14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juli 2019

Unieke co-creatie Schoonmaakjournaal en Clean Totaal in Schoonmaak Vakdagen

Voor de tweede maal organiseert schoonmaakvakblad Clean Totaal de Schoonmaak Vakdagen. Op dinsdag 12 en woensdag 13 november vindt het nationaal vakevenement voor de complete schoonmaaksector weer plaats in...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

21 december 2021

Uniqcare zet zelfstandig koers uit

Ondernemerschap is voor Uniqcare hèt synoniem voor excelleren in flexibiliteit, kleinschaligheid, betrokkenheid en klantgerichtheid. Op 9 december 2021 werd dat ondernemerschap bekrachtigd door de notariële overdracht van Uniqcare aan...

18 augustus 2023

#FotoFriday: STOM

Diane Van Dijk-Loois deelde op LinkedIN de pagina ‘Stom’ uit het LINDA magazine. De tekst over de schoonmaker op je werk negeren springt eruit. TV-presentator en zanger Joris Linssen...

04 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers...

30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media....

03 februari 2022

Testers gezocht!

Met enige regelmaat wordt er door de RAS iets nieuws ontwikkeld. Zoals een nieuwe RAS-app, een nieuwe website of een ander systeem dat bijdraagt aan het werken in de...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

23 december 2022

#FotoFriday Vrolijk Kerstfeest!

Op veel locaties werden afgelopen week schoonmaakmedewerkers en andere relaties bedankt voor hun inzet in het afgelopen jaar. Veel foto’s van een vrolijke kerstviering, cadeaus, lekkers, hartelijke woorden en...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...