28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook een enorme logistieke uitdaging. Want met 50.000 bezoekers per dag is een schoon en fris park geen vanzelfsprekendheid. Sinds 2017 leidt Asito dit in goede banen. Lees hoe Bart Klemann, klantmanager recreatie, dit samen met het schoonmaakteam aanpakt.

“Keukenhof is topsport,” zegt Bart Klemann, klantmanager recreatie bij Asito. “De druk is hoog, het park is zeven dagen per week open en elke bezoeker verwacht een perfect onderhouden omgeving. Samen met Keukenhof en cateraar Albron zorgen we ervoor dat het park er elke dag piekfijn uitziet.”

Elke dag een frisse start
“Elke ochtend om 08.30 uur begint de dagstart”, legt Bart uit. ” Hier komen alle betrokken partijen – van Keukenhof-medewerkers tot cateraars en schoonmakers – bij elkaar om de dag door te spreken. Wat ging er gisteren goed? Waar liggen de aandachtspunten? Dat helpt om scherp te blijven en snel te schakelen als dat nodig is. Onze medewerkers weten exact wat er van hen verwacht wordt en wat de prioriteiten zijn. We werken met een hecht team van ruim 55 medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van de toiletten, het legen van 300 vuilnisbakken en het reinigen van de restaurants. Overdag zijn we volop aanwezig en ’s avonds, als het park leegstroomt, zorgen we ervoor dat alles weer schoon is voor de volgende dag. “

En dat harde werk loont: in 2024 behaalde Asito een 100% score op de mystery guest-controles. “Een geweldige prestatie! Dat laat zien hoe goed onze teams op elkaar zijn ingespeeld.”

Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.
Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.

Slimmere werkwijze, betere resultaten
Bij Keukenhof draait alles om de beste bezoekerservaring. Van de eerste tot de laatste dag van het seizoen moet het park er perfect uitzien. Dit jaar werkt Asito met een nieuwe aanpak: medewerkers worden verantwoordelijk voor een vaste zone. Dit zorgt voor meer overzicht en betere schoonmaakresultaten. “Door te werken in zones hebben medewerkers meer controle over hun eigen werkgebied. Dat zorgt niet alleen voor een hogere kwaliteit, maar ook voor meer rust en structuur in het team.” Ook duurzaamheid speelt een grote rol. “We werken met milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en huren elk jaar de nieuwste schrobmachines in. Zo zorgen we ervoor dat we efficiënt werken met minimale impact op het milieu,” legt Bart uit.

Flexibel inspelen op drukte
Op piekdagen, zoals tijdens Pasen of het bloemencorso, passen we de bezetting aan. “Soms lopen er wel 50.000 bezoekers door het park. Dan verdubbelen we de schoonmaak-bezetting bij de grootste toiletgroepen en zorgen we voor extra controle op het terrein. We weten per dag hoeveel bezoekers er worden verwacht, dus we kunnen hierop inspelen,” zegt Bart.

Die flexibiliteit geldt ook voor het team. Veel medewerkers komen elk jaar terug om bij Keukenhof te werken. “Er is een harde kern van mensen die dit werk fantastisch vinden. Zij kennen de locatie door en door, en dat is een groot voordeel. Daarnaast werken we met een flexibele schil van uitzendkrachten die we goed begeleiden.”

keukenhof en asito

Samen werken aan de toekomst
In 2024 is het contract tussen Asito en Keukenhof opnieuw verlengd. Door de jarenlange samenwerking met Keukenhof heeft Asito een aanpak ontwikkeld die perfect aansluit bij de dynamiek van het park. “Het draait om teamwork. Samen met Keukenhof en Albron zorgen we ervoor dat het park elke dag weer op z’n best is. Dat betekent dat we blijven innoveren en aanpassen waar nodig. Dit gaat verder dan schoonmaken alleen: we dragen bij aan een onvergetelijke bezoekerservaring,” zegt Bart. “Dankzij de sterke samenwerking met Keukenhof en de inzet van ons team zorgen we er elk jaar weer voor dat de grootste lentetuin van de wereld straalt. En daar zijn we trots op!”

Bron: Asito

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 mei 2025

Schoonmaken met warmte en slimme AI-technologie

Dreame Technology  lanceert de H15 Pro Heat. Een nieuwe nat- en droog steelstofzuiger die AI-gestuurde reiniging combineert met heetwatergebruik. De H15 Pro Heat is Dreame’s eerste steelstofzuiger die reinigt...

10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg...

04 april 2025

#Podcast Vebego Airport Services ‘Schone Shift’ over aanbesteding Schiphol

Vebego Airport Services (onderdeel van Vebego Cleaning Services) blikt met podcast ‘Schone Shift’ terug op de aanloop, uitkomst, en impact van de schoonmaak aanbesteding op Schiphol, die in 2024...

19 september 2023

Nieuwe loontabel per 1 november 2023

Naar aanleiding van de nieuw gemaakte afspraken over het loon is de cao 2022-2024 gewijzigd. De eerste wijziging gaat in per 1 november 2023; de basisuurlonen worden dan verhoogd...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...

11 oktober 2019

#filmFriday Zo brengen wij positieve impact in de zorg

Toen Hago in 1967 bij haar eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deed ze dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...

11 januari 2024

Elis neemt Moderna over

In 1964 begonnen Henk en Leida Olsman met trots Moderna. Door de jaren heen groeide het bedrijf uit tot een innovatieve en duurzame specialist op het gebied van linnen,...