28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook een enorme logistieke uitdaging. Want met 50.000 bezoekers per dag is een schoon en fris park geen vanzelfsprekendheid. Sinds 2017 leidt Asito dit in goede banen. Lees hoe Bart Klemann, klantmanager recreatie, dit samen met het schoonmaakteam aanpakt.

“Keukenhof is topsport,” zegt Bart Klemann, klantmanager recreatie bij Asito. “De druk is hoog, het park is zeven dagen per week open en elke bezoeker verwacht een perfect onderhouden omgeving. Samen met Keukenhof en cateraar Albron zorgen we ervoor dat het park er elke dag piekfijn uitziet.”

Elke dag een frisse start
“Elke ochtend om 08.30 uur begint de dagstart”, legt Bart uit. ” Hier komen alle betrokken partijen – van Keukenhof-medewerkers tot cateraars en schoonmakers – bij elkaar om de dag door te spreken. Wat ging er gisteren goed? Waar liggen de aandachtspunten? Dat helpt om scherp te blijven en snel te schakelen als dat nodig is. Onze medewerkers weten exact wat er van hen verwacht wordt en wat de prioriteiten zijn. We werken met een hecht team van ruim 55 medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van de toiletten, het legen van 300 vuilnisbakken en het reinigen van de restaurants. Overdag zijn we volop aanwezig en ’s avonds, als het park leegstroomt, zorgen we ervoor dat alles weer schoon is voor de volgende dag. “

En dat harde werk loont: in 2024 behaalde Asito een 100% score op de mystery guest-controles. “Een geweldige prestatie! Dat laat zien hoe goed onze teams op elkaar zijn ingespeeld.”

Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.
Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.

Slimmere werkwijze, betere resultaten
Bij Keukenhof draait alles om de beste bezoekerservaring. Van de eerste tot de laatste dag van het seizoen moet het park er perfect uitzien. Dit jaar werkt Asito met een nieuwe aanpak: medewerkers worden verantwoordelijk voor een vaste zone. Dit zorgt voor meer overzicht en betere schoonmaakresultaten. “Door te werken in zones hebben medewerkers meer controle over hun eigen werkgebied. Dat zorgt niet alleen voor een hogere kwaliteit, maar ook voor meer rust en structuur in het team.” Ook duurzaamheid speelt een grote rol. “We werken met milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en huren elk jaar de nieuwste schrobmachines in. Zo zorgen we ervoor dat we efficiënt werken met minimale impact op het milieu,” legt Bart uit.

Flexibel inspelen op drukte
Op piekdagen, zoals tijdens Pasen of het bloemencorso, passen we de bezetting aan. “Soms lopen er wel 50.000 bezoekers door het park. Dan verdubbelen we de schoonmaak-bezetting bij de grootste toiletgroepen en zorgen we voor extra controle op het terrein. We weten per dag hoeveel bezoekers er worden verwacht, dus we kunnen hierop inspelen,” zegt Bart.

Die flexibiliteit geldt ook voor het team. Veel medewerkers komen elk jaar terug om bij Keukenhof te werken. “Er is een harde kern van mensen die dit werk fantastisch vinden. Zij kennen de locatie door en door, en dat is een groot voordeel. Daarnaast werken we met een flexibele schil van uitzendkrachten die we goed begeleiden.”

keukenhof en asito

Samen werken aan de toekomst
In 2024 is het contract tussen Asito en Keukenhof opnieuw verlengd. Door de jarenlange samenwerking met Keukenhof heeft Asito een aanpak ontwikkeld die perfect aansluit bij de dynamiek van het park. “Het draait om teamwork. Samen met Keukenhof en Albron zorgen we ervoor dat het park elke dag weer op z’n best is. Dat betekent dat we blijven innoveren en aanpassen waar nodig. Dit gaat verder dan schoonmaken alleen: we dragen bij aan een onvergetelijke bezoekerservaring,” zegt Bart. “Dankzij de sterke samenwerking met Keukenhof en de inzet van ons team zorgen we er elk jaar weer voor dat de grootste lentetuin van de wereld straalt. En daar zijn we trots op!”

Bron: Asito

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 februari 2025

#PODCAST Luister naar Angel Nellen in ‘Glans’

Voorzitter Tamara van Ark en woordvoerder Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland praten in de afleveringen van Podcast ´Glans´over de wereld van de schoonmaak. Deze aflevering gaan Tamara en Ilse...

08 maart 2025

Internationale vrouwendag: Zij verdient beter

Op donderdag 6 maart 2025 trapten Women Inc, Bureau Clara Wichmann en Het Potentieel Pakken Internationale Vrouwendag af met het event ‘Zij verdient beter…’.Werkgevers, brancheorganisaties, beleidsmakers en andere professionals...

13 april 2023

Hoe maak je een schoonmaakrobot succesvol onderdeel van jouw schoonmaakteam?

“Heb je het al gehoord? Volgende week komen ze een schoonmaakrobot bij ons installeren.” Wat als je een nieuw teamlid krijgt? En niet zomaar iemand! Nee, een robot komt...

20 december 2018

FNV Schoonmaak: cao-resultaat met meer respect en 1 mei vrij

Vanochtend hebben schoonmakers een cao-resultaat bereikt met de schoonmaakbazen. Belangrijke afspraken gaan over meer respect voor schoonmakers. Een afspraak is nu al historisch: 150.000 schoonmakers krijgen op 1 mei...

13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is...

19 augustus 2024

Care Dienstengroep laat personeel efficiënter inwerken op vakantieparken dankzij VR-training

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaak. De ontwikkeling van slimme sensoren, handige apps en schoonmaakrobots gaat onverminderd door. Ook het gebruik van VR-brillen om schoonmakers...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

06 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en...