14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan?

Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen werkplezier is dan meestal niet de eerste taak van je ’to-do lijstje’. Toch is dit wel de sleutel tot succes. Want medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, zetten een stap extra, denken mee en zorgen voor positieve energie op de werkplek. Ze leggen de focus op wat wél kan in plaats van datgene wat allemaal niet goed gaat. Het lijkt zo simpel, maar hoe doe je dit dan?

Werkplezier is iets persoonlijk, dus een handleiding ontbreekt. Wel zijn er aantal knoppen waar je als leidinggevende en HR-medewerker aan kunt draaien. Deze ‘knoppen’ gaan niet over salaris en arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is salaris en correcte betaling belangrijk en geven goede arbeidsvoorwaarden een fijn gevoel. Ze zorgen over het algemeen niet voor lol in je werk.

De ‘knoppen’ die zorgen voor plezier op de werkvloer hebben te maken met vertrouwen, verantwoordelijkheid, aandacht en waardering. Maar ook gehoord, gezien en geïnformeerd worden, afwisseling, werkomstandigheden, bij een groep horen en (persoonlijke) ontwikkeling. Het zijn namelijk de motivatoren waarop medewerkers aanslaan, of je nu een schoonmaakmedewerker, leidinggevende of directielid bent.

De kern van de aanpak is het centraal zetten van de persoon in plaats van het werk. Nu is vaak nog de gedachte: dit is het werk en welke medewerker past erbij. Werken aan werkplezier begint met omdenken: dus eerst kijken naar de persoon en vervolgens bespreken hoe het werk daarbij kan aansluiten. Door op die manier aandacht te schenken aan de persoon en zijn/haar wensen en ideeën, werk je al met de werkplezier-knoppen. Dit start al in de sollicitatiefase.

En dit gaat door op de werkvloer. Hoe vaak wordt nu de opmerking gemaakt: ‘de klant wil het zo, dus we gaan het zo doen. Regel jij dit verder?’. In de werkplezier aanpak kun je het zo doen: ‘de klant vindt dit belangrijk, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit ook lukt of is een ander voorstel beter?’. Op deze manier draai je aan de knoppen ‘verantwoordelijkheid en gehoord worden’. Het zal zeker zo zijn, dat de ene medewerker hier sneller op aanslaat, dan de ander. Ook dat is een kwestie van aftasten.

Kortom: werkplezier kun je niet organiseren, het is het gevolg van bepaald gedrag. Dit gedrag betekent het centraal stellen van je medewerker in plaats van het werk, en door aan de juiste knoppen te draaien. Je zult zien dat dit leidt tot werkplezier: niet alleen bij jouw medewerkers, maar ook bij jezelf. Want hoeveel energie geeft het, als jij aan de basis staat van een medewerker die met plezier naar zijn werk komt?

Belinda Dekkers
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2019

Edu Peek benoemd tot nieuwe algemeen directeur ISS Nederland

Edu Peek is benoemd tot nieuwe algemeen directeur voor ISS Facility Services in Nederland. Hij volgt daarmee Kees Stroomer op die zijn carrière buiten de ISS Group gaat voortzetten....

15 april 2022

Numatic laat Alphen schitteren

Jeff Hicks, Wim Holleman, Anja van Eijk, Hadassa Windhorst, Ravna de Jong, Erik van Kampen en Gilbert de Vos hebben afgelopen week Alphen aan den Rijn een beetje schoner...

21 april 2022

Van 780.000 naar 6500 kg CO2-uitstoot per jaar

Carel Lurvink zet grote stappen in de vergroening van het wagenpark en heeft de bestelbussen vervangen door 100% elektrische bussen. Later dit jaar volgen nieuwe vrachtwagens die rijden op...

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...

01 december 2021

‘Mopboy’ steelt show bij basketbal

Dat schoonmaken topsport is, blijkt uit de acties van de schoonmaker op de foto. Als ‘mop boy’ zorgt hij voor puur entertainment tijdens de basketbalwedstrijd tussen Kaapverdië en Nigeria...

25 oktober 2021

Blog: de nieuwe weg van de schoonmaak-vaktoppers

Het jaar 2021 is bijna voorbij. Een jaar dat voor de één een stilstaand jaar was en voor ander vol uitdagingen. Was het een jaar van voorbijgaande aard of...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

27 juni 2024

Nieuwe rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel is ´waanzin ten top´voor MKB

“Het is eigenlijk waanzin ten top’ meldt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland in het artikel van De Ondernemer over de rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel. “De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

07 januari 2024

#FILMTIP Schoonmaker in de hoofdrol in ‘Perfect Days’

Hirayama is volkomen tevreden met zijn eenvoudige leven als schoonmaker van openbare toiletten in Tokio. Naast zijn zeer gestructureerde dagelijkse routine geniet hij van zijn passie voor muziek, boeken...