31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk als schoonmaak-/FM-prof ben je ook consument, maar ook B2B’er.

Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij duurzaam verantwoord koopgedrag. Verpakkingen en duurzaam zijn begrippen die doorgaans niet samengaan. Het beeld van de plastic soep staat op het netvlies gebrand en verpakkingen krijgen veel kritiek. Dit bleek onlangs weer uit de reacties op het nieuws dat Albert Heijn plastic stopt met plastic verpakkingen om paprika’s, bospenen, bananen en zoete puntpaprika’s.

De plastic verpakkingen krijgen er op sociale media flink van langs. De frustratie is groot. Evenals het ongeloof: “Waarom zit een bio komkommer wél in plastic verpakt? Lekker bio, NOT!”. Verpakkingen spelen een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. Voorbeeldje: dankzij de plastic folie blijven komkommers langer houdbaar. De milieu-impact van voedselverspilling is vele malen groter dan het stukje plastic folie. Veel consumenten onderschatten de waarde van verpakkingen, zeker als het gaat om duurzaamheid. 

Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Dit blijkt uit het Dossier Duurzaam 2018 [1]. Verpakkingen zijn het middel bij uitstek om duurzame merkwaarden te communiceren. Transparantie over herkomst en samenstelling van het product is tegenwoordig must. Je kunt daarnaast ook informatie geven over de specifieke rol van de verpakking zelf. Zou de consument de verpakte komkommer boycotten, als hij wist dat de komkommer hierdoor langer vers blijft? Vertel via de verpakking waarom je als bedrijf bepaalde keuzes maakt over je verpakkingsbeleid. Zo help je bij het maken van de juiste (duurzame) keuze.

Vermeld op de verpakking ook wat er na gebruik met de verpakking moet gebeuren. Op deze manier kun je circulair gedrag stimuleren via de verpakking. Mag deze bij het oud papier, in de groenbak of bij het plastic afval? Deze informatie ontbreekt nog te vaak of is erg summier vermeld. Hier valt nog veel winst te behalen. Ook gelet op het verpakkingsdesign zelf, want nog te vaak bestaan verpakkingen uit meer dan één materiaalsoort, wat een correcte afvalscheiding bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die op de een of andere manier duurzaam gedrag stimuleren?

Huib Burggraaf
verpakkingXpert Van der Windt Verpakking

[1] persbericht Dossier Duurzaam 2018 [1] https://b-open.nl/wp-content/uploads/2018/10/Persbericht-Dossier-Duurzaam-2018_9-oktober-2018.pdf

Bron:
deze column verscheen eerder op de website van Marketing Tribune. In het kader van De Week van de Circulariteit mocht de redactie deze blog overnemen, waarmee we de B2B-schoonmaakmarkt uitdagen mee te denken en doen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

30 januari 2025

Essity erkend als een van de meest duurzame bedrijven ter wereld

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is opnieuw erkend als een van de meest duurzame bedrijven ter wereld door Corporate Knights. De prestigieuze Global 100-lijst, die deze week werd aangekondigd tijdens...

28 februari 2025

Europese Commissie stelt voor: Geen verplichting CSRD meer voor 80% van bedrijven

In februari 2025 heeft De Europese Commissie (EC) een nieuw pakket voorstellen, de Omnibus-plannen, gepresenteerd. Met als doel om de regels binnen de EU te vereenvoudigen, de concurrentiepositie te...

22 oktober 2024

Tork Focus4 Sustainability vergroot transparantie in duurzaamheid

Tork kondigt haar nieuwe initiatief aan om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Met het programma, Tork Focus4 Sustainability, biedt het bedrijf een uitgebreide samenvatting...

02 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is,...

28 oktober 2024

Wereldberoemde Aneeshwar Kunchala (9 jaar) op CSU Congres 12 november

De 9 jarige jonge natuurbeschermer en documentairemaker Aneeshwar Kunchala komt naar Nederland. Hij geeft een keynote op het door schoonmaakbedrijf CSU georganiseerde congres ’Facility CS’ op 12 november in...