5 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en trainingsbureau UL-Team, legt uit waarom ze FMNextGen, de jongerencommunity van het Schoonmaakjournaal, een warm hart toedraagt.

Belinda zet zich dagelijks met haar team in om kwalitatieve opleidingen aan te bieden voor de brede facilitaire branche, bijvoorbeeld vakinhoudelijke schoonmaakopleidingen of cursussen op het gebied van leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit. Ook zij merkt dat het niet meevalt om jonge mensen voor haar onderneming aan te trekken. “Ik heb gelukkig een redelijk divers team en heb twee jonge mensen in dienst, één iemand van twintig en iemand van dertig. Maar het is best een zoektocht want er is overal vraag naar goed personeel. En om die reden valt het niet altijd mee om jonge mensen blijvend aan je te binden.” Volgens Belinda zijn jongeren belangrijk om als organisatie bij te blijven. “Enerzijds zijn ze natuurlijk nodig om je personeelsbestand op peil te houden, maar jonge mensen kijken daarnaast met een hele andere blik naar jouw bedrijf, en kunnen je helpen om zaken anders vorm te geven zodat je als onderneming mee blijft draaien in een altijd veranderende wereld.”

Samen sparren
Dat samen sparren is een van de redenen dat UL-Team supporter is van FM NextGen. “Veel opleidingen in deze branche zijn inmiddels een beetje ‘ouderwets’ en worden bijvoorbeeld vaak nog lange dagen klassikaal gegeven. De vraag die nu rijst: is dat nodig? Kunnen we dit niet anders vormgeven? Ik zou het heel leuk vinden om met een groepje jongeren van bijvoorbeeld FM NextGen samen te kijken hoe we deze opleidingen wat moderner kunnen maken.” Volgens haar kan het best zijn dat er misschien voor de hand liggende oplossingen uitkomen, maar ze wil die wel van de jonge mensen zelf horen. “Misschien moeten opleidingen wat meer modulair zijn of willen jongeren dat colleges deels online gevolgd kunnen gaan worden. Maar ik zou dit dus graag eerstehands te horen krijgen. Want hoe leren Millennials en Zoomers? Hoe zien zij hun werk? Op welke manier nemen ze het beste lesstof op? Hoe beleven zij het? En wat vinden ze belangrijk?”

Cafetariamodel
Ze legt uit dat ze bij UL-Team momenteel bezig zijn om online meer lesstof aan te bieden. “We zijn bezig met een nieuw platform waar we ons lesmateriaal op willen zetten, dit zal aan de hand van het ‘cafetariamodel’ zijn. De cursist pakt als het ware ‘snacks’, kleine beetjes, en stelt op die manier zelf de lesstof samen.” Enerzijds zegt Belinda dat online aanbod past bij een jongere doelgroep en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid. “Er gaat echt bizar veel papier om in cursussenland”, legt ze uit. “En daar willen we vanaf. We zijn veel bezig met MVO en we willen per 1 januari 2025 negentig procent minder papier gebruiken. Nog een voordeel van combinaties tussen klassikale en online lessen aanbieden is dat dit (reis)tijd bespaart, iets wat misschien een uitkomst kan zijn bij een krappe bezetting. Want op die manier hoeft je medewerker geen hele dagen in de schoolbanken te zitten en kan die meer ‘snackmatig’ leren.” Volgens Dekkers zijn jongeren sowieso veel meer met duurzaamheid bezig. “Dit leeft veel meer bij twintigers en dertigers. Ook zijn ze meer bezig met diversiteit en de werk-privébalans. Vaak moet er bijvoorbeeld een purpose zijn in hun werk. Als werkgever kun je hier ook een belangrijke bijdrage in te leveren. Persoonlijk vind ik dat elk werk zinvol kan zijn, we kunnen natuurlijk niet allemaal voor een goed doel werken. Dus maak vooral je baan zinvol. We zijn uiteindelijk allemaal een radertje in het groter geheel.”

Wederzijds respect
Andere tips die Belinda wil meegeven is: geduldig zijn en niet bang zijn om fouten te maken. “En ga echt eens meedraaien op de werkvloer. Dit geeft je zoveel meer inzicht dan als je als leidinggevende alleen maar op kantoor zit. En het draagt bij aan wederzijds respect: jij weet hoe het er echt aan toegaat in de operatie en zij vinden het super dat je dit als leidinggevende doet.” Ze beaamt dat dit ook voor haar geldt. “Als ik een tijdje niet voldoende op de werkvloer heb meegekeken dan merk ik gewoon dat ik weer te veel aannames doe. Dus vergeet zeker die aansluiting niet. Blijf jezelf ontwikkelen, draai mee op de werkvloer en praat met mensen. Toon daarbij altijd oprechte interesse en weet wat de mensen beweegt. Want binnen de facilitaire branche draait het uiteindelijk toch vooral om de mensen op de werkvloer.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 mei 2022

Doe mee: Laat je horen over opleidingen en examens!

Het RAS-Examenbureau verzorgt al ruim 10 jaar de examens in de schoonmaak- en glazenwassersbranche: de basisvakopleiding schoonmaken (waaronder specialistischer examens/modules) en de basisopleiding leidinggevenden. Zijn deze examens en de...

04 april 2025

#Boekentip: Handboek inschrijven op aanbestedingen

Het Handboek inschrijven op aanbestedingen van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema is herzien en aangepast aan de nieuwste wetgeving. Aan de hand van vragen wordt uitgelegd hoe de wereld van het...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...

01 juli 2022

25-jarig jubileum voor Eddy Gerritse

Operationeel Directeur SBLPlus, Eddy Gerritse, is op 30 juni 2022 door zijn collega’s in het zonnetje gezet vanwege zijn 25-jarig jubileum! Al 25 jaar lang is Eddy een stuwende...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

07 januari 2019

Nilfisk toont vrijheid in schoonmaken op Vakbeurs Facilitair

2019 begint voor Nilfisk uniek. Van 23 tot en met 25 januari 2019 zal Nilfisk namelijk voor het eerst deelnemen aan Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs in...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...

02 juni 2025

Overname activiteiten Willems Schoonmaakdiensten door CSU

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten over van Willems Schoonmaakdiensten uit Wormer, waar 93 medewerkers werkzaam zijn. Met deze overname bundelen twee familiebedrijven hun krachten. De overname sluit goed aan...