5 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en trainingsbureau UL-Team, legt uit waarom ze FMNextGen, de jongerencommunity van het Schoonmaakjournaal, een warm hart toedraagt.

Belinda zet zich dagelijks met haar team in om kwalitatieve opleidingen aan te bieden voor de brede facilitaire branche, bijvoorbeeld vakinhoudelijke schoonmaakopleidingen of cursussen op het gebied van leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit. Ook zij merkt dat het niet meevalt om jonge mensen voor haar onderneming aan te trekken. “Ik heb gelukkig een redelijk divers team en heb twee jonge mensen in dienst, één iemand van twintig en iemand van dertig. Maar het is best een zoektocht want er is overal vraag naar goed personeel. En om die reden valt het niet altijd mee om jonge mensen blijvend aan je te binden.” Volgens Belinda zijn jongeren belangrijk om als organisatie bij te blijven. “Enerzijds zijn ze natuurlijk nodig om je personeelsbestand op peil te houden, maar jonge mensen kijken daarnaast met een hele andere blik naar jouw bedrijf, en kunnen je helpen om zaken anders vorm te geven zodat je als onderneming mee blijft draaien in een altijd veranderende wereld.”

Samen sparren
Dat samen sparren is een van de redenen dat UL-Team supporter is van FM NextGen. “Veel opleidingen in deze branche zijn inmiddels een beetje ‘ouderwets’ en worden bijvoorbeeld vaak nog lange dagen klassikaal gegeven. De vraag die nu rijst: is dat nodig? Kunnen we dit niet anders vormgeven? Ik zou het heel leuk vinden om met een groepje jongeren van bijvoorbeeld FM NextGen samen te kijken hoe we deze opleidingen wat moderner kunnen maken.” Volgens haar kan het best zijn dat er misschien voor de hand liggende oplossingen uitkomen, maar ze wil die wel van de jonge mensen zelf horen. “Misschien moeten opleidingen wat meer modulair zijn of willen jongeren dat colleges deels online gevolgd kunnen gaan worden. Maar ik zou dit dus graag eerstehands te horen krijgen. Want hoe leren Millennials en Zoomers? Hoe zien zij hun werk? Op welke manier nemen ze het beste lesstof op? Hoe beleven zij het? En wat vinden ze belangrijk?”

Cafetariamodel
Ze legt uit dat ze bij UL-Team momenteel bezig zijn om online meer lesstof aan te bieden. “We zijn bezig met een nieuw platform waar we ons lesmateriaal op willen zetten, dit zal aan de hand van het ‘cafetariamodel’ zijn. De cursist pakt als het ware ‘snacks’, kleine beetjes, en stelt op die manier zelf de lesstof samen.” Enerzijds zegt Belinda dat online aanbod past bij een jongere doelgroep en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid. “Er gaat echt bizar veel papier om in cursussenland”, legt ze uit. “En daar willen we vanaf. We zijn veel bezig met MVO en we willen per 1 januari 2025 negentig procent minder papier gebruiken. Nog een voordeel van combinaties tussen klassikale en online lessen aanbieden is dat dit (reis)tijd bespaart, iets wat misschien een uitkomst kan zijn bij een krappe bezetting. Want op die manier hoeft je medewerker geen hele dagen in de schoolbanken te zitten en kan die meer ‘snackmatig’ leren.” Volgens Dekkers zijn jongeren sowieso veel meer met duurzaamheid bezig. “Dit leeft veel meer bij twintigers en dertigers. Ook zijn ze meer bezig met diversiteit en de werk-privébalans. Vaak moet er bijvoorbeeld een purpose zijn in hun werk. Als werkgever kun je hier ook een belangrijke bijdrage in te leveren. Persoonlijk vind ik dat elk werk zinvol kan zijn, we kunnen natuurlijk niet allemaal voor een goed doel werken. Dus maak vooral je baan zinvol. We zijn uiteindelijk allemaal een radertje in het groter geheel.”

Wederzijds respect
Andere tips die Belinda wil meegeven is: geduldig zijn en niet bang zijn om fouten te maken. “En ga echt eens meedraaien op de werkvloer. Dit geeft je zoveel meer inzicht dan als je als leidinggevende alleen maar op kantoor zit. En het draagt bij aan wederzijds respect: jij weet hoe het er echt aan toegaat in de operatie en zij vinden het super dat je dit als leidinggevende doet.” Ze beaamt dat dit ook voor haar geldt. “Als ik een tijdje niet voldoende op de werkvloer heb meegekeken dan merk ik gewoon dat ik weer te veel aannames doe. Dus vergeet zeker die aansluiting niet. Blijf jezelf ontwikkelen, draai mee op de werkvloer en praat met mensen. Toon daarbij altijd oprechte interesse en weet wat de mensen beweegt. Want binnen de facilitaire branche draait het uiteindelijk toch vooral om de mensen op de werkvloer.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 mei 2023

Eerste recyclebare wegwerphandschoen: Gloovy Eco Gloves

Twee jonge enthousiaste ondernemers bieden bedrijven een duurzame oplossing voor de huidige, vervuilende wegwerp handschoenen. “Met de Gloovy Eco Gloves en de Gloovy Pick-up service zetten wij een volledig...

04 juni 2024

Aanmelding Best Practice Award 2024 geopend

Voor de Best Practice Awards 2024 is de Code Schoonmaak op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers aantoonbaar investeren in de schoonmakers. Want zij zijn de belangrijke schakels...

02 mei 2022

Crohill introduceert duurzaam ‘Schoner Schoon’ op Interclean

Crohill introduceert op de Interclean de ‘meest duurzame schoonmaakmethode’. De producten zijn gecheckt en goedgekeurd door een grote milieuorganisatie. Schoner Schoon pakket Volgens de groothandel uit Lelystad is het...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

07 juni 2023

Laat Burgman je meenemen in de wereld van hygiëne

Vandaag, 7 juni 2023, start Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Drie dagen lang dompelen bezoekers zich onder in de schoonmaak- en facilitaire oplossingen van de circa 200 aanwezige exposanten. Ook...

07 september 2023

CWS stelt ambitieuze doelen om CO2-uitstoot met 50% te verminderen tegen 2030

CWS, totaalleverancier op het gebied van sanitaire hygiëne, vloerverzorging, bedrijfskleding en cleanrooms, heeft haar Duurzaamheidsverslag 2022/23 gepresenteerd. Met ambitieuze klimaatdoelen streeft CWS ernaar om tegen 2030 de CO2e-uitstoot met...

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

16 april 2020

Leonore Nieuwmeijer over kracht MobiliteitsCentrum Asito: “Schoonmakers snel, goed voorbereid en veilig aan de slag”

Het zijn bijzondere tijden in de schoonmaaksector: sluitingen van heel veel panden en onderwijsinstellingen enerzijds, toename van de druk op de zorgsector anderzijds. “Bij ons werken 8000 schoonmaakkrachten, waarvan...

24 oktober 2024

Doe mee met de actieweek “Glazenwassers hebben ❤️ voor de zorg”

"De actieweek 'Glazenwassers hebben hart voor de zorg' biedt elk jaar een unieke kans voor ons, de glazenwassers, om meer te doen dan alleen ramen lappen. Het is een...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...