1 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment!

Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij oprechte aandacht hebt voor de ander. Het is een vorm van positieve feedback: je geeft aan de ander terug wat jij vindt van het gedrag of werk van de ander. Feedback geven is een belangrijk onderdeel van het communicatieproces. Dus maak gebruik van deze vorm van feedback en beloon vandaag jouw collega, medewerker of klant met een oprecht compliment.

Een compliment betekent persoonlijke aandacht en waardering. Het maakt de ander blij, dat zijn/haar werk of gedrag wordt opgemerkt. Een compliment stimuleert, geeft energie en verbetert de relatie! Een fantastisch instrument voor het verhogen van productiviteit, kwaliteit en werkplezier!

Het mooie van een compliment is, dat het ook de complimentgever een goed gevoel geeft. Een ander blij maken, zorgt voor een goed humeur. Als je bewust bezig bent met het geven van complimenten, ben je gericht op zaken die goed gaan. Je kijkt dan op een andere manier naar jouw collega, medewerker of klant. Een win-win situatie!

Hoe geef je een oprecht compliment?

Spreek vanuit jezelf. Daarmee laat je horen, dat het jouw persoonlijke mening is.
Maak je compliment specifiek. Dus benoem precies wat de ander zo goed heeft gedaan. “Dank je wel” of “Goed gedaan” is te algemeen.
Zorg voor verrassing. Geef een compliment op een onverwacht moment. Dan pas laat je echt zien, dat je het gedrag van de ander opmerkt en waardeert.

Aan wie geef jij vandaag – De dag van het compliment – een compliment?

Feedback is een essentieel onderdeel in de communicatie. Toch blijkt het vaak een uitdaging om dit op een effectieve manier te doen. Niet voor niets is feedback geven en ontvangen, een belangrijk onderdeel in al onze communicatie- en leidinggevende trainingen. Welke feedback wil jij aan ons kwijt? Wat is jouw brandende vraag? Mail ons: i[email protected]

Belinda Dekkers,
directeur UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

31 december 2018

Blog: “Stilstaan is… overleven”

Onderaan deze blog, kun je lezen, wie ik ben en wat ik doe… Laat me toe, deze blog te starten, hoe een blog voor een 60-jarige hoort te starten…...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met Rietbroek, De Kroon, MTS Euro Products, smb Brabant, UL-Team en GOM  

De aftrap van deze themaweek Prachtig met een positieve #nieuwsnotendop over het coronavirus: 6 prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt....

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

26 mei 2025

Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”

Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

04 maart 2020

Blog: Mondkapjes tegen het coronavirus: do’s en don’ts

De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gezorgd voor een run op mondkapjes, maar deze hebben alleen effect als je ze correct gebruikt. Sterker nog: bij verkeerd gebruik van...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...