21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten dat het iets overkomelijks was. Nu blijkt dat ze nog maar even te leven heeft. Dit hakt er in. Een medewerkster die met veel inzet haar werk doet. Ze wordt gewaardeerd door de klant(en). Nu zit ze in de ziektewet, welke wordt gemonitord door het UWV.

Het UWV, de organisatie van regeltjes. Alle stappen moeten worden gevolgd. Ik begrijp dat je conform de Wet Poortwachter verschillende stappen moet volgen. Dat je een dossier moet opbouwen, maar wat ik mis bij deze organisatie is de menselijke maat. Ja er zijn lijntrekkers. Er zijn potentiële gevallen waar we moeten uitkijken dat er geen misbruik wordt gemaakt van ons ziektewet en WIA uitkeringen. Betekent het dan dat alle ‘gevallen’ als potentiële lijntrekkers gezien moeten worden?

Het gezin van de medewerkster en zijzelf zijn nog bezig met het verwerken van het slechte nieuws en volgens de stappen van het UWV moet ik een Plan-van-Aanpak met de medewerkster opstellen. Ik heb het al een week uitgesteld, maar het moet binnen een bepaalde tijd geregeld zijn. Met een knoop in mijn maag app ik de medewerkster of het uitkomt dat ik contact opneem. Ze geeft aan dat ik met haar man kan bellen. Dus dat doe ik. De emotie in zijn stem doet mijn maag omdraaien want ik moet het Plan-van-Aanpak ter sprake brengen. Wat is het doel? Alternatief werk, terugkeren in haar eigen werk? Ik vloek van binnen, deze vrouw komt niet terug, deze jonge vrouw, moeder van drie jonge kinderen en getrouwd, heeft niet lang meer te leven. Maar nog net lang genoeg om in de WIA te komen. Als we de stappen niet goed zetten heeft zij geen recht en krijgen wij een boete. Toch maar het doel van terugkomen in eigen werk neergezet, terwijl we weten dat dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn.

Ik heb het Plan-van-Aanpak gemaild en aangegeven dat zij, wanneer ze er aan toe is, deze mag ondertekenen. Dezelfde dag kreeg ik het plan al terug. Ik zou het graag zien dat we meer op de mens en de menselijke maat de regels mogen/kunnen toepassen. Schoonmaak is mensenwerk. We werken met mensen en wie in de schoonmaak werkt weet wat menselijk is. Ik hoop dat mijn medewerkster geniet van haar kinderen en man. Dat ze nog een mooie tijd heeft, hoe kort of lang dan ook.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2018

Live tweet CSU-jubileumcongres toptweet 2018

Events waren er vele in 2018 en vaak verzorgde de redactie liveblogs in de vorm van Tweets. “Ons Twitteraccount met 3161 volgers is een van de 7 media van...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

11 december 2019

Blog: Spoedcursus werkgeluk

NIET UITVEGEN! Dat staat met grote letters bovenaan het whiteboard op mijn kamer. Daaronder tien tekeningen die de basis vormen van de Werkgelukpresentatie die ik geef. Je ziet ladeblokken,...

08 september 2022

ISS behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

ISS Nederland heeft met het behalen van niveau 5 op de CO2-prestatieladder een grote stap gezet in het realiseren van de duurzaamheidsdoelen die het bedrijf zichzelf heeft gesteld. Zij...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

29 januari 2022

Microvezeldoek bekent kleur

Jim Pronk heeft met zijn verkleurende microvezeldoek de innovatiewedstrijd van CSU gewonnen. Een praktisch idee dat bijdraagt aan goede schoonmaak. Daarom met recht een ‘Favorites’ te noemen. Voor de...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

13 maart 2025

Geneesmiddelenbedrijf MSD kiest voor Sodexo

Geneesmiddelenbedrijf MSD heeft gekozen voor Sodexo dat het Integrated Facility Management (IFM) van de vestiging van MSD in Haarlem gaat verzorgen. Het gaat om een grote productie- en verpakkingslocatie...