27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het draait immers om oprecht én organisatiebreed goed te zorgen voor mens, milieu én aarde. Schoonmaakjournaal volgt deze trend in de Schoonmaakbranche. Eerder berichtten we al over hoe Crohill, Carel Lurvink en Spectro duurzaamheid in hun organisaties hebben verweven, nu vertellen nog eens drie bedrijven uit de sector hoe zij het aanpakken op het gebied van duurzaamheid. 


Guus Ploeger, commercieel directeur Militex: “Duurzaamheid zit echt in ons DNA”

“Duurzaamheid zien we als iets dat je organisatiebreed moet toepassen. We produceren schoonmaakmiddelen, onder meer op microbiologische basis en vinden het belangrijk dat niet alleen ons eindproduct, maar dat de gehele keten zo circulair mogelijk is. Zo maken we ook bewuste keuzes in onze grondstoffen, zijn de flessen waar mogelijk van gerecycled plastic vervaardigd en zijn we onlangs met een pilot gestart met LSG te Leeuwarden om de flessen weer in te zamelen zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Ook doen we aan MVO en richten we ons kantoor zo verantwoord mogelijk in, bijvoorbeeld met stoelen van gerecycled materiaal. Momenteel zijn we bezig om te kijken of we onze verpakkingen kunnen veranderen om op die manier gebruik van plastic te verminderen. Daarnaast zijn we ook bezig met innovatie, meer producten op microbiologische basis te ontwikkelen voor nieuwe toepassingen. Deze producten zijn gebruiksvriendelijk voor de mens en minder of niet belastend voor het milieu. Ook andere vormen van concentraten heeft onze aandacht. Dit scheelt een hoop ruimte ten opzichte van flessen met product en je kunt het daarmee dus compacter vervoeren. Kortom, we pakken het dus zo breed mogelijk aan, vanuit een intrinsieke motivatie en met behulp van de voorschriften van het AISE, een internationale organisatie die zeep- en schoonmaakproducten helpt te verduurzamen. Maar eigenlijk zitten die duurzame keuzes al sinds de oprichting in 1948 in ons bloed. Ons bedrijf is namelijk opgericht vanuit de MVO-gedachte met respect voor mens en milieu. Duurzaamheid zit wat dat betreft echt in ons DNA.”


Melvin Lippmann, stoomspecialist bij The Clean Experience: “Minder printen en klanten die meteen bij informatie kunnen is win-win”

“Wij verkopen bijna dertig verschillende stoomreinigers en dat is niet voor niks. We geloven erin dat schoonmaken met stoom een van de meest duurzame oplossingen is. Stoomreinigers besparen namelijk tot 97 procent op water en tot 75 procent op schoonmaakmiddelen. En dat is een stuk beter voor het milieu. Stel, je wil een auto wassen, dan heb je daar al snel tweehonderd tot driehonderd liter water voor nodig. Maar met een stoomapparaat kan dit met vijf liter en dat scheelt natuurlijk enorm. Maar ook op ons kantoor doen we van alles op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we onze website verbouwd zodat we geen handleidingen meer hoeven te printen en maken we instructievideo’s voor onze klanten. Dit idee is ontstaan in de coronatijd toen het tijdelijk lastig was om naar klanten toe te gaan. We besloten enkele instructievideo’s te maken en alle handleidingen digitaal te plaatsen, op die manier kunnen klanten zelf op elk moment bij informatie. Maar het scheelt ons ook printen en benzine om naar klanten toe te reizen. In die zin een echte win-winsituatie.”

 


Ralph Vodegel, sales director Benelux Metsä Tissue: “We hebben altijd plannen om nog meer te verduurzamen”

“Wij produceren onder de merknaam Katrin hygiënepapier zoals toiletpapier en papieren handdoekjes voor professionals. Om dit papier te maken haalt het moederbedrijf Metsä de grondstoffen uit bossen in Finland die door 100.000 eigenaren op een duurzame manier worden beheerd. Wat dit inhoudt? De bossen worden dusdanig bijgehouden dat het de biodiversiteit ten goede komt: er worden verschillende boomsoorten geplant, er wordt gekapt waar nodig en voor elke boom die wordt neergehaald, worden er vier terug geplant. Bovendien wordt alles van de bomen gebruikt. Zo’n 25 procent gaat in pulpvorm naar ons papier, de rest is voor hout of energie. Er wordt dus niks verspild. We hebben overigens laten uitrekenen dat ons hygiënepapier uit verse houtpulp twintig procent minder energie kost dan uit gerecycled papier, omdat er minder water en stroom nodig is voor dit proces. We zijn voor het derde jaar op rij door EcoVadis, een onafhankelijk bureau dat duurzaamheidsprestaties van bedrijven beoordeelt, gerankt als platinum, daar zijn we uiteraard trots op, maar we hebben altijd plannen om nog meer te verduurzamen. Ons doel is bijvoorbeeld om in 2030 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken. Een serieuze ambitie, maar we gaan er helemaal voor.”


Wat is jouw inzet op duurzaamheidsgebied? Wil je dit delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2022

Cocreatie biedt meerwaarde

“We hebben weer een stap in de goede richting gezet op het gebied van duurzaam ondernemen.” Vanaf 1 juli 2022 gaat FVH Facility Groep samenwerken met Hijman Schoonmaakartikelen. Algemeen...

08 juli 2025

Primeur: Vebego Cleaning Services start als eerste met een humanoid in de schoonmaak

Wat als technologie ons werk slimmer én menselijker maakt? Vebego Cleaning Services gaat het ontdekken. Deze zomer start ze als eerste schoonmaakbedrijf in Nederland met de inzet van een...

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

01 oktober 2024

Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

Tork Vision Schoonmaken optimaliseert schoonmaakprocessen door realtime data te gebruiken. Dit systeem geeft facility managers én schoonmakers exact inzicht in waar en wanneer actie nodig is. Hiermee zijn de...

29 augustus 2024

Blog Diane van Dijk: Goud voor schoonmaak!

Voorzitter VSR, Diane van Dijk, schreef een blog over topsport en schoonmaak: Glimmend gespierde lichamen. Een geconcentreerde blik op de bal. De voorovergebogen houding die explosief verandert in een...

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

13 oktober 2023

#FOTOFRIDAY: Schoonmaak Tuinkamer Priona

Schoonmaak is overal nodig. Ook in de Tuinkamer in Priona in Schuinesloot. Daarom publiceren we deze keer foto’s van medewerkers van De Schoonste – Klaas Harms aan het werk....

27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in...

12 februari 2019

Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”

De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is...