18 december 2018

Digitale Doolhof (5): “Met Adlatus schoonmaakrobot investeer je in kwaliteit en personeel”

“Het is geen kwestie meer van volgen van de trend robotisering, het is aanhaken nu of nooit.” Peter Kwestro, international sales leader van Adlatus  Robotics ervaart en ziet dit over de hele wereld. In Nederland zijn we nog maar op kleine schaal bezig, in het buitenland wordt dit grootser opgepakt. Niet alleen om innovatief te zijn, maar om te investeren in consequente kwaliteit en het oplossen van personeelsproblemen zoals saai, repeterend werk en het tekort aan vakkrachten. In 5 vragen naar 5 jaar later vertelt Peter wat Adlatus op het gebied van robotisering voor de schoonmaakbranche kan betekenen.

Adlatus heeft een concept ontwikkeld dat bestaat uit de geheel zelfstandig werkende Adlatus CR700 schoonmaakrobot en het Service Station S700. Dit concept is diverse malen onderscheiden door innovatie prijzen, nominaties en High Tech awards. Peter vertelt trots: “Het Adlatus schoonmaakrobot-concept bestaat uit een schoonmaakrobot die grotere oppervlakken geheel zelfstandig en onbemand kan schoonmaken, in combinatie met een servicestation die de robot geheel zelfstandig van water voorziet, het vuile water afvoert en de batterijen tegelijkertijd weer oplaadt. Hierdoor reinigt deze 100% zelfstandig.”

Wat biedt Adlatus en haar robotconcept?
Volgens Peter kun je als bedrijf de investering in het Adlatus schoonmaakrobot-concept binnen 1,2 jaar terugverdienen. Niet alleen financieel, ook op het gebied van personeel. “Met ons concept kunnen we schoonmakers ontlasten van langdurig, saai en repeterend werk en kunnen we het tekort aan schoonmaakkrachten in beschikbare tijd deels oplossen in objecten met meer dan circa 2500 vierkante meter. De kwaliteit is consequent en het imago van het schoonmaakbedrijf, de schoonmakers en opdrachtgever verandert naar trendsetter en innovatieve ondernemers. Ook bezoekers reageren hierop zeer positief op en waarderen de ‘schone beleving’ van geautomatiseerde schoonmaak. Kortom, het levert voor alle betrokkenen zeer veel voordelen op.”

Waarin onderscheidt het Adlatus Schoonmaakrobot concept zich?
Peter benoemt gestructureerd de feiten waarmee Adlatus het schoonmaakrobot-concept als onderscheidend in de markt zet: “Dit concept is de enige echt beschikbare schoonmaakrobot met servicestation wat geheel autonoom (zelfstandig) kan werken, ook in het donker, en het hoogste rendement heeft in zijn soort. In een open wedstrijd met directe concurrenten is gebleken dat zowel het schoonmaaktechnische resultaat, het navigatie/oriëntatievermogen van de robot alsook het bedieningsgemak en zelfstandigheid superieur zijn. Bovendien is de unieke en gratis toegankelijke programmering in aanzienlijk minder tijd uit te voeren dan alle andere systemen. Dagelijks worden er eenvoudig leesbare digitale rapportages gecreëerd, die zeer transparant de verrichte werkzaamheden tot in detail weergeven in beelden. Dit voorkomt discussies en kan gebruikt worden om contract of regelgeving aantoonbaar te maken. Met de weldra te introduceren cloud-verbinding wordt programmeren en het actueel volgen van de robot nog praktischer en eenvoudiger.”

‘Moeten’ bedrijven mee in het data-driven tijdperk?
“De groep werkende mensen tussen de 16 en 67 neemt de komende jaren alleen maar af. Dit terwijl we nu al te weinig schoonmakers kunnen aantrekken. Ook wordt de concurrentiepositie van schoonmaakbedrijven die hier geen gebruik van maken met de maand zwakker. Die bedrijven die wel investeren doen dit om een veel betere uitgangspositie te hebben tegen lagere kosten en met een meer consequente kwaliteit. Bovendien is ervaring opdoen met schoonmaakrobots voor de moderne schoonmaakorganisatie essentieel om niet achterop te geraken. Er zijn en blijven altijd mensen nodig met vakkennis en ervaring. De unieke mix met schoonmaakrobots verrijkt het onderscheidende aanbod van schoonmaakorganisaties en wordt bepalend bij aanbestedingen in het heden en de nabije toekomst. Stilstand is immers achteruitgang.”

Wie zijn er al op de trein van Adlatus gestapt?
“Adlatus heeft onder meer de open wedstrijd van de Duitse Spoorwegen gewonnen, hierbij deden vier bekende merken aan mee”, vervolgt Peter. “In de Benelux hebben we recentelijk importeurs (FTG en Boma) aangesteld voor de schoonmaakmarkt. Zij zijn momenteel in verkennende fase, diverse testen aan het uitvoeren. Ons advies is: neem contact op en vraag een demonstratie aan te vragen voor een praktische kennismaking. Het gaat er immers om of het in uw eigen specifieke situatie en/of bij uw opdrachtgevers ook goed werkt!”

Over de themaserie Digitale doolhof
In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en robots proberen we helderheid te creëren en bedrijven in de schoonmaakbranche de weg te wijzen. Daarom benaderde Schoonmaakjournaal bedrijven, ontwikkelaars en dienstverleners in data en robotisering met vijf vragen naar vijf jaar later.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...

27 juni 2022

Worden jij en jouw collega’s groene kampioenen?

Nieuwe gewoontes zijn leuk om te starten. Zeker als dit om duurzame gewoontes gaat. Maar hoe integreer je deze gewoontes in jouw dagelijks leven? Hoe zorg je ervoor dat...

20 juli 2022

Samen eten & Asito

Na twee jaar afwezigheid kan in 2022 het Nationaal Integratiediner (NID) eindelijk weer plaatsvinden. Maar wel in een ander jasje, passend bij de nieuwe positionering van Asito. Het NID...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

07 juli 2022

Vind nieuwe medewerker(s): 9 tips

Personeelskrapte. Ook de schoonmaakbranche heeft er helaas mee te maken. Als schoonmaakbedrijven en toeleveranciers delen jullie veel vacatures, allemaal op een eigen manier. Maar hoe val je nu op...

11 november 2019

Geïntegreerde Werkbon App van Nocore en FacilityApps voor eerst op Schoonmaakvakdagen

Nocore en FacilityApps hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan het vormgeven van de samenwerking. Het doel is om klanten het beste van twee werelden te bieden, waarbij een...

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...

07 januari 2025

Met een dikke 8 verlengen CSU en Golden Green Hotels hun samenwerking

CSU en de Golden Green Hotel Groep verlengen hun partnerschap met minstens drie jaar. De hotelgroep, met vestigingen in het centrum van Leiden, noemt de constante hoge kwaliteit, uitstekende...

12 april 2022

“Op Interclean brengen we branchepartijen samen, daar hoort ook de toekomst bij”

Tijdens Interclean in Amsterdam RAI, op 10 mei aanstaande, vindt de eerstvolgende bijeenkomst van FMNextGen plaats. Met Robert Stelling als gastheer. Hij is die middag niet alleen de host...