17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Wanneer maakte jij met de schoonmaker van jouw locatie een praatje? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Diane van Dijk, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf CSU, trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: Bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

CSU roept op tot zichtbaarheid en verbinding

Iedereen wil gezien worden

“Het is iets wat steeds terugkomt in mijn gesprekken,” vertelt Diane. “Ik vraag vaak: ‘Ken jij de naam van de schoonmaker(s)?’ Het gaat mij niet om het confronteren, maar om bewustwording – dat je de naam van iemand die je veel ziet, misschien wel meer dan familie of vrienden, niet weet. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. En dat begint bij iets kleins, zoals het kennen van een naam.”

Tijdens de coronapandemie werden schoonmakers regelmatig genoemd als uitvoerders van een cruciaal beroep. Toch merkt Diane dat de waardering in de praktijk soms achterblijft. “Het is jammer dat we nog steeds aandacht moeten vragen voor iets wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.”

Verbinding begint bij een naam

Diane deelt een persoonlijke ervaring: “Ik was in december op vakantie in een hotel. In veel hotels ligt een kaartje met de naam van de schoonmaker. In dit hotel niet. Dat voelde niet prettig. Ik zag dagelijks dat mijn kamer perfect in orde was, maar wie daar verantwoordelijk voor was? Geen idee. Dat voelde ineens vreemd en onpersoonlijk.”

Het kennen van namen heeft volgens Diane impact op de samenwerking en sfeer binnen organisaties. “Het gaat om meer dan alleen een naam. Het gaat om verbinding, om het zien van de mens achter de functie. Als je weet wie de schoonmaker is, ontstaat er een andere dynamiek. Het maakt de werkvloer warmer en menselijker.”

Wat kunnen opdrachtgevers doen?

Diane roept op om actief bij te dragen aan meer verbinding door:

  • Organiseer kennismakingen: zoals rondleidingen waarbij schoonmakers worden voorgesteld aan andere medewerkers.
  • Stimuleer informele ontmoetingen: bijvoorbeeld door koffiemomenten of teambuildingactiviteiten.
  • Interne communicatie over het belang van waardering: maak zichtbaar wie zorgt voor een schone werkomgeving.
  • Naamkaartjes: deze oplossing werkt niet bij elke organisatie, maar het kan vaak wel voor verbinding zorgen. Doe het dan wel op breed facilitair niveau en niet alleen voor de schoonmakers.


Schoonmaakbedrijven als aanjagers

De schoonmaakbranche speelt zelf ook een rol in het vergroten van zichtbaarheid. “Namens CSU bespreek ik dit thema actief met opdrachtgevers,” zegt Diane. “Het zorgen voor de schoonmakers is aan ons. Daarvoor bieden we programma’s aan voor onder meer vitaliteit, loopbaanbegeleiding en budgetcoaching om onze medewerkers te ondersteunen. Maar de sleutel tot echte verandering en meer persoonlijke verbinding ligt bij de samenwerking tussen schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers.”

Een boodschap met impact

Diane sluit af met een duidelijke boodschap: “Daar waar opdrachtgevers heel actief bij het schoonmaakteam bekend zijn, zie je een hogere betrokkenheid, lager ziekteverzuim en meer loyaliteit. Het levert een fijnere werkomgeving op voor iedereen. Als schoonmaakbedrijf doen wij ons uiterste best, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een cruciale rol. Laten we samen zorgen voor de menselijke verbinding.”

Het stokje doorgeven

Diane geeft het stokje voor een volgende blog door aan Laura de la Mar, van Gastvrijheid in Bedrijf. “Ik weet zeker dat ook zij mooie inzichten kan delen.”

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 april 2025

Zussen Petra en Connie (Beercoo) al 40 jaar met plezier in de schoonmaak

Al meer dan veertig jaar staan de zussen Barendrecht zij aan zij in de schoonmaakwereld. Bij Beercoo Schoonmaakgroep. Petra was pas 22 toen ze samen met haar zus Connie...

18 juni 2019

Oprechte belangstelling voor Wonderlijke Wereld van Enzymen bij kennissessie Innovi

“Wij helpen zelf de aarde letterlijk om zeep”, trapt Gerrit Visser de kennissessie Enzymatisch Reinigen op 13 juni af. Innovi mocht op serieuze belangstelling rekenen: deelnemers uit Nederland en...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

15 juli 2022

De BubbleFlush gaat ‘het veld in’

BubbleFlush verzond op 14 juli haar eerste serie producten. Dennis Luiten van Tranzero is trots “Na een mooie periode van ontwikkeling is het zo ver. Ze mogen het veld...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

16 oktober 2019

Listeria bacterie: adder onder het schoonmaakgras

De media loopt er van over: listeria. De bacterie werd recent gevonden in de verpakte vleeswaren uit de fabriek van Offerman en heeft nu al met enkele doden en...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

23 mei 2022

CSU neemt schoonmaakactiviteiten Veldhuis Schoonmaak over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. uit Hengelo over. Alle 75 medewerkers treden in dienst bij CSU. CSU integreert de activiteiten in zijn huidige organisatiestructuur. De...