8 oktober 2019

Eric Ordelmans (Werkzaak Rivierenland): “Beroep schoonmaker is aantrekkelijker dan vaak wordt gedacht”

“Werkzaak Rivierenland ziet en gebruikt de mogelijkheden in de schoonmaak om hun speciale doelgroep weer op weg te helpen en toekomst te geven. UL-Team ondersteunt hen daarin graag met praktijkgerichte opleidingen.” Met deze wijsheid in pacht sprak de redactie van Schoonmaakjournaal met Eric Ordelmans, coördinator Speciaal Facilitair van Werkzaak Rivierenland. “Het kost wel eens wat moeite om medewerkers te overtuigen dat schoonmaak een leuk en interessant vak is. Laatst volgde een jongen met een petje op de opleiding, te midden van oudere dames. Ze hadden zijn tante of moeder kunnen zijn. Toch ging hij om. Hij is nu vol enthousiasme als schoonmaker aan de slag.” Petje op, petje af.

Werkzaak Rivierenland, een samenwerkingsverband tussen de acht gemeenten van regio Rivierenland, voert onder andere de Wet sociale werkvoorziening uit. Ontstaan uit een fusie van sociale diensten en het SW werkbedrijf, drie jaar geleden, telt Werkzaak nu 1200 mensen, waarvan 160 medewerkers de schoonmaakafdeling vormen en Eric Ordelmans de coördinator is. “We zijn een grote werkgever hier in de omgeving”, introduceert Eric (op de foto links) met trots uit. De missie van de sociale club uit Tiel en Geldermalsen: de meest ondernemende infrastructuur voor werk en inkomen van Nederland. Werkzaak is een verbinder tussen de vraag naar en het aanbod van werk, dus tussen werkzoekenden en werkgevers in Rivierenland en daarbuiten. “We maken heel veel mensen gelukkig”, aldus Eric.

Opleiding en diploma geven zelfvertrouwen
In die weg naar geluk mag facilitair opleider UL-Team een rol spelen. “Werkzaak is zeer betrokken om statushouders, mensen met een beperking of uit de bijstand, een nieuwe kans te geven op bijvoorbeeld een baan in de schoonmaak. Ze noemen dit de Leerwerkroute Schoonmaak. Wij mogen op deze route de volledige schoonmaakopleiding met een UL-Team examen verzorgen. Zo zijn meerdere deelnemers al succesvol aan het werk in de schoonmaak. Een opleiding met diploma – soms het eerste diploma! – en daarna een baan, die zorgt voor meer zelfvertrouwen en het gevoel geeft er weer bij te horen. Hoe fijn is dat!”, legt Nicole Mol van UL-Team uit.

Investeren in mensen
Ook investeert Werkzaak in schoonmaaktrainingen-on-the-job en een leidinggevende training voor voorlieden. Natuurlijk investeert het bedrijf qua budget, maar veel meer doet Werkzaak dat in klanten, kwaliteit én in mensen. Nicole: “Deze trainingen betekenen extra aandacht voor de continue ontwikkeling van medewerkers, bijvoorbeeld in het geven van heldere werkinstructies en feedback, de kracht van complimenten en inzicht in de complexe rol van voorvrouw. De medewerkers ervaren deze trainingen als zeer positief, we zien tijdens de training al het werkplezier ontstaan.”

Goede houvast
Werkzaak werkt met een groot aantal vaste opdrachtgevers. “We maken bijna alle gemeentehuizen hier in de omgeving schoon, maar ook scholen en commerciële bedrijven. We beseffen dat er een opleiding nodig is om nauwkeurig en vakkundig schoon te kunnen maken, maar ook om in teamverband te kunnen werken. Daarom leiden we op, in groepjes van 5 a 6 medewerkers. We werken veel in dagschoonmaak en stemmen het werkprogramma met onze opdrachtgever af; voor onze medewerkers vormt het werkprogramma een goede houvast.”

Petje op, petje af
“Sanitair reinigen, kantoren schoonmaken, wissen, moppen; alles komt in de basisopleiding aan bod. Onze talenten leren heel veel nieuwe, praktische zaken, zoals lichaamshouding, logische werkvolgorde en de vele facetten van de schoonmaak. Want toiletten reinigen maakt maar een klein onderdeel uit van het geheel.”

Uit de uitkering
Eric tot slot: “Het kost wel eens moeite om medewerkers te overtuigen dat schoonmaak een leuk en interessant vak is. Laatst volgde een jongen met een petje op de basisopleiding Schoonmaak, te midden van oudere dames. Ze hadden zijn tante of moeder kunnen zijn. Toch ging hij om en is nu vol enthousiasme als schoonmaker aan de slag. Het werken in de schoonmaak en deel uitmaken van het team is geweldig. Onze schoonmakers horen er echt bij en ze gaan bovendien uit de uitkering. Het beroep van schoonmaker is aantrekkelijker dan vaak gedacht wordt.”

Kijktip?
Wat houdt de Leerwerkroute Schoonmaak in? Bekijk het via deze link naar YouTube.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): Hoe draai jij een lastige situatie om naar een positieve ervaring?

We willen allemaal werken in een prettige werkomgeving. Met positieve aandacht voor elkaar, het schoonmaakwerk en de gebouwgebruikers. Toch komt het wel eens voor dat er onrust ontstaat door...

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

03 december 2019

Top 5 meest populair in november op Schoonmaakjournaal

Met een bereik van meer dan 10.000 pakt de inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven het erepodium van november op ons online vakplatform. Op de voet gevolgd door de terugblik...

16 november 2018

Blog: Hoe tover jij een glimlach op het gezicht van een ander?

Vandaag (16 november 2018) is het de Dag van de Gastvrijheid. Goed om daarbij stil te staan, want een gastvrije ontvangst kan voor mensen heel belangrijk zijn. Hoe gastvrij...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

20 december 2022

“Meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling.”

Samen met Belinda Dekkers van UL-Team blikt de redactie terug op het afgelopen jaar. Waaraan heeft UL-Team met haar opleidingen een goede bijdrage kunnen leveren, welke verschuivingen zijn er...