24 juli 2019

Blog: Impact op 10 miljoen mensen

Impact. Na duurzaamheid en MVO lijkt dit een nieuw modewoord. Ieder zichzelf respecterend bedrijf zegt tegenwoordig iets met impact te doen. Maar wat dat ‘iets’ is, blijft in de meeste gevallen vaag en ongrijpbaar. Logisch, want wat is impact nou eigenlijk precies? Hoe weet je of je impact hebt? En, niet onbelangrijk, hoe zorg je er dan voor dat deze impact ook nog eens positief is?

Voor mij is impact goed doen. Goed doen voor onze medewerkers, onze klanten én de maatschappij. Alles wat wij doen, heeft gevolgen. Bij Vebego zijn we ons daar al jaren van bewust. Die wetenschap is waar we onze strategie op hebben gebaseerd. Dat betekent dat we bij Vebego op een andere manier naar onze bedrijfsvoering kijken dan andere commerciële bedrijven. Schoonmaak, groenvoorziening, zorg en facility management, dat is onze business. Maar goed doen is ons doel. Onze ambitie. In plaats van geld verdienen, met aandacht voor mens milieu en maatschappij, is het bij ons precies omgedraaid. Onze aandacht voor mens, milieu en maatschappij zorgt ervoor dat we geld kunnen verdienen. Commercieel gezien is dat misschien niet altijd de meest economisch-voordelige aanpak. Maar het is juist die visie die ons in 75 jaar heeft doen groeien van eenmansbedrijf naar één van de grootste facilitaire concerns ter wereld.

In plaats van geld verdienen, met aandacht voor mens milieu en maatschappij, is het bij ons precies omgedraaid

Aandacht van leidinggevenden voor medewerkers zorgt er mede voor, dat zij met plezier naar hun werk gaan. Een schone en nette werkomgeving maakt dat gebouwgebruikers zich prettig voelen. Een circulaire kijk op het gebruik van grondstoffen minimaliseert onze negatieve invloed op het milieu. Of je nu directeur bent of een afstand tot de arbeidsmarkt hebt, wij geloven dat iedereen van betekenis is. Met allerlei interne en externe programma’s zijn we continu bezig met het achterlaten van een positieve footprint. Niet alleen nu, maar ook voor toekomstige generaties. Dat maakt me enorm trots.

Ons doel is om in 2025 iedere dag een positieve impact te hebben op 10 miljoen mensen. Dat klinkt ambitieus, maar wat mij betreft is dat niet zo. Wij werken in Nederland, België, Zwitserland en Duitsland. En je vindt ons overal en op élk moment van de dag. Bij Vebego werken ruim 35.000 mensen, die dagelijks direct of indirect invloed hebben op nog meer mensen. Op reizigers, studenten, werknemers, patiënten, cliënten en het milieu.

Het lijkt misschien iets nieuws, maar sociaal en duurzaam ondernemen zit al 75 jaar in onze genen. De enige verandering is dat we impact steeds beter meet- en zichtbaar maken. En hoe meer mensen zich bewust zijn van het effect van hun handelen, hoe meer ze een waardevolle bijdrage aan de wereld kunnen leveren. In januari 2019 lanceerden we het Impactplatform, waarop we aandacht besteden aan de vele impactvolle en betekenisvolle initiatieven van Vebego en onze bedrijven. Mijn wens is dat we op deze manier een beweging op gang brengen. Dat iedereen meedoet.

Ik kijk vol vertrouwen en enthousiasme naar de toekomst.

Ton Goedmakers,
Board of Directors Vebego International

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

27 november 2018

Viert Nederland in 2019 De Dag van de Schoonmaker op 14 of 15 juni?

“Opnieuw organiseren we volgend jaar De Dag van de Schoonmaker. Maar we staan voor een grote uitdaging!”, meldt het organisatieteam. De Dag van de Schoonmaker 2019 valt namelijk op...

20 september 2024

Slim de klanttevredenheid verhogen

Hygiëne is onmisbaar. Maar het wordt eigenlijk pas gemist als het er niet is. Om ervoor te zorgen dat hygiëne er altijd is, creëert Tork slimme manieren voor efficiënt...

25 september 2023

Blog Belinda Dekkers (UL-Team): Duurzaam onderwijs: Het papierdilemma

In de afgelopen decennia hebben we een verschuiving gezien in onze kijk op de wereld om ons heen. Het besef van de delicate balans tussen mens, milieu en economie...

11 december 2018

Digitale doolhof (3): Cleanfix ziet kansen samenwerking mens en robot: cobot

Saai schoonmaakwerk van lange gangen en grote hallen; het is een van de voorbeelden waar robotisering een mentale, praktische en efficiënte meerwaarde zou kunnen bieden. Of een samenwerking. Want...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

14 maart 2025

#Podcast: Schoonmaakcast (2): de mensen van WVS

In deze tweede aflevering van de podcast ‘Schoonmaakcast’ vertelt Lilian van Dongen, algemeen manager bij WVS Schoonmaak,  hoe trots ze is op de mensen van het schoonmaakbedrijf. Ze heeft...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...