17 oktober 2022

Blog: Doe maar duurzaam!

Dat was de titel van de netwerkbijeenkomst die ik laatst bezocht. In een nieuw ‘groen’ gebouw behangen met zonnepanelen en een gevel met beplanting was dit de locatie bij uitstek voor een duurzame bijeenkomst. Na interessante sprekers gehoord te hebben werd het tijd voor een toiletbezoek. De ‘groene’ moed zakte in m’n schoenen. In de hoek stond een spaans mopje met vuile mopemmer, een stofzuiger uit de tijd toen er nog geen energielabels bestonden en een rits van flessen chemie waar ik geen label op kon vinden waar ook maar iets van bleek dat hier met een groene gedachte wordt schoongemaakt. De afvalinzameling was niet gescheiden; alles ging in één bak. Dat gevoel werd versterkt door de gesprekken die we voerden (of niet voerden) met de bezoekers. Bij de verduurzaming wordt schoonmaak over het hoofd gezien. En dat terwijl de impact groot kan zijn.

‘Wees wijs met de wereld’

Ik sta graag dicht bij de natuur en geniet dagelijks van de mooie dingen die ik daar zie. Vervuiling maakt iets activistisch in mij los en waarschijnlijk daarom probeer ik voorop te lopen in projecten die de impact op de wereld minder maken. Als jongetje van acht liep ik met een trui met ‘Wees wijs met de Waddenzee’ trots rond om te laten zien dat we verstandiger moeten omgaan met de natuur. Eigenlijk moet ik nu rondlopen met een trui met ‘Wees wijs met de wereld’.

‘Hoe langer de levensduur, des te minder de impact van productie en afval’

Ik ben er trots op dat Numatic zeer ambitieuze duurzaamheidsdoelen heeft en al veel heeft behaald in de afgelopen jaren. We realiseren ons goed dat we op twee terreinen winst kunnen boeken; onze productieprocessen en onze gebruikers. Bij de productie sturen we op het gebruik van hergebruikt kunststof (ReFlo) waarvan we in 2021 150.000 kg gebruikten voor onder meer de volledige lijn werkwagens die hiervan worden gemaakt. Ook de 345.000 kWh die we aan energie bespaard hebben spreekt tot de verbeelding en geeft goed weer hoe ver we gaan om onze doelen te bereiken. Onze zonnepanelen leveren jaarlijks een output van 296.173 kWh. Dit staat gelijk aan het laden van 139 miljoen smartphones om het cijfer beter de duiden. Bij onze gebruikers verminderen we de impact door bijvoorbeeld te werken met stofzuigers met een extreem laag wattage en een constructie die vele jaren moet meegaan. Hoe langer de levensduur, des te minder de impact van productie en afval. Een ander goed voorbeeld is de waterbesparing die de compacte schrobzuigmachine 244NX geeft. Met slechts een paar liter water is een groot oppervlak te reinigen. Door middel van de samenwerking met charity: water hebben we sinds 2021 ruim 17,5 miljoen schoon drinkwater kunnen realiseren op plekken in de wereld waar dat van het grootste belang is.

‘De schoonmaak moet en kan schoner’

Ik ben onze opdrachtgevers die ons iedere dag stimuleren en motiveren dankbaar om duurzaamheid hoger op de kalender te zetten en de beloning die we daar in de vorm van mooie opdrachten voor terug krijgen. Duurzaamheid heeft een plek gekregen in ons DNA en is daarmee bepalend in alles wat we doen. De schoonmaak moet en kan schoner. Gaan we samen de strijd aan?

Rogier Moorman
Numatic International

Na Innovi en GWS dé Schoonmaker neemt deze week Numatic de redactie over om hun expertise in het kader van duurzaamheid te delen. Vandaag doet Rogier de aftrap met zijn blog. Iedere volgende dag van deze week volgt een nieuw duurzaamheidsverhaal. Blijf Numatic volgen!

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...

13 januari 2023

BNN organiseerde NK Stofzuigen

TestCase van BNN organiseerde de eerste editie van NK Stofzuigen waarin vier topsporters de strijd met elkaar aangingen. Welke stofzuiger is het beste? In deze wedstrijd gingen Danaïd Prinsen...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

24 september 2024

Circulaire hygiëne voor slimmer ondernemen met Tork PaperCircle®

Met Tork PaperCircle® zet Tork stappen richting duurzaamheid door gebruikte papieren handdoeken te recyclen tot nieuwe producten. “Dit slimme systeem helpt bedrijven hun gezamenlijke, ecologische voetafdruk tot wel 40%...

06 oktober 2022

Samen impact maken

In de Nationale Meewerkweek van eind september reisde de commerciële afdeling van Breedweer Facilitaire Dienstenaf naar de provincie Overijssel. Tijd om de zeem en de mop in de hand...

16 oktober 2024

Pollet: “Onze nieuwe blikjes hebben een vorig leven!”

Pollet heeft een missie is om een blijvende verandering in schoonmaak teweeg te brengen. “En dat is niet alleen maar wishful thinking! We zijn blij te kunnen aankondigen dat...

29 april 2022

Breedweer wint de dubbel tijdens European Cleaning & Hygiene Awards

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest heeft tijdens het gala van de European Cleaning & Hygiene awards twee hoofdprijzen in de wacht gesleept. De uitreiking van de felbegeerde awards in...

06 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de...

24 juni 2024

Blog Bert van Boggelen: ‘Aanpakken van de arbeidskrapte doe je samen’

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de...

14 september 2023

Ontdek de geheimen van duurzaam succes!

Het is tijd voor inspiratie over duurzaamheid. Veel bedrijven zijn ermee bezig, maar nog zoekende naar  hoe duurzaamheid een onderscheidend kenmerk kan worden? Daarom wordt van 19 tot en...