14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...

11 juli 2025

Glazenwasser urenlang vast op grote hoogte in Eindhoven

In Eindhoven bungelde op maandag 7 juli  een glazenwasser urenlang in een hoogwerkerbakje aan de Vestdijk/Smalle Haven, nadat de bak was vastgelopen op grote hoogte. De hulpdiensten schaalden groots...

22 december 2022

Glazenwassers Breedweer hebben ❤️voor de zorg

Tijdens de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg (18-23 december) steken glazenwassers de zorg een hart onder de riem. Daar doet Breedweer graag aan mee. Het enthousiaste glazenwassersteam...

10 februari 2023

Enthousiasmeren nieuwe schoonmaakgeneratie

Schoonmaakorganisatie Wouters uit Groesbeek liet op social media weten bezoek te hebben gehad van een groepje scholieren van het Pro College in Nijmegen. Ze hebben de jongeren een inkijkje...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

27 mei 2022

Zuiver 10 jaar!

Zuiver opleidingen bestaat 10 jaar! De champagnefles gaat voor dit jubileum open om te proosten op Zuiver, de cursisten, klanten en docenten. Simone van Heck enn Tunç Oztopcu blikken...

18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim...

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...

30 oktober 2024

PFS GROUP neemt CLEAN SOLUTIONS GROUP BELGIE (EX-SEIFAR) over

PFS GROUP, gevestigd in Antwerpen, heeft CLEAN SOLUTIONS GROUP BELGIË overgenomen, een producent van schoonmaakmiddelen voor de institutionele markt uit Lokeren. Tot vier jaar geleden was het bedrijf bekend...

07 november 2023

FMG-symposium over verduurzaming zorg: “Pak je kans om zelf aan het stuur te blijven”

“We staan voor een enorme uitdaging. ToekomstProef biedt concrete handvatten waarmee zorgorganisaties en marktpartijen het eten en drinken in de zorg kunnen gaan verduurzamen”, vertelt Rudi Crabbé, initiator van...