5 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en trainingsbureau UL-Team, legt uit waarom ze FMNextGen, de jongerencommunity van het Schoonmaakjournaal, een warm hart toedraagt.

Belinda zet zich dagelijks met haar team in om kwalitatieve opleidingen aan te bieden voor de brede facilitaire branche, bijvoorbeeld vakinhoudelijke schoonmaakopleidingen of cursussen op het gebied van leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit. Ook zij merkt dat het niet meevalt om jonge mensen voor haar onderneming aan te trekken. “Ik heb gelukkig een redelijk divers team en heb twee jonge mensen in dienst, één iemand van twintig en iemand van dertig. Maar het is best een zoektocht want er is overal vraag naar goed personeel. En om die reden valt het niet altijd mee om jonge mensen blijvend aan je te binden.” Volgens Belinda zijn jongeren belangrijk om als organisatie bij te blijven. “Enerzijds zijn ze natuurlijk nodig om je personeelsbestand op peil te houden, maar jonge mensen kijken daarnaast met een hele andere blik naar jouw bedrijf, en kunnen je helpen om zaken anders vorm te geven zodat je als onderneming mee blijft draaien in een altijd veranderende wereld.”

Samen sparren
Dat samen sparren is een van de redenen dat UL-Team supporter is van FM NextGen. “Veel opleidingen in deze branche zijn inmiddels een beetje ‘ouderwets’ en worden bijvoorbeeld vaak nog lange dagen klassikaal gegeven. De vraag die nu rijst: is dat nodig? Kunnen we dit niet anders vormgeven? Ik zou het heel leuk vinden om met een groepje jongeren van bijvoorbeeld FM NextGen samen te kijken hoe we deze opleidingen wat moderner kunnen maken.” Volgens haar kan het best zijn dat er misschien voor de hand liggende oplossingen uitkomen, maar ze wil die wel van de jonge mensen zelf horen. “Misschien moeten opleidingen wat meer modulair zijn of willen jongeren dat colleges deels online gevolgd kunnen gaan worden. Maar ik zou dit dus graag eerstehands te horen krijgen. Want hoe leren Millennials en Zoomers? Hoe zien zij hun werk? Op welke manier nemen ze het beste lesstof op? Hoe beleven zij het? En wat vinden ze belangrijk?”

Cafetariamodel
Ze legt uit dat ze bij UL-Team momenteel bezig zijn om online meer lesstof aan te bieden. “We zijn bezig met een nieuw platform waar we ons lesmateriaal op willen zetten, dit zal aan de hand van het ‘cafetariamodel’ zijn. De cursist pakt als het ware ‘snacks’, kleine beetjes, en stelt op die manier zelf de lesstof samen.” Enerzijds zegt Belinda dat online aanbod past bij een jongere doelgroep en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid. “Er gaat echt bizar veel papier om in cursussenland”, legt ze uit. “En daar willen we vanaf. We zijn veel bezig met MVO en we willen per 1 januari 2025 negentig procent minder papier gebruiken. Nog een voordeel van combinaties tussen klassikale en online lessen aanbieden is dat dit (reis)tijd bespaart, iets wat misschien een uitkomst kan zijn bij een krappe bezetting. Want op die manier hoeft je medewerker geen hele dagen in de schoolbanken te zitten en kan die meer ‘snackmatig’ leren.” Volgens Dekkers zijn jongeren sowieso veel meer met duurzaamheid bezig. “Dit leeft veel meer bij twintigers en dertigers. Ook zijn ze meer bezig met diversiteit en de werk-privébalans. Vaak moet er bijvoorbeeld een purpose zijn in hun werk. Als werkgever kun je hier ook een belangrijke bijdrage in te leveren. Persoonlijk vind ik dat elk werk zinvol kan zijn, we kunnen natuurlijk niet allemaal voor een goed doel werken. Dus maak vooral je baan zinvol. We zijn uiteindelijk allemaal een radertje in het groter geheel.”

Wederzijds respect
Andere tips die Belinda wil meegeven is: geduldig zijn en niet bang zijn om fouten te maken. “En ga echt eens meedraaien op de werkvloer. Dit geeft je zoveel meer inzicht dan als je als leidinggevende alleen maar op kantoor zit. En het draagt bij aan wederzijds respect: jij weet hoe het er echt aan toegaat in de operatie en zij vinden het super dat je dit als leidinggevende doet.” Ze beaamt dat dit ook voor haar geldt. “Als ik een tijdje niet voldoende op de werkvloer heb meegekeken dan merk ik gewoon dat ik weer te veel aannames doe. Dus vergeet zeker die aansluiting niet. Blijf jezelf ontwikkelen, draai mee op de werkvloer en praat met mensen. Toon daarbij altijd oprechte interesse en weet wat de mensen beweegt. Want binnen de facilitaire branche draait het uiteindelijk toch vooral om de mensen op de werkvloer.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 april 2024

Nieuwe salarisberekeningstool voor schoonmaakbedrijven: Nocore Proforma

Nocore kondigt met trots de lancering aan van Nocore Proforma, een geavanceerde salarisberekeningstool speciaal ontwikkeld voor schoonmaakbedrijven. Deze nieuwe tool stelt bedrijven in staat om snel en nauwkeurig salarisberekeningen...

19 september 2024

CSU 1 oktober finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024

CSU is op 1 oktober een van de 3 finalisten voor de award ‘Diversiteit in Bedrijf’ van de Sociaal-Economische Raad (SER). De award gaat eens per twee jaar naar...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

07 februari 2024

Kärcher Nederland neemt Kärcher Center Van Mol in Goes over

Kärcher Nederland kondigt de overname aan van het Kärcher Center Van Mol in Goes. Kärcher Center Van Mol was een gevestigde waarde in België met eigen vestigingen in Elversele,...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

20 maart 2019

De Dag van de Schoonmaker geeft startsein op internationale Dag van het Geluk

“Juist vandaag, op de internationale dag van het geluk, trappen we af met de organisatie van de vierde landelijke Dag van de Schoonmaker”, vertelt het organisatieteam van De Dag...

16 september 2024

Terugblik: VSR Zomerevent 2024 ‘Van taakgedrag naar talentgedrag’

Bij VSR houden ze van tradities en september is natuurlijk de maand van hun jaarlijkse VSR-Zomerevent. Ditmaal verzamelden branchegenoten zich bij UP Events in Weesp, een prachtige locatie met...

16 april 2023

Voedselbank Houten dankt Dolphin Schoonmaakservice

‘Sinds ruim 12 jaar maakt Dolphin Schoonmaakservice b.v. het pand van de Voedselbank Houten schoon.’ Zo meldt het Houtensnieuws.nl. ‘Iedere week op woensdagmiddag komen mensen van het bedrijf het...

03 januari 2024

Op 1 januari 2024 is nieuwe loontabel schoonmaak ingegaan

De RAS brengt aan het begin van het nieuwe jaar in herinnering dat er tussentijds nieuwe afspraken zijn gemaakt over de cao-lonen. De eerste wijziging is vanaf 1 november...

15 februari 2018

Belinda Dekkers van facilitair opleider UL-Team: “Online heeft de toekomst”

UL-Team timmert hard aan de weg in facilitair opleidingenland. Aan het roer van deze organisatie staat directeur Belinda Dekkers, die samen met twee vaste medewerkers en een team van...