14 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (4): Chantal van Amerongen (Raggers): “Doe wat je belooft en doe het goed, die mentaliteit zit al sinds 1935 in ons DNA”

In 2025 vieren opvallend veel bedrijven jubileum. Op Schoonmaakjournaal geven we hen een podium. Met verhalen over de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie draagt. Dit keer is het de beurt aan schoonmaakbedrijf Raggers uit Uithoorn, dat al sinds 1935 als familiebedrijf opereert. Inmiddels staat de vierde generatie, broer en zus Chantal en Peter jr. van Amerongen, aan het roer. Zij vertellen over het begin van Raggers, hun 90-jarig jubileum en hun toekomstvisies.

Het begin: wat was de eerste dienst die Raggers aanbood?
“In 1935 begon Gerrit Raggers (1912-2001) een glazenwasserij in Amsterdam. Onze allereerste klus was het wassen van het Centraal Station. Ondanks de moeilijke oorlogsjaren bleef de glazenwasserij bestaan. In 1956 werd het werkgebied uitgebreid naar Amstelveen en later ook naar Uithoorn.


In de loop der jaren zijn de diensten van Raggers steeds verder uitgebreid. Vandaag de dag is regulier schoonmaakonderhoud onze grootste tak, maar we verzorgen nog steeds glasbewassing. Daarnaast bieden we specialistische reiniging, zoals het reinigen van roltrappen, liften en transportsystemen, schoonmaak op hoogte, vloeronderhoud, sanitaire supplies en zelfs handymandiensten. Ons doel is om klanten zo breed mogelijk ontzorgen op het gebied van facilitaire diensten.”

Jullie jubileum: is dat een moment van terugkijken of juist vooruitblikken?
“Voor ons is dit jubileum beide. We zijn trots op bijna 90 jaar vakmanschap en de solide relaties met klanten en medewerkers. Tegelijkertijd gebruiken we dit moment als een kans om nieuwe stappen te zetten. We blijven investeren in verduurzaming, innovatie en digitalisering, zodat onze dienstverlening nog slimmer en klantgerichter wordt. Het jubileum markeert daarmee niet alleen ons verleden, maar ook onze toekomstambities.”

Welke boodschap stond centraal in de beginjaren van Ragges?
“In de beginjaren hadden we nog geen officiële slogan, maar er was wel één belofte: betrouwbaar en netjes werk afleveren. Dat werd al snel ‘het Raggers gevoel’ genoemd. Die belofte vormt nog steeds de basis van ons bedrijf: afspraak is afspraak en kwaliteit is vanzelfsprekend.

Vandaag gaan we een stap verder. Kwaliteit en afspraken nakomen zijn de basis in onze branche. Wij willen ons onderscheiden door extra aandacht en comfort te bieden, en door echt ontzorgend te werken. Onze kernwaarden onder de noemer Service Convenience zijn: gemak, comfort, betrouwbaarheid, gastvrijheid, aandacht, service, betrokkenheid, geborgenheid en vertrouwen. Daarmee zorgen we ervoor dat iedere klant zich onderdeel voelt van de Raggers-familie.”

Waarden door de tijd: welke overtuigingen staan er in jullie bedrijf nog altijd overeind?
“De waarde die sinds 1935 onveranderd is gebleven, is betrouwbaarheid. Gerrit Raggers begon met de overtuiging: ‘doe wat je belooft en doe het goed.’ Dat zit nog steeds diep in ons DNA.

Voor ons betekent betrouwbaarheid niet alleen constante kwaliteit leveren, maar ook langdurige relaties opbouwen. Of het nu gaat om glasbewassing in 1935 of innovatieve schoonmaakoplossingen in 2025: klanten moeten op ons kunnen rekenen. Die overtuiging vormt de basis van het ‘Raggers gevoel’: betrokken, transparant en altijd gericht op een prettige samenwerking.”

Vooruitblik: welk idee zouden jullie graag opnieuw uitvinden voor de komende tien jaar?
“Als we één product zouden mogen en kunnen ‘heruitvinden’ voor de komende tien jaar, dan zou dat een duurzaam schoonmaakconcept met geurbeleving zijn. Het idee is om schoonmaakproducten te gebruiken die milieuvriendelijk zijn, veilig voor mensen en dieren, en tegelijkertijd een subtiel aangename sfeer in de ruimte creëren.
Belangrijk is dat deze geurbeleving niet ten koste gaat van de schoonmaakkwaliteit. Sterker nog: traditionele parfummiddelen kunnen de effectiviteit juist verminderen. Toch wordt het achterlaten van een frisse geur vaak gemist.”

Lees ook:

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

06 december 2024

Schoonmaakcontracten Welbions met 3 jaar verlengd

De Ster Bedrijfsdiensten deelt het nieuws dat de schoonmaakcontracten van woningcorporatie Welbions met drie jaar zijn verlengd. De schoonmaakwerkzaamheden worden uitgevoerd door vier samenwerkende partijen: De Ster Bedrijfsdiensten, Reerink...

28 oktober 2025

Inschrijving CSU Innovatie Award geopend

De inschrijving voor de 8e editie CSU Innovatie Award is geopend. CSU nodigt start ups, ondernemers, studenten en professionals uit om betekenisvolle innovaties en slimme praktische oplossingen voor de...

11 december 2024

Kees Wagtmans (Kärcher) draagt managementtaken over aan Bart Hullebroeck

Bij Kärcher NV verandert op 1 januari 2025 het management. Kees Wagtmans draagt na een loopbaan van 44 jaar bij Kärcher, waarvan 19 jaar als Managing Director, zijn huidige...

02 juni 2017

Nieuw: open leersessies ISSA/INTERCLEAN Amsterdam

De organisatoren van het ISSA/INTERCLEAN Amsterdam 2018-evenement doen een oproep voor abstracts voor een breed en gevarieerd leerprogramma. De vrij toegankelijke sessies zijn een integraal onderdeel van het evenement...

03 december 2024

Niels van Geenhuizen (CSU) deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak in 2025

Met 2025 in zicht is het tijd om na te denken over duurzame voornemens – ook op het gebied van bedrijfsschoonmaak. Hoewel het nieuwe kabinet minder inzet op CO₂-reductie,...

04 april 2023

Blog: ‘Als mijn tante een pikkie had’

Wie kent de dooddoener niet: ´als mijn tante een pikkie had, dan was het mijn oom geweest.´ Hoe kom ik hier nu opeens bij?? In een tijd waar inclusiviteit...

11 februari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Kopje koffie glazenwasser?

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser schrijft dagboekverhalen. Om het glazenwassersvak te belichten en een goed gevoel te geven. Met ook wat humor. Lees zijn tweede dagboekverhaal hier.

19 juli 2024

#FOTOFRIDAY Sila 25 jaar in dienst bij Balans Schoonmaak

“𝗢𝗻𝘇𝗲 𝗶𝗺𝗺𝗲𝗿 𝗴𝗼𝗲𝗱𝗹𝗮𝗰𝗵𝘀𝗲 𝗦𝗶𝗹𝗮 𝗶𝘀 𝟮𝟱 𝗷𝗮𝗮𝗿 𝗶𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁”, Sila viert haar jubileum bij Balans Schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “Sila is inmiddels werkzaam als Rayonmanager in Zuid-Holland...