4 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen?

‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’. Dat is een uitspraak die ik nog regelmatig hoor. Een andere, veel voorkomende uitspraak is: ‘Het is afgesproken met de klant en hij vraagt er nu naar, dus nu moeten we wel.’
Op die momenten vraag ik mijzelf af: Wat is de essentie van het opleiden van medewerkers? Is dat het volgen van de CAO, het vinkje in het juiste vakje zetten, aan het contract voldoen of ga je juist voor die positieve effecten en zelfs neveneffecten wat een goede opleiding, training of workshop kan brengen voor de deelnemer(s) en voor de organisatie?

Investeren in medewerkers maakt jou als werkgever aantrekkelijk
Wij leiden graag medewerkers op, dat is de core van onze business. Dat doen we met plezier, omdat we weten wat dit ieder kan brengen. Als werkgever haal je en houd je meer kennis in huis. Jouw medewerkers groeien niet alleen zelf, de organisatie groeit mee. Jouw medewerkers presteren beter, leren beter communiceren, wat de onderlinge samenwerking en die met je opdrachtgever versterkt.
En wat denk je van behoud van je medewerkers voor jouw bedrijf? Als je investeert in je medewerkers, hen ziet, hoort en zich laten ontwikkelen, zien ze jou als aantrekkelijke werkgever. Iets wat in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt noodzakelijk is en jou bovendien ook helpt om medewerkers aan te trekken.
Daarbij vragen we ons af wanneer we opfristrainingen gaan geven. Wachten we af tot dit volgens de CAO verplicht wordt of zien we dit als een mooie, terugkerende kans om de kwaliteit op de werkvloer te borgen? Een mogelijkheid om te werken aan hogere medewerkers- en klanttevredenheid, oftewel behoud van medewerkers en opdrachtgevers. Dit laatste geldt ook voor leidinggevenden. Door het opfrissen van onder meer communicatie en leidinggevende vaardigheden, blijven ook zij scherp met aandacht voor de individu.

Ontwikkelen is jezelf overtreffen
Een uitspraak die mij persoonlijk tegen de borst stuit is die van een leidinggevende tegen de medewerker: ‘Doe tijdens de training en het examen precies wat de trainer zegt, maar straks op je werk hoeft dat niet meer.’ Ik vraag me af waarom je zoiets zegt. Ik ga ervan uit dat dit goed bedoeld is, om de medewerker te helpen omdat hij/zij de materie van de training en het examen lastig vindt. Maar ik vraag mij af of degene die dit zegt begrijpt welke boodschap je hiermee afgeeft. Op mij komt dit over als ‘het is leuk dat je je diploma haalt, maar eigenlijk is het onzin wat je geleerd hebt, dus doe maar gewoon wat je altijd al gedaan hebt.’ Hoe vaak is het niet het eerste diploma dat iemand behaalt? Op zo’n bijzonder moment wordt dan tegen je gezegd dat je diploma geen waarde heeft. Niet echt motiverend. Jezelf ontwikkelen is juist jezelf overtreffen, net dat stapje extra doen. Dan is het krijgen van een beloning met een diploma, certificaat of een gemeend compliment een geweldige ervaring die stimuleert.

Oproep voor groei
Ik doe daarom graag de oproep aan jou als werkgever om jouw medewerkers te motiveren en te laten groeien. Laat dit niet alleen afhankelijk zijn van een volgens CAO verplichte training of opleiding (die je uiteraard wel als instrumenten kunt inzetten). Mijn drie tips zijn:

  1. Geef feedback, laat regelmatig weten wat goed gaat en wat beter kan en sta zelf ook open voor feedback vanuit je medewerkers/collega’s.
  2. Deel opgedane kennis met elkaar, moedig aan om opgedane kennis en ervaring te delen met collega’s. Ook kan het leuk en leerzaam zijn wanneer de oudere generatie hun werkervaring deelt met de jongere generatie en andersom.
  3. Schenk aandacht aan ontwikkeling, niet alleen kijken wat de organisatie nodig heeft, maar ook welke behoefte je medewerkers hebben, wat zij zelf willen verbeteren en wat zij daarvoor nodig hebben.

Wat zullen wij oprecht blij zijn als we binnenkort de vraag krijgen: ‘Onze medewerkers hebben gevraagd om een opfristraining, kunnen jullie die voor ons verzorgen?’

Belinda Dekkers
Ul-Team

*Artikel 36 (sub 5) in de CAO (opleiding en ontwikkeling)
De werknemer krijgt binnen 12 maanden na indiensttreding de basis(vak)opleiding aangeboden die gevolgd wordt door het examen bij het RAS-examenbureau. De werknemer moet de opleiding volgen en deelnemen aan het (her)examen.
**Artikel 38 (werkgelegenheid na contractwisseling) in de CAO (sub 2) de werknemer die na 1 jan 2012 nieuw in dienst is getreden-anders dan na contractwisseling- beschikt over een branche erkend diploma

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 februari 2024

Breedweer geregistreerd voor Code Sociale Ondernemingen

Breedweer Facilitaire Diensten is trots dat het bedrijf is opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen. De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact...

15 mei 2025

Vebego, UWV en Landelijk WSP Gemeenten bundelen krachten voor meer duurzame werkplekken voor aanpakkers

Vebego, UWV en het Landelijk WSP Gemeenten hebben op 12 mei 2025 een landelijke samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Doel: meer duurzame en inclusieve werkplekken creëren voor mensen met een kwetsbare positie...

24 september 2025

Eindhovense toilettenkoningin Jolanda gaat na bijna 25 jaar stoppen

Na 23,5 jaar neemt Jolanda van Hout afscheid als toiletjuffrouw van haar bekende toiletten in winkelcentrum De Heuvel in Eindhoven. Jolanda maakte van de wc’s geen anonieme plek met...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

04 juli 2024

Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat hun gezamenlijke inzet heeft geleid tot het langer door mogen rijden van bestuurders van zware elektrische bestelbussen met een B-rijbewijs. Die beslissing maakte...

19 december 2019

Herman Busch over succes nieuwe koers Hago Zorg: “We ademen steeds meer zorg uit”

“Toen Hago in 1967 bij onze eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deden we dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...

22 januari 2025

ISS Facility Services voor 4e keer Top Employer

ISS Facility Services is voor het vierde opeenvolgende jaar benoemd tot Top Employer in Nederland. ISS verbeterde haar score opnieuw en behoort nu tot de top van alle gecertificeerde...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven...

10 december 2018

Gom optimaliseert schoonmaakprocessen met LEVIY app

Schoonmaakbedrijf Gom heeft een nieuwe stap gezet in de digitalisering van werkprocessen. Daartoe heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met LEVIY, leverancier van de gelijknamige app die populair is...