20 december 2022

“Meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling.”

Samen met Belinda Dekkers van UL-Team blikt de redactie terug op het afgelopen jaar. Waaraan heeft UL-Team met haar opleidingen een goede bijdrage kunnen leveren, welke verschuivingen zijn er gaande en wat zijn de plannen voor 2023? “We willen bedrijven enthousiasmeren meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling te geven.”

“Als opleidingsbureau ondersteunen wij bedrijven en hun medewerkers in vitaal vakmanschap, dat wil zeggen dat we medewerkers op de werkvloer en leidinggevende trainen om hun werk zo optimaal mogelijk te doen. Dat kan vakinhoudelijk zijn, het uitvoeren van de schoonmaaktaken, maar ook op het gebied van vitaliteit, veilig werken, veilig voelen en gezond op weg naar het pensioen. Het is belangrijk om naast schoonmaakmedewerkers ook hun leidinggevenden te trainen. Dan weten zij waarin wij de medewerkers trainen, begrijpen zij eventuele vragen of een andere aanpak en kunnen zij hun medewerkers verder begeleiden. Anders is er geen borging en stopt de ontwikkeling.”

“Opleiden wordt nog te vaak gezien als kostenpost in plaats van een investering in de mens.”

Wat is er in 2022 gebeurd?
Belinda blikt terug: “In het afgelopen jaar hebben wij veel trainingen mogen geven. Ontzettend fijn dat directies van schoonmaakbedrijven het belangrijk vinden hun medewerkers te blijven ontwikkelen. Toch wordt het nog te vaak gezien als kostenpost in plaats van een investering in de mens. Dit laatste is zeker in de huidige tijd van personeelskrapte heel belangrijk. Je voegt waarde toe aan de functie, het werkplezier én groei van de persoon zelf, denk aan verdieping op het eigen vakgebied, meer verantwoordelijkheid, grotere zelfstandigheid en meer zelfvertrouwen. De medewerkers worden hierdoor ook mondiger en daarom is het belangrijk dat ook leidinggevenden getraind worden om goed met de vragen om te gaan. Als je investeert in ontwikkeling, betekent dat dus ook dat je ruimte creëert voor jouw mensen om er wat mee te kunnen doen. Dan gaan ze minder snel buiten de deur kijken en dragen ze bij aan groei, van zichzelf als ook van het bedrijf.”

Welke veranderingen zien jullie en hoe spelen jullie hierop in?
“We zien dat bij de nieuwe instroom in de markt, de Nederlandse taal meer en meer een uitdaging wordt. Ook speelt werkmotivatie een steeds grotere rol. Mensen ‘lopen’ weg als ze ergens anders net iets meer kunnen verdienen. Hoe ga je hen boeien zodat ze bij jouw bedrijf blijven werken?”
Belinda licht toe dat er vanuit de schoonmaakbedrijven nog weinig vragen hierover komen. “Jammer, want arbeidsvoorwaarden, zoals gesprekstrainingen en vitaliteitsaanpak naast de praktische schoonmaakopleidingen, kunnen veel impact hebben. Leidinggevenden en kantoorpersoneel kennen bijvoorbeeld het al bestaande sportplan, de mogelijkheid om hulp te krijgen van een diëtiste of bij het stoppen met roken of studies volgen, maar de schoonmakers op de werkvloer kennen deze arbeidsvoorwaarden vaak niet. Terwijl dit voor hun ook interessant kan zijn en net dat extraatje is dat hen aan jouw organisatie bindt. De vraag is, waarom weten ze dat niet? Is de communicatie te beperkt, is de beheersing van de Nederlandse taal nog niet voldoende of is er meer aandacht in gesprekken voor nodig? De leidinggevende heeft hierin een belangrijke rol en moet weten hoe hij of zij dit het beste met de medewerkers kan delen.”

“Met opleiden vergroot je de medewerker- én klanttevredenheid”

Ad hoc opleiden versus tijdig investeren
Belinda vertelt door over het opvallend vaak adhoc opleiden van medewerkers, omdat dit een bindende afspraak binnen een contract is. “Het ‘adhoc’ houdt dan vaak in dat het contract nog maar enkele maanden loopt en de klant ‘eist’ dat de contractuele afspraken worden nagekomen. Eigenlijk jammer dat dit dan vanuit een negatieve intentie gebeurt. Terwijl als je de afgesproken opleidingsvereiste meteen bij het ingaan van het contract inzet, of zelfs als standaard proces binnen de eigen organisatie invoert, dit een positieve stimulans is. Zowel voor jouw bedrijf, jouw medewerkers als ook de opdrachtgevers. De medewerkers- en klanttevredenheid gaat omhoog, waardoor je ook het medewerkers- en klantbehoud vergroot.”

Spagaat qua flexibiliteit
“We begrijpen dat het druk is, dat schoonmaakbedrijven nu veel handjes tekortkomen en dat ze in een spagaat terechtkomen om het opleiden in te plannen. Normaliter gebeurde dat onder werktijd, nu moet het voor- en na het werkrooster. Maar dan is de opkomst soms lager omdat mensen ook andere bezigheden hebben.
Toch kun je beter wel het gesprek aangaan en uitleggen waarom opleiden belangrijk is”
, benadrukt Belinda. “En ook met bijvoorbeeld een team of meerdere collega’s bespreken hoe je dit gezamenlijk kunt laten werken. Als je de medewerkers betrekt, hen medeverantwoordelijk maakt voor hun eigen ontwikkeling, bedenken ze vaak verrassend goede oplossingen om elkaar te helpen.
Naast het al op voorhand inplannen van de praktische schoonmaakopleidingen, vragen we ook graag aandacht voor ‘Communicatie’. Samenwerken in tijden van drukte en personeelskrapte is enorm belangrijk. Dit kan alleen als er goed met elkaar gecommuniceerd wordt en oprechte aandacht wordt gegeven aan elkaar, het team en de samenwerking binnen een bedrijf. Dit bevordert begrip, respect en de bereidheid om elkaar te helpen.”

“Belangrijk is dat we mensen blijven enthousiasmeren om met hun Nederlandse taalontwikkeling aan de slag te gaan.”

Wat zijn jullie plannen voor 2023?
“Zelf zullen wij ons in 2023 meer gaan focussen op de taalopleidingen, in de vorm van preteaching. Samen met de Stichting Lezen & Schrijven hebben we woordkaarten ontwikkeld, waarmee we moeilijke woorden die in een praktische training worden gehanteerd, uitleggen. Bijvoorbeeld, wat betekent sanitair, wat is pH-waarde, wat betekent het woord borstel? Deze uitleg gaat vooraf aan de praktische schoonmaakopleiding, waardoor deze woorden voor de deelnemers niet meer vreemd zijn. Belangrijk is het dat we samen met de schoonmaakbedrijven de mensen stimuleren en enthousiasmeren om met hun Nederlandse taalontwikkeling aan de slag te gaan.
Daarnaast zijn we druk met het ontwikkelen van ons online platform. We hebben ons ten doel gesteld in 2025 90% minder papier te gebruiken, dus stappen langzaam over naar digitaal. Als deelnemer word je dan lid van onze community en kenniscentrum en dit kun je ook blijven nadat je training is afgelopen. In Q1 2023 gaan we dit platform lanceren.

Verder gaat onze aandacht volgend jaar uit naar de Leisure-markt, opleidingen facilitair breed, van receptie, schoonmaak, horeca tot groen, voor hotels, bungalowparken en musea. In maart staan we bijvoorbeeld op de Hotelshow in Amsterdam.
Om dit allemaal intern te kunnen organiseren maken we ook keuzes binnen ons opleidingsaanbod. We gaan ons aanbod versmallen en verdiepen. We kiezen om die trainingen te doen, waar we heel goed in zijn. Dit levert voor iedereen nog beter resultaat op.”

Tot slot doet Belinda de oproep: “Laten we van 2023 een jaar maken met oprechte aandacht voor iedereen en ieders ontwikkeling!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2023

Op zoek naar een nieuwe collega? Klop bij Social Cleania aan!

Stef Martens, 27 jaar, in het najaar van 2022 gestart met Social Cleania. Een start up met een enorme groei. Nu al. “Het is een uit de hand gelopen...

25 januari 2020

Welkom op de virtuele vakbeurs Facilitair: Elis Nederland

Deze dagen bouwen we aan de virtuele Vakbeurs Facilitair. In aanloop naar de 22e editie van deze beurs, die aankomende week – op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag...

30 september 2024

Wereldprimeur: Pilot Asito zorgt voor wereldprimeur bij Universitair Dierenziekenhuis Utrecht

Het Universitair Dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht heeft de primeur: voor het eerst wereldwijd wordt er een UV-C desinfectierobot ingezet in een dierenziekenhuis. Deze innovatie, genaamd Robot SAM, zorgt...

11 mei 2022

Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak

Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

17 december 2021

Schoonmaak blijft cruciaal beroep

In de persconferentie over het coronabeleid van dinsdagavond maakte premier Rutte bekend welke coronamaatregelen de komende weken van kracht zijn. Deze hebben ook gevolgen voor de schoonmaakbedrijven. Maatregelen verlengd...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...

02 november 2023

Makita: “De Schoonmaak Vakdagen zorgen voor meer naamsbekendheid”

Het is bijna zover. Op 14 & 15 november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Een jubileumeditie. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname aan deze...

27 juni 2024

Doe jij mee aan het VSR-webinar: ‘De schoonmaakbranche, breed uitgemeten’?

VSR nodigt je uit om deel te nemen aan haar webinar over de impact van meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, eindgebruiker en opdrachtgever, met als titel ‘De...

27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat...