28 augustus 2019

Blog: Verbinding

Hoeraaaa! Vandaag bestaat het jongeren(netwerk) platform FM Next Generation precies 1 jaar. Bij Excentr in Oirschot beleefden we op 28 augustus de kickoff. Nu 365 dagen verder mogen we meer dan 150 leden bij het cocreatieve netwerk voor de aankomende, volgende generatie in de schoonmaak-/FM-branche verwelkomen. En in die 365 dagen hebben we na de kickoff al 3 events georganiseerd en beleefd.

FM Next Generation heeft als doel om te ■ ontmoeten ■ netwerken ■ informeren ■ inspireren ■ ontwikkelen ■ verbinden. En natuurlijk om plezier te maken: fun. Want met plezier kom je veel verder, scoor je veel meer. Als individu, als team, als bedrijf. In mijn gesprekken met marketeers uit de schoonmaak/FM-wereld en in aanloop naar events voor FM Next Generation proef ik te vaak het ‘gevecht’ van de ‘next generation’ met de ‘gevestigde orde’. De ‘next generation’ wil verder, maar loopt tegen muren op. Natuurlijk moet de schoorsteen van een bedrijf roken, maar hij moet vooral blijven roken. Daarom is het essentieel om elkaar kansen te geven, van elkaar te leren, samen te werken, je ogen niet te sluiten voor de veranderende wereld en ‘fun’ als doel te stellen. Want alleen met een team waar de happiness vanaf straalt, kun je je bedrijf laten groeien en bloeien, en kun je de nieuwe (schoonmaak)economie aan. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen. Met keuzes om te mee te kunnen komen. Doe je dat niet? Dan wordt het een gevecht tegen het – zoals ik dat noem – Blokker-syndroom: ontwikkelingen zien, vasthouden aan tradities, heel hard werken en over enkele jaren het bedrijfsimperium in de etalage. Met alle respect voor wijlen Jaap Blokker, die ik persoonlijk heb gekend, maar het is hem overkomen. En Action en Bol.com varen er wel bij.

AFAS Software is voor mij het voorbeeld van delen (“Je vindt alles op onze website”), van eruit springen (door anders te ondernemen: opvallend, onderscheidend, in het oog springend, sociaal), door lef te tonen (je klanten temidden van de “blijerikken” van de Supportafdeling inwerken en ondersteunen), door de ‘next generation’ ruimte te geven en kansen te gunnen, door een gestroomlijnde keten waar veel bedrijven het spreekwoordelijke puntje aan kunnen zuigen (“Britt is onze HR-dame die bij aanname wist dat ze het met 700 medewerkers ook alleen moet doen”), en… door ict/software-ontwikkeling van een ‘borring’ tot een belevingsbusiness te maken. Kortom, werken aan de reputatie van je bedrijf en de branche door VERBINDING met je “blijeriken”. Een ware uitdaging voor de conservatieve schoonmaakbranche.

Die uitdaging gaan we op 1 oktober aan. In tegenstelling tot de kickoff en 3 eerdere events van FM Next Generation maken we nu een ‘uitstapje’ en gaan we dus buiten een schoonmaak(gerelateerd)bedrijf snuffelen aan verbinding. En voor het eerst zijn de #nextgen’ers én ‘this generation’ – de grijze bakkebaarden (sorry, voor mijn leeftijdsgenoten) welkom. Voor onze serie Zomergasten vroegen we Herman Zondag van AFAS: waarom is verbinding zo belangrijk? “Verbinding is het sleutelwoord voor succes. Zie verbinding als een huwelijk, heb je geen verbinding dan werkt het samen niet. Maak mensen gelukkig. Zorg daarvoor.”

Verbinding en de ontwikkeling van het individu en het bedrijf zijn onlosmakelijk met elkaar en het bedrijfsresultaat verbonden. Dat behoeft geen betoog. Dat we denken ‘goed bezig te zijn’ misschien wel. Recent onderzoek leert ons namelijk dat 1 op de 3 medewerkers zich niet serieus genomen voelt door de directie. Directies in Nederland nemen te weinig initiatief om de mening van het personeel te horen. Bovendien vindt 32% dat de directie hun mening niet serieus neemt. Conclusies die voortkomen uit een onderzoek van de Nationale Meewerkweek onder 1000 respondenten binnen grotere organisaties in Nederland (100+ medewerkers). En dat ‘gehoord voelen’ lijkt invloed te hebben op tevredenheid. Als je dan in het bericht over dit onderzoek leest: “De helft van deze directies haalt feedback uit een medewerkerstevredenheidsonderzoek of het bezoeken van de werkvloer (40%), en 33% vindt dat de directies niet genoeg doen met de verkregen feedback”. Dan concludeer ik: gemiste kans! Want dat gaat ten koste van het werkplezier en werkgeluk. En dus van het bedrijfsresultaat.

Dus… kom maar op met die verbinding. Samen slim, samen sterk, samen op weg naar de toekomst!

Petra de Bruin,
initiator en facilitator van FM Next Generation
pionier in online schoonmaakvakmedia
én bovenal enthousiaste verbinder

P.S. Het FM Next Generation inspiratie-event Verbinding op 1 oktober is volgeboekt. Maar FMNextGen’ers werken aan een vervolg. Dus meld je alvast aan via deze link naar Event Brite.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 januari 2023

Wat te doen bij een schurftuitbraak?

De kranten en media stonden er vorig najaar bol van: schurftuitbraken in studentenhuizen. Maar ook op andere plekken komt schurft voor waar mensen dicht op elkaar leven of intensief...

23 juli 2019

Regie over je eigen gezondheid: het verhaal van Asito’s schoonmaakkracht Diane

Overal waar mensen werken, komt arbeidsongeschiktheid voor. Het kan de beste krachten overkomen. Arbeidsongeschiktheid overkwam ook schoonmaakkracht Diane Hoebe McMeekin. Vlak na haar vakantie was Diane een paar maanden niet...

13 augustus 2020

Arbeidsmarkt en schoonmaak (2): buigt fixatie op geld en tijd om tot aandacht voor de mens?

Oké, in dit artikel nog één keer het woord ‘corona’, maar ongetwijfeld vaker lees je ‘impact’ en ‘arbeidsmarkt’. Logisch, want die twee gaan juist in deze roerige en spannende...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

28 november 2018

Gros en Werner & Mertz perfect ecologisch duo voor zwembadreiniging met schuim

In navolging van Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep besliste de gemeente Eindhoven om ook voor het ir. Ottenbad voor schuimreiniging te gaan. Gros Hygiëne & Schoonmaaksystemen, vakgroothandel van Werner &...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

12 december 2018

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2019 De Dag van de Schoonmaker

“Met 73% voor vrijdag 14 juni en 27% voor zaterdag 15 juni is het overduidelijk wanneer de schoonmakers in 2019 De Dag van de Schoonmaker willen vieren. Op vrijdag...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

14 augustus 2024

Gezien in de media: Van Lowlands tot Pinkpop, Limburgs schoonmaakbedrijf ruimt alles op: ‘En we nemen altijd vlaai mee’

´Wie wakker wordt op een festivalcamping en denkt dat op magische wijze al het afval van de dag ervoor is verdwenen, heeft het mis. Of het nu om Lowlands,...