6 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de markt. Bedrijven positioneren zich voor onderscheidend vermogen en dat kent traditioneel twee smaken: prijs versus kwaliteit. Dat is overal zo, behalve in schoonmaakland. Daar moet alles altijd goedkoop. Opdrachtgevers hebben geen geld over voor schoonmaak – tenzij schoon een kritische succesfactor is – en schoonmaakaanbieders laten zich verleiden hierin mee te gaan, bang voor omzetverlies en wetende dat ze die marge wel weer terugpakken in het werk. Zo begint een ongelijkwaardige, gekunstelde relatie. Schoonmaak als transactie in plaats van lange termijn inzet van kennis, kunde en capaciteit om tot één van de meest tot de verbeelding sprekende facilitaire eigenschappen te komen: een stralende omgeving, die uitnodigt, die gezond is en die gelukkig maakt!

Goed schoonmaken zit hem niet in uren maken. Dat zit hem in slim schoonmaken. Slim als in spelen met de ruimtelijke omgeving en hoe mensen deze beleven. Spelen met het gedrag van de gebruiker in die omgeving. Spelen met de middelen waar de schoonmaker mee werkt en spelen met hoe je als aanbieder wordt beoordeeld en betaald. Als je dat spel beheerst ben je in staat om op de meest efficiënte manier kwalitatief hoogwaardige schoonmaakdienstverlening te realiseren. Goed en goedkoop!

Schoonbeleving is een holistische waarneming van de ruimte waarbij o.a. kleur, geur, licht, indeling, inrichting en de mens het uiteindelijke kwaliteitsoordeel beïnvloeden. Als je weet welke ruimtelijke kenmerken schoonbeleving beïnvloeden kun je ruimtelijke interventies plegen. Die interventies hebben soms niets met schoonmaken te maken, maar met de ruimte an sich. Schoonbeleving verbeteren zonder te poetsen. Weten hoe de ruimte is gebruikt betekent weten waar potentieel vervuiling is opgetreden. Je kunt stoïcijns het vaste werkprogramma blijven volgen, maar dat is water naar de zee dragen. Je kunt beter capaciteit inzetten tegen vervuiling. Ongebruikte gebouwdelen – zeker in het hybride tijdperk – zijn een besparing. Spelen met gedrag betekent ook handelen vanuit de wetenschap dat iets dat schoon is, lang schoon blijft, maar zodra het zichtbaar vervuild is de verdere vervuiling snel gaat. Kort op de bal spelen. Het loont zich om tussendoor te poetsen om erger te voorkomen. De inzet van de juiste middelen betekent dat je beter en sneller in staat bent een schoon resultaat op te leveren en dat de schoonmaker een blijer mens wordt die wordt gewaardeerd voor wat hij doet en minder snel uitvalt. Het schoonmaakresultaat dient als basis voor kwaliteitsbeoordeling en betaling. Laat de input en het proces de schoonmakers professionaliteit zijn, maar maak het resultaat zo glashelder als wat. Dan is ook de cirkel rond met schoonbeleving, als ultieme maatstaf om de verdiensten van schoonmakers inzichtelijk te maken – los van waar technisch schoon wettelijk of anderszins noodzakelijk is -.

Hoezo is er geen efficiencywinst te behalen? Het zit overal in de schoonmaakketen en door alles wat traditioneel is los te laten en schoonmaak opnieuw uit te vinden komen tal van optimalisaties in beeld.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

06 oktober 2023

‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’

….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en...

14 september 2023

Ontdek de geheimen van duurzaam succes!

Het is tijd voor inspiratie over duurzaamheid. Veel bedrijven zijn ermee bezig, maar nog zoekende naar  hoe duurzaamheid een onderscheidend kenmerk kan worden? Daarom wordt van 19 tot en...

13 januari 2025

Historisch hoge CAO-loonstijgingen in 2024, ook in de schoonmaakbranche

De CAO-lonen zijn het afgelopen jaar met gemiddeld 6,6% gestegen ten opzichte van 2023. Dat is de grootste stijging sinds 1982, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistieken...

24 oktober 2022

Gun jouw medewerkers financiële rust

Wist je dat 38% van de mensen die in loondienst werken, financiële zorgen hebben? Zorgen die leiden tot fouten, afnemende productiviteit en loyaliteit, spanningen op de werkvloer of zelfs...

02 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (1)

De finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2025 zijn bekend:  6 schoonmaakTOPPERS en 4 schoonmaakTOPTEAMS. Nu de jury haar werk heeft gedaan, is het de beurt aan...

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

03 februari 2025

Blog Edgar van Engelen: Wat is de impact van trends op de schoonmakers en het schoonmaakvak?

De schoonmaakbranche is voortdurend in beweging. Technologische innovaties, maatschappelijke veranderingen en de groeiende eisen van klanten hebben een grote invloed op de manier waarop schoonmaakwerk wordt uitgevoerd. Maar wat...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...