17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Wanneer maakte jij met de schoonmaker van jouw locatie een praatje? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Diane van Dijk, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf CSU, trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: Bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

CSU roept op tot zichtbaarheid en verbinding

Iedereen wil gezien worden

“Het is iets wat steeds terugkomt in mijn gesprekken,” vertelt Diane. “Ik vraag vaak: ‘Ken jij de naam van de schoonmaker(s)?’ Het gaat mij niet om het confronteren, maar om bewustwording – dat je de naam van iemand die je veel ziet, misschien wel meer dan familie of vrienden, niet weet. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. En dat begint bij iets kleins, zoals het kennen van een naam.”

Tijdens de coronapandemie werden schoonmakers regelmatig genoemd als uitvoerders van een cruciaal beroep. Toch merkt Diane dat de waardering in de praktijk soms achterblijft. “Het is jammer dat we nog steeds aandacht moeten vragen voor iets wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.”

Verbinding begint bij een naam

Diane deelt een persoonlijke ervaring: “Ik was in december op vakantie in een hotel. In veel hotels ligt een kaartje met de naam van de schoonmaker. In dit hotel niet. Dat voelde niet prettig. Ik zag dagelijks dat mijn kamer perfect in orde was, maar wie daar verantwoordelijk voor was? Geen idee. Dat voelde ineens vreemd en onpersoonlijk.”

Het kennen van namen heeft volgens Diane impact op de samenwerking en sfeer binnen organisaties. “Het gaat om meer dan alleen een naam. Het gaat om verbinding, om het zien van de mens achter de functie. Als je weet wie de schoonmaker is, ontstaat er een andere dynamiek. Het maakt de werkvloer warmer en menselijker.”

Wat kunnen opdrachtgevers doen?

Diane roept op om actief bij te dragen aan meer verbinding door:

  • Organiseer kennismakingen: zoals rondleidingen waarbij schoonmakers worden voorgesteld aan andere medewerkers.
  • Stimuleer informele ontmoetingen: bijvoorbeeld door koffiemomenten of teambuildingactiviteiten.
  • Interne communicatie over het belang van waardering: maak zichtbaar wie zorgt voor een schone werkomgeving.
  • Naamkaartjes: deze oplossing werkt niet bij elke organisatie, maar het kan vaak wel voor verbinding zorgen. Doe het dan wel op breed facilitair niveau en niet alleen voor de schoonmakers.


Schoonmaakbedrijven als aanjagers

De schoonmaakbranche speelt zelf ook een rol in het vergroten van zichtbaarheid. “Namens CSU bespreek ik dit thema actief met opdrachtgevers,” zegt Diane. “Het zorgen voor de schoonmakers is aan ons. Daarvoor bieden we programma’s aan voor onder meer vitaliteit, loopbaanbegeleiding en budgetcoaching om onze medewerkers te ondersteunen. Maar de sleutel tot echte verandering en meer persoonlijke verbinding ligt bij de samenwerking tussen schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers.”

Een boodschap met impact

Diane sluit af met een duidelijke boodschap: “Daar waar opdrachtgevers heel actief bij het schoonmaakteam bekend zijn, zie je een hogere betrokkenheid, lager ziekteverzuim en meer loyaliteit. Het levert een fijnere werkomgeving op voor iedereen. Als schoonmaakbedrijf doen wij ons uiterste best, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een cruciale rol. Laten we samen zorgen voor de menselijke verbinding.”

Het stokje doorgeven

Diane geeft het stokje voor een volgende blog door aan Laura de la Mar, van Gastvrijheid in Bedrijf. “Ik weet zeker dat ook zij mooie inzichten kan delen.”

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 september 2023

#FOTOFRIDAY EW zamelt €62.195,- in voor Center for Personalized Cancer Treatment

Op zaterdag 2 september stond team EW for Life aan de start van de Stelvio for Life. Dat het ook met het mooie zonnige weer voor hen een uitdaging...

16 oktober 2019

Listeria bacterie: adder onder het schoonmaakgras

De media loopt er van over: listeria. De bacterie werd recent gevonden in de verpakte vleeswaren uit de fabriek van Offerman en heeft nu al met enkele doden en...

07 februari 2023

College Tour met Jacco Vonhof

Schoonmakend Nederland en lobby. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en belangrijk voor haar leden. Maar wat is nu precies lobby, hoe werkt het en welke onderwerpen zet jij...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

25 maart 2022

Jubileum voor Ellen

Ellen Maenhout viert haar 12,5-jarige werkjubileum bij Crohill. Van harte gefeliciteerd! Met het behalen van deze bijzondere #mijlpaal kreeg zij uit handen van Pim Hilgerdenaar een mooi cadeau en...

29 november 2021

Webinar over aanpak discrimatie en ongewenst gedrag

Op donderdag 2 december, van 9:00 tot 10:00 uur, organiseert de RAS speciaal voor werkgevers een webinar over de aanpak van discriminatie en ongewenst gedrag in de schoonmaakbranche.  Tijdens...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

29 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Nilfisk richt zich op ergonomie en gebruiksgemak

De gezondheidszorg is een van de belangrijkste doelgroepen van Nilfisk. Daarom neemt het bedrijf op donderdag 7 en vrijdag 8 februari deel aan de 4e editie van zorgbeurs Soins...

30 mei 2022

Oprechtheid door complimenten De Dag van de Schoonmaker

“Wij maken er met ons team altijd een feestje van.” “Voor al mijn collega’s van ISS in ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede.” Dit zijn enkele reacties op de...