14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 maart 2022

Onderzoek versterken eigen regie werknemers afgerond

Sociale partners in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche vinden het belangrijk dat gestreefd wordt naar evenwichtige arbeidsrelaties. Daarom hebben zij een onderzoek laten uitvoeren met als onderzoeksvraag: Hoe kan de...

15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele...

03 januari 2019

Digitale Doolhof (7): “KIRA van Kärcher markeert begin assortiment autonome reinigingsmachines”

“We staan aan het begin van een technologische ontwikkeling met onze KIRA. Deze professionele automatische schrobzuigmachine is namelijk de eerste robot-reinigingsmachine van een toekomstig, compleet assortiment. We vertellen trots...

08 november 2024

#FotoFriday Voor Linda (Breedweer) werd even 12,5 jaar…

Linda’s dacht 12,5 jaar geleden: Ik ga voor even de schoonmaak in en dan door. Maar dat is er niet van gekomen. Ze is blijven hangen in de schoonmaakbranche...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

14 juni 2024

Blog Paul Harleman (Vileda): Dag van de schoonmaker is de dag van de vervuiler

Weet jij hoeveel ‘de dag van…’-dagen er per jaar zijn? Ik vroeg het ChatGPT en die schatte dat het ergens tussen de 200 en 300 dagen is. Voor van...

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...

16 januari 2024

Verken automatiseringskansen op SchoonVooruit 2024

SchoonVooruit 2024 biedt jou de kans om de actualiteit binnen de schoonmaakbranche te verkennen, in het bijzonder op het gebied van automatisering. Ontmoet vakgenoten en wissel ervaringen in de...

14 oktober 2024

UL-Team presenteert zich met duurzame, online magazines

UL-Team presenteert zich met online magazines. Waarom kiest het bureau voor facilitaire opleidingen voor deze magazines? Welke reacties ontvangen ze van de lezers? Belinda Dekkers-Schwartz, directeur UL-Team, vertelt. “Wij...

08 mei 2024

CAO resultaat: Schoonmakers krijgen loonsverhoging, meer reiskostenvergoeding en vrij op verjaardag

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in Schoonmakend Nederland) en vakbonden CNV Vakmensen en FNV Schoonmaak hebben op dinsdag 7 mei 2024 een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor...