24 juli 2019

Blog: Impact op 10 miljoen mensen

Impact. Na duurzaamheid en MVO lijkt dit een nieuw modewoord. Ieder zichzelf respecterend bedrijf zegt tegenwoordig iets met impact te doen. Maar wat dat ‘iets’ is, blijft in de meeste gevallen vaag en ongrijpbaar. Logisch, want wat is impact nou eigenlijk precies? Hoe weet je of je impact hebt? En, niet onbelangrijk, hoe zorg je er dan voor dat deze impact ook nog eens positief is?

Voor mij is impact goed doen. Goed doen voor onze medewerkers, onze klanten én de maatschappij. Alles wat wij doen, heeft gevolgen. Bij Vebego zijn we ons daar al jaren van bewust. Die wetenschap is waar we onze strategie op hebben gebaseerd. Dat betekent dat we bij Vebego op een andere manier naar onze bedrijfsvoering kijken dan andere commerciële bedrijven. Schoonmaak, groenvoorziening, zorg en facility management, dat is onze business. Maar goed doen is ons doel. Onze ambitie. In plaats van geld verdienen, met aandacht voor mens milieu en maatschappij, is het bij ons precies omgedraaid. Onze aandacht voor mens, milieu en maatschappij zorgt ervoor dat we geld kunnen verdienen. Commercieel gezien is dat misschien niet altijd de meest economisch-voordelige aanpak. Maar het is juist die visie die ons in 75 jaar heeft doen groeien van eenmansbedrijf naar één van de grootste facilitaire concerns ter wereld.

In plaats van geld verdienen, met aandacht voor mens milieu en maatschappij, is het bij ons precies omgedraaid

Aandacht van leidinggevenden voor medewerkers zorgt er mede voor, dat zij met plezier naar hun werk gaan. Een schone en nette werkomgeving maakt dat gebouwgebruikers zich prettig voelen. Een circulaire kijk op het gebruik van grondstoffen minimaliseert onze negatieve invloed op het milieu. Of je nu directeur bent of een afstand tot de arbeidsmarkt hebt, wij geloven dat iedereen van betekenis is. Met allerlei interne en externe programma’s zijn we continu bezig met het achterlaten van een positieve footprint. Niet alleen nu, maar ook voor toekomstige generaties. Dat maakt me enorm trots.

Ons doel is om in 2025 iedere dag een positieve impact te hebben op 10 miljoen mensen. Dat klinkt ambitieus, maar wat mij betreft is dat niet zo. Wij werken in Nederland, België, Zwitserland en Duitsland. En je vindt ons overal en op élk moment van de dag. Bij Vebego werken ruim 35.000 mensen, die dagelijks direct of indirect invloed hebben op nog meer mensen. Op reizigers, studenten, werknemers, patiënten, cliënten en het milieu.

Het lijkt misschien iets nieuws, maar sociaal en duurzaam ondernemen zit al 75 jaar in onze genen. De enige verandering is dat we impact steeds beter meet- en zichtbaar maken. En hoe meer mensen zich bewust zijn van het effect van hun handelen, hoe meer ze een waardevolle bijdrage aan de wereld kunnen leveren. In januari 2019 lanceerden we het Impactplatform, waarop we aandacht besteden aan de vele impactvolle en betekenisvolle initiatieven van Vebego en onze bedrijven. Mijn wens is dat we op deze manier een beweging op gang brengen. Dat iedereen meedoet.

Ik kijk vol vertrouwen en enthousiasme naar de toekomst.

Ton Goedmakers,
Board of Directors Vebego International

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

20 juni 2019

In 2018 meer omzet Facilicom door strategische inzet op werkgeluk

Familiebedrijf Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+ 2%). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag...

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

11 februari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Kopje koffie glazenwasser?

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser schrijft dagboekverhalen. Om het glazenwassersvak te belichten en een goed gevoel te geven. Met ook wat humor. Lees zijn tweede dagboekverhaal hier.

12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering van Vebego als nieuw merk...

23 april 2024

Mariken Schoenmakers lid Raad van Commissarissen van Total Care B.V.

Mariken Schoenmakers (54) is op 17 april jl. benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Total Care B.V. De holding Total Care B.V. bestaat uit de afzonderlijke...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

05 oktober 2022

“Voor de toekomst van onze (klein)kinderen is het belangrijk dat we overstappen op duurzame schoonmaakmethoden”

Duurzaam reinigen: we kunnen er niet meer omheen. En in de schoonmaak valt nog veel winst te behalen. “Door efficiënter te reinigen bespaar je zowel water als chemie. En...

02 november 2023

Makita: “De Schoonmaak Vakdagen zorgen voor meer naamsbekendheid”

Het is bijna zover. Op 14 & 15 november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Een jubileumeditie. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname aan deze...