3 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein Reijs wel, HR-directeur bij Gom Schoonhouden, de schoonmaaktak van Facilicom. “Zet die stap verder en kijk altijd naar de mens in z’n geheel.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.


Een kenmerk van je aanpak is social excellence, wat houdt dat in?
“Veel bedrijven richten zich op operational excellence, waarbij het gaat om de vraag: hoe bied ik een zo optimale dienstverlening aan mijn klanten aan? Ik heb altijd al bij bedrijven gewerkt waar mensen het verschil maakten. Bovendien ging het bij zowel Sodexo, als McDonald’s en Gom om een doelgroep die mijn hart aanspreekt en die het verdient om zich verder te mogen ontwikkelen, bij ons bedrijf of daarbuiten. Met social exellence zet je je eigen medewerkers centraal. Hoe maak je het voor je medewerkers leuker en beter? En hoe zet je hen in hun kracht. Dat merkt een klant vervolgens ook in de dienstverlening.”

En hoe doe je dat, mensen in hun kracht zetten?
“Je moet altijd naar de mens in z’n geheel kijken. Onze maatschappij wordt steeds complexer en onze mensen hebben soms net wat meer hulp nodig dan gemiddeld. Wij gaan daarin een stapje verder en helpen hen ook met hun leven buiten de voordeur van ons bedrijf. Want als het thuis niet goed gaat, dan gaat het op het werk ook niet goed.”

Dat is een mooi streven, maar klinkt voor de leidinggevenden die het moeten uitvoeren, ook als meer werk.
“Soms hoor je wel eens de mening dat leidinggeven ophoudt bij de functionele werkgever-werknemerrelatie. Maar ik vind dat je echt die stap extra moet zetten als je mensen wil laten floreren. Dat past ook bij een bedrijf als Gom. Natuurlijk moet je goed nadenken hoe je dit aanpakt. We werken bijvoorbeeld veel samen met een Incluzio, dat ook tot Facilicom Group behoort. We hebben hen gevraagd of ze ons de weg kunnen wijzen naar andere maatschappelijke organisaties.”

Wat kenmerkt nog meer je leiderschapsstijl?
“Een onmisbaar begrip hierin is denk ik wel ‘verbinding zoeken’, tussen mensen en afdelingen. Alle talenten en disciplines zorgen er samen voor dat een bedrijf succesvol kan zijn. Dit is ook belangrijk vanwege onze inclusieve organisatie: zoek de verbinding om zo inclusief en divers mogelijk te zijn. Qua cultuur, leeftijd, kleur, maar ook op het gebied van talenten. Ik ben overigens van mening dat zowel een mannelijk als vrouwelijk leider dit prima kan. Het gaat niet om gender, maar om met welke bril je als modern leider naar de wereld kijkt.”

Meestal wordt verbinding aangaan en empathie als typische vrouwelijke kwaliteiten gezien. Moeten er daarom niet meer vrouwen aan het roer komen te staan om tot een betere verdeling van die kwaliteiten te komen?
“Het kan natuurlijk best zijn dat mannen vaker getriggerd zijn door KPI’s en vrouwen gemiddeld genomen meer empathisch zijn, toch ken ik genoeg mensen bij wie dit precies andersom is. Ik geloof in modern leiderschap en waarde toevoegen als werkgever. En dat doe je onder meer met een goed gemixt team waarin al deze kwaliteiten naar voren komen. En of een man of vrouw die specifieke kwaliteiten heeft, dat maakt niet zoveel uit.”

Waarde toevoegen aan het leven van een medewerker. Dat zou je misschien ook zomaar kunnen doen met een verzuim- en fitheidstraject, iets waar jullie in de zomer van 2022 mee begonnen. Hoe ging dit in z’n werk?
“Aanvankelijk zijn we begonnen vanuit verzuim. Dat ís heel belangrijk, maar we kwamen tot de ontdekking dat we daarmee de mensen vergeten die wél vitaal zijn. We hebben het accent dus meer verlegd op hoe je kunt voorkomen dat iemand ziek wordt. Het gaat in onze branche om mensen die langdurig fysiek zwaar werk doen, vaak ook lange tijd bij dezelfde klant. Robotisering en technologische ontwikkelingen bieden steeds meer mogelijkheden om onze mensen te ondersteunen en ontlasten, maar alleen daarop vertrouwen doen we niet. Aanvullende initiatieven om onze mensen gezond en vitaal te houden is een zijn nodig en daar zetten we ons, samen met hen zelf, graag voor in.”

Hoe houden jullie je mensen in de praktijk dan fit en gezond?
“We leggen de focus op ergonomie en de juiste werkhouding. Onder meer door vitaliteitscoaches mee te laten kijken op de werkvloer en mensen op hun houding aan te spreken. Bewustwording stimuleren we bijvoorbeeld met een vitaliteitsspel. Daarin draait het er om wat je zelf kunt doen om zo gezond mogelijk te blijven. Zodat je ook na je pensioen nog fit genoeg bent om leuke dingen te doen. Hoe lekker werk jij is eigenlijk het centrale begrip. Het is belangrijk om dat stukje bewustwording mee te geven. En het is natuurlijk een win-winsituatie. De arbeidsmarkt is krap. We houden onze medewerkers graag gezond voor henzelf, maar ook voor ons zodat ze zo lang mogelijk duurzaam inzetbaar zijn.”

Wat raakt je het meeste in de branche?
“Dat de mensen trots zijn dat ze ergens bij horen en zich enorm gewaardeerd voelen door klanten, omdat die blij zijn als hun pand lekker schoon en fris is. De trots in de branche heeft me positief verrast. Ik vind het mooi dat de coronapandemie onder andere de schoonmaakbranche in een beter daglicht heeft gezet. Dat verdienen onze mensen echt. We nemen het maar voor lief dat een gebouw schoon is, maar daar zit een hoop tijd en aandacht in.”

Je had het eerder over medewerkers die het verdienen zich verder te mogen ontwikkelen binnen en ook buiten Gom. Leg dat eens uit.
“Er zijn binnen de branche prachtige opleidingsmogelijkheden op verschillende niveaus, waar we graag gebruik van maken voor onze medewerkers. Het is mooi om te zien dat mensen zich verder ontwikkelen, dit geeft hun zelfvertrouwen en nieuwe kansen. In eerste instantie bieden we ze perspectief binnen onze eigen organisatie, maar met een diploma op mbo-niveau kan je natuurlijk ook in een andere branche terecht. Al vinden we het natuurlijk geweldig als zij het bij ons naar de zin hebben, goed functioneren en ontwikkelen.”

Wat is je eigen ambitie, waar sta je over vijf jaar?
“Ik wil medewerkers duurzaam inzetbaar houden, investeren in mijn mensen en daarbij mijn sociale hart laten spreken. Er is een mooie basis neergezet, maar we zijn er nog niet.”

En wat zou je andere leiders in deze branche nog willen meegeven?
“Ik heb aan de buis gekluisterd gezeten toen Nelson Mandela vrijkwam en probeer zijn levensvisie zowel thuis als op het werk door te voeren, en zou ‘m graag ook aan anderen willen meegeven. Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen, en zoek daar samen je weg in want daar word je samen rijker van.”


Marjolein Reijs studeerde human resources aan Nyenrode en was in verschillende functies bij Sodexo in dienst, onder meer in de diverse operationele functies , training en opleiding en is als manager personeel & organisatie overgestapt naar McDonald’s. Daar vervolgde ze haar loopbaan en is ze als HR-directeur ruim dertien jaar werkzaam is geweest. Sinds maart 2019 werkt ze bij GOM, de schoonmaaktak van Facilicom.

 

Meer interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier: https://schoonmaakjournaal.nl/index.php?s=vrouwelijk+leiderschap

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...

04 april 2024

Female Leaders in Cleaning maakt eerste spreker event bekend: Annemarie van den Thillart

Op 15 mei 2024 vindt tijdens Interclean het allereerste Female Leaders in Cleaning Event plaats. Vandaag kondigt de organisatie met trots de eerste spreker aan voor haar nationale evenement:...

19 januari 2024

#PODCAST: ‘Ook IKEA zegt het…… Alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook de SROI in aanbestedingen’

Octavia Siertsema en Peter Streefkerk gaan in de 68ste aflevering van hun podcastserie in op social return, een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re)...

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

10 maart 2023

Podcast: Een facilitair kijkje in Paleis het Loo

In de vijfde aflevering van de podcastserie ‘Preach what your practice’ krijgt de luisteraar een facilitair kijkje in een bijzondere locatie… Paleis Het Loo. Susan Broekman en Bart Noordhof...

01 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in...

08 december 2022

Women in cleaning

Consensus Group lanceert ‘Women in Cleaning’. Een platform en e-book om de verhalen van vrouwen in de schoonmaakbranche te delen. “In de loop der jaren hebben we samengewerkt met...

01 februari 2019

#nieuwsnotendop week 5 met Blinck Schoon, CSU, Excentr, Facilicom, Greenspeed, Schoonmaakcode en Yask

Greenspeed is crazy about it: oprichting Greenspeed France Per 1 januari 2019 is Greenspeed France opgericht. “Het Greenspeed circulaire schoonmaakconcept is ook in Frankrijk aan een mooie opmars bezig....

01 november 2022

Met welke blik kijk jij naar jezelf en de wereld om je heen?

Op 15 november 2022 vindt weer een FMNextGen-event plaats. Op de SchoonmaakVakdagen. Het wordt een event met power, interactie en ook confrontatie voor de young professionals in de schoonmaakbranche....

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...