14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 april 2024

Tamara van Ark: “De zorg voor medewerkers zit in de genen van de schoonmaaksector”

Ze is nog geen jaar voorzitter van Schoonmakend Nederland, toch kwam Tamara van Ark als voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken al via de politiek in aanraking met de branche....

07 november 2021

The Hermit Crab

Een kunstwerk volledig gemaakt van plastic afval uit de Noordzee en de Rotte. Dat is ‘The Hermit Crab’ van Eddy Kaiser. Dit kunstwerk was ontstaan vanuit een initiatief met...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met Rietbroek, De Kroon, MTS Euro Products, smb Brabant, UL-Team en GOM  

De aftrap van deze themaweek Prachtig met een positieve #nieuwsnotendop over het coronavirus: 6 prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste...

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

29 november 2021

Webinar over aanpak discrimatie en ongewenst gedrag

Op donderdag 2 december, van 9:00 tot 10:00 uur, organiseert de RAS speciaal voor werkgevers een webinar over de aanpak van discriminatie en ongewenst gedrag in de schoonmaakbranche.  Tijdens...

01 juli 2022

25-jarig jubileum voor Eddy Gerritse

Operationeel Directeur SBLPlus, Eddy Gerritse, is op 30 juni 2022 door zijn collega’s in het zonnetje gezet vanwege zijn 25-jarig jubileum! Al 25 jaar lang is Eddy een stuwende...

14 december 2023

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ons uitgangspunt is altijd een trotse en blije schoonmaker

“We willen dat de schoonmaker trots is, op zichzelf én het werk. Daar zetten wij ons al zo’n 10 jaar voor in.” Aan het woord is Pim Hilgerdenaar, directeur...

20 mei 2022

Exposanten en bezoekers, bedankt!

De organisatie blikt nog even terug: Interclean Amsterdam sloot vrijdag 13 mei weer haar deuren, na vier zonovergoten dagen. De zon scheen buiten maar vooral ook binnen in de...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...