14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2021

TranZero wint CSU Innovatie Award 2021

De CSU Innovatie Award 2021 is gewonnen door TranZero, met hun innovatie ‘BubbleFlush’; een ultrasoon schoonmaaksysteem voor het toilet zonder gebruik van chemicaliën of schoonmaakmiddelen. Op donderdagavond 11 november...

26 november 2021

Wonderschoon!

Handen wassen met een gedicht. Dat betekent een momentje voor hygiëne én schone kunst. Met de Wonderschoon!-zepen van Werfzeep. Want Wonderschoon! zit in een wikkel met een gedicht erop...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY Volière schoonmaak

Mensink Schoonmaak verzorgde een bijzondere schoonmaak opdracht: volières schoonmaken. Zij deden dit met verve. Bij het Parkgebouw in Rijssen staat een mooie volière. Vanwege het 100 jarig bestaan wilde...

20 mei 2024

Blog Maurice Rutgrink: De Arbeidsomstandighedenwet

In de Arbeidsomstandighedenwet – of kortweg: de Arbowet – staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. Wat moet je doen...

03 juli 2022

Meest gelezen in juni 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in juni 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. De Dag van...

19 december 2018

Wintergast (3) Myrte Ruymaekers (Seifar): “Strijd om eindklant tussen A-merken en private label reinigingsproducten”

“We zien een verschuiving bij onze klanten van A-merken naar private-label reinigingsmiddelen.” Myrte Ruymaekers, Research and Development Manager van het in Lokeren (België) gevestigde Seifar, vertelt als derde wintergast...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

17 augustus 2022

Innovaties van morgen én overmorgen

Dit jaar is CSU voor de vijfde keer op zoek naar slimme innovaties en eigenzinnige visies binnen de brede facilitaire branche. Een lustrumeditie waarbij ze branchegenoten vraagt mee te...

12 december 2022

‘DT op de werkvloer’

Een prettige en veilige werkomgeving waarin iedereen zich thuis voelt en met veel plezier aan het werk gaat, dat is een belangrijke waarde binnen EW Facility Services. Volgens het...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....