1 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt Petra de Bruin uit. World Café is een van de onderdelen van het gratis event van jongerennetwerkplatform FM Next Generation bij i‑team Global in Eindhoven. De werkgroep #nextevent met Niels, Jay, Thijs en Esther nodigen young FM professionals tot en met 35 jaar uit: Beleef de passie! Customer Succes Lead bij Shign, Alicia de Graaff, is gastspreker en zorgt voor een boost aan kennis in beleving en data.

“Tijdens dit event willen we de FMNextGen’ers een interactieve middag laten beleven. Een middag waarin de eigen passie voor schoonmaak en facility services tot uiting komen. Een middag waar de gastspreker de jongeren meeneemt in de wereld van beleving van het vak. Hoe kijken we vanaf binnen én buiten naar ons vakgebied, nu en de dag na morgen?”, vertelt het organiserende #nextevent-team.

Programma
Het programma in een notendop: om 12.00 uur ontvangst met lunch, daarna om 13.00 uur de aftrap door de Visionairs, kennismaking met gastheer i-team Global, brainstorm in het World Café met 6 wrap-up pitches, gastspreker Alicia en tot 17.00 uur een afsluitende netwerkborrel. Het belooft dus weer een middag te worden met heel veel ruimte voor ontwikkeling. Persoonlijk, bedrijfsmatig en branchebreed.

World Café: mensen, ideeën en discussie
Over de brainstorm vertelt Petra: “Met het FMNextGen World Café borduren we voort op de wens uit het laatste event op 7 maart bij Facility Trade Group om samen verder te kunnen praten over belangrijke zaken. We hebben daarom deze 6 thema’s bedacht: War for Talent, Circulariteit, Influencers, Reputatie, Business Development, Opmerkelijke innovaties. De deelnemers worden spontaan in groepjes ingedeeld. Per thema discussieer je relatief kort, namelijk 10 minuten.  Dat zorgt voor beweging, betrokkenheid, scherpte en tempo, maar ook leidt World Café tot een hecht netwerk van ideeën.”

Wie deelneemt aan het World Café, merkt de stimulerende atmosfeer. Het is speelser, opener dan een ‘gewone’ brainstorm. De opzet is eenvoudig: 6 tafels met elk 1 thema of issue dat ertoe doet, dat FMNextGen’ers raakt. Elke tafel heeft een moderator, die de groep verwelkomt en hen met enthousiasme prikkelt voor inbreng. Op een papieren tafelkleed worden ideeën geschreven. In de breedte en in de diepte. “Meedenken en doen gaat als vanzelf”, weet Petra uit ervaring. “World Café prikkelt, want je wilt weten wat er aan de andere tafels wordt besproken, welke ideeën anderen hebben ‘gepost’. Als moderator proef je de betrokkenheid en de kracht van samen werken aan ideeën, oplossingen en impact om – in ons geval – de FM-branche een boost te kunnen geven, het doel van ons jongerennetwerkplatform FM Next Generation.”

De oogst van World Café pitchen we in 6 x 1 minuut
“Na afloop gaan we weer plenair en komen we tot een gedeelde mening: de mindmap. De moderator pitcht maximaal 3 toppics uit alle discussies aan haar/zijn tafel. Een waardevolle basis om na 18 juni mee aan de slag te gaan en om de FMNextGen-werkgroepen (nog meer) munitie te geven. Om stapjes te zetten en aan de slag te gaan met de #FMNextGen visie en doelstelling. “

Sluit je ook aan?
Het gratis jongerennetwerkplatform FM Next Generation telt al meer dan 100 leden. Wil je ook aansluiten en deelnemen aan dit gratis event op 18 juni? Mail Esther en Petra via [email protected]. Zin in inspiratie? Bekijk het webdossier FM Next Generation op Schoonmaakjournaal.nl of volg onze groep op LinkedIn.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 augustus 2022

Top 10 managementboeken

Vorige week plaatsten we een top 10 van boeken voor ontspanning tijdens de zomer. Nu volgt een top 10 van managementboeken. Wil jij jouw wijsheid bijspijkeren? Kijk welk boek...

20 maart 2019

De Dag van de Schoonmaker geeft startsein op internationale Dag van het Geluk

“Juist vandaag, op de internationale dag van het geluk, trappen we af met de organisatie van de vierde landelijke Dag van de Schoonmaker”, vertelt het organisatieteam van De Dag...

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...

14 september 2022

VSR Zomerevent: Iedereen zijn eigen energie

Het VSR Zomerevent van 7 september jongstleden was met recht een Zomerevent. Niet alleen het weer was zonnig en warm, de locatie van de Tinfabriek in Naarden was inspirerend,...

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...

07 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde...

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...