21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de eindgebruikers en in de nabije toekomst wellicht op het meten van de impact van de dienstverlening op de gehele maatschappij. Onderbelicht in dit geheel is het effect van al deze metingen op de belangrijkste schakel in het schoonmaakproces: onze medewerkers.

Meest geëxamineerde beroep van Nederland
Soms denk ik dat onze medewerkers mogelijk de meest geëxamineerde medewerkers van Nederland zijn. In veel samenwerkingen tussen opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven zijn procescontroles zoals VSR-DKS* een vast onderdeel van de controlesystematiek. Vrijwel elke maand leggen onze schoonmakers een schriftelijke overhoring af. Fouten constateren, herinstructie en weer door. De contractcontrole conform VSR-KMS* of vergelijkbare systematiek, het tentamen in schoonmaakland, wordt twee tot vier keer per jaar gehouden. Opgeteld hebben onze medewerkers dus tussen de 10 en 20 toetsmomenten per jaar. Ik vraag me soms af of al die inspanningen ook extra tevreden eindgebruikers opleveren.

Zelfreflectie
´Behandel een ander altijd zoals je zelf ook behandeld wilt worden´ is een norm die ik vanuit mijn opvoeding sterk mee heb gekregen. Die norm helpt mij regelmatig in de dagelijkse praktijk. In dat licht is het namelijk goed om eens een moment van bezinning in te bouwen en na te denken of er niet een andere weg naar Rome is. Hoe vaak vindt er bij ons als directie, contractmanagers of inkopers toetsing van ons werk of onze prestaties plaats? En is er voor onze te koesteren medewerkers niet een andere manier om te werken naar resultaat? Een manier die wellicht beter past bij de huidige omgeving van arbeidskrapte, vakmanschap en respect naar elkaar. Waarbij we uitgaan van balans in de keten en van het geheel aan activiteiten en stakeholders die verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat, in plaats van de focus alleen op de uitvoerende medewerker te leggen. En als wij ons nu eens gaan focussen op de tevredenheid van onze medewerkers, komt het resultaat dan wellicht niet gewoon vanzelf?

Meedenken
Denkt u, in de geest van de Code, met mij mee? En ga eens uit van hoe u zelf graag verantwoording over uw prestaties aflegt. Is die manier wellicht ook toe te passen op het schoonmaakproces? Zo maken we de schoonmaaksector wellicht nóg een stukje mooier en aantrekkelijker voor onze medewerkers van nu en in de toekomst.

In het webinar ‘Smart meten van prestaties’ gaan wij met schoonmaakwerkgevers en opdrachtgevers in gesprek over dit onderwerp. Dit webinar vindt plaats op donderdag 13 juli om 11:30 uur. Aanmelden kan via deze link.

Pieter Grootjes
Directeur Victoria Schoonmaakbedrijf

*De VSR-meting geeft schoonmaakbedrijven én opdrachtgevers een instrument in handen om objectief en rationeel (op basis van een gekwalificeerde steekproef) te bepalen of de geleverde schoonmaakprestaties voldoen aan de tevoren gemaakte afspraken. DKS staat voor Dagelijks Kontrole Systeem dat de gebouwleiding snel en eenvoudig inzicht geeft in de kwaliteit van het schoonmaakonderhoud. Met behulp van het DKS moet de kwaliteit zodanig kunnen worden bewaakt, dat een kwaliteitscontrole volgens het VSR-KMS zo goed als zeker een voldoende oplevert. Het VSR-KMS kwaliteitsmeetsysteem maakt het mogelijk om op basis van uniforme uitgangspunten de technische kwaliteit van schoonmaakwerk te beoordelen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 juli 2025

Medewerkers werven in de zomer? Social Cleania zegt: doen!

“Is het wel slim om een campagne in de zomer te draaien?” Volgens Stef Martens van Social Cleania wel. `Mensen zitten altijd op hun telefoon. Ook tijdens de zomer.`...

07 februari 2024

Nano Elements: “Join the movement’ voor duurzamer en effectiever schoonmaken”

Nano Elements is op een missie: het bedrijf wil de levensduur van producten en materialen, het rendement verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de ecologische voetafdruk. Ze zijn...

30 april 2019

Uitnodiging voor schoonmaakbedrijven: Newmatic Future Friday

Op vrijdag 10 mei zijn schoonmaakbedrijven van harte welkom bij Numatic voor een blik op de toekomst, een duurzame toekomst. De producent in reinigingsmachines, – materialen en – middelen...

15 maart 2024

#FOTOFRIDAY Koninklijke toiletten

Bij Restaurant Het Konings Huys in Delft voel je je de koning te rijk op het toilet. Toletto zorgde voor de vorstelijke toiletten in dit restaurant. De specialist in...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

04 maart 2022

Vloeronderhoud scholen

De vakantieperiode is dé tijd voor scholen om het vloeronderhoud te laten uitvoeren. Ook Augias Schoonmakers uit Zeist heeft in deze voorjaarsvakantie weer vloeren van basisscholen een extra beurt...

29 september 2025

Nieuwe cao voor uitzendkrachten: gelijkwaardige beloning vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 treedt de nieuwe cao voor uitzendkrachten in werking. Voor schoonmaakbedrijven die werken met uitzendkrachten betekent dit een belangrijke verandering: de invoering van de gelijkwaardige beloning.