4 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen?

‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’. Dat is een uitspraak die ik nog regelmatig hoor. Een andere, veel voorkomende uitspraak is: ‘Het is afgesproken met de klant en hij vraagt er nu naar, dus nu moeten we wel.’
Op die momenten vraag ik mijzelf af: Wat is de essentie van het opleiden van medewerkers? Is dat het volgen van de CAO, het vinkje in het juiste vakje zetten, aan het contract voldoen of ga je juist voor die positieve effecten en zelfs neveneffecten wat een goede opleiding, training of workshop kan brengen voor de deelnemer(s) en voor de organisatie?

Investeren in medewerkers maakt jou als werkgever aantrekkelijk
Wij leiden graag medewerkers op, dat is de core van onze business. Dat doen we met plezier, omdat we weten wat dit ieder kan brengen. Als werkgever haal je en houd je meer kennis in huis. Jouw medewerkers groeien niet alleen zelf, de organisatie groeit mee. Jouw medewerkers presteren beter, leren beter communiceren, wat de onderlinge samenwerking en die met je opdrachtgever versterkt.
En wat denk je van behoud van je medewerkers voor jouw bedrijf? Als je investeert in je medewerkers, hen ziet, hoort en zich laten ontwikkelen, zien ze jou als aantrekkelijke werkgever. Iets wat in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt noodzakelijk is en jou bovendien ook helpt om medewerkers aan te trekken.
Daarbij vragen we ons af wanneer we opfristrainingen gaan geven. Wachten we af tot dit volgens de CAO verplicht wordt of zien we dit als een mooie, terugkerende kans om de kwaliteit op de werkvloer te borgen? Een mogelijkheid om te werken aan hogere medewerkers- en klanttevredenheid, oftewel behoud van medewerkers en opdrachtgevers. Dit laatste geldt ook voor leidinggevenden. Door het opfrissen van onder meer communicatie en leidinggevende vaardigheden, blijven ook zij scherp met aandacht voor de individu.

Ontwikkelen is jezelf overtreffen
Een uitspraak die mij persoonlijk tegen de borst stuit is die van een leidinggevende tegen de medewerker: ‘Doe tijdens de training en het examen precies wat de trainer zegt, maar straks op je werk hoeft dat niet meer.’ Ik vraag me af waarom je zoiets zegt. Ik ga ervan uit dat dit goed bedoeld is, om de medewerker te helpen omdat hij/zij de materie van de training en het examen lastig vindt. Maar ik vraag mij af of degene die dit zegt begrijpt welke boodschap je hiermee afgeeft. Op mij komt dit over als ‘het is leuk dat je je diploma haalt, maar eigenlijk is het onzin wat je geleerd hebt, dus doe maar gewoon wat je altijd al gedaan hebt.’ Hoe vaak is het niet het eerste diploma dat iemand behaalt? Op zo’n bijzonder moment wordt dan tegen je gezegd dat je diploma geen waarde heeft. Niet echt motiverend. Jezelf ontwikkelen is juist jezelf overtreffen, net dat stapje extra doen. Dan is het krijgen van een beloning met een diploma, certificaat of een gemeend compliment een geweldige ervaring die stimuleert.

Oproep voor groei
Ik doe daarom graag de oproep aan jou als werkgever om jouw medewerkers te motiveren en te laten groeien. Laat dit niet alleen afhankelijk zijn van een volgens CAO verplichte training of opleiding (die je uiteraard wel als instrumenten kunt inzetten). Mijn drie tips zijn:

  1. Geef feedback, laat regelmatig weten wat goed gaat en wat beter kan en sta zelf ook open voor feedback vanuit je medewerkers/collega’s.
  2. Deel opgedane kennis met elkaar, moedig aan om opgedane kennis en ervaring te delen met collega’s. Ook kan het leuk en leerzaam zijn wanneer de oudere generatie hun werkervaring deelt met de jongere generatie en andersom.
  3. Schenk aandacht aan ontwikkeling, niet alleen kijken wat de organisatie nodig heeft, maar ook welke behoefte je medewerkers hebben, wat zij zelf willen verbeteren en wat zij daarvoor nodig hebben.

Wat zullen wij oprecht blij zijn als we binnenkort de vraag krijgen: ‘Onze medewerkers hebben gevraagd om een opfristraining, kunnen jullie die voor ons verzorgen?’

Belinda Dekkers
Ul-Team

*Artikel 36 (sub 5) in de CAO (opleiding en ontwikkeling)
De werknemer krijgt binnen 12 maanden na indiensttreding de basis(vak)opleiding aangeboden die gevolgd wordt door het examen bij het RAS-examenbureau. De werknemer moet de opleiding volgen en deelnemen aan het (her)examen.
**Artikel 38 (werkgelegenheid na contractwisseling) in de CAO (sub 2) de werknemer die na 1 jan 2012 nieuw in dienst is getreden-anders dan na contractwisseling- beschikt over een branche erkend diploma

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2023

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Pensioenfonds Schoonmaak gaat op 1 januari 2026 over op het vernieuwde pensioenstelsel. Dat wil niet zeggen dat alles vanaf die datum meteen anders is. Er zullen wel aanpassingen gedaan...

22 februari 2024

Eindrapport RAS ‘Onderzoek oplopende leeftijd’ in relatie tot werklast en productiviteit

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit...

24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan?...

05 november 2024

𝗔𝗞 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗻𝗲𝗲𝗺𝘁 𝗝𝗢𝗞𝗢 𝗧𝗼𝘁𝗮𝗮𝗹𝗰𝗹𝗲𝗮𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗼𝘃𝗲𝗿

AK Schoonmaak neemt met ingang van 1 november 2024 JOKO TOTAALCLEANING uit Almelo over. Het gehele personeels- en klantenbestand, evenals alle huidige werkzaamheden van JOKO, verhuizen mee naar AK....

08 november 2018

Nieuwe tactiek Gom Zorg pakt risico ziekenhuisbacterie aan

Een bacterie die al langere tijd bekend staat in zorginstellingen, is ineens weer actueel: de pseudomonas aeruginosa. Het besluit van een vooraanstaand ziekenhuis om ‘waterarm’ te gaan verplegen, heeft...

18 april 2024

Captains of Cleaning nodigt je uit voor 25 april

Op 25 april 2024 vindt de Captains of Cleaning Live Viewing plaats, gepresenteerd door Rens de Jong. Het evenement, gehouden door het i-team in Eindhoven, biedt professionals uit de...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

29 november 2022

Op weg naar de 24ste Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Het duurt nog even maar de voorbereidingen voor de 24ste succesvolle editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 7, 8 en 9 juni 2023 in Jaarbeurs Utrecht zijn...

09 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Schiphol bedankt schoonmakers

Royal Schiphol Group Cluster Facilities kwam langs met het hele team om de schoonmakers van Hago Airport Services te bedanken voor hun inzet. Een attentie in deze drukke vakantieperiode.