28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook een enorme logistieke uitdaging. Want met 50.000 bezoekers per dag is een schoon en fris park geen vanzelfsprekendheid. Sinds 2017 leidt Asito dit in goede banen. Lees hoe Bart Klemann, klantmanager recreatie, dit samen met het schoonmaakteam aanpakt.

“Keukenhof is topsport,” zegt Bart Klemann, klantmanager recreatie bij Asito. “De druk is hoog, het park is zeven dagen per week open en elke bezoeker verwacht een perfect onderhouden omgeving. Samen met Keukenhof en cateraar Albron zorgen we ervoor dat het park er elke dag piekfijn uitziet.”

Elke dag een frisse start
“Elke ochtend om 08.30 uur begint de dagstart”, legt Bart uit. ” Hier komen alle betrokken partijen – van Keukenhof-medewerkers tot cateraars en schoonmakers – bij elkaar om de dag door te spreken. Wat ging er gisteren goed? Waar liggen de aandachtspunten? Dat helpt om scherp te blijven en snel te schakelen als dat nodig is. Onze medewerkers weten exact wat er van hen verwacht wordt en wat de prioriteiten zijn. We werken met een hecht team van ruim 55 medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van de toiletten, het legen van 300 vuilnisbakken en het reinigen van de restaurants. Overdag zijn we volop aanwezig en ’s avonds, als het park leegstroomt, zorgen we ervoor dat alles weer schoon is voor de volgende dag. “

En dat harde werk loont: in 2024 behaalde Asito een 100% score op de mystery guest-controles. “Een geweldige prestatie! Dat laat zien hoe goed onze teams op elkaar zijn ingespeeld.”

Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.
Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.

Slimmere werkwijze, betere resultaten
Bij Keukenhof draait alles om de beste bezoekerservaring. Van de eerste tot de laatste dag van het seizoen moet het park er perfect uitzien. Dit jaar werkt Asito met een nieuwe aanpak: medewerkers worden verantwoordelijk voor een vaste zone. Dit zorgt voor meer overzicht en betere schoonmaakresultaten. “Door te werken in zones hebben medewerkers meer controle over hun eigen werkgebied. Dat zorgt niet alleen voor een hogere kwaliteit, maar ook voor meer rust en structuur in het team.” Ook duurzaamheid speelt een grote rol. “We werken met milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en huren elk jaar de nieuwste schrobmachines in. Zo zorgen we ervoor dat we efficiënt werken met minimale impact op het milieu,” legt Bart uit.

Flexibel inspelen op drukte
Op piekdagen, zoals tijdens Pasen of het bloemencorso, passen we de bezetting aan. “Soms lopen er wel 50.000 bezoekers door het park. Dan verdubbelen we de schoonmaak-bezetting bij de grootste toiletgroepen en zorgen we voor extra controle op het terrein. We weten per dag hoeveel bezoekers er worden verwacht, dus we kunnen hierop inspelen,” zegt Bart.

Die flexibiliteit geldt ook voor het team. Veel medewerkers komen elk jaar terug om bij Keukenhof te werken. “Er is een harde kern van mensen die dit werk fantastisch vinden. Zij kennen de locatie door en door, en dat is een groot voordeel. Daarnaast werken we met een flexibele schil van uitzendkrachten die we goed begeleiden.”

keukenhof en asito

Samen werken aan de toekomst
In 2024 is het contract tussen Asito en Keukenhof opnieuw verlengd. Door de jarenlange samenwerking met Keukenhof heeft Asito een aanpak ontwikkeld die perfect aansluit bij de dynamiek van het park. “Het draait om teamwork. Samen met Keukenhof en Albron zorgen we ervoor dat het park elke dag weer op z’n best is. Dat betekent dat we blijven innoveren en aanpassen waar nodig. Dit gaat verder dan schoonmaken alleen: we dragen bij aan een onvergetelijke bezoekerservaring,” zegt Bart. “Dankzij de sterke samenwerking met Keukenhof en de inzet van ons team zorgen we er elk jaar weer voor dat de grootste lentetuin van de wereld straalt. En daar zijn we trots op!”

Bron: Asito

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 september 2023

#FOTOFRIDAY EW zamelt €62.195,- in voor Center for Personalized Cancer Treatment

Op zaterdag 2 september stond team EW for Life aan de start van de Stelvio for Life. Dat het ook met het mooie zonnige weer voor hen een uitdaging...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...

15 mei 2025

Wie volgt Niklaas Larkens op als de beste glazenwasser van Nederland?

Tijdens de Schoonmaak Vakdagen, op 18 en 19 november 2025,  barst de strijd weer los om de felbegeerde titel ‘Beste glazenwasser van Nederland’. De allerbeste vakmensen uit de branche...

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

05 december 2024

De Sinterklaaswens van Mopje

Breedweer Facilitaire Diensten wil impact maken. Dat doet ze met haar visie op schoonmaak, haar inzet bij opdrachtgevers, haar inclusieve team, het nastreven van de SDG’s, haar podcastserie én...

29 september 2025

Nieuwe cao voor uitzendkrachten: gelijkwaardige beloning vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 treedt de nieuwe cao voor uitzendkrachten in werking. Voor schoonmaakbedrijven die werken met uitzendkrachten betekent dit een belangrijke verandering: de invoering van de gelijkwaardige beloning.

29 mei 2025

Tork Matic® Automatische Handdoekrol Dispenser: meer hygiëne, minder gedoe

Hygiëne en efficiëntie zijn onmisbaar in drukbezochte sanitaire ruimtes. Juist op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals in de horeca en zorg, draait het om betrouwbaarheid. Tork speelt hierop...

13 november 2022

Nieuw boek: Strategic Sourcing

Na ruim een jaar schrijven, reviewen, ontwerpen, aanpassen en drukken, is begin november het boek ‘Strategic Sourcing – organiseren, besturen en samenwerken in facilitaire organisaties’ officieel gelanceerd en in...

16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse...

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...