21 november 2024

Wat verandert er in 2025 voor de bijtelling op zakelijke auto’s?

Per 1 januari 2025 veranderen de regels rondom de bijtelling van zakelijke auto’s. Mobiliteitsexpert Roland Tameling schetst in een artikel op De Ondernemer  de situatie zoals het was, is en wat komen gaat. Laat je informeren.

Bijtelling is de belasting die ondernemers en werknemers met een auto van de zaak betalen. Zodra je per jaar meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt, ziet de Belastingdienst die auto als verkapt inkomen – en dus moet je er inkomstenbelasting over betalen. Het is niet alleen een inkomstenbron voor de fiscus, maar de overheid kan dankzij de bijtelling ook het autogebruik beïnvloeden. Al jaren probeert de overheid de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen en een verlaagd bijtellingstarief helpt daarbij. Het percentage bijtelling is voor een groot deel gekoppeld aan de CO2-uitstoot van je auto.

Vloedgolf aan auto’s met lage uitstoot
In het artikel van De Ondernemer wordt beschreven hoe rond 2009 een vloedgolf aan auto’s met een relatief lage uitstoot kwam door het toenmalige 14 procent-tarief. Denk aan auto’s als de Toyota Prius, de Honda Civic Hybrid en de Volkswagen Polo Bluemotion. Het bijtellingsvoordeel was ook van toepassing op deels of volledig elektrische auto’s. Voor sommige modellen was geen bijtelling, als soort bedankje voor de ‘groene keuzes’.

Meest sobere korting in jaren
De stimuleringsregeling zorgde voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor het feit dat de staat BPM misliep door de stijgende verkoop van elektrische wagens. Het gevolg was opschroeving van het bijtellingstarief in de loop der jaren. Nu geldt er voor zakelijk rijders de meest sobere korting in jaren. De Ondernemer noemt dat voor auto’s die ook maar iets aan schadelijke stoffen uitstoten, 22 procent bijtelling geldt. De  volledig elektrische voertuigen die – op papier – geen uitstoot veroorzaken, worden iets gestimuleerd. Over de eerste 30.000 euro geldt 16% bijtelling van de cataloguswaarde. Over elke euro boven dat bedrag betaal je 22 procent. Dit geldt overigens niet bij waterstofauto’s, dus bij de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, maar daar komt verandering in.

Veranderingen bijtelling in 2025
Per 1 januari 2025 gaan de regels veranderen. Dan betaal je voor elk voertuig een vaste voet van €360. De bijtelling op elektrische voertuigen stijgt naar 17 procent over de eerste 30.000 euro en geldt er een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Kabinet-Schoof: 25 procent korting op elektrische auto’s

Vanaf 1 januari 2026 zou er geen korting meer zijn op de MRB. Maar dit is door het hoofdlijnenakkoord weer anders. Het kabinet-Schoof is namelijk van plan om elektrische auto’s ook na 2026 te blijven stimuleren en wel met een korting van 25 procent ten opzichte van modellen met een brandstofmotor. Het gaat hier slechts nog om voornemens.

Lees het originele artikel van De Ondernemer hier

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 september 2025

Vebego Foundation blikt terug op jeugdvakantieland: “Al die blije koppies”

Met duizenden bezoekers in tien dagen was de 67e editie van Jeugdvakantieland in Rotterdam Ahoy opnieuw een groot succes. Vebego Foundation was er samen met Sam&, een samenwerkingsverband tussen...

06 november 2024

Financial Times erkent Essity opnieuw als diversiteitsleider

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot diversiteitsleider door de Britse zakelijke krant Financial Times. Deze erkenning is tot stand gekomen dankzij een...

15 augustus 2024

De productiviteit van de Nederlanders daalt. Wat betekent dat?

De productiviteit van Nederlandse werkenden is het afgelopen decennium nauwelijks meer gegroeid. Vorig jaar was er zelfs sprake van krimp, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor...

09 april 2025

Vebego Cleaning Services sluit zich aan bij Tent Nederland

Vebego Cleaning Services maakt bekend dat het zich heeft aangesloten bij Tent Nederland, een nieuwe coalitie van 40+ grote bedrijven die zich inzetten om vluchtelingen klaar te stomen voor...

05 maart 2025

Hoe creëer je werkgeluk en behoud je talent?

Het behouden van getalenteerde medewerkers is in de huidige tijden van personeelskrapte essentieel. Recent onderzoek toont aan dat medewerkers vaker van werkgever wisselen dan dat ze intern doorgroeien. Deze...

11 oktober 2024

Glans, de Podcast, aflevering 2

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussen in. Maak kennis met de podcast “Glans”, de podcast serie van Schoonmakend Nederland. In deze serie nemen Tamara van Ark, voorzitter en...

04 december 2024

Duurzame werkkleding: reparatie verslaat recycling

Repareren in plaats van weggooien – een ‘recht op reparatie’ zoals voorzien in de EU-richtlijn voor elektrische apparaten, zou ook het behoud van hulpbronnen in de kledingindustrie kunnen bevorderen....

08 oktober 2025

EscaTEQ: De tandenborstel voor je roltrap

Roltrappen zijn vaak het meest gebruikte, duurste en meest zichtbare vloeroppervlak in een gebouw. Tegelijkertijd vormen ze een uitdaging voor schoonmaak- en facilitair managers. Want hoe houd je ze...

21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning...

12 november 2024

Universiteit Maastricht & Asito vormen partnerschap voor een schone en innovatieve campus

Asito is enorm trots om de komende jaren schoonmaakpartner te zijn van de Universiteit Maastricht. Samen met Universiteit Maastricht Facility Services zet het bedrijf zich in voor een schone,...