30 januari 2025

Ontdek de Schoonmaak. Voor en door de schoonmaak

“De krapte aan arbeidskrachten is de grootste zorg in schoonmaakland. En dat schoonmaakbedrijven die krapte voorlopig niet zien afnemen”, vertelt Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland in een interview met de redactie van Schoonmaakjournaal. “Als brancheorganisatie Schoonmakend Nederland konden we begripvol blijven luisteren naar die zorgen, maar we wilden vooral in actie komen. Zo ontstond het idee van ‘Ontdek de schoonmaak.’ Een platform met informatie over werken in de schoonmaak mét vacatures.”

Uit een ‘rondje langs de velden’ bleek dat er veel vacatures voor schoonmaakwerk waren die bedrijven niet goed ingevuld kregen. Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland licht toe: “Bovendien was er online geen centrale plek waar duidelijk stond wat werken in de schoonmaak inhoudt, terwijl wij weten hoe veelzijdig en veelomvattend het vak is.”

De ‘geboorte’ van Ontdek de Schoonmaak

Zo ontstond het idee om te laten zien hoe divers de sector is, welke banen er zijn én om geïnteresseerde werkzoekenden meteen te laten solliciteren. Met Ontdek de Schoonmaak. Ilse: ”Het is een platform waar je ontdekt hoe veelzijdig de schoonmaakbranche is en hoe jij zelf een bijdrage aan deze sector kunt leveren.”

Van idee naar lancering en verder
Na een campagne in 2022/2023 om jongeren warm te maken voor een vakantie- of bijbaan in de schoonmaak – Schoonmaak je rijk – merkte Schoonmakend Nederland al hoeveel impact duidelijkheid én enthousiasme kan hebben. Ilse: “´Schoonmaak je rijk´ leverde de branche veel meer op dan we hadden verwacht. We horen dat schoonmaakbedrijven veel minder moeite hoeven doen om vakantiekrachten te werven.”

Ontdekdeschoonmaak.nl ging op 2 september 2024 live met schoonmaakvacatures van zo’n 25 deelnemende bedrijven. “In vier maanden tijd groeiden we naar 93 bedrijven en gemiddeld 1500 vacatures per maand,” vertelt Ilse. “We willen aan het eind van 2025 minimaal 2500 vacatures per maand tellen. Hoe groter het aanbod – op postcodegebied – hoe beter we vindbaar zijn in Google en hoe meer mensen ontdekken wat schoonmaak werkelijk inhoudt en welke banen er zijn.”

Hogere kwaliteit sollicitanten
Een belangrijke succesfactor is de hogere kwaliteit van sollicitanten die via Ontdek de Schoonmaak binnenkomen. “We horen van recruiters dat ze gefrustreerd raken omdat veel mensen alleen solliciteren om aan hun sollicitatieplicht te voldoen of überhaupt niet meer weten dat ze gesolliciteerd hadden,” zegt Ilse. “Bij Ontdek de Schoonmaak zien we dat mensen zich eerst verdiepen in het vak en de vacature, vóórdat ze reageren.”

“Het zijn misschien minder sollicitanten dan via een populaire jobboard, maar het zijn wél de kandidaten die echt interesse hebben.”

Ze noemt als voorbeeld de reactie van een recruiter bij een groot schoonmaakbedrijf: “Als we een week via een jobboard adverteren, krijgen we zo’n 100 sollicitaties, waarvan hooguit 5% echt enthousiast blijkt. Dat zijn dus 95 mensen die niet eens weten wat het werk inhoudt en die daarom om onnodige afhandeling vragen. Via Ontdek de Schoonmaak krijgen we in dezelfde periode misschien 35 sollicitanten, maar wel zijn er dan 15 die we uiteindelijk een contract aanbieden. Je ziet: minder kwantiteit, maar juist méér kwaliteit. Dit maakt het werk voor recruiters veel effectiever.” Lees hierover ook het artikel in De Telegraaf.

Breed platform voor de hele sector

“Ontdek de Schoonmaak is er voor álle schoonmaakbedrijven, niet alleen leden van Schoonmakend Nederland,” benadrukt Ilse. “Door samen op te trekken, zetten we een eenduidig beeld neer van wat de totale sector te bieden heeft. En dat is meer dan veel mensen denken. Daarbij zijn er hardnekkige vooroordelen, bijvoorbeeld dat schoonmaak slecht betaalt. Maar de cao biedt een loon dat een stuk hoger ligt dan minimumloon en kent prima voorwaarden.”

“En wie wil, kan zich specialiseren in bijvoorbeeld vloeronderhoud, calamiteitenreiniging of andere specifieke takken van het vak.” Zo ontdekten ook de jongeren via ´Schoonmaak je rijk’ dat een schoonmaakbaantje beter verdient dan eentje in de horeca of retail.

Vergroten zichtbaarheid
De zichtbaarheid van Ontdek de Schoonmaak en daarmee de schoonmaakbranche én de vacatures, krijgt bij werkzoekenden gestalte door gerichte (online) promotiecampagnes, nieuwsbrieven, vacature-alerts en via (online) flyers via UWV, (praktijk)scholen, banenmarkten, moskeeën enz.

Werkgevers ontdekken Ontdek de schoonmaak via publicaties in De Telegraaf, VM Magazine en vakmedia zoals Schoonmaakjournaal, flyers op beurzen als de Schoonmaak Vakdagen en contact met schoonmaakbedrijven die adverteren op andere jobboards. Ilse vult enthousiast aan: “Maar ook via bedrijven die deelnemen en successen behalen. Zij weten met hun positieve ervaringen andere schoonmaakbedrijven te overtuigen hun vacatures ook op Ontdek de Schoonmaak te plaatsen.”
Gewenste groei
“We zijn goed op weg, maar het kan altijd beter”, concludeert Ilse: “We willen dat iedereen die op zoek is naar een flexibele, goed betaalde baan met leuke collega’s, Ontdek de Schoonmaak kent. We blijven vacatures analyseren en webinars organiseren, zodat we bedrijven ondersteunen in het bereiken van de juiste mensen.” Ze werkt daarbij nauw samen met projectmanager Sylvia de Gunst. “Sylvia onderhoudt het contact met de deelnemende bedrijven en regelt alles achter de schermen.”

Oproep tot samenwerken
Ilse doet een oproep: “Ieder schoonmaakbedrijf is gebaat bij een sterke positionering van de sector. Daarom mag je als schoonmaakbedrijf eigenlijk niet ontbreken op de werkgeverspagina. Hoe meer we samenwerken, hoe sterker we staan, én hoe duidelijker we maken dat de schoonmaakbranche een fantastische werkplek is. Nu en in de toekomst, want ook over 5 en 10 jaar is de krapte nog groot. Weet bovendien dat Ontdek de Schoonmaak een branche-initiatief is, geen commercieel platform. Het is voor en door de schoonmaak. Je betaalt een fractie vergeleken met de bekendste niet-gespecialiseerde vacaturesites. En wat we aan advertentiegelden binnenkrijgen, investeren we terug in het versterken van het imago van de branche en de ontwikkeling van de site.”

Meedoen!
“Bedrijven kunnen Ontdek de Schoonmaak twee weken gratis proberen. Zodra ze ontdekken dat sollicitanten echt beter gemotiveerd zijn, blijven ze doorgaans bij ons hun advertenties plaatsen”, besluit Ilse.
Kijk voor meer informatie of contact op Ontdek de Schoonmaak.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juni 2025

Overname activiteiten Willems Schoonmaakdiensten door CSU

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten over van Willems Schoonmaakdiensten uit Wormer, waar 93 medewerkers werkzaam zijn. Met deze overname bundelen twee familiebedrijven hun krachten. De overname sluit goed aan...

26 maart 2025

CNV lanceert het ‘Cao Schoonmaakspel’, een vrolijk kaartspel voor frisse afspraken

Hoe lang is een basisdiploma schoonmaak geldig? Heb je recht op betaald verlof als je gaat trouwen? Moet je je werkgever informeren over een zichtbare tatoeage? Met het 'Cao...

12 september 2024

CNV: helft werkenden bereid tot meer stakingen als er geen zwaar werk-regeling komt

De helft (48%) van de werkenden is bereid om op meerdere, verschillende momenten het werk neer te leggen als er geen regeling voor zwaar werk komt. 1 op de...

17 maart 2025

Bezoek jij ISSA PULIRE 2025?

Van 27 tot en met 29 mei 2025 vindt ISSA PULIRE weer plaats in Fiera Milano Italie. De beursorganisatie belooft dat deze 27e editie nog rijker en innovatiever te...

24 oktober 2023

EVENT: Captains of Cleaning Connect

Op 29 november 2023 is het zover: de derde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de derde keer op rij brengt de oranisatie alle Captains of Cleaning live...

27 september 2023

Spectro start samenwerking met TOP Oss

Met de start van het voetbalseizoen start ook de samenwerking tussen Spectro en TOP Oss. Een verbinding voor drie jaar op het gebied van schoonmaak en hygiëne. De Osse...

21 september 2022

“Miljoenennota goed voor onze schoonmakers, zorgwekkend voor onze ondernemers”

Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland reageert op de begroting 2023 die op Prinsjesdag werd gepresenteerd: “Goed dat het kabinet met een fors pakket aan maatregelen actie onderneemt om de...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

23 mei 2024

Terugblik op B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag

Op 25 april vond in het Leidse Pesthuis de eerste B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag plaats. Meerdere producenten en leveranciers uit de schoonmaaksector verzamelden zich in Leiden om zich te...

10 augustus 2023

Actieweek Glazenwasser hebben hart voor de zorg in december 2023

Ook in 2023 zal de actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ worden georganiseerd. Van 11 t/m 22 december 2023 zullen diverse glazenwassersbedrijven weer een groot aantal zorglocaties in...