31 oktober 2022

Doe maar duurzaam! Zo pakken deze organisaties het aan.

Zonnepanelen op het dak, niet onnodig of zelfs helemaal niet meer printen en verantwoorde koffiebonen in de koffieautomaat in de kantine. Veel bedrijven zetten de stap naar duurzaamheid. Hoe pakken Crohill, Carel Lurvink en Spectro dit aan?

Pim Hilgerdenaar, directeur bij Crohill: “De sector kan nog een stuk schoner schoonmaken”

“Het klinkt misschien gek, maar de schoonmaaksector is best vervuilend. Microvezeldoekjes laten microplastics achter in het water en veel plastic schoonmaakflessen worden weggegooid. Dat moest gezonder en milieuvriendelijker, vonden we. Daarom zijn we drie jaar geleden gestart met het ontwikkelen van nieuwe producten: schoonmaakdoeken van bamboe en schoonmaaktabletten in plaats van vloeibaar schoonmaakmiddel. Bamboe laat geen microplastics achter en de grassoort groeit bovendien snel terug, wat duurzamer is dan de meeste andere natuurlijke materialen. En de schoonmaaktabletten, die overigens als enige in Nederland het Europese Ecolabel dragen, los je op in een fles water net zoals een badbruistablet. Omdat we fel gekant zijn tegen greenwashing hebben we onze producten door The Plastic Soup Foundation laten verifiëren. Zij waren zeer positief! Als je de bamboedoeken vergelijkt met microvezel scheelt het 88 procent aan microplastics en de tabletten in vergelijking met vloeibare schoonmaakmiddelen 83 procent aan plastic afval, omdat je de fles kunt blijven hergebruiken. Ook scheelt het een factor drie aan overdosering, dus het is nog zuiniger ook. In mei dit jaar hebben we deze nieuwe producten onder de vlag ‘Schoner Schoon’ gelanceerd. Maar we zijn er nog niet. We willen namelijk ook de hygiënische wegwerpdoeken in de zorg plasticvrij maken en we zijn bezig om een plasticloze stofzuigerzak te ontwikkelen. Wat ons betreft kan de sector in elk geval nog een stuk schoner schoonmaken.”

Joris Krabbenborg, e-commerce & marketingmanager bij Carel Lurvink: “Op het gebied van duurzaamheid kijken we niet alleen naar het milieu”

Carel Lurvink is een familiebedrijf dat al 129 jaar bestaat. Omdat onze organisatie steeds aan nieuwe generaties wordt doorgegeven, zit duurzaamheid in ons bloed. Onze doelstelling is dan ook om in 2025 volledig CO2-neutraal te ondernemen. Daarom produceren we onze producten zo duurzaam mogelijk, groeit ons assortiment duurzame artikelen elke dag en vragen we ook onze leveranciers zo compact mogelijk te verpakken. Waar mogelijk hergebruiken we producten. Zo’n 75 procent van onze schoonmaakmiddelen zit bijvoorbeeld in flessen van gerecycled plastic. En in ons Carel Lurvink Recycle programma laten we gebruikte werkkleding en -schoenen recyclen tot isolatiemateriaal. We nemen onze afvalstromen continu onder de loep. We zamelen plastic verpakkingen apart in, gebruiken binnengekomen dozen opnieuw en we gooien jerrycans niet weg, maar laten ze opnieuw vullen. Onze panden zijn gasloos en de elektriciteit wekken we grotendeels zelf op. Dit jaar hebben we de daken geïsoleerd en het aantal zonnepanelen verdubbeld. We rijden in elektrische leaseauto’s en bestelbussen en onze vrachtwagens rijden op HVO100-diesel. Bij duurzaam ondernemen kijken we niet alleen naar het milieu. Vitaliteit van de medewerkers is voor ons net zo belangrijk. Ons eigen vitaliteitsteam organiseert daarom het hele jaar activiteiten om collega’s bewust te maken van hun vitaliteit. Duurzaamheid is bij ons dus in alle lagen van de organisatie een hot topic.”

 

Laurens Metternich, CEO bij Spectro: “Duurzaamheid zit in ons bedrijf verweven”

 “We ontwikkelen innovatieve reinigingsconcepten voor de schoonmaakbranche, zoals duurzame reinigingsmiddelen en slimme doseersysteem om overdosering en verspilling tegen te gaan. Duurzaamheid zit in ons bedrijf verweven, we zijn er iedere dag mee bezig en vinden we het belangrijk dat de totale milieu impact van onze producten zo klein mogelijk is. Zo zijn zoveel mogelijk grondstoffen voor onze reinigingsmiddelen van hernieuwbare oorsprong, is onze fabriek in Oss energieneutraal, we gaan spaarzaam om met water en we doen ons best om onze producten zoveel mogelijk te concentreren en efficiënt te vervoeren. Daarnaast zijn we begonnen met een inzamelsysteem van lege verpakkingen. Wanneer onze bestelling bij een klant wordt geleverd, dan kan hij lege verpakkingen meegeven. Die wassen en gebruiken wij of recyclen ze tot nieuwe flessen en komen deze uiteindelijk weer bij onze klanten terecht. We zijn van mening dat deze manier van ondernemen nodig is voor het behoud van onze aarde. We streven ernaar om uiteindelijk klimaatneutraal te zijn en willen ondertussen ons productenpakket uitbreiden, uiteraard met een zo klein mogelijke impact. We zien dat de markt langzaam meebeweegt op het gebied van duurzaamheid. Dat is mooi om te zien, al zou het wat ons betreft iets sneller mogen gaan.”

 

Wat is jouw inzet op duurzaamheidsgebied? Wil je dit delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

09 september 2022

Schoonmaakronde met elektrische bakfiets

Heb je hem al zien rijden? Sinds kort rijdt Remco met de elektrische bakfiets door de binnenstad van Utrecht en maakt hij diverse wooncomplexen schoon. Maurits Meerwijk, mede-eigenaar bij...

24 april 2024

Bezoek uit Den Haag voor NVZ-lid Spectro

In het kader van de aankomende Europese verkiezingen hebben afgelopen week Gerben Horst, CDA-kandidaat voor het Europees Parlement en Inge van Dijk, Tweede Kamerlid (CDA) een bezoek gebracht aan...

03 oktober 2024

Spectro introduceert nieuwe groene aanslag reiniger NonaDes

“De eerste geconcentreerde groene, groene aanslag reiniger van hernieuwbare oorsprong.” Dat is de nieuwe groene aanslag reiniger NonaDes. De ontwikkelaar en producent van reinigingsconcepten uit Oss vertelt dat NonaDes...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

14 mei 2020

Spectro Recycle Factory in top Interclean Innovation Awards: “Recycling verpakkingen in coronatijd nog harder nodig”

“Er is een ernstig tekort aan veel verpakkingen en materialen. Juist nu het coronavirus zo’n grote impact op de wereld en onze branche heeft. Daarom zijn hergebruik en recycling...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...