1 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment!

Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij oprechte aandacht hebt voor de ander. Het is een vorm van positieve feedback: je geeft aan de ander terug wat jij vindt van het gedrag of werk van de ander. Feedback geven is een belangrijk onderdeel van het communicatieproces. Dus maak gebruik van deze vorm van feedback en beloon vandaag jouw collega, medewerker of klant met een oprecht compliment.

Een compliment betekent persoonlijke aandacht en waardering. Het maakt de ander blij, dat zijn/haar werk of gedrag wordt opgemerkt. Een compliment stimuleert, geeft energie en verbetert de relatie! Een fantastisch instrument voor het verhogen van productiviteit, kwaliteit en werkplezier!

Het mooie van een compliment is, dat het ook de complimentgever een goed gevoel geeft. Een ander blij maken, zorgt voor een goed humeur. Als je bewust bezig bent met het geven van complimenten, ben je gericht op zaken die goed gaan. Je kijkt dan op een andere manier naar jouw collega, medewerker of klant. Een win-win situatie!

Hoe geef je een oprecht compliment?

Spreek vanuit jezelf. Daarmee laat je horen, dat het jouw persoonlijke mening is.
Maak je compliment specifiek. Dus benoem precies wat de ander zo goed heeft gedaan. “Dank je wel” of “Goed gedaan” is te algemeen.
Zorg voor verrassing. Geef een compliment op een onverwacht moment. Dan pas laat je echt zien, dat je het gedrag van de ander opmerkt en waardeert.

Aan wie geef jij vandaag – De dag van het compliment – een compliment?

Feedback is een essentieel onderdeel in de communicatie. Toch blijkt het vaak een uitdaging om dit op een effectieve manier te doen. Niet voor niets is feedback geven en ontvangen, een belangrijk onderdeel in al onze communicatie- en leidinggevende trainingen. Welke feedback wil jij aan ons kwijt? Wat is jouw brandende vraag? Mail ons: i[email protected]

Belinda Dekkers,
directeur UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...

30 september 2022

UL-Team 12,5 jaar!

Op 25 september bestond opleidingsbureau UL-Team 12,5 jaar! Van harte gefeliciteerd! Directeur UL-Team, Belinda Dekkers,: “Ik wil al onze relaties bedanken voor hun steun en vertrouwen in onze organisatie...

30 oktober 2019

Blog: Schoonmaak een ‘eenvoudig’ vak?

Schoonmaak wordt over het algemeen gezien als een eenvoudig vak… Jammer! Wij vakmensen c.q. mensen uit het vak weten wel beter: er komt heel veel kijken bij schoonmaken. Ik...

17 juli 2019

Blog: Personeel op handen gedragen

Mijn collega’s in de sanitaire dienstverlening en ik hebben iets bijzonders gemeen. Iets wat ons direct verbindt zonder dat erover gesproken hoeft te worden. Iets bijna magisch! Ik heb...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met Rietbroek, De Kroon, MTS Euro Products, smb Brabant, UL-Team en GOM  

De aftrap van deze themaweek Prachtig met een positieve #nieuwsnotendop over het coronavirus: 6 prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste...

24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

23 oktober 2019

Blog: Op weg naar 10.000 doden per jaar?

Op de Internationale Dag van het Handen wassen (op 15 oktober) kwamen op de derde editie van het Hygiëneforum nationale en internationale experts samen om te praten over verontrustende...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders. Om vast te stellen wat kwaliteit is, is...