31 oktober 2022

Doe maar duurzaam! Zo pakken deze organisaties het aan.

Zonnepanelen op het dak, niet onnodig of zelfs helemaal niet meer printen en verantwoorde koffiebonen in de koffieautomaat in de kantine. Veel bedrijven zetten de stap naar duurzaamheid. Hoe pakken Crohill, Carel Lurvink en Spectro dit aan?

Pim Hilgerdenaar, directeur bij Crohill: “De sector kan nog een stuk schoner schoonmaken”

“Het klinkt misschien gek, maar de schoonmaaksector is best vervuilend. Microvezeldoekjes laten microplastics achter in het water en veel plastic schoonmaakflessen worden weggegooid. Dat moest gezonder en milieuvriendelijker, vonden we. Daarom zijn we drie jaar geleden gestart met het ontwikkelen van nieuwe producten: schoonmaakdoeken van bamboe en schoonmaaktabletten in plaats van vloeibaar schoonmaakmiddel. Bamboe laat geen microplastics achter en de grassoort groeit bovendien snel terug, wat duurzamer is dan de meeste andere natuurlijke materialen. En de schoonmaaktabletten, die overigens als enige in Nederland het Europese Ecolabel dragen, los je op in een fles water net zoals een badbruistablet. Omdat we fel gekant zijn tegen greenwashing hebben we onze producten door The Plastic Soup Foundation laten verifiëren. Zij waren zeer positief! Als je de bamboedoeken vergelijkt met microvezel scheelt het 88 procent aan microplastics en de tabletten in vergelijking met vloeibare schoonmaakmiddelen 83 procent aan plastic afval, omdat je de fles kunt blijven hergebruiken. Ook scheelt het een factor drie aan overdosering, dus het is nog zuiniger ook. In mei dit jaar hebben we deze nieuwe producten onder de vlag ‘Schoner Schoon’ gelanceerd. Maar we zijn er nog niet. We willen namelijk ook de hygiënische wegwerpdoeken in de zorg plasticvrij maken en we zijn bezig om een plasticloze stofzuigerzak te ontwikkelen. Wat ons betreft kan de sector in elk geval nog een stuk schoner schoonmaken.”

Joris Krabbenborg, e-commerce & marketingmanager bij Carel Lurvink: “Op het gebied van duurzaamheid kijken we niet alleen naar het milieu”

Carel Lurvink is een familiebedrijf dat al 129 jaar bestaat. Omdat onze organisatie steeds aan nieuwe generaties wordt doorgegeven, zit duurzaamheid in ons bloed. Onze doelstelling is dan ook om in 2025 volledig CO2-neutraal te ondernemen. Daarom produceren we onze producten zo duurzaam mogelijk, groeit ons assortiment duurzame artikelen elke dag en vragen we ook onze leveranciers zo compact mogelijk te verpakken. Waar mogelijk hergebruiken we producten. Zo’n 75 procent van onze schoonmaakmiddelen zit bijvoorbeeld in flessen van gerecycled plastic. En in ons Carel Lurvink Recycle programma laten we gebruikte werkkleding en -schoenen recyclen tot isolatiemateriaal. We nemen onze afvalstromen continu onder de loep. We zamelen plastic verpakkingen apart in, gebruiken binnengekomen dozen opnieuw en we gooien jerrycans niet weg, maar laten ze opnieuw vullen. Onze panden zijn gasloos en de elektriciteit wekken we grotendeels zelf op. Dit jaar hebben we de daken geïsoleerd en het aantal zonnepanelen verdubbeld. We rijden in elektrische leaseauto’s en bestelbussen en onze vrachtwagens rijden op HVO100-diesel. Bij duurzaam ondernemen kijken we niet alleen naar het milieu. Vitaliteit van de medewerkers is voor ons net zo belangrijk. Ons eigen vitaliteitsteam organiseert daarom het hele jaar activiteiten om collega’s bewust te maken van hun vitaliteit. Duurzaamheid is bij ons dus in alle lagen van de organisatie een hot topic.”

 

Laurens Metternich, CEO bij Spectro: “Duurzaamheid zit in ons bedrijf verweven”

 “We ontwikkelen innovatieve reinigingsconcepten voor de schoonmaakbranche, zoals duurzame reinigingsmiddelen en slimme doseersysteem om overdosering en verspilling tegen te gaan. Duurzaamheid zit in ons bedrijf verweven, we zijn er iedere dag mee bezig en vinden we het belangrijk dat de totale milieu impact van onze producten zo klein mogelijk is. Zo zijn zoveel mogelijk grondstoffen voor onze reinigingsmiddelen van hernieuwbare oorsprong, is onze fabriek in Oss energieneutraal, we gaan spaarzaam om met water en we doen ons best om onze producten zoveel mogelijk te concentreren en efficiënt te vervoeren. Daarnaast zijn we begonnen met een inzamelsysteem van lege verpakkingen. Wanneer onze bestelling bij een klant wordt geleverd, dan kan hij lege verpakkingen meegeven. Die wassen en gebruiken wij of recyclen ze tot nieuwe flessen en komen deze uiteindelijk weer bij onze klanten terecht. We zijn van mening dat deze manier van ondernemen nodig is voor het behoud van onze aarde. We streven ernaar om uiteindelijk klimaatneutraal te zijn en willen ondertussen ons productenpakket uitbreiden, uiteraard met een zo klein mogelijke impact. We zien dat de markt langzaam meebeweegt op het gebied van duurzaamheid. Dat is mooi om te zien, al zou het wat ons betreft iets sneller mogen gaan.”

 

Wat is jouw inzet op duurzaamheidsgebied? Wil je dit delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal.nl? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 maart 2019

Truus van Hulst (Hodal): “Medewerkers vinden Smart Cleaning zo prettig werken, ze willen het thuis ook.”

Als je Truus van Hulst vraagt wat ze zo prettig vindt aan de samenwerking met Crohill, hoeft ze niet lang na te denken. “De betrokkenheid is uniek. Pim Hilgerdenaar...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...

25 november 2024

Carel Lurvink en Interzorg zetten zich samen in voor facilitaire verbruiksgoederen en duurzaamheid

Carel Lurvink laat verheugd weten de aanbesteding van Interzorg te hebben gewonnen. De zorgorganisatie met negen locaties in Noord-Nederland was op zoek naar een samenwerkingspartner voor facilitaire gebruiksgoederen. Interzorg...

20 november 2024

Wat is het voordeel van het werken met Crohill schoonmaakmethodes?

Omdat het schoonmaken van een kinderdagverblijf om een andere aanpak vraagt dan een trappenhuis, een zorginstelling of sportcomplex heeft Crohill voor elke branche een methode samengesteld met producten uit...

14 december 2023

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ons uitgangspunt is altijd een trotse en blije schoonmaker

“We willen dat de schoonmaker trots is, op zichzelf én het werk. Daar zetten wij ons al zo’n 10 jaar voor in.” Aan het woord is Pim Hilgerdenaar, directeur...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

09 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die...

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

18 september 2024

Maak elke ruimte Crohill fris

Crohill wil de schoonmaakbranche verduurzamen. Met haar concepten Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon maakt het bedrijf het werk voor schoonmakers lichter, makkelijker en duurzamer. Nu ook met...