27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het draait immers om oprecht én organisatiebreed goed te zorgen voor mens, milieu én aarde. Schoonmaakjournaal volgt deze trend in de Schoonmaakbranche. Eerder berichtten we al over hoe Crohill, Carel Lurvink en Spectro duurzaamheid in hun organisaties hebben verweven, nu vertellen nog eens drie bedrijven uit de sector hoe zij het aanpakken op het gebied van duurzaamheid. 


Guus Ploeger, commercieel directeur Militex: “Duurzaamheid zit echt in ons DNA”

“Duurzaamheid zien we als iets dat je organisatiebreed moet toepassen. We produceren schoonmaakmiddelen, onder meer op microbiologische basis en vinden het belangrijk dat niet alleen ons eindproduct, maar dat de gehele keten zo circulair mogelijk is. Zo maken we ook bewuste keuzes in onze grondstoffen, zijn de flessen waar mogelijk van gerecycled plastic vervaardigd en zijn we onlangs met een pilot gestart met LSG te Leeuwarden om de flessen weer in te zamelen zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook doen we aan MVO en richten we ons kantoor zo verantwoord mogelijk in, bijvoorbeeld met stoelen van gerecycled materiaal. Momenteel zijn we bezig om te kijken of we onze verpakkingen kunnen veranderen om op die manier gebruik van plastic te verminderen. Daarnaast zijn we ook bezig met innovatie, meer producten op microbiologische basis te ontwikkelen voor nieuwe toepassingen. Deze producten zijn gebruiksvriendelijk voor de mens en minder of niet belastend voor het milieu. Ook andere vormen van concentraten heeft onze aandacht. Dit scheelt een hoop ruimte ten opzichte van flessen met product en je kunt het daarmee dus compacter vervoeren. Kortom, we pakken het dus zo breed mogelijk aan, vanuit een intrinsieke motivatie en met behulp van de voorschriften van het AISE, een internationale organisatie die zeep- en schoonmaakproducten helpt te verduurzamen. Maar eigenlijk zitten die duurzame keuzes al sinds de oprichting in 1948 in ons bloed. Ons bedrijf is namelijk opgericht vanuit de MVO-gedachte met respect voor mens en milieu. Duurzaamheid zit wat dat betreft echt in ons DNA.”


Melvin Lippmann, stoomspecialist bij The Clean Experience: “Minder printen en klanten die meteen bij informatie kunnen is win-win”

“Wij verkopen bijna dertig verschillende stoomreinigers en dat is niet voor niks. We geloven erin dat schoonmaken met stoom een van de meest duurzame oplossingen is. Stoomreinigers besparen namelijk tot 97 procent op water en tot 75 procent op schoonmaakmiddelen. En dat is een stuk beter voor het milieu. Stel, je wil een auto wassen, dan heb je daar al snel tweehonderd tot driehonderd liter water voor nodig. Maar met een stoomapparaat kan dit met vijf liter en dat scheelt natuurlijk enorm. Maar ook op ons kantoor doen we van alles op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we onze website verbouwd zodat we geen handleidingen meer hoeven te printen en maken we instructievideo’s voor onze klanten. Dit idee is ontstaan in de coronatijd toen het tijdelijk lastig was om naar klanten toe te gaan. We besloten enkele instructievideo’s te maken en alle handleidingen digitaal te plaatsen, op die manier kunnen klanten zelf op elk moment bij informatie. Maar het scheelt ons ook printen en benzine om naar klanten toe te reizen. In die zin een echte win-winsituatie.”

 


Ralph Vodegel, sales director Benelux Metsä Tissue: “We hebben altijd plannen om nog meer te verduurzamen”

“Wij produceren onder de merknaam Katrin hygiënepapier zoals toiletpapier en papieren handdoekjes voor professionals. Om dit papier te maken haalt het moederbedrijf Metsä de grondstoffen uit bossen in Finland die door 100.000 eigenaren op een duurzame manier worden beheerd. Wat dit inhoudt? De bossen worden dusdanig bijgehouden dat het de biodiversiteit ten goede komt: er worden verschillende boomsoorten geplant, er wordt gekapt waar nodig en voor elke boom die wordt neergehaald, worden er vier terug geplant. Bovendien wordt alles van de bomen gebruikt. Zo’n 25 procent gaat in pulpvorm naar ons papier, de rest is voor hout of energie. Er wordt dus niks verspild. We hebben overigens laten uitrekenen dat ons hygiënepapier uit verse houtpulp twintig procent minder energie kost dan uit gerecycled papier, omdat er minder water en stroom nodig is voor dit proces. We zijn voor het derde jaar op rij door EcoVadis, een onafhankelijk bureau dat duurzaamheidsprestaties van bedrijven beoordeelt, gerankt als platinum, daar zijn we uiteraard trots op, maar we hebben altijd plannen om nog meer te verduurzamen. Ons doel is bijvoorbeeld om in 2030 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken. Een serieuze ambitie, maar we gaan er helemaal voor.”


Wat is jouw inzet op duurzaamheidsgebied? Wil je dit delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2023

Digitaal vloerpaspoort van Factos biedt zekerheid, transparantie en waardering

Welk periodiek vloeronderhoud is er in de afgelopen jaren gedaan? Hoe en waarmee? Hoe bepaal je wat het onderhoud moet zijn van de vloeren in je pand of die...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

12 november 2024

VSR onderzoekt afgifte van microplastics bij het wassen van microvezelmaterialen

Er zijn aanwijzingen gevonden dat er, net als bij het wassen van consumententextiel, ook microplastics vrijkomen bij het wassen van microvezelmaterialen die gebruikt worden in de professionele schoonmaak. Dit...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

13 september 2024

#FOTOFRIDAY Nefco 40 jaar in dienst bij SMB Willems

Begin september was 𝗡𝗲𝗳𝗰𝗼 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗶𝗲𝘀 𝟰𝟬 𝗷𝗮𝗮𝗿 i𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀. “𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝘃𝗶𝗷𝗳𝘁𝗶𝗴𝗷𝗮𝗿𝗶𝗴𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿...

10 april 2025

Terugblik diner FMNextGen: ‘Genieten van Italiaanse gerechten en levendige tafelgesprekken’

Op 2 april vond het FMNextGen-tafeldiner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een bijzondere avond voor jongeren in de schoonmaakbranche. Aan tafel zaten zo’n dertig deelnemers, afkomstig van schoonmaakbedrijven, toeleveranciers...

14 mei 2024

De winnaars van de Interclean Innovation Awards 2024

Interclean Amsterdam is op 14 mei 2024 officieel geopend met de aankondiging van de overall winnaar van de Amsterdam Innovation Award. Dit jaar ging de prestigieuze Award naar Diversey...

25 september 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025: Fysieke werkplek draait steeds meer om beleving en verbinding

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 ”De werkplek in transitie van ISS Facility Services’ blijkt dat 96% van...

04 oktober 2024

Vel-voor-vel-dosering voor verminderd verbruik en verhoogde hygiëne met de Tork Xpress® Gecomprimeerde Multifold Handdoeken

De nieuwste papieren handdoekvulling is 50% compacter, waardoor er twee keer zoveel papieren handdoeken in de dispenser passen. De Tork (gecomprimeerde ) Handdoekbundels voor de Xpress® Multifold serie kent...

09 juli 2024

Overname Militex door Spectro

Per 5 juli 2024 heeft Spectro B.V. de klantportfolio, recepturen, voorraden, merknamen en orderportefeuille van Militex Development and Manufacturing B.V. en Militex Sales B.V. overgenomen. Rijk verleden De families...