28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook een enorme logistieke uitdaging. Want met 50.000 bezoekers per dag is een schoon en fris park geen vanzelfsprekendheid. Sinds 2017 leidt Asito dit in goede banen. Lees hoe Bart Klemann, klantmanager recreatie, dit samen met het schoonmaakteam aanpakt.

“Keukenhof is topsport,” zegt Bart Klemann, klantmanager recreatie bij Asito. “De druk is hoog, het park is zeven dagen per week open en elke bezoeker verwacht een perfect onderhouden omgeving. Samen met Keukenhof en cateraar Albron zorgen we ervoor dat het park er elke dag piekfijn uitziet.”

Elke dag een frisse start
“Elke ochtend om 08.30 uur begint de dagstart”, legt Bart uit. ” Hier komen alle betrokken partijen – van Keukenhof-medewerkers tot cateraars en schoonmakers – bij elkaar om de dag door te spreken. Wat ging er gisteren goed? Waar liggen de aandachtspunten? Dat helpt om scherp te blijven en snel te schakelen als dat nodig is. Onze medewerkers weten exact wat er van hen verwacht wordt en wat de prioriteiten zijn. We werken met een hecht team van ruim 55 medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van de toiletten, het legen van 300 vuilnisbakken en het reinigen van de restaurants. Overdag zijn we volop aanwezig en ’s avonds, als het park leegstroomt, zorgen we ervoor dat alles weer schoon is voor de volgende dag. “

En dat harde werk loont: in 2024 behaalde Asito een 100% score op de mystery guest-controles. “Een geweldige prestatie! Dat laat zien hoe goed onze teams op elkaar zijn ingespeeld.”

Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.
Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.

Slimmere werkwijze, betere resultaten
Bij Keukenhof draait alles om de beste bezoekerservaring. Van de eerste tot de laatste dag van het seizoen moet het park er perfect uitzien. Dit jaar werkt Asito met een nieuwe aanpak: medewerkers worden verantwoordelijk voor een vaste zone. Dit zorgt voor meer overzicht en betere schoonmaakresultaten. “Door te werken in zones hebben medewerkers meer controle over hun eigen werkgebied. Dat zorgt niet alleen voor een hogere kwaliteit, maar ook voor meer rust en structuur in het team.” Ook duurzaamheid speelt een grote rol. “We werken met milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en huren elk jaar de nieuwste schrobmachines in. Zo zorgen we ervoor dat we efficiënt werken met minimale impact op het milieu,” legt Bart uit.

Flexibel inspelen op drukte
Op piekdagen, zoals tijdens Pasen of het bloemencorso, passen we de bezetting aan. “Soms lopen er wel 50.000 bezoekers door het park. Dan verdubbelen we de schoonmaak-bezetting bij de grootste toiletgroepen en zorgen we voor extra controle op het terrein. We weten per dag hoeveel bezoekers er worden verwacht, dus we kunnen hierop inspelen,” zegt Bart.

Die flexibiliteit geldt ook voor het team. Veel medewerkers komen elk jaar terug om bij Keukenhof te werken. “Er is een harde kern van mensen die dit werk fantastisch vinden. Zij kennen de locatie door en door, en dat is een groot voordeel. Daarnaast werken we met een flexibele schil van uitzendkrachten die we goed begeleiden.”

keukenhof en asito

Samen werken aan de toekomst
In 2024 is het contract tussen Asito en Keukenhof opnieuw verlengd. Door de jarenlange samenwerking met Keukenhof heeft Asito een aanpak ontwikkeld die perfect aansluit bij de dynamiek van het park. “Het draait om teamwork. Samen met Keukenhof en Albron zorgen we ervoor dat het park elke dag weer op z’n best is. Dat betekent dat we blijven innoveren en aanpassen waar nodig. Dit gaat verder dan schoonmaken alleen: we dragen bij aan een onvergetelijke bezoekerservaring,” zegt Bart. “Dankzij de sterke samenwerking met Keukenhof en de inzet van ons team zorgen we er elk jaar weer voor dat de grootste lentetuin van de wereld straalt. En daar zijn we trots op!”

Bron: Asito

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 juli 2019

Regie over je eigen gezondheid: het verhaal van Asito’s schoonmaakkracht Diane

Overal waar mensen werken, komt arbeidsongeschiktheid voor. Het kan de beste krachten overkomen. Arbeidsongeschiktheid overkwam ook schoonmaakkracht Diane Hoebe McMeekin. Vlak na haar vakantie was Diane een paar maanden niet...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

09 december 2019

#nieuwsnotendop Start registratie Vakbeurs Facilitair, Novon experiment open hiring, samenwerking Moderna, nieuwe bestuursleden OSB

Registratie Vakbeurs Facilitair geopend Op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 januari vindt de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair plaats in Jaarbeurs Utrecht. De gratis registratie voor...

29 april 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, Forbo ISSA, Unger, Vakbeurs Facilitair, Vendor en Werner & Mertz

Grote zorgorganisatie Careyn en Asito Care gaan 5-jarige maatschappelijk partnerschap aan Met ingang van 1 mei gaat Asito Care schoonmaken bij Stichting Careyn, een van de grootste zorgorganisaties in...

14 maart 2019

Greenspeed op The Cleaning Show in Londen

The Cleaning Show is het grootste evenement in het Verenigd Koninkrijk dat zich focust op schoonmaak en hygiëne. Dit jaar vindt het evenement plaats van dinsdag 19 tot donderdag 21...

23 januari 2024

Nexaro en Groveko gaan strategisch (schoonmaak-)partnerschap aan

Het Duitse Nexaro GmbH en de Nederlandse schoonmaakgroothandel Groveko zijn een partnerschap aangegaan. De fusie met Groveko betekent voor de in Wuppertal gevestigde technologiestart-up Nexaro een uitbreiding van zijn...

08 oktober 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): ‘Samen werken aan een betere werkervaring: de sleutel tot succes in de schoonmaakbranche’

In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat...

12 november 2018

HvA/UvA, Nederrijn, Gom en Toekomst in finale Best Practice Award

Op donderdag 24 januari 2019 wordt voor de zevende keer de Best Practice Award uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in de Jaarbeurs Utrecht. Welke vier Best...

30 december 2022

#FilmFriday Minicollege Liminaliteit

Verandering vindt plaats in het ondertussen. Daar is een woord voor: Liminaliteit. Cultureel antropologe Danielle Braun vertelt je daarover meer in haar minicollege.  “Het oude normaal is niet meer....

19 januari 2023

De volgende stap is Easy

Spectro presenteert de Easy 3.0, een nieuwe stap in de evolutie van haar Ecodos Easy, haar ‘’s werelds eerste intelligente doseersysteem voor reinigingsmiddelen’. Ben je benieuwd naar wat deze...