20 december 2022

“Meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling.”

Samen met Belinda Dekkers van UL-Team blikt de redactie terug op het afgelopen jaar. Waaraan heeft UL-Team met haar opleidingen een goede bijdrage kunnen leveren, welke verschuivingen zijn er gaande en wat zijn de plannen voor 2023? “We willen bedrijven enthousiasmeren meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling te geven.”

“Als opleidingsbureau ondersteunen wij bedrijven en hun medewerkers in vitaal vakmanschap, dat wil zeggen dat we medewerkers op de werkvloer en leidinggevende trainen om hun werk zo optimaal mogelijk te doen. Dat kan vakinhoudelijk zijn, het uitvoeren van de schoonmaaktaken, maar ook op het gebied van vitaliteit, veilig werken, veilig voelen en gezond op weg naar het pensioen. Het is belangrijk om naast schoonmaakmedewerkers ook hun leidinggevenden te trainen. Dan weten zij waarin wij de medewerkers trainen, begrijpen zij eventuele vragen of een andere aanpak en kunnen zij hun medewerkers verder begeleiden. Anders is er geen borging en stopt de ontwikkeling.”

“Opleiden wordt nog te vaak gezien als kostenpost in plaats van een investering in de mens.”

Wat is er in 2022 gebeurd?
Belinda blikt terug: “In het afgelopen jaar hebben wij veel trainingen mogen geven. Ontzettend fijn dat directies van schoonmaakbedrijven het belangrijk vinden hun medewerkers te blijven ontwikkelen. Toch wordt het nog te vaak gezien als kostenpost in plaats van een investering in de mens. Dit laatste is zeker in de huidige tijd van personeelskrapte heel belangrijk. Je voegt waarde toe aan de functie, het werkplezier én groei van de persoon zelf, denk aan verdieping op het eigen vakgebied, meer verantwoordelijkheid, grotere zelfstandigheid en meer zelfvertrouwen. De medewerkers worden hierdoor ook mondiger en daarom is het belangrijk dat ook leidinggevenden getraind worden om goed met de vragen om te gaan. Als je investeert in ontwikkeling, betekent dat dus ook dat je ruimte creëert voor jouw mensen om er wat mee te kunnen doen. Dan gaan ze minder snel buiten de deur kijken en dragen ze bij aan groei, van zichzelf als ook van het bedrijf.”

Welke veranderingen zien jullie en hoe spelen jullie hierop in?
“We zien dat bij de nieuwe instroom in de markt, de Nederlandse taal meer en meer een uitdaging wordt. Ook speelt werkmotivatie een steeds grotere rol. Mensen ‘lopen’ weg als ze ergens anders net iets meer kunnen verdienen. Hoe ga je hen boeien zodat ze bij jouw bedrijf blijven werken?”
Belinda licht toe dat er vanuit de schoonmaakbedrijven nog weinig vragen hierover komen. “Jammer, want arbeidsvoorwaarden, zoals gesprekstrainingen en vitaliteitsaanpak naast de praktische schoonmaakopleidingen, kunnen veel impact hebben. Leidinggevenden en kantoorpersoneel kennen bijvoorbeeld het al bestaande sportplan, de mogelijkheid om hulp te krijgen van een diëtiste of bij het stoppen met roken of studies volgen, maar de schoonmakers op de werkvloer kennen deze arbeidsvoorwaarden vaak niet. Terwijl dit voor hun ook interessant kan zijn en net dat extraatje is dat hen aan jouw organisatie bindt. De vraag is, waarom weten ze dat niet? Is de communicatie te beperkt, is de beheersing van de Nederlandse taal nog niet voldoende of is er meer aandacht in gesprekken voor nodig? De leidinggevende heeft hierin een belangrijke rol en moet weten hoe hij of zij dit het beste met de medewerkers kan delen.”

“Met opleiden vergroot je de medewerker- én klanttevredenheid”

Ad hoc opleiden versus tijdig investeren
Belinda vertelt door over het opvallend vaak adhoc opleiden van medewerkers, omdat dit een bindende afspraak binnen een contract is. “Het ‘adhoc’ houdt dan vaak in dat het contract nog maar enkele maanden loopt en de klant ‘eist’ dat de contractuele afspraken worden nagekomen. Eigenlijk jammer dat dit dan vanuit een negatieve intentie gebeurt. Terwijl als je de afgesproken opleidingsvereiste meteen bij het ingaan van het contract inzet, of zelfs als standaard proces binnen de eigen organisatie invoert, dit een positieve stimulans is. Zowel voor jouw bedrijf, jouw medewerkers als ook de opdrachtgevers. De medewerkers- en klanttevredenheid gaat omhoog, waardoor je ook het medewerkers- en klantbehoud vergroot.”

Spagaat qua flexibiliteit
“We begrijpen dat het druk is, dat schoonmaakbedrijven nu veel handjes tekortkomen en dat ze in een spagaat terechtkomen om het opleiden in te plannen. Normaliter gebeurde dat onder werktijd, nu moet het voor- en na het werkrooster. Maar dan is de opkomst soms lager omdat mensen ook andere bezigheden hebben.
Toch kun je beter wel het gesprek aangaan en uitleggen waarom opleiden belangrijk is”
, benadrukt Belinda. “En ook met bijvoorbeeld een team of meerdere collega’s bespreken hoe je dit gezamenlijk kunt laten werken. Als je de medewerkers betrekt, hen medeverantwoordelijk maakt voor hun eigen ontwikkeling, bedenken ze vaak verrassend goede oplossingen om elkaar te helpen.
Naast het al op voorhand inplannen van de praktische schoonmaakopleidingen, vragen we ook graag aandacht voor ‘Communicatie’. Samenwerken in tijden van drukte en personeelskrapte is enorm belangrijk. Dit kan alleen als er goed met elkaar gecommuniceerd wordt en oprechte aandacht wordt gegeven aan elkaar, het team en de samenwerking binnen een bedrijf. Dit bevordert begrip, respect en de bereidheid om elkaar te helpen.”

“Belangrijk is dat we mensen blijven enthousiasmeren om met hun Nederlandse taalontwikkeling aan de slag te gaan.”

Wat zijn jullie plannen voor 2023?
“Zelf zullen wij ons in 2023 meer gaan focussen op de taalopleidingen, in de vorm van preteaching. Samen met de Stichting Lezen & Schrijven hebben we woordkaarten ontwikkeld, waarmee we moeilijke woorden die in een praktische training worden gehanteerd, uitleggen. Bijvoorbeeld, wat betekent sanitair, wat is pH-waarde, wat betekent het woord borstel? Deze uitleg gaat vooraf aan de praktische schoonmaakopleiding, waardoor deze woorden voor de deelnemers niet meer vreemd zijn. Belangrijk is het dat we samen met de schoonmaakbedrijven de mensen stimuleren en enthousiasmeren om met hun Nederlandse taalontwikkeling aan de slag te gaan.
Daarnaast zijn we druk met het ontwikkelen van ons online platform. We hebben ons ten doel gesteld in 2025 90% minder papier te gebruiken, dus stappen langzaam over naar digitaal. Als deelnemer word je dan lid van onze community en kenniscentrum en dit kun je ook blijven nadat je training is afgelopen. In Q1 2023 gaan we dit platform lanceren.

Verder gaat onze aandacht volgend jaar uit naar de Leisure-markt, opleidingen facilitair breed, van receptie, schoonmaak, horeca tot groen, voor hotels, bungalowparken en musea. In maart staan we bijvoorbeeld op de Hotelshow in Amsterdam.
Om dit allemaal intern te kunnen organiseren maken we ook keuzes binnen ons opleidingsaanbod. We gaan ons aanbod versmallen en verdiepen. We kiezen om die trainingen te doen, waar we heel goed in zijn. Dit levert voor iedereen nog beter resultaat op.”

Tot slot doet Belinda de oproep: “Laten we van 2023 een jaar maken met oprechte aandacht voor iedereen en ieders ontwikkeling!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 februari 2022

Schoonmaakbedrijf Landman 50 jaar!

Op 1 januari 1972 schreef Tjeerd Landman zijn Schoonmaakbedrijf Landman B.V. officieel in bij de Kamer van Koophandel. Dit jaar viert het bedrijf uit Drachten dus een bijzonder jubileum...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

11 november 2018

Met Alpheios geborgd infectiepreventiebeleid superbacterie

Trending topics in het nieuws van afgelopen week: jaarlijks overlijden 33.000 Europeanen aan een superbacterie. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet noodzaak om het toezicht in de...

18 februari 2025

De Lelie ontvangt PSO Prestatieladder niveau 3

Op vrijdag 17 februari 2025 ontving het Bossche schoonmaakbedrijf De Lelie BV de PSO Prestatieladder, niveau 3. Eigenaren William de Haas en Antoine de Haas zijn kei trots op...

27 juni 2025

Gezien in de media: Vebego lanceert eerste specifieke opleiding voor schoonmakerpersoneel op Brussels Airport

Vebego Cleaning & Services lanceert in samenwerking met Ahlex, het opleidingscentrum op Brussels Airport, haar allereerste opleidingsprogramma onder de vlag van de gloednieuwe Vebego Academy. De opleiding is ontwikkeld...

01 oktober 2024

Aankondiging uitzending Captains of Cleaning 17 oktober

Op 17 oktober 2024 is Captains of Cleaning terug. Onder leiding van Rens de Jong worden de meest actuele inzichten uit de branche besproken. Bij begrafenissen heb je maar...

08 april 2025

Terugblik Controleurs- en Inspecteursdag VSR & SSK

Op dinsdag 25 maart 2025 vond – aansluitend aan het Keurmerkhoudersoverleg – de jaarlijkse Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats in het Postillion Hotel...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...

21 december 2023

Subsidiemogelijkheden 2024 via Tel mee met taal

Uit een verkenning van de Sociaal-Economische Raad (SER) uit 2021 blijkt dat in een aantal beroepen een hoger risico op armoede wordt aangetroffen. Door een combinatie van laaggeschoold werk, veel...