17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Wanneer maakte jij met de schoonmaker van jouw locatie een praatje? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Diane van Dijk, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf CSU, trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: Bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

CSU roept op tot zichtbaarheid en verbinding

Iedereen wil gezien worden

“Het is iets wat steeds terugkomt in mijn gesprekken,” vertelt Diane. “Ik vraag vaak: ‘Ken jij de naam van de schoonmaker(s)?’ Het gaat mij niet om het confronteren, maar om bewustwording – dat je de naam van iemand die je veel ziet, misschien wel meer dan familie of vrienden, niet weet. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. En dat begint bij iets kleins, zoals het kennen van een naam.”

Tijdens de coronapandemie werden schoonmakers regelmatig genoemd als uitvoerders van een cruciaal beroep. Toch merkt Diane dat de waardering in de praktijk soms achterblijft. “Het is jammer dat we nog steeds aandacht moeten vragen voor iets wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.”

Verbinding begint bij een naam

Diane deelt een persoonlijke ervaring: “Ik was in december op vakantie in een hotel. In veel hotels ligt een kaartje met de naam van de schoonmaker. In dit hotel niet. Dat voelde niet prettig. Ik zag dagelijks dat mijn kamer perfect in orde was, maar wie daar verantwoordelijk voor was? Geen idee. Dat voelde ineens vreemd en onpersoonlijk.”

Het kennen van namen heeft volgens Diane impact op de samenwerking en sfeer binnen organisaties. “Het gaat om meer dan alleen een naam. Het gaat om verbinding, om het zien van de mens achter de functie. Als je weet wie de schoonmaker is, ontstaat er een andere dynamiek. Het maakt de werkvloer warmer en menselijker.”

Wat kunnen opdrachtgevers doen?

Diane roept op om actief bij te dragen aan meer verbinding door:

  • Organiseer kennismakingen: zoals rondleidingen waarbij schoonmakers worden voorgesteld aan andere medewerkers.
  • Stimuleer informele ontmoetingen: bijvoorbeeld door koffiemomenten of teambuildingactiviteiten.
  • Interne communicatie over het belang van waardering: maak zichtbaar wie zorgt voor een schone werkomgeving.
  • Naamkaartjes: deze oplossing werkt niet bij elke organisatie, maar het kan vaak wel voor verbinding zorgen. Doe het dan wel op breed facilitair niveau en niet alleen voor de schoonmakers.


Schoonmaakbedrijven als aanjagers

De schoonmaakbranche speelt zelf ook een rol in het vergroten van zichtbaarheid. “Namens CSU bespreek ik dit thema actief met opdrachtgevers,” zegt Diane. “Het zorgen voor de schoonmakers is aan ons. Daarvoor bieden we programma’s aan voor onder meer vitaliteit, loopbaanbegeleiding en budgetcoaching om onze medewerkers te ondersteunen. Maar de sleutel tot echte verandering en meer persoonlijke verbinding ligt bij de samenwerking tussen schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers.”

Een boodschap met impact

Diane sluit af met een duidelijke boodschap: “Daar waar opdrachtgevers heel actief bij het schoonmaakteam bekend zijn, zie je een hogere betrokkenheid, lager ziekteverzuim en meer loyaliteit. Het levert een fijnere werkomgeving op voor iedereen. Als schoonmaakbedrijf doen wij ons uiterste best, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een cruciale rol. Laten we samen zorgen voor de menselijke verbinding.”

Het stokje doorgeven

Diane geeft het stokje voor een volgende blog door aan Laura de la Mar, van Gastvrijheid in Bedrijf. “Ik weet zeker dat ook zij mooie inzichten kan delen.”

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

25 maart 2024

Nederlandse Curling Bond en Vebego gaan samen sport ontwikkelen en Olympische ambities realiseren

Vebego is partner geworden van de Nederlandse Curling Bond. Het schoonmaakbedrijf ziet de potentie in curling en wil betekenisvol zijn in de verdere ontwikkeling van de curlingsport. Over de...

22 juli 2022

Rabishe 12,5 jaar in dienst

“Wat een mijlpaal voor onze medewerker Rabishe. Op 15 juni was zij alweer 12.5 jaar in dienst. Van harte gefeliciteerd en op naar het volgende jubileum!” Met deze woorden...

13 juli 2022

Met Slimm Facility samen sociale impact maken

Per 1 juli 2022 heeft Slimm Facility Services haar dienstverlening uitgebreid met haar sociale onderneming ‘Blankers Maatschappelijk’. Met dit bedrijf wil Blankers zichtbaarder zijn op het gebied van sociaal...

01 december 2021

‘Mopboy’ steelt show bij basketbal

Dat schoonmaken topsport is, blijkt uit de acties van de schoonmaker op de foto. Als ‘mop boy’ zorgt hij voor puur entertainment tijdens de basketbalwedstrijd tussen Kaapverdië en Nigeria...

04 april 2022

Haagclean 30 jaar!

Vakgroothandel Haagclean uit Rijswijk bestaat 30 jaar. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! Het team is trots op hun jubileum en danken via LinkedIn hun klantrelaties, toeleveranciers en...

18 juni 2025

80 kilometer trotseren tijdens Tour Facilitair

Op 4 juni 2025 vond de 9e editie van Tour Facilitair plaats. Maar liefst 160 facilitaire professionals kwamen bij elkaar bij Vepa the furniture factory om gezamenlijk de route...

08 april 2025

Ontmoet Breedweer, Contrast en Code Schoonmaak tijdens WorkPlace Xperience 2025

De WorkPlace Xperience 2025, op 15 & 16 april, brengt deelnemers samen om de duurzame, gezonde en gelukkige werkomgeving van de toekomst te creëren. Tijdens het event ontdek...

18 januari 2022

100% circulaire afvalbak maakt afval scheiden nog eenvoudiger

Het scheiden van afval is een belangrijke eerste stap richting de circulaire economie. Om bedrijven hierbij te helpen heeft Bonton de Bonton Circubin gelanceerd. Een nieuwe afvalmodule die het...

20 mei 2025

Wat is jouw Best Practice in goed samenwerken?

Op 27 november reikt Code Schoonmaak opnieuw de Best Practice Awards uit. Met deze prijs zet de organisatie inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker in het...