3 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein Reijs wel, HR-directeur bij Gom Schoonhouden, de schoonmaaktak van Facilicom. “Zet die stap verder en kijk altijd naar de mens in z’n geheel.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.


Een kenmerk van je aanpak is social excellence, wat houdt dat in?
“Veel bedrijven richten zich op operational excellence, waarbij het gaat om de vraag: hoe bied ik een zo optimale dienstverlening aan mijn klanten aan? Ik heb altijd al bij bedrijven gewerkt waar mensen het verschil maakten. Bovendien ging het bij zowel Sodexo, als McDonald’s en Gom om een doelgroep die mijn hart aanspreekt en die het verdient om zich verder te mogen ontwikkelen, bij ons bedrijf of daarbuiten. Met social exellence zet je je eigen medewerkers centraal. Hoe maak je het voor je medewerkers leuker en beter? En hoe zet je hen in hun kracht. Dat merkt een klant vervolgens ook in de dienstverlening.”

En hoe doe je dat, mensen in hun kracht zetten?
“Je moet altijd naar de mens in z’n geheel kijken. Onze maatschappij wordt steeds complexer en onze mensen hebben soms net wat meer hulp nodig dan gemiddeld. Wij gaan daarin een stapje verder en helpen hen ook met hun leven buiten de voordeur van ons bedrijf. Want als het thuis niet goed gaat, dan gaat het op het werk ook niet goed.”

Dat is een mooi streven, maar klinkt voor de leidinggevenden die het moeten uitvoeren, ook als meer werk.
“Soms hoor je wel eens de mening dat leidinggeven ophoudt bij de functionele werkgever-werknemerrelatie. Maar ik vind dat je echt die stap extra moet zetten als je mensen wil laten floreren. Dat past ook bij een bedrijf als Gom. Natuurlijk moet je goed nadenken hoe je dit aanpakt. We werken bijvoorbeeld veel samen met een Incluzio, dat ook tot Facilicom Group behoort. We hebben hen gevraagd of ze ons de weg kunnen wijzen naar andere maatschappelijke organisaties.”

Wat kenmerkt nog meer je leiderschapsstijl?
“Een onmisbaar begrip hierin is denk ik wel ‘verbinding zoeken’, tussen mensen en afdelingen. Alle talenten en disciplines zorgen er samen voor dat een bedrijf succesvol kan zijn. Dit is ook belangrijk vanwege onze inclusieve organisatie: zoek de verbinding om zo inclusief en divers mogelijk te zijn. Qua cultuur, leeftijd, kleur, maar ook op het gebied van talenten. Ik ben overigens van mening dat zowel een mannelijk als vrouwelijk leider dit prima kan. Het gaat niet om gender, maar om met welke bril je als modern leider naar de wereld kijkt.”

Meestal wordt verbinding aangaan en empathie als typische vrouwelijke kwaliteiten gezien. Moeten er daarom niet meer vrouwen aan het roer komen te staan om tot een betere verdeling van die kwaliteiten te komen?
“Het kan natuurlijk best zijn dat mannen vaker getriggerd zijn door KPI’s en vrouwen gemiddeld genomen meer empathisch zijn, toch ken ik genoeg mensen bij wie dit precies andersom is. Ik geloof in modern leiderschap en waarde toevoegen als werkgever. En dat doe je onder meer met een goed gemixt team waarin al deze kwaliteiten naar voren komen. En of een man of vrouw die specifieke kwaliteiten heeft, dat maakt niet zoveel uit.”

Waarde toevoegen aan het leven van een medewerker. Dat zou je misschien ook zomaar kunnen doen met een verzuim- en fitheidstraject, iets waar jullie in de zomer van 2022 mee begonnen. Hoe ging dit in z’n werk?
“Aanvankelijk zijn we begonnen vanuit verzuim. Dat ís heel belangrijk, maar we kwamen tot de ontdekking dat we daarmee de mensen vergeten die wél vitaal zijn. We hebben het accent dus meer verlegd op hoe je kunt voorkomen dat iemand ziek wordt. Het gaat in onze branche om mensen die langdurig fysiek zwaar werk doen, vaak ook lange tijd bij dezelfde klant. Robotisering en technologische ontwikkelingen bieden steeds meer mogelijkheden om onze mensen te ondersteunen en ontlasten, maar alleen daarop vertrouwen doen we niet. Aanvullende initiatieven om onze mensen gezond en vitaal te houden is een zijn nodig en daar zetten we ons, samen met hen zelf, graag voor in.”

Hoe houden jullie je mensen in de praktijk dan fit en gezond?
“We leggen de focus op ergonomie en de juiste werkhouding. Onder meer door vitaliteitscoaches mee te laten kijken op de werkvloer en mensen op hun houding aan te spreken. Bewustwording stimuleren we bijvoorbeeld met een vitaliteitsspel. Daarin draait het er om wat je zelf kunt doen om zo gezond mogelijk te blijven. Zodat je ook na je pensioen nog fit genoeg bent om leuke dingen te doen. Hoe lekker werk jij is eigenlijk het centrale begrip. Het is belangrijk om dat stukje bewustwording mee te geven. En het is natuurlijk een win-winsituatie. De arbeidsmarkt is krap. We houden onze medewerkers graag gezond voor henzelf, maar ook voor ons zodat ze zo lang mogelijk duurzaam inzetbaar zijn.”

Wat raakt je het meeste in de branche?
“Dat de mensen trots zijn dat ze ergens bij horen en zich enorm gewaardeerd voelen door klanten, omdat die blij zijn als hun pand lekker schoon en fris is. De trots in de branche heeft me positief verrast. Ik vind het mooi dat de coronapandemie onder andere de schoonmaakbranche in een beter daglicht heeft gezet. Dat verdienen onze mensen echt. We nemen het maar voor lief dat een gebouw schoon is, maar daar zit een hoop tijd en aandacht in.”

Je had het eerder over medewerkers die het verdienen zich verder te mogen ontwikkelen binnen en ook buiten Gom. Leg dat eens uit.
“Er zijn binnen de branche prachtige opleidingsmogelijkheden op verschillende niveaus, waar we graag gebruik van maken voor onze medewerkers. Het is mooi om te zien dat mensen zich verder ontwikkelen, dit geeft hun zelfvertrouwen en nieuwe kansen. In eerste instantie bieden we ze perspectief binnen onze eigen organisatie, maar met een diploma op mbo-niveau kan je natuurlijk ook in een andere branche terecht. Al vinden we het natuurlijk geweldig als zij het bij ons naar de zin hebben, goed functioneren en ontwikkelen.”

Wat is je eigen ambitie, waar sta je over vijf jaar?
“Ik wil medewerkers duurzaam inzetbaar houden, investeren in mijn mensen en daarbij mijn sociale hart laten spreken. Er is een mooie basis neergezet, maar we zijn er nog niet.”

En wat zou je andere leiders in deze branche nog willen meegeven?
“Ik heb aan de buis gekluisterd gezeten toen Nelson Mandela vrijkwam en probeer zijn levensvisie zowel thuis als op het werk door te voeren, en zou ‘m graag ook aan anderen willen meegeven. Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen, en zoek daar samen je weg in want daar word je samen rijker van.”


Marjolein Reijs studeerde human resources aan Nyenrode en was in verschillende functies bij Sodexo in dienst, onder meer in de diverse operationele functies , training en opleiding en is als manager personeel & organisatie overgestapt naar McDonald’s. Daar vervolgde ze haar loopbaan en is ze als HR-directeur ruim dertien jaar werkzaam is geweest. Sinds maart 2019 werkt ze bij GOM, de schoonmaaktak van Facilicom.

 

Meer interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier: https://schoonmaakjournaal.nl/index.php?s=vrouwelijk+leiderschap

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 september 2024

Wereldprimeur: Pilot Asito zorgt voor wereldprimeur bij Universitair Dierenziekenhuis Utrecht

Het Universitair Dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht heeft de primeur: voor het eerst wereldwijd wordt er een UV-C desinfectierobot ingezet in een dierenziekenhuis. Deze innovatie, genaamd Robot SAM, zorgt...

13 september 2024

#FOTOFRIDAY Nefco 40 jaar in dienst bij SMB Willems

Begin september was 𝗡𝗲𝗳𝗰𝗼 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗶𝗲𝘀 𝟰𝟬 𝗷𝗮𝗮𝗿 i𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀. “𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝘃𝗶𝗷𝗳𝘁𝗶𝗴𝗷𝗮𝗿𝗶𝗴𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿...

17 juli 2023

Blog: I have a dream

Martin Luther King, John Lennon en de schoonmaakhelden. I have a dream. Dat schoonmakers in de hele wereld ongeacht hun seksualiteit, huidskleur, religie of leeftijd met respect behandeld worden,...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...

17 januari 2024

Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar

In opdracht van de RAS hebben vhp human performance en TNO onderzoek gedaan naar de fysieke belasting van glazenwassers bij gebruik van het telescopisch wassysteem. Het onderzoek is inmiddels...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

04 december 2018

Onze Wintergasten: FM Next Generation

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals, FM Next Generation. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons...