27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in de Schoonmaak. Uniek! Ook uniek is dat hieraan een samenwerking tussen TopTaal en facilitair opleider UL-Team ten grondslag ligt. En dat UL-Team geen taalopleidingen verzorgt. Drie uniekheden op rij. “We hebben samen met TopTaal het lesboek Taal in de Schoonmaak in een nieuw jasje gestoken”, vertelt Belinda Dekkers, directeur van UL-Team Facilitaire Opleidingen. Waarom en hoe? En wat levert het de schoonmaakmedewerkers en -bedrijven op? Belinda en Monique Deenik van TopTaal vertellen erover met gepaste trots.

TopTaal is een dienstverlenende taalinstituut voor volwasseneneducatie Nederlands. “We werken vanuit onze drijfveer dat iedereen mee moet kunnen doen in de maatschappij. Want meedoen maakt dat je je kunt ontplooien. We zien dat mensen die zich ontplooien en meedoen gelukkiger zijn, maar onvoldoende vaardigheid in de Nederlandse taal en cultuur werkt daarin belemmerend”, legt Monique, managing director en eigenaar van TopTaal uit.

Ervaring leidt tot enthousiasme
Monique Deenik is docente NT2 (Nederlands Tweede Taal) en startte 15 jaar geleden met het taalinstituut en richt zich met TopTaal op Nederlands op de werkvloer. Het blijkt een aparte tak van sport. “De meeste grote schoonmaakbedrijven gebruiken hun eigen lesmaterialen. Maar toen er in de cao afspraken werden gemaakt over Nederlandse taalbeheersing triggerde ook mkb-schoonmaakbedrijven dat. Nu is er behoefte aan, zeker als de subsidie weer beschikbaar is. Bij TopTaal hebben meer dan 1000 schoonmaakmedewerkers de taalopleiding gevolgd. Wat we toen zagen, was dat mensen ervaring opdeden met taal leren, dat ze sterker werden en zelfvertrouwen kregen. De lesstof aanpassen aan een specifiek vak en doelgroep bleek nuttig, mensen werden enthousiast. En wij natuurlijk ook.”

Boek als basis voor een schoonmaakbaan
TopTaal heeft het boek Taal in de Schoonmaak herschreven, waarom? “Het boek was toe aan een opfrisser, verdiepingsslag en actualisatie. Gastvrijheid in de schoonmaak leeft bijvoorbeeld veel meer dan voorheen”, legt Belinda Dekkers, uit. Facilitair opleider UL-Team zorgde voor de vormgeving en al het fotomateriaal. “Wij merken dagelijks, bij het geven van onze opleidingen, dat een behoorlijk aantal medewerkers moeite heeft met de Nederlandse taal. Dit geeft voor hen niet alleen uitdagingen tijdens het werk, maar ook in hun privé leven. Vanuit UL-Team verzorgen we zelf geen taalopleiding, maar we hebben wel onze expertise en ons materiaal ingezet om ervoor te zorgen, dat het lesboek nog beter bij de deelnemers past. Hierdoor biedt Taal in de Schoonmaak een basis voor het werken in de schoonmaakbranche. Naast een stuk basiskennis over het werken in de schoonmaak, biedt het de deelnemers ook een kleine voorsprong wanneer ze hun basisopleiding Schoonmaak willen behalen.”

“We zijn heel erg van het op een praktische manier toepassen, van nu leren en morgen doen”

Het boek Taal in de Schoonmaak is geschreven door Jeanette Serra van TopTaal en bestaat uit 4 hoofdstukken: Mijn werk en ik, Aan de slag, Veilig en gezond werken, en Gastvrij werken. Ieder hoofdstuk is onderverdeeld in vijf thema’s, die afgerond worden met een praktijkopdracht. Mensen met een inburgeringscursus Nederlands of laaggeletterden kunnen hun eigen capaciteiten verbeteren. “Als je de training Taal in de Schoonmaak volgt, dan geeft dat een goede basis voor je werk en je opleiding. We zijn heel erg van het op een praktische manier toepassen, van nu leren en morgen doen. We hebben daar hetzelfde gevoel over en hetzelfde doel voor ogen”, legt Monique uit.

“Het boek is een onderdeel van de taallessen die TopTaal verzorgt, want alleen met het leren van een boek leer je de taal niet. Door veel te oefenen in de les met je medestudenten, toepassen van de taal op je werk en vooral ook door thuis de taal te spreken en te oefenen leer je pas echt een taal.”

Direct in de praktijk
Belinda vervolgt: “Ondanks dat de subsidie voor taal vanuit de RAS nu op is, moet taal blijven leven. Hiervoor zijn nog diverse mogelijkheden bij de gemeenten zelf en we verwachten dat vanuit de RAS ook volgend jaar weer nieuwe subsidie mogelijkheden komen. Ook medewerkers waar je niet direct aan denkt, hebben potentie om in taal en functie te groeien. Taal in de Schoonmaak kan ook veel bieden aan bedrijven, die statushouders een baan aanbieden. Immers, communicatie met de bezoekers, patiënten, pandbewoners, gasten in- en extern is belangrijk. Het voordeel van de taaltraining is dat je het geleerde gelijk in de praktijk kunt inzetten. Daarmee kun je het borgen. Dat zorgt voor plezier. Je kunt kijken naar dit kon ik toen en dit nu. Als schoonmakers beter in hun vel zitten, dan zijn ze productiever, is er minder verloop en een lager ziekteverzuim. En dus is iedereen meer tevreden, ook de opdrachtgever.”

Tot slot: wanneer is het boek geslaagd? “Als de deelnemers het gevoel hebben: ‘hier heb ik iets aan’. Als ze groeien en stappen zetten in hun privé en zakelijke leven.”

Op de foto Brigitte Silvis (GOM), Nicole Mol (UL-Team) en Rachelle van den Booren (projectleider bij TopTaal) met een groepje dames die de taalopleiding volgen

Het lesboek is verkrijgbaar en verbonden aan de taaltraining van TopTaal. Ook kleine werkgevers kunnen aansluiten. Interesse? Bel of mail TopTaal op 088 – 374 2000.

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

04 september 2024

Kärcher opent nieuw Europees servicecenter

Om te kunnen blijven beantwoorden aan de toenemende wensen en eisen van de markt, heeft Kärcher eind vorig jaar een nieuw Europees servicecenter geopend. Het gloednieuwe complex in Ahorn...

03 mei 2024

#FOTOFRIDAY Een week glasbewassing in beeld

Diliana Elvers,  eigenaar bij allround schoonmaakbedrijf De Cleaning Pro, kijkt terug op een week glasbewassing. “Nou dat was me het weekje wel. Super trots! Veel gedaan met de DCP...

26 oktober 2021

Schoonmakers in de watten op Thank Your Cleaner Day

Elke dag zijn wereldwijd miljoenen schoonmakers in de weer om ervoor te zorgen dat onze woon- en werkomgeving schoon, veilig en prettig is voor de volgende dag. Daarom houden...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken...

06 december 2018

Cao schoonmaak: werkgevers komen met loonbod van 7,7%

In de vijfde onderhandelingsronde over een nieuwe cao voor de schoonmaak heeft brancheorganisatie OSB een bod voor een driejarige cao aan CNV en FNV uitgebracht. De onderhandelingsdelegatie van de...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

26 oktober 2022

De Green Care Professional-familie blijft groeien

Duurzaam innoveren betekent voor Werner & Mertz niet alleen nieuwe, meer duurzame producten toevoegen aan een bestaand gamma. Ook het continu optimaliseren van productformules is een belangrijk onderdeel in...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...