27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het draait immers om oprecht én organisatiebreed goed te zorgen voor mens, milieu én aarde. Schoonmaakjournaal volgt deze trend in de Schoonmaakbranche. Eerder berichtten we al over hoe Crohill, Carel Lurvink en Spectro duurzaamheid in hun organisaties hebben verweven, nu vertellen nog eens drie bedrijven uit de sector hoe zij het aanpakken op het gebied van duurzaamheid. 


Guus Ploeger, commercieel directeur Militex: “Duurzaamheid zit echt in ons DNA”

“Duurzaamheid zien we als iets dat je organisatiebreed moet toepassen. We produceren schoonmaakmiddelen, onder meer op microbiologische basis en vinden het belangrijk dat niet alleen ons eindproduct, maar dat de gehele keten zo circulair mogelijk is. Zo maken we ook bewuste keuzes in onze grondstoffen, zijn de flessen waar mogelijk van gerecycled plastic vervaardigd en zijn we onlangs met een pilot gestart met LSG te Leeuwarden om de flessen weer in te zamelen zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook doen we aan MVO en richten we ons kantoor zo verantwoord mogelijk in, bijvoorbeeld met stoelen van gerecycled materiaal. Momenteel zijn we bezig om te kijken of we onze verpakkingen kunnen veranderen om op die manier gebruik van plastic te verminderen. Daarnaast zijn we ook bezig met innovatie, meer producten op microbiologische basis te ontwikkelen voor nieuwe toepassingen. Deze producten zijn gebruiksvriendelijk voor de mens en minder of niet belastend voor het milieu. Ook andere vormen van concentraten heeft onze aandacht. Dit scheelt een hoop ruimte ten opzichte van flessen met product en je kunt het daarmee dus compacter vervoeren. Kortom, we pakken het dus zo breed mogelijk aan, vanuit een intrinsieke motivatie en met behulp van de voorschriften van het AISE, een internationale organisatie die zeep- en schoonmaakproducten helpt te verduurzamen. Maar eigenlijk zitten die duurzame keuzes al sinds de oprichting in 1948 in ons bloed. Ons bedrijf is namelijk opgericht vanuit de MVO-gedachte met respect voor mens en milieu. Duurzaamheid zit wat dat betreft echt in ons DNA.”


Melvin Lippmann, stoomspecialist bij The Clean Experience: “Minder printen en klanten die meteen bij informatie kunnen is win-win”

“Wij verkopen bijna dertig verschillende stoomreinigers en dat is niet voor niks. We geloven erin dat schoonmaken met stoom een van de meest duurzame oplossingen is. Stoomreinigers besparen namelijk tot 97 procent op water en tot 75 procent op schoonmaakmiddelen. En dat is een stuk beter voor het milieu. Stel, je wil een auto wassen, dan heb je daar al snel tweehonderd tot driehonderd liter water voor nodig. Maar met een stoomapparaat kan dit met vijf liter en dat scheelt natuurlijk enorm. Maar ook op ons kantoor doen we van alles op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we onze website verbouwd zodat we geen handleidingen meer hoeven te printen en maken we instructievideo’s voor onze klanten. Dit idee is ontstaan in de coronatijd toen het tijdelijk lastig was om naar klanten toe te gaan. We besloten enkele instructievideo’s te maken en alle handleidingen digitaal te plaatsen, op die manier kunnen klanten zelf op elk moment bij informatie. Maar het scheelt ons ook printen en benzine om naar klanten toe te reizen. In die zin een echte win-winsituatie.”

 


Ralph Vodegel, sales director Benelux Metsä Tissue: “We hebben altijd plannen om nog meer te verduurzamen”

“Wij produceren onder de merknaam Katrin hygiënepapier zoals toiletpapier en papieren handdoekjes voor professionals. Om dit papier te maken haalt het moederbedrijf Metsä de grondstoffen uit bossen in Finland die door 100.000 eigenaren op een duurzame manier worden beheerd. Wat dit inhoudt? De bossen worden dusdanig bijgehouden dat het de biodiversiteit ten goede komt: er worden verschillende boomsoorten geplant, er wordt gekapt waar nodig en voor elke boom die wordt neergehaald, worden er vier terug geplant. Bovendien wordt alles van de bomen gebruikt. Zo’n 25 procent gaat in pulpvorm naar ons papier, de rest is voor hout of energie. Er wordt dus niks verspild. We hebben overigens laten uitrekenen dat ons hygiënepapier uit verse houtpulp twintig procent minder energie kost dan uit gerecycled papier, omdat er minder water en stroom nodig is voor dit proces. We zijn voor het derde jaar op rij door EcoVadis, een onafhankelijk bureau dat duurzaamheidsprestaties van bedrijven beoordeelt, gerankt als platinum, daar zijn we uiteraard trots op, maar we hebben altijd plannen om nog meer te verduurzamen. Ons doel is bijvoorbeeld om in 2030 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken. Een serieuze ambitie, maar we gaan er helemaal voor.”


Wat is jouw inzet op duurzaamheidsgebied? Wil je dit delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 november 2018

NIVO wint met NIVOP app eerste editie Duurzame Innovatie Challenge

Op 14 november is NIVO winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. In de Elfstedenhal in Leeuwarden riep de Commissaris van de Koning, Arno Brok, NIVO uit...

27 februari 2025

1 Maart: Nationale Complimentendag

Zaterdag 1 maart 2025 is het Nationale Complimentendag. Een mooi moment om  waardering te tonen aan je medewerkers. Het platform mmm lekker werken heeft speciaal voor deze dag gratis...

01 mei 2023

Hoe schoon is het onder de bureaus?

Je bent onder een bureau aan het stofzuigen en plotseling begint boven op het bureaublad van alles te bewegen. Nee, het is niet de computermuis die tot leven komt....

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...

25 maart 2025

Dr. Herman Kok introduceert de BelevingsMeter voor een schoner en gezonder kantoor

Hoe schoon een kantoor wordt ervaren, hangt niet alleen af van stofvrije bureaus en schone vloeren, maar ook van geur, verlichting en sfeer. De BelevingsMeter, ontwikkeld door dr. Herman...

11 oktober 2021

Join FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen

Ben jij werkzaam in de schoonmaakbranche en jonger dan 40 jaar? Sluit je dan aan bij FMNEXTGEN, een netwerkclub waar je gelijkgestemden en leeftijdgenoten ontmoet. Om kennis te delen,...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

27 december 2021

92% van Siev-leden juicht eerder stoppen met werken toe

De Cao voor het Schoonmaak- en Glasbewassingsbedrijf 2022-2024 bereikte op 10 december een principe-akkoord. Hoger uurloon, eerder stoppen met werken, duurzame inzetbaarheid voor het gezond houden van schoonmaakmedewerkers, introductie...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...