6 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de markt. Bedrijven positioneren zich voor onderscheidend vermogen en dat kent traditioneel twee smaken: prijs versus kwaliteit. Dat is overal zo, behalve in schoonmaakland. Daar moet alles altijd goedkoop. Opdrachtgevers hebben geen geld over voor schoonmaak – tenzij schoon een kritische succesfactor is – en schoonmaakaanbieders laten zich verleiden hierin mee te gaan, bang voor omzetverlies en wetende dat ze die marge wel weer terugpakken in het werk. Zo begint een ongelijkwaardige, gekunstelde relatie. Schoonmaak als transactie in plaats van lange termijn inzet van kennis, kunde en capaciteit om tot één van de meest tot de verbeelding sprekende facilitaire eigenschappen te komen: een stralende omgeving, die uitnodigt, die gezond is en die gelukkig maakt!

Goed schoonmaken zit hem niet in uren maken. Dat zit hem in slim schoonmaken. Slim als in spelen met de ruimtelijke omgeving en hoe mensen deze beleven. Spelen met het gedrag van de gebruiker in die omgeving. Spelen met de middelen waar de schoonmaker mee werkt en spelen met hoe je als aanbieder wordt beoordeeld en betaald. Als je dat spel beheerst ben je in staat om op de meest efficiënte manier kwalitatief hoogwaardige schoonmaakdienstverlening te realiseren. Goed en goedkoop!

Schoonbeleving is een holistische waarneming van de ruimte waarbij o.a. kleur, geur, licht, indeling, inrichting en de mens het uiteindelijke kwaliteitsoordeel beïnvloeden. Als je weet welke ruimtelijke kenmerken schoonbeleving beïnvloeden kun je ruimtelijke interventies plegen. Die interventies hebben soms niets met schoonmaken te maken, maar met de ruimte an sich. Schoonbeleving verbeteren zonder te poetsen. Weten hoe de ruimte is gebruikt betekent weten waar potentieel vervuiling is opgetreden. Je kunt stoïcijns het vaste werkprogramma blijven volgen, maar dat is water naar de zee dragen. Je kunt beter capaciteit inzetten tegen vervuiling. Ongebruikte gebouwdelen – zeker in het hybride tijdperk – zijn een besparing. Spelen met gedrag betekent ook handelen vanuit de wetenschap dat iets dat schoon is, lang schoon blijft, maar zodra het zichtbaar vervuild is de verdere vervuiling snel gaat. Kort op de bal spelen. Het loont zich om tussendoor te poetsen om erger te voorkomen. De inzet van de juiste middelen betekent dat je beter en sneller in staat bent een schoon resultaat op te leveren en dat de schoonmaker een blijer mens wordt die wordt gewaardeerd voor wat hij doet en minder snel uitvalt. Het schoonmaakresultaat dient als basis voor kwaliteitsbeoordeling en betaling. Laat de input en het proces de schoonmakers professionaliteit zijn, maar maak het resultaat zo glashelder als wat. Dan is ook de cirkel rond met schoonbeleving, als ultieme maatstaf om de verdiensten van schoonmakers inzichtelijk te maken – los van waar technisch schoon wettelijk of anderszins noodzakelijk is -.

Hoezo is er geen efficiencywinst te behalen? Het zit overal in de schoonmaakketen en door alles wat traditioneel is los te laten en schoonmaak opnieuw uit te vinden komen tal van optimalisaties in beeld.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 mei 2023

Nieuwe afspraken over loon

Het nieuws over de nieuwe loonafspraken die zijn gemaakt door de sociale partners in de schoonmaak- en glazenwassersbranche (FNV, CNV en Schoonmakend Nederland) werd eerder in mei bekend gemaakt....

25 november 2022

Nasima el Bachiri bij Goedemorgen Nederland

Nasima el Bachiri, onderneemster en eigenaar van B Flex Cleaning-Jobs, La Novia Boutique, Flevo Timmerfabriek en Boutique Desk, was afgelopen week in de media. Zij sprak in het programma...

15 mei 2022

Inschrijving Boskalis Beach Cleanup Tour 2022 geopend

Schrijf je in voor de jaarlijkse Boskalis Beach Cleanup Tour en help mee om ons strand op te ruimen. In de periode van 1 tot en met 15 augustus...

28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023...

28 december 2023

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche?

Het nieuwe jaar is begonnen. Met weer veel mooie uitdagingen waarop jij, als jongere in de schoonmaakbranche, invloed kan uitoefenen. Hoe doe jij dat? Daar zijn wij als redactie...

14 juni 2023

Gröninger Cleaning Systems draagt afdeling professionele reinigingsapparatuur over aan Kärcher

Gröninger Cleaning Systems B.V. (Gröninger) en Kärcher Nederland (Kärcher) hebben een overeenkomst bereikt voor de overdracht van de B2B-activiteiten in reinigingsapparatuur. Deze activiteiten, gericht op de regio Groot-Rijnmond, gaan...

26 oktober 2023

Blankers Schoon behaalt PSO-Trede 3 en PSO 30+

Blankers Schoon (Maatschappelijk) heeft afgelopen maand PSO-Trede 3 en het PSO 30+ certificaat behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat betekent dat Blankers Schoon – Maatschappelijk voldoet aan...

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...

17 oktober 2022

Softwareleveranciers FacilityApps en Buttons For Cleaners worden één

Buttons For Cleaner en FacilityApps, marktleiders in apps voor schoonmakers in België en Nederland, worden één bedrijf. Na een samenwerking in de afgelopen maanden verkend te hebben, is begin...