025 lanceert Tork de nieuwe podcastserie ‘Hospitality van het kleinste kamertje’, waar inclusieve hygiëne centraal staat. Hiermee wil het Essity-merk het bewustzijn vergroten en het taboe doorbreken over de zichtbare en onzichtbare barrières die mensen dagelijks ervaren bij het gebruik van een openbaar toilet. De podcast sluit naadloos aan op een pan-Europees rondetafelgesprek over de staat van openbare toiletten, dat Tork begin oktober in Edinburgh organiseerde.

Met de podcast benadrukt Tork hoe kleine, inclusieve aanpassingen in de toiletruimte bijdragen aan de gezondheid, vrijheid en waardigheid van alle bezoekers

Aandacht voor praktische inzichten en persoonlijke verhalen

De basis voor de podcast werd gevormd door de Insights Survey van Tork¹ dat tijdens de recente Week van de Toegankelijkheid gedeeld werd. Hieruit bleek dat mensen allerlei drempels ervaren die ervoor zorgen dat ze lastiger of zelfs geen gebruik kunnen maken van het openbare toilet. Variërend van het niveau van hygiëne en de verschillende levensfases met bijbehorende beperkingen, tot fysieke en cognitieve aandoeningen – die maken dat een bezoek aan een openbaar toilet niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Tork vindt het belangrijk om aandacht te hebben voor dit thema en heeft voor de podcast de handen ineengeslagen met Esther van der Lelie. Met haar jarenlange ervaring in de schoonmaakbranche en werk als spreker, duikt zij samen met de aanwezige gasten in het thema van inclusieve hygiëne. Esther gaat in gesprek met verschillende experts en ervaringsdeskundigen en samen kijken ze gericht naar praktische oplossingen voor de sanitaire ruimtes.

In deze twee afleveringen komen de volgende personen aan het woord:

  • Thijs Hardick, belangenbehartiger bij Ieder(in), de koepelorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Ook voert hij lobby voor de doelen van het VN-verdrag Handicap;
  • Rianne Meersschaert, ervaringsdeskundige die door de ziekte MS – multiple sclerose (een chronische ziekte aan het centrale zenuwstelsel) in haar dagelijks leven regelmatig tegen ontoegankelijke sanitaire voorzieningen aanloopt. Ze deelt hoe het gebrek aan gegarandeerde toegang tot een toilet kan leiden tot sociale isolatie. Ze lobbyt voor één landelijk erkende toiletpas en maakt blaas- en darmproblemen bespreekbaar;
  • Pascale Wolleswinkel en Patricia Dreves, die binnen hun eigen segmenten bij Tork al jaren actief zijn als hygiëne-experts. Tijdens de podcast gaan ze in op hoe het merk onder andere in horeca-omgevingen, waar de meeste openbare toiletten zich bevinden, bijdraagt aan een toegankelijke toiletervaring voor iedereen.

De podcast biedt een combinatie van persoonlijke verhalen, professionele inzichten en concrete voorbeelden uit de praktijk. Thijs Hardick zei hierover het volgende: “Deze podcast is een mooie gelegenheid om het gesprek te openen over het belang van toegankelijkheid van toiletruimtes. Toegankelijke sanitaire voorzieningen zijn namelijk geen luxe, maar een noodzakelijke voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. We moeten het belang van toegankelijke voorzieningen voor iedereen benadrukken, en ook laten zien welke kleine aanpassingen bedrijven en instellingen vandaag al kunnen doen om hierin verschil te maken.”

De podcast is te beluisteren via deze link.

Pan-Europees rondetafelgesprek in Edinburgh: samen naar oplossingen
De podcast vormt een mooie opvolging van het pan-Europese rondetafelgesprek dat Tork organiseerde op 2 oktober 2025 in Edinburgh, Schotland. Daar was een breed gezelschap bijeen om in gesprek te gaan over inclusieve hygiëne in openbare toiletten en kennis uit te wisselen. Aanwezig waren professionals uit uiteenlopende sectoren: van facilitair managers en architecten tot beleidsmakers, NGO’s, ervaringsdeskundigen en belangenbehartigers. De sessie werd geleid door Amy Bellcourt, Vice President Communicatie bij Tork.

Uit het gesprek kwamen verschillende belangrijke actiepunten naar voren, waaronder:

  • Hygiëne en veiligheid als basisvoorwaarde: Een schoon en rustig toilet is belangrijk zodat iedereen zich op zijn gemak voelt. Vieze geuren, harde geluiden of slechte hygiëne kunnen het lastig maken om het toilet te gebruiken, zeker voor mensen die hier extra gevoelig voor zijn.
  • Ontwerp voor álle gebruikers, niet alleen de ‘gemiddelde’ bezoeker: Bij toegankelijkheid wordt snel gedacht aan rolstoeltoegankelijkheid. Maar daarnaast is er een enorme diversiteit aan drempels die mensen ervaren bij toiletbezoek. Denk aan mensen met reuma, angststoornissen, autisme, beperkte handkracht. En denk ook aan de verschillen in lengte en omvang van mensen. Sanitaire ruimtes moeten afgestemd zijn op de brede diversiteit van mensen.
  • Privacy en gemak: Volledig afsluitbare ruimtes, goed werkende sloten, afgesloten afvalbakken in iedere cabine (ook bij mannen), en ruimte voor persoonlijke verzorging dragen bij aan een gevoel van veiligheid.
  • Betrek schoonmakers en operators in het ontwerp: Schoonmaakmedewerkers spelen een cruciale rol in de ervaring van bezoekers. Door hen goed te trainen, zichtbaar te maken en de schoonmaakprocessen slim in te richten (bijvoorbeeld met sensoren en datagestuurde schoonmaak), wordt de kwaliteit duurzaam verhoogd.
  • Communicatie en transparantie: Vermeld online waar de toiletten zich bevinden, hoe ze eruitzien en wat de voorzieningen zijn. Dit helpt gebruikers vooraf te plannen en geeft zekerheid om de horecagelegenheid te bezoeken.

Jenny Turner, Corporate Communications Director bij Essity, vatte het treffend samen: “Inclusieve hygiëne zou niet tot uiting moeten komen in wat mensen mankeert, maar in hoe toegankelijk en comfortabel een ruimte is voor zoveel mogelijk gebruikers. Wanneer mensen zich op hun gemak voelen, blijven ze langer, geven ze meer uit en komen ze terug. Dat is niet alleen goed voor de samenleving, maar ook voor de onderneming.”

Van bewustwording naar actie
Met de combinatie van initiatieven zoals de podcastserie en het pan-Europese rondetafelgesprek, onderstreept Tork haar rol als aanjager van verandering op het gebied van toegankelijke en inclusieve hygiëne. Niet alleen door innovatieve producten te ontwikkelen, maar ook door het gesprek te openen, kennis te delen en beleidsmakers en bedrijven te inspireren om stappen te zetten.

Meer weten over hoe inclusieve hygiëne kan bijdragen aan een betere ervaring voor bezoekers? Bezoek de website.

1Tork Insight Survey 2025, uitgevoerd in de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Mexico, Canada, Australië, Spanje, Zweden, Nederland en Polen onder 11.500 mensen uit het algemene publiek en 1.000 schoonmaakmedewerkers.
Deel dit artikel

Ook interessant:

21 december 2021

Blycolin maakt impact met Hotels for Trees

De internationale specialist in linnenservice voor de hospitalitybranche Blycolin biedt de stichting Hotels for Trees financiële steun ten behoeve van de verdere Europese groei. Verder zal de specialist het...

14 juni 2019

Blog: Alle dagen trots op de schoonmakers!

Vandaag vieren we voor de 4e keer De Dag van de Schoonmaker. Een dag om schoonmakers in het zonnetje te zetten en extra te bedanken voor hun vakwerk. Want...

21 januari 2025

Capital Cleaning Group neemt DW Facility services over

Capital Cleaning Group heeft met trots de overname afgerond van DW Facility Services, een schoonmaakbedrijf uit Almere dat bekendstaat om zijn innovatieve aanpak en sterke aanwezigheid in Amsterdam.

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

22 juli 2024

Voortgang in nieuwe ZZP wetgeving

The Legal Company deelt informatie over de voortgang van de veranderende ZZP wetgeving. Ook organiseren zij op 3 oktober een masterclass over dit onderwerp. Lees er hier meer over....

31 januari 2023

“We moeten anders naar de invulling van leiderschap kijken”

Uit de Boardroom Monitor van EY blijkt dat steeds meer vrouwen de weg naar bestuurskamer weten te vinden ANP interviewde er Britt Blomsma, partner van werving- en selectiebureau Ebbinge,...

27 maart 2025

Save the date: Schoonmaak Vakdagen terug op 18 & 19 november 2025

De Schoonmaak Vakdagen keren in 2025 terug op 18 en 19 november 2025. Dit jaar vindt het vakevenement voor de schoonmaakbranche opnieuw plaats in de vertrouwde, centrale locatie Expo...

26 oktober 2025

SIEV organiseert op 5 november een webinar over ziekteverzuim

MKB branchevereniging SIEV houdt op woensdag 5 november 2025 tussen 10.00 en 12.00 een webinar over ziekteverzuim binnen de schoonmaakbranche. Naast de definitie van ziekteverzuim bespreekt men onder leiding...

03 december 2024

Organic Cleaning Solutions, Qualis Insight & NCS bundelen krachten voor duurzame schoonmaakoplossingen

Organic Cleaning Solution, Qualis Insight en NCS hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om samen kennis te delen en innovatie te stimuleren rondom het gebruik van Bio-Organic Catalyst in de schoonmaakbranche.

31 maart 2020

EW vlogs van de frontlinie: objectleider Kim over andere werkomgeving en omstandigheden

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan op dit moment aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair...