17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Wanneer maakte jij met de schoonmaker van jouw locatie een praatje? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Diane van Dijk, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf CSU, trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: Bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

CSU roept op tot zichtbaarheid en verbinding

Iedereen wil gezien worden

“Het is iets wat steeds terugkomt in mijn gesprekken,” vertelt Diane. “Ik vraag vaak: ‘Ken jij de naam van de schoonmaker(s)?’ Het gaat mij niet om het confronteren, maar om bewustwording – dat je de naam van iemand die je veel ziet, misschien wel meer dan familie of vrienden, niet weet. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. En dat begint bij iets kleins, zoals het kennen van een naam.”

Tijdens de coronapandemie werden schoonmakers regelmatig genoemd als uitvoerders van een cruciaal beroep. Toch merkt Diane dat de waardering in de praktijk soms achterblijft. “Het is jammer dat we nog steeds aandacht moeten vragen voor iets wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.”

Verbinding begint bij een naam

Diane deelt een persoonlijke ervaring: “Ik was in december op vakantie in een hotel. In veel hotels ligt een kaartje met de naam van de schoonmaker. In dit hotel niet. Dat voelde niet prettig. Ik zag dagelijks dat mijn kamer perfect in orde was, maar wie daar verantwoordelijk voor was? Geen idee. Dat voelde ineens vreemd en onpersoonlijk.”

Het kennen van namen heeft volgens Diane impact op de samenwerking en sfeer binnen organisaties. “Het gaat om meer dan alleen een naam. Het gaat om verbinding, om het zien van de mens achter de functie. Als je weet wie de schoonmaker is, ontstaat er een andere dynamiek. Het maakt de werkvloer warmer en menselijker.”

Wat kunnen opdrachtgevers doen?

Diane roept op om actief bij te dragen aan meer verbinding door:

  • Organiseer kennismakingen: zoals rondleidingen waarbij schoonmakers worden voorgesteld aan andere medewerkers.
  • Stimuleer informele ontmoetingen: bijvoorbeeld door koffiemomenten of teambuildingactiviteiten.
  • Interne communicatie over het belang van waardering: maak zichtbaar wie zorgt voor een schone werkomgeving.
  • Naamkaartjes: deze oplossing werkt niet bij elke organisatie, maar het kan vaak wel voor verbinding zorgen. Doe het dan wel op breed facilitair niveau en niet alleen voor de schoonmakers.


Schoonmaakbedrijven als aanjagers

De schoonmaakbranche speelt zelf ook een rol in het vergroten van zichtbaarheid. “Namens CSU bespreek ik dit thema actief met opdrachtgevers,” zegt Diane. “Het zorgen voor de schoonmakers is aan ons. Daarvoor bieden we programma’s aan voor onder meer vitaliteit, loopbaanbegeleiding en budgetcoaching om onze medewerkers te ondersteunen. Maar de sleutel tot echte verandering en meer persoonlijke verbinding ligt bij de samenwerking tussen schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers.”

Een boodschap met impact

Diane sluit af met een duidelijke boodschap: “Daar waar opdrachtgevers heel actief bij het schoonmaakteam bekend zijn, zie je een hogere betrokkenheid, lager ziekteverzuim en meer loyaliteit. Het levert een fijnere werkomgeving op voor iedereen. Als schoonmaakbedrijf doen wij ons uiterste best, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een cruciale rol. Laten we samen zorgen voor de menselijke verbinding.”

Het stokje doorgeven

Diane geeft het stokje voor een volgende blog door aan Laura de la Mar, van Gastvrijheid in Bedrijf. “Ik weet zeker dat ook zij mooie inzichten kan delen.”

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2021

Bezem & Kruis

Cultuur of obsessie? Dit boek gaat over de Hollandse reinheid en ordelijkheid. Zijn wij geobsedeerd door het schoonmaken? Op oude schilderijen en prenten komen wel heel veel bezems voor…...

12 oktober 2021

Veilig én snel documenten ondertekenen

Nocore is een partnerschap aangegaan met Evidos om haar dienstverlening verder te optimaliseren. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een koppeling tussen Nocore Online en Signhost (ondertekenen.nl) waardoor veilig én snel documenten...

16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer...

01 februari 2019

#nieuwsnotendop week 5 met Blinck Schoon, CSU, Excentr, Facilicom, Greenspeed, Schoonmaakcode en Yask

Greenspeed is crazy about it: oprichting Greenspeed France Per 1 januari 2019 is Greenspeed France opgericht. “Het Greenspeed circulaire schoonmaakconcept is ook in Frankrijk aan een mooie opmars bezig....

16 februari 2024

De burgers van Rotterdam zoeken een schoonmaker

“Wij, burgers van Rotterdam, zoeken per direct of in de loop van het jaar een schoonmaker. Iemand die onze explosieve woonwijken met bezemen kan keren en schoon schip kan...

05 maart 2022

Oh, wat een week (9)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 27 februari: #Favorites: Er werd weer carnaval gevierd! Ook op de Universiteit van Maastricht. Daar werkt Marij Yerna van...

16 oktober 2025

Maak kennis met FMNextGen-lid: Kevin Pashouwers (Blankers Product & advies/Blankers Schoon)

Kevin Pashouwers is lid van FMNextGen. We vroegen hem waarom hij zich heeft aangesloten bij het jongerenplatform? Maak kennis met Kevin, wat hij doet in de schoonmaakbranche en vooral...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

01 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in...

02 december 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): “Jullie werknemers, onze schoonmakers”

"Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we...