20 december 2023

Asito, CSU en Gom zorgen samen voor fors minder CO₂-uitstoot met duurzame handschoen

Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden op een milieuvriendelijkere wijze geproduceerd en zijn recyclebaar. Hierdoor besparen de drie bedrijven gezamenlijk in totaal circa 1.600 ton CO₂-uitstoot per jaar. Samen roepen ze andere schoonmaakbedrijven op om ook te kiezen voor duurzamere handschoenen.

Naar schatting gebruikt de Nederlandse schoonmaaksector in totaal jaarlijks 60 miljoen handschoenen, medische handschoenen niet meegerekend. Als de hele branche overstapt op duurzame handschoenen wordt ongeveer 7.000 ton CO₂ bespaard.

Tot 75 procent CO₂-besparing
Zo’n 50 procent van de totale CO₂-uitstoot in de schoonmaakbranche in Nederland is afkomstig van materialen en middelen, waaronder handschoenen. De Gloovy handschoenen bestaan uit circulaire grondstoffen en zijn 50 procent duurzamer geproduceerd ten opzichte van de gebruikelijke nitril handschoenen. Bovendien zijn ze binnenkort ook volledig recyclebaar, waardoor nieuwe handschoenen gemaakt kunnen worden van gebruikte exemplaren. Hierdoor kan de totale CO₂-besparing oplopen tot wel 75 procent, vergeleken met de traditionele nitril handschoenen.

Duurzame levering- en retourstroom
Niet alleen de handschoenen zijn duurzamer, ook het leverings- en retourproces is dat. Asito, CSU en Gom ontwikkelen samen een duurzame retourstroom om de positieve impact te vergroten. Zo worden de handschoenen samen met andere schoonmaakproducten geleverd waardoor geen extra leveranciers of transport nodig zijn. En gebruikte handschoenen worden binnen dezelfde leveranciersstroom ook weer ingezameld en teruggebracht voor recycling tot nieuwe exemplaren. Daarmee is de cirkel rond.

Duurzaam product, duurzaam gedrag
De overstap naar duurzame handschoenen is een belangrijke stap naar verduurzaming in de schoonmaakbranche. Daarnaast stellen Asito, CSU en Gom zich ten doel om het aantal gebruikte handschoenen terug te dringen, door medewerkers te informeren over in welke situaties een handschoen wel of niet noodzakelijk is. De meest duurzame keuze is immers om helemaal geen handschoen te gebruiken, als de situatie dat toelaat. Natuurlijk blijven handschoenen in bepaalde situaties noodzakelijk om hygiënisch en veilig te werken.

Oproep aan de schoonmaaksector
Het belang van duurzaam handschoengebruik binnen de schoonmaaksector wordt in een gezamenlijk statement van de drie organisaties nog eens benadrukt. “Er valt aanzienlijke duurzame winst te behalen in de schoonmaaksector wat betreft de keuze van middelen en materialen. De overstap naar duurzame handschoenen is een belangrijke stap. Hoe meer organisaties hierin volgen, hoe groter de positieve impact. Tegelijkertijd is het van belang dat we streven naar spaarzaam gebruik van onze schoonmaakmiddelen. We hebben samen de verantwoordelijkheid om medewerkers goed te informeren zodat handschoenen op de juiste manier gebruikt worden. Op deze manier gaan we verspilling tegen en waarborgen we ook de veiligheid en hygiëne. We delen graag onze ervaringen met collega’s in de schoonmaakbranche, maar ook daarbuiten. We hopen dat andere bedrijven ons voorbeeld volgen of met ons in gesprek gaan zodat we de branche, en ook andere branches, verder kunnen verduurzamen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...

05 juni 2023

Cleaning Workx laat beursbezoekers virtueel het schoonmaakvak beleven

Virtueel het schoonmaakvak leren. Daar staat Cleaning Workx voor. Op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer wil het bedrijf de bezoekers deze innovatie zelf laten beleven. Wieland Hendriksen vertelt waarom Cleaning...

25 oktober 2021

Blog: de nieuwe weg van de schoonmaak-vaktoppers

Het jaar 2021 is bijna voorbij. Een jaar dat voor de één een stilstaand jaar was en voor ander vol uitdagingen. Was het een jaar van voorbijgaande aard of...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

14 oktober 2021

Ziekenhuis Gelderse Vallei en ISS Facility Services kiezen nieuwe samenwerkingsvorm

Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...

21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

17 juli 2024

Hago Zorg wordt Vebego Zorgservice

Vanaf 1 januari 2025 kleurt Hago Zorg paars onder een nieuwe naam: Vebego Zorgservice. De nieuwe naam en frisse uitstraling zorgen voor een duidelijkere positionering, gericht op duurzame innovatie...