22 februari 2023

Oproep: doe mee aan het onderzoek Kort Verzuim

De schoonmaak- en glazenwassersbranche heeft te maken met een relatief hoog ziekteverzuim. Sociale partners in de branche willen daarom werken aan een branche-brede aanpak voor kort verzuim. Dit is verzuim tot maximaal 7 dagen. Voor een juiste aanpak is het nodig om inzicht hebben in het korte verzuim. Goede cijfers hierover ontbreken tot nu toe in de branche. Daarom laat de RAS nu een onderzoek uitvoeren. Bureau Bartels voert dit onderzoek onder werkgevers uit.

Ook de medewerking van jouw bedrijf is van groot belang!

Help ons inzicht te krijgen in het korte verzuim en vul de vragenlijst in. Hierin vragen we naar verzuimgegevens van jouw organisatie. Medewerking aan het onderzoek is volledig anoniem. De ingevulde gegevens kunnen op geen enkele manier worden gekoppeld aan het bedrijf. Wel is er de mogelijkheid om aan het einde een e-mailadres achter te laten. Wanneer je dat doet, wordt er als tegenprestatie na het onderzoek een korte rapportage gestuurd. Daarin wordt aangegeven hoe jouw verzuimgegevens zich verhouden tot het branchegemiddelde en tot verzuimgegevens in andere branches.

Klik hier om naar de vragenlijst te gaan: https://nl.research.net/r/RAS_uitvraag_verzuimgegevens

Het invullen kost naar verwachting tussen de 5 en 15 minuten, afhankelijk van de hoeveelheid verzuimgegevens. De gegevens moeten in één keer worden ingevuld (tussentijds stoppen en opslaan is niet mogelijk). Voor het starten raden we daarom aan om wat tijd te reserveren voor het invullen en verzuimgegevens alvast bij de hand te houden.

Het kan zijn dat jij jouw verzuimcijfers apart registreert voor elk van de bedrijfsonderdelen. Het is daarom ook mogelijk om de cijfers per bedrijfsonderdeel aan te leveren. Op die manier krijgen we beter zicht op eventuele verschillen in verzuim tussen bedrijven/bedrijfsonderdelen. Het is wel belangrijk om dit binnen het bedrijf goed af te stemmen. Dat voorkomt dat de cijfers dubbel worden aangeleverd.

Vragen?
Neem voor vragen over de vragenlijst contact op met Sigrid Zeeman ([email protected]) of Paulien Pakkert ([email protected]) van Bureau Bartels.

Neem voor vragen over de achtergrond van het onderzoek contact op met Lilian Willekers van de RAS ([email protected]).

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 september 2025

CSS Schoonmaakdiensten wordt Coppejans Schoonmakers

CSS Schoonmaakdiensten gaat verder onder een nieuwe naam: Coppejans Schoonmakers. Een handelsnaam die de rijke geschiedenis van het familiebedrijf eert en tegelijk de toekomst omarmt. Voor klanten en partners...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

23 oktober 2025

Crohill adviseert: Hoe maak je eigenlijk een trappenhuis schoon?

"Bij Crohill staan we vaak op de werkvloer. Daardoor weten we heel goed tegen welke problemen schoonmakers aanlopen. En vaak weten we ook hoe we die problemen kunnen oplossen....

07 augustus 2025

1nergiek en 31Capital kiezen samen voor groei en professionalisering

Facilitair dienstverlener 1nergiek heeft een strategisch partnerschap gesloten met investeringsmaatschappij 31Capital. Dat maakt het bedrijf op 6 augustus 2025 bekend. Met deze samenwerking wil 1nergiek haar groeiambities versnellen en...

12 november 2018

Jubileumbijeenkomst NVZ: van soap tot kennispartner

Op 8 november vierde branchevereniging NVZ haar 70-jarig jubileum in Utrecht met een ledenbijeenkomst waarvoor ook externe stakeholders waren uitgenodigd. Met sprekers prof.dr. Bas Haring, Leendert-Jan Visser (MKB-Nederland) en...

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

06 oktober 2023

‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’

….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en...