6 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de markt. Bedrijven positioneren zich voor onderscheidend vermogen en dat kent traditioneel twee smaken: prijs versus kwaliteit. Dat is overal zo, behalve in schoonmaakland. Daar moet alles altijd goedkoop. Opdrachtgevers hebben geen geld over voor schoonmaak – tenzij schoon een kritische succesfactor is – en schoonmaakaanbieders laten zich verleiden hierin mee te gaan, bang voor omzetverlies en wetende dat ze die marge wel weer terugpakken in het werk. Zo begint een ongelijkwaardige, gekunstelde relatie. Schoonmaak als transactie in plaats van lange termijn inzet van kennis, kunde en capaciteit om tot één van de meest tot de verbeelding sprekende facilitaire eigenschappen te komen: een stralende omgeving, die uitnodigt, die gezond is en die gelukkig maakt!

Goed schoonmaken zit hem niet in uren maken. Dat zit hem in slim schoonmaken. Slim als in spelen met de ruimtelijke omgeving en hoe mensen deze beleven. Spelen met het gedrag van de gebruiker in die omgeving. Spelen met de middelen waar de schoonmaker mee werkt en spelen met hoe je als aanbieder wordt beoordeeld en betaald. Als je dat spel beheerst ben je in staat om op de meest efficiënte manier kwalitatief hoogwaardige schoonmaakdienstverlening te realiseren. Goed en goedkoop!

Schoonbeleving is een holistische waarneming van de ruimte waarbij o.a. kleur, geur, licht, indeling, inrichting en de mens het uiteindelijke kwaliteitsoordeel beïnvloeden. Als je weet welke ruimtelijke kenmerken schoonbeleving beïnvloeden kun je ruimtelijke interventies plegen. Die interventies hebben soms niets met schoonmaken te maken, maar met de ruimte an sich. Schoonbeleving verbeteren zonder te poetsen. Weten hoe de ruimte is gebruikt betekent weten waar potentieel vervuiling is opgetreden. Je kunt stoïcijns het vaste werkprogramma blijven volgen, maar dat is water naar de zee dragen. Je kunt beter capaciteit inzetten tegen vervuiling. Ongebruikte gebouwdelen – zeker in het hybride tijdperk – zijn een besparing. Spelen met gedrag betekent ook handelen vanuit de wetenschap dat iets dat schoon is, lang schoon blijft, maar zodra het zichtbaar vervuild is de verdere vervuiling snel gaat. Kort op de bal spelen. Het loont zich om tussendoor te poetsen om erger te voorkomen. De inzet van de juiste middelen betekent dat je beter en sneller in staat bent een schoon resultaat op te leveren en dat de schoonmaker een blijer mens wordt die wordt gewaardeerd voor wat hij doet en minder snel uitvalt. Het schoonmaakresultaat dient als basis voor kwaliteitsbeoordeling en betaling. Laat de input en het proces de schoonmakers professionaliteit zijn, maar maak het resultaat zo glashelder als wat. Dan is ook de cirkel rond met schoonbeleving, als ultieme maatstaf om de verdiensten van schoonmakers inzichtelijk te maken – los van waar technisch schoon wettelijk of anderszins noodzakelijk is -.

Hoezo is er geen efficiencywinst te behalen? Het zit overal in de schoonmaakketen en door alles wat traditioneel is los te laten en schoonmaak opnieuw uit te vinden komen tal van optimalisaties in beeld.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 april 2025

Schoonmakers Helpling hebben recht op werknemersbescherming

De Hoge Raad oordeelt in een uitspraak die op 11 april 2025 is bekendgemaakt dat Helpling geen digitaal prikbord voor schoonmakers bij particuliere huishoudens is, maar gewoon een uitzendbureau....

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

06 december 2021

Digitaal woonzorgcentrum BOMA is geopend

Afgelopen week maakte BOMA bekend op 6 december de deuren tot een eigen woonzorgcentrum te openen. Vandaag is het zover, de deuren naar het digitale woonzorgcentrum zijn geopend.  ...

07 mei 2020

Anderhalve meters maken (1): Back to school: hoera, hoezee of duivelse dilemma’s?

Ouders back in business, kinderen eindelijk back to school; hoera, hoezee of staan zij voor duivelse dilemma’s? Na 13 mei is de kans kleiner dat je kinderen op de...

31 december 2018

Blog: “Stilstaan is… overleven”

Onderaan deze blog, kun je lezen, wie ik ben en wat ik doe… Laat me toe, deze blog te starten, hoe een blog voor een 60-jarige hoort te starten…...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

06 november 2018

100 cursussen voor 10.000 schoonmaakkrachten bij Asito

Schoonmaakorganisatie Asito biedt, in samenwerking met Good Habitz, al haar 10.000 medewerkers een uitgebreid arsenaal aan cursussen en trainingen aan om zich verder te ontwikkelen, zowel op professioneel als...

13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is...