3 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein Reijs wel, HR-directeur bij Gom Schoonhouden, de schoonmaaktak van Facilicom. “Zet die stap verder en kijk altijd naar de mens in z’n geheel.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.


Een kenmerk van je aanpak is social excellence, wat houdt dat in?
“Veel bedrijven richten zich op operational excellence, waarbij het gaat om de vraag: hoe bied ik een zo optimale dienstverlening aan mijn klanten aan? Ik heb altijd al bij bedrijven gewerkt waar mensen het verschil maakten. Bovendien ging het bij zowel Sodexo, als McDonald’s en Gom om een doelgroep die mijn hart aanspreekt en die het verdient om zich verder te mogen ontwikkelen, bij ons bedrijf of daarbuiten. Met social exellence zet je je eigen medewerkers centraal. Hoe maak je het voor je medewerkers leuker en beter? En hoe zet je hen in hun kracht. Dat merkt een klant vervolgens ook in de dienstverlening.”

En hoe doe je dat, mensen in hun kracht zetten?
“Je moet altijd naar de mens in z’n geheel kijken. Onze maatschappij wordt steeds complexer en onze mensen hebben soms net wat meer hulp nodig dan gemiddeld. Wij gaan daarin een stapje verder en helpen hen ook met hun leven buiten de voordeur van ons bedrijf. Want als het thuis niet goed gaat, dan gaat het op het werk ook niet goed.”

Dat is een mooi streven, maar klinkt voor de leidinggevenden die het moeten uitvoeren, ook als meer werk.
“Soms hoor je wel eens de mening dat leidinggeven ophoudt bij de functionele werkgever-werknemerrelatie. Maar ik vind dat je echt die stap extra moet zetten als je mensen wil laten floreren. Dat past ook bij een bedrijf als Gom. Natuurlijk moet je goed nadenken hoe je dit aanpakt. We werken bijvoorbeeld veel samen met een Incluzio, dat ook tot Facilicom Group behoort. We hebben hen gevraagd of ze ons de weg kunnen wijzen naar andere maatschappelijke organisaties.”

Wat kenmerkt nog meer je leiderschapsstijl?
“Een onmisbaar begrip hierin is denk ik wel ‘verbinding zoeken’, tussen mensen en afdelingen. Alle talenten en disciplines zorgen er samen voor dat een bedrijf succesvol kan zijn. Dit is ook belangrijk vanwege onze inclusieve organisatie: zoek de verbinding om zo inclusief en divers mogelijk te zijn. Qua cultuur, leeftijd, kleur, maar ook op het gebied van talenten. Ik ben overigens van mening dat zowel een mannelijk als vrouwelijk leider dit prima kan. Het gaat niet om gender, maar om met welke bril je als modern leider naar de wereld kijkt.”

Meestal wordt verbinding aangaan en empathie als typische vrouwelijke kwaliteiten gezien. Moeten er daarom niet meer vrouwen aan het roer komen te staan om tot een betere verdeling van die kwaliteiten te komen?
“Het kan natuurlijk best zijn dat mannen vaker getriggerd zijn door KPI’s en vrouwen gemiddeld genomen meer empathisch zijn, toch ken ik genoeg mensen bij wie dit precies andersom is. Ik geloof in modern leiderschap en waarde toevoegen als werkgever. En dat doe je onder meer met een goed gemixt team waarin al deze kwaliteiten naar voren komen. En of een man of vrouw die specifieke kwaliteiten heeft, dat maakt niet zoveel uit.”

Waarde toevoegen aan het leven van een medewerker. Dat zou je misschien ook zomaar kunnen doen met een verzuim- en fitheidstraject, iets waar jullie in de zomer van 2022 mee begonnen. Hoe ging dit in z’n werk?
“Aanvankelijk zijn we begonnen vanuit verzuim. Dat ís heel belangrijk, maar we kwamen tot de ontdekking dat we daarmee de mensen vergeten die wél vitaal zijn. We hebben het accent dus meer verlegd op hoe je kunt voorkomen dat iemand ziek wordt. Het gaat in onze branche om mensen die langdurig fysiek zwaar werk doen, vaak ook lange tijd bij dezelfde klant. Robotisering en technologische ontwikkelingen bieden steeds meer mogelijkheden om onze mensen te ondersteunen en ontlasten, maar alleen daarop vertrouwen doen we niet. Aanvullende initiatieven om onze mensen gezond en vitaal te houden is een zijn nodig en daar zetten we ons, samen met hen zelf, graag voor in.”

Hoe houden jullie je mensen in de praktijk dan fit en gezond?
“We leggen de focus op ergonomie en de juiste werkhouding. Onder meer door vitaliteitscoaches mee te laten kijken op de werkvloer en mensen op hun houding aan te spreken. Bewustwording stimuleren we bijvoorbeeld met een vitaliteitsspel. Daarin draait het er om wat je zelf kunt doen om zo gezond mogelijk te blijven. Zodat je ook na je pensioen nog fit genoeg bent om leuke dingen te doen. Hoe lekker werk jij is eigenlijk het centrale begrip. Het is belangrijk om dat stukje bewustwording mee te geven. En het is natuurlijk een win-winsituatie. De arbeidsmarkt is krap. We houden onze medewerkers graag gezond voor henzelf, maar ook voor ons zodat ze zo lang mogelijk duurzaam inzetbaar zijn.”

Wat raakt je het meeste in de branche?
“Dat de mensen trots zijn dat ze ergens bij horen en zich enorm gewaardeerd voelen door klanten, omdat die blij zijn als hun pand lekker schoon en fris is. De trots in de branche heeft me positief verrast. Ik vind het mooi dat de coronapandemie onder andere de schoonmaakbranche in een beter daglicht heeft gezet. Dat verdienen onze mensen echt. We nemen het maar voor lief dat een gebouw schoon is, maar daar zit een hoop tijd en aandacht in.”

Je had het eerder over medewerkers die het verdienen zich verder te mogen ontwikkelen binnen en ook buiten Gom. Leg dat eens uit.
“Er zijn binnen de branche prachtige opleidingsmogelijkheden op verschillende niveaus, waar we graag gebruik van maken voor onze medewerkers. Het is mooi om te zien dat mensen zich verder ontwikkelen, dit geeft hun zelfvertrouwen en nieuwe kansen. In eerste instantie bieden we ze perspectief binnen onze eigen organisatie, maar met een diploma op mbo-niveau kan je natuurlijk ook in een andere branche terecht. Al vinden we het natuurlijk geweldig als zij het bij ons naar de zin hebben, goed functioneren en ontwikkelen.”

Wat is je eigen ambitie, waar sta je over vijf jaar?
“Ik wil medewerkers duurzaam inzetbaar houden, investeren in mijn mensen en daarbij mijn sociale hart laten spreken. Er is een mooie basis neergezet, maar we zijn er nog niet.”

En wat zou je andere leiders in deze branche nog willen meegeven?
“Ik heb aan de buis gekluisterd gezeten toen Nelson Mandela vrijkwam en probeer zijn levensvisie zowel thuis als op het werk door te voeren, en zou ‘m graag ook aan anderen willen meegeven. Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen, en zoek daar samen je weg in want daar word je samen rijker van.”


Marjolein Reijs studeerde human resources aan Nyenrode en was in verschillende functies bij Sodexo in dienst, onder meer in de diverse operationele functies , training en opleiding en is als manager personeel & organisatie overgestapt naar McDonald’s. Daar vervolgde ze haar loopbaan en is ze als HR-directeur ruim dertien jaar werkzaam is geweest. Sinds maart 2019 werkt ze bij GOM, de schoonmaaktak van Facilicom.

 

Meer interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier: https://schoonmaakjournaal.nl/index.php?s=vrouwelijk+leiderschap

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 februari 2025

Laat je inspireren door Belinda Dekkers-Schwartz: “Op 2 april zoeken we met FMNextGen aan tafel de verdieping op”

Op 2 april vindt het exclusieve FMNextGen-diner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een avond waar jonge professionals in de schoonmaakbranche (20-40 jaar) samenkomen voor goed eten, inspirerende gesprekken en...

13 juni 2023

Op zoek naar een nieuwe collega? Klop bij Social Cleania aan!

Stef Martens, 27 jaar, in het najaar van 2022 gestart met Social Cleania. Een start up met een enorme groei. Nu al. “Het is een uit de hand gelopen...

27 oktober 2025

Tork lanceert podcastserie over inclusieve hygiëne: ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober lanceert Tork de nieuwe podcastserie 'Hospitality van het kleinste kamertje', waar inclusieve hygiëne centraal staat. Hiermee wil het Essity-merk het bewustzijn vergroten en het taboe doorbreken...

06 december 2021

OSB-Keurmerk wordt Keurmerk Schoon

Op de ALV in november hebben de leden van Schoonmakend Nederland ingestemd met een nieuw keurmerk. Naast een inhoudelijke wijziging, heeft het keurmerk ook een nieuwe naam én nieuw...

23 oktober 2022

Nieuw tv-format: de beste schoonmaker van Nederland

De Gelderlander kopte afgelopen week met een artikel dat oppert dat er een nieuw programma op de Nederlandse televisie komt: ‘de beste schoonmaker van Nederland’. In het artikel wordt...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

07 december 2022

Beyond Eyes breidt uit met slim afvalmanagement van PreZero

Beyond Eyes breidt begin 2023 haar datagedreven facilitaire diensten op het gebied van werkplekbeheer, schoonmaak, binnenklimaat en energiemanagement uit met afvalmanagement. Na Heijmans en CSU wordt PreZero het derde...

06 februari 2019

Wordt Heracles voetbalstadion het Asito Stadion?

Gaat het Heracles Stadion na AFAS Stadion en Philips Stadion de naam Asito Stadion dragen? Het eerste eredivisiestadion met een ‘schoonmaaknaam’? Op 1 juli weten we het. Asito en Heracles...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

16 november 2025

Schoonmaker van het Jaar, Jolanda Reedijk, opent Nationale Schoonmaakdebat

De ‘Schoonmaker van het Jaar’ Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak, zal met een interview op het podium door de gespreksleiders Bart Bakker en Rolien van Groeningen formeel het Nationale...