20 maart 2025

UL-Team viert 15-jarig jubileum Een feestelijk interview met Belinda Dekkers-Schwartz

Opleidingsbureau UL-Team bestaat op 25 maart 2025, 15 jaar. Een bijzondere mijlpaal die gevierd mag worden. In gesprek met Belinda Dekkers-Schwartz blikken we terug op de groei en ontwikkeling van het bedrijf en kijken we vooruit naar de toekomst.

De tijd is voorbij gevlogen

“De afgelopen jaren zijn omgevlogen,” begint Belinda enthousiast. “Ik ben in 2015 ingestapt en besef me nu pas hoe snel die tien jaar zijn gegaan. Maar als ik terugkijk, zie ik hoe mooi ons bureau in alle opzichten is gegroeid.”

Van start tot groei
UL-Team werd in 2010 opgericht door Ron van der Meijden en Wim Dingelstad. En is onderdeel van Kaleidon. “Ik kende Ron en Wim al vanuit de branche,” vertelt Belinda. “Zelf werkte ik destijds bij ISS als manager Training & Development. Een paar jaar later besloot ik als zelfstandig opleidingsadviseur verder te gaan en verzorgde en ontwikkelende ik trainingen voor verschillende opdrachtgevers, waaronder UL-Team. Blijkbaar viel dat in de smaak, want tijdens een lunch stelde Ron mij de vraag: ‘Wil jij UL-Team van mij overnemen en voortzetten?’”

Een uitdagend moment
“Om op die vraag ja te zeggen, had ik wel iets meer nodig dan één uitsmijter,” lacht Belinda. “Het was een bijzondere tijd. Het RAS-examenbureau was al enkele jaren actief en er waren meerdere opleidingsaanbieders op de markt. Tegelijkertijd nam het aantal aanmeldingen voor opleidingen af ten opzichte van de beginjaren van het examenbureau. Dat maakte het des te belangrijker om direct te kijken naar nieuwe mogelijkheden: hoe konden we ons onderscheiden, waar lag onze kracht en wat konden wij onze opdrachtgevers écht bieden?

Die uitdaging sprak me aan. Bovendien zag ik volop kansen doordat UL-Team onderdeel is van Kaleidon, een samenwerkingsverband van onafhankelijke specialisten in facilitaire dienstverlening. In de zomer van 2015 zei ik vol overtuiging ‘ja’ en ging ik aan de slag om UL-Team verder vorm te geven en uit te breiden.
”De afgelopen tien jaar stond in het teken van verbreding en verdieping. Naast de basisopleidingen voor schoonmaak kwamen er meer trainingen bij voor leidinggevenden, hospitality, leisure en maatwerktrajecten onder de naam ‘De Smaak van Leren’. Vooral maatwerktrainingen en korte workshops blijken populair.

Waar ben je het meest trots op?
Belinda hoeft niet lang na te denken: “Op ons team en de continuïteit die we hebben opgebouwd. We werken met vijf mensen op kantoor, inclusief mijzelf, en zo’n 30 zelfstandige trainers ieder met zijn/haar expertise. Dat team houden we bewust compact, zodat we hen regelmatig werk kunnen bieden en de kwaliteit kunnen waarborgen. Wij vragen van onze trainers meer dan alleen een training verzorgen; ze moeten begrijpen hoe wij werken, kunnen samenwerken en bijdragen aan goede resultaten voor de opdrachtgever. Daarom kijken we per training zorgvuldig welke trainer het beste past.”

Blik op de toekomst
Ook de digitalisering heeft UL-Team niet stil laten staan. “We hebben al acht jaar een online leerplatform. Destijds misschien wat vroeg, maar het bleek een goede voorbereiding op de digitaliseringsslag van de afgelopen jaren. We combineren fysieke trainingen met (interactieve) online modules en video’s. We werken eraan om deze content toegankelijker te maken, bijvoorbeeld met ondertiteling in meerdere talen.”

Belinda voegt toe: “Wat ik extra bijzonder vind, is dat we nog steeds samenwerken met klanten van het eerste uur, zoals CSU, Victoria en Variant. Die langdurige relaties laten zien dat we echt een partner zijn in leren en ontwikkelen.”

Volwassen en flexibel
“Onze groei maakt ons trots. UL-Team is een gevestigde naam in de schoonmaakbranche geworden, maar we blijven flexibel en toekomstgericht. We denken steeds vaker actief mee met onze opdrachtgevers. Of het nu gaat om verandertrajecten, de inrichting van opleidingsruimtes of het ontwikkelen van maatwerkopleidingen die écht impact maken. Dat laat zien hoe breed we inmiddels actief zijn en hoe we ons blijven ontwikkelen om relevant te blijven.”

Hoe vieren jullie het jubileum?
“Met ons eigen team verzorgen we een feestelijk ontbijt op kantoor. Onze klanten krijgen een kleine attentie en we hebben een speciale actie: 10% korting op nieuwe aanvragen. Later dit jaar organiseren we ook een gezellige bijeenkomst met onze trainers. 2025 wordt ons feestjaar!”, besluit Belinda.

Klik hier voor de kortingsactie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...

07 maart 2025

Mark Keur stopt als directeur van Vebego Cleaning Services

Mark Keur treedt terug als algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. Keur begeleidde de succesvolle vorming van Vebego Cleaning Services in 2023 en heeft besloten te stoppen. Hij wordt...

30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media....

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

14 mei 2025

Hijman behaalt CO₂-Prestatieladder niveau 3

Met trots meldt  Hijman Schoonmaakartikelen uit Amsterdam dat het bedrijf is gecertificeerd voor niveau 3 van de CO₂-Prestatieladder. Een belangrijke mijlpaal, maar volgens de groothandel vooral een bevestiging dat...

14 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (4): Chantal van Amerongen (Raggers): “Doe wat je belooft en doe het goed, die mentaliteit zit al sinds 1935 in ons DNA”

In 2025 vieren opvallend veel bedrijven jubileum. Wij delen hun verhalen, over de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie...

12 mei 2025

Onderzoek RaboResearch: Lichte en middelzware elektrische bedrijfswagens economisch interessant 

Uit onderzoek van RaboResearch blijkt dat het voor Nederlandse bedrijven vanuit kostenoverwegingen steeds interessanter wordt om het bedrijfswagenpark te elektrificeren. De totale eigendomskosten van lichte en middelzware elektrische wagens...

26 november 2025

Jubilarissen in de schoonmaak (6): Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Wij willen de Tony’s Chocolonely van de schoonmaakbranche zijn”

Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel viert op 1 december haar 85-jarig bestaan. Wat in 1940 begon met oprichter Frans Wittens als glazenwasser, groeide uit tot een modern familiebedrijf met een...

02 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning...