14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 december 2021

Week van de Glazenwasser 6 t/m 17 december

Voor het zesde jaar op rij steken glazenwassers opdrachtgevers, cliënten en personeel in de zorg een ❤️ onder de riem. Ook dit jaar tonen ze rondom de kerstperiode hun...

01 april 2019

Producent Pally Biscuits over UL-Team schoonmaakopleiding: concreet, praktisch, goed

Hoe train je productiemedewerkers om het hygiëne-niveau op een hoger peil te krijgen zonder dat je de productie van koekjes hindert? Door training on the job, tussen de zoete...

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

05 december 2018

Numatic sluit Hetty jubileumactie af met donatie aan Pink Ribbon

We vieren vandaag, 5 december 2018, de verjaardag van Sinterklaas. Een dag dat velen worden verblijd met kadootjes. Numatic is geen Sinterklaas, maar geeft wel een mooi kado weg...

08 april 2022

‘Het Klokhuis’ bij Dolmans Calamiteiten Diensten

“Brandlucht verwijderen, hoe doen ze dat?”, dat is de vraag die maandag 4 april werd gesteld in NTR TV-programma ‘Het Klokhuis’. Om het antwoord te krijgen op die vraag,...

03 juli 2022

Meest gelezen in juni 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in juni 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. De Dag van...

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

25 januari 2024

Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?

Bart van Wijhe van Blankers Schoon reageerde enthousiast op onze oproep in december 2023 over wat de invloed is van jongeren in de schoonmaakbranche. Hij deelt graag zijn visie...

25 september 2021

Inspiratiefilms over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een belangrijke onderwerp voor de schoonmaakbranche. Iedere medewerker wil immers gezond en met plezier het pensioen halen. In de videoserie ‘Duurzame inzetbaarheid’ belicht de Ras de...