26 augustus 2025

Ontdek de Schoonmaak viert eerste verjaardag: vliegende start en grootse ambities

Eén jaar geleden ging Ontdek de Schoonmaak live: hét online recruitmentplatform dat de veelzijdigheid van het schoonmaakvak toont en vraag en aanbod bij elkaar brengt. Wat begon als een langgekoesterde wens van initiatiefnemer Ilse Vanhijfte , groeide in razend tempo uit tot een landelijk bekend platform. Nu, een jaar later, is het tijd om terug te blikken, lessen te delen en vooruit te kijken naar de toekomst.

Een vliegende start
Op 2 september 2024 ging Ontdek de Schoonmaak (ODS) van start. “Misschien wel iets té snel,” lacht Ilse Vanhijfte. “We hadden nog te maken met wat technische kinderziektes, maar we waren live en de eerste enthousiaste deelnemers meldden zich spontaan aan.”

Die vliegende start zette door: inmiddels zijn er 138 bedrijven aangesloten en staat het vacatureaanbod rond de zomervakantie op een piek van 1.825 schoonmaakvacatures. Het doel voor eind 2025: gemiddeld 2.000 vacatures per maand. Dat is belangrijk voor de vindbaarheid van het platform alsook voor de inkomsten om nieuwe plannen te realiseren die de sector en deelnemers verder helpen.

De cijfers spreken voor zich: ruim 16 miljoen keer kwam iemand in aanraking met het platform, 287.000 bezoekers klikten door en meer dan 30.000 keer werd iemand rechtstreeks doorgestuurd naar een deelnemend bedrijf. Het doorklikpercentage (conversieratio) gaat daarmee richting de 10%, ruim boven het gestelde doel van 5%.

Kwaliteit boven kwantiteit
“Wat we steeds vaker terughoren is dat de kandidaten die via ODS binnenkomen echt willen werken in de schoonmaak,” vertelt Ilse. “Via ons reageren misschien minder mensen, maar zij zijn wél echt geïnteresseerd en ingelezen. Dat maakt het werk van recruiters veel effectiever en leuker.

Een deelnemend bedrijf vergeleek het zo: via een jobboard levert een week adverteren misschien 100 sollicitanten op, waarvan 5% serieus is. Via ODS komen er in dezelfde periode 35 sollicitanten binnen, waarvan er 10 uiteindelijk een contract aangeboden krijgen. Minder kwantiteit, juist meer kwaliteit. En dat is precies wat we willen met ons platform.”

Wat ze leerden onderweg
Het platform is meer dan een vacaturebank: het draagt bij aan een sterker imago, zet de verschillende beroepen in de spotlight en biedt waardevolle arbeidsmarktinzichten, voor de sector alsook de deelnemende bedrijven. “We zien welke vacatures werken, waar kandidaten afhaken en wat beter kan,” zegt Ilse. Zo blijkt dat kleine aanpassingen grote verbeteringen opleveren. Denk aan het duidelijk toevoegen van een plaatsnaam, postcode en locatie waar iemand aan de slag gaat. Daarnaast helpen heldere omschrijvingen van het werk dat de medewerker gaat doen of het weghalen van de verplichting om een motivatiebrief te uploaden. “Als vacatures het niet zo goed doen, kijken we mee met het bedrijf en geven we tips. Dan zie je vervolgens dat er meer reacties binnenkomen. Dat kost veel tijd maar vinden we leuk om te doen, omdat we zien dat het werkt. Zo versterken we de branche.”

Ook zou Ilse graag zien dat er onder deelnemers meer bewustwording komt over het imago van de schoonmaakbranche. “Er moet nog veel werk verzet worden om mensen enthousiast te krijgen voor het vak. Dat kost tijd en geld. Bedrijven kijken voor hun deelname vaak alleen naar het recruitmentbudget, terwijl imago-opbouw ook een brandingsinvestering is. Bedrijven hoeven niet meer uit te leggen wat het vak inhoudt en hoe leuk werken in de schoonmaak is. Ze kunnen hun marketingbudget volledig inzetten op werving voor hun eigen bedrijf. En als we het samen goed doen, profiteren bedrijven er overal van, via ons, via hun eigen website en via spontane sollicitaties.”

Michiel de Boer, projectmanager, vult aan: “We investeren echt elke euro die we verdienen in ODS. Dat is heel anders dan bij een platform als Indeed. Momenteel doet onze stagiair onderzoek onder aangesloten bedrijven naar wat een nieuwe medewerker ‘waard’ is. In andere sectoren is dat helder, maar in de schoonmaak varieert het antwoord van ‘een bos bloemen’ tot ‘een paar honderd euro’. Met concretere cijfers kunnen we de waarde van goede werving beter onderbouwen.”

Wat is nodig om door te groeien?
De grootste uitdaging blijft om meer bedrijven aan te laten sluiten. “Er zijn in Nederland zo’n 3.500 schoonmaakbedrijven. Hoe meer vacatures, hoe beter we als sector zichtbaar zijn in Google en hoe aantrekkelijker we worden voor werkzoekenden,” zegt Ilse. “We hebben een wishlist opgesteld en gaan die bedrijven benaderen.” Het team van ODS zet in op actieve werving, gerichte LinkedIn-campagnes, deelname aan beurzen en het organiseren van webinars. Die laatste blijken bijzonder effectief en waardevol. Deze webinars gaan over praktische, direct toepasbare kennis zoals het schrijven van begrijpelijke vacatureteksten of het slim gebruiken van data. Michiel: “Het helpt bedrijven en versterkt ons netwerk.”

“Ook behoud van de huidige deelnemers is een speerpunt”, vult hij aan. “De grote partijen zijn er inmiddels van overtuigd dat deze krachtenbundeling nodig is om ons imago te versterken en ons te onderscheiden van de concurrenten zoals de horeca en retail. Kleinere bedrijven zijn een grotere uitdaging, omdat die meer kijken naar de conversie: hoeveel reacties krijg ik? Zijn dat er naar hun mening niet genoeg, dan haken ze snel af. Dat is jammer, want we moeten het juist van de kleine schoonmaakbedrijven hebben. Zij zijn vaak actief in kleinere plaatsen. Als we veel vacatures in kleinere gemeenten op één plek hebben, stuurt Google ook meer kandidaten naar die vacatures. Dat lukt je niet als bedrijf afzonderlijk.”

Over hoe je als klein, middelgroot en groot schoonmaakbedrijf profiteert van de kracht van samenwerking in online adverteren, organiseert ODS op 23 september een webinar. Deelname is gratis, je kunt je hier inschrijven.

Blik op de toekomst
De ambities voor het komende jaar zijn groot. Toegankelijkheid is één van de prioriteiten. “Omdat veel mensen in de schoonmaak laaggeletterd zijn, zullen we de website en onze uitingen visueler en gebruiksvriendelijker maken.” Ook gaat ODS – in samenwerking met het NIBUD – een ‘sectorale werkurenberekenaar’ ontwikkelen, waarmee werkzoekenden direct zien wat (extra) werken in de schoonmaak oplevert. Daarnaast worden sectorale ontwikkelpaden toegevoegd, zodat schoonmakers in één oogopslag zien welke opleidingen en doorgroeimogelijkheden er zijn.

Verder bestaat er de wens om het team van ODS uit te breiden, en werken het huidige team achter de schermen aan een arbeidsmarktdashboard dat trends en data voor de hele sector inzichtelijk maakt. Het doel daarvan is om bedrijven en HR-professionals te voorzien van bruikbare inzichten om betere beslissingen te nemen.

Tot slot blijven ze werken aan de fysieke en digitale zichtbaarheid. Er worden nieuwe online webinars ingepland en in november is ODS aanwezig op de Schoonmaak Vakdagen in Houten (herkenbaar aan de gele truien).

Samen sterker
Ilse sluit af met een oproep voor de hele schoonmaakbranche: “Ontdek de Schoonmaak is er vóór en dóór de branche. Hoe meer bedrijven meedoen, hoe sterker we staan tegen de concurrentie van andere sectoren. Het is geen commercieel platform; alles wat binnenkomt, investeren we terug in het imago en de ontwikkeling van de website. Probeer het gewoon (nog) een keer, dan zul je zien dat het jouw bedrijf echt goede kandidaten oplevert. Via ons, maar ook via andere wegen. Simpelweg omdat werken in de schoonmaak dankzij Ontdek de Schoonmaak continu gepromoot wordt.”

Wil jij meer weten over Ontdek de Schoonmaak of contact opnemen? Bekijk de website hier.

 

Lees ook dit interview: Ontdek de Schoonmaak. Voor en door de schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 mei 2023

‘Schoonmaken, de tofste baan van de wereld’

Code Schoonmaak initieert dit jaar zes webinars. Voorzitter Bert van Boggelen gaat tijdens deze webinars in gesprek met experts uit de branche over onder meer indexatie, smart meten van...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

13 september 2023

Wie wordt de nieuwe voorzitter van SIEV?

Nieuws van het SIEV-front. Huidig voorzitter Raymond Kouwenberg heeft besloten de voorzittershamer door te geven. Daarop  is door het dagelijks bestuur besloten om Paul Fok voor te dragen als...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

12 mei 2025

Blog Geert van de Laar: Generatie Z en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: een logische match

Voor Generatie Z telt niet alleen wat je doet, maar vooral hoe je het doet. Duurzaamheid, inclusie en werkgeluk zijn bepalend bij de keuze voor een werkgever. De Code...

06 oktober 2025

Koningin Máxima brengt werkbezoek aan ADG over pensioencommunicatie

Dinsdagmiddag 14 oktober verwelkomt ADG Hare Majesteit Koningin Máxima voor een werkbezoek aan haar familiebedrijf in Houten. Tijdens het bezoek delen meerdere werkgevers hun ervaringen met het bieden van...

13 januari 2023

BNN organiseerde NK Stofzuigen

TestCase van BNN organiseerde de eerste editie van NK Stofzuigen waarin vier topsporters de strijd met elkaar aangingen. Welke stofzuiger is het beste? In deze wedstrijd gingen Danaïd Prinsen...

11 februari 2025

Laat je inspireren door Marcel Griffioen tijdens het FMNextGen tafeldiner op 2 april 2025

Na ons gesprek met Gaby Westelaken, is het nu de beurt aan Marcel Griffioen. Marcel is partner bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Zij zijn er voor ondernemers in het...

05 december 2024

Interview David de Romsee (Essity): “Samen met Tork werken aan een duurzame toekomst: kleine stappen, grote impact”

Recentelijk publiceerden we op Schoonmaakjournaal een artikel over de duurzaamheidsaanpak van Tork: Focus4 Sustainability. Met dit initiatief biedt aanjager Tork praktische handvatten om organisaties te helpen verduurzamen; zowel in...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...