10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat wel?

Volgens mij is de hele schoonmaakbranche op het gebied van milieu al jarenlang leidend. Denk aan chloor. Dat wordt nog steeds in de winkel verkocht. Wij gebruiken het al 40 jaar niet meer. Gewoon omdat het schadelijk is voor het milieu én de mens. Want duurzaamheid betreft niet alleen het milieu.

Waar hebben we het eigenlijk over? Volgens het CBS is Duurzame ontwikkeling een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.

GWS dé schoonmaker werkt hier al lang aan mee. Een paar voorbeelden: onze chemie is afbreekbaar, we hebben een Cradle & Cradle project, ledverlichting, zonnepanelen, elektrische auto’s, stimuleren fietsgebruik en elke nieuwe investering wordt ecologisch tegen het licht gehouden. Volgens mij erg duurzaam, alhoewel?

In een tak van sport waar onze medewerkers ons kapitaal en de ambassadeurs zijn, zijn er toch regelmatig schandalen over het omgaan met medewerkers. Is dat duurzaam? Terwijl zij toch verreweg het belangrijkste zijn. De inspanningen op het gebied van duurzaamheid van GWS dé schoonmaker zijn dan ook vooral op hen gericht. Wij willen en wensen dat ze lang gezond kunnen werken en vooral ook dat ze na hun pensionering nog jarenlang gelukkig leven.

Mijn worsteling is echter al jaren: hoe doe je dat?

Zoals de meeste Brabanders, houd ik van gezelligheid en van een goed glas wijn (of 2). Is dat dan het goede voorbeeld? Niet echt. Gelukkig is niemand perfect.

Belangrijker is dat we veel energie steken in het door iedereen met veel plezier te laten werken. Want weet je dat, wanneer je plezier hebt en glimlacht, er endofine, serotine en oxytocine aangemaakt wordt. Dat zijn ‘de gelukshormonen’ die een stimulerende werking hebben en een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen, gesteldheid en bijvoorbeeld slaap. Dat dit bijdraagt aan een gelukkig leven, is volgens mij enorm duurzaam en kost geen moeite.

Daarnaast proberen we waarde toe te voegen aan onze omgeving. Eigenlijk doen we alles om een positieve bijdrage te leveren en duurzaamheid te bevorderen. Maar maakt ons dat Expert in duurzaamheid? Ik denk het niet en ben dan ook altijd benieuwd naar tips & tricks. Heb jij er één voor mij? Mail deze dan naar [email protected]. We blijven vooral een lerende organisatie.

Gaby Westelaken
GWS dé schoonmaker

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 april 2022

Breedweer wint de dubbel tijdens European Cleaning & Hygiene Awards

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest heeft tijdens het gala van de European Cleaning & Hygiene awards twee hoofdprijzen in de wacht gesleept. De uitreiking van de felbegeerde awards in...

30 november 2023

CSU Schoonmaakteam RAI uitgeroepen tot “Heroes of Cleaning 2023”

Met luid gejuich heeft het schoonmaakteam van CSU, werkzaam bij de RAI, de prestigieuze titel “Heroes of Cleaning 2023” in ontvangst genomen. De eretitel werd toegekend door de hoge...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...

29 oktober 2019

31 oktober: Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie in Store van de Toekomst

Op donderdagmiddag 31 oktober organiseert het team van Schoonmaakjournaal – Esther, Henk en Petra – in de Paardekooper Store 2.0 Rotterdam een PizzaMarketingSessie met een kleine club relaties met...

08 november 2018

Optimale en veilige schoonmaak basis samenwerking ProfiBright en Hijman

ProfiBright, producent van hedendaagse professionele reinigingsmiddelen die voldoen aan alle gewenste eisen voor milieu, HACCP en wetgeving, heeft in korte tijd meerdere eindgebruikers en groothandels weten te overtuigen van...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

25 november 2021

CAO-nieuws: Schoonmakend Nederland doet integraal voorstel aan vakbonden

Dag 5 en 6 van de onderhandelingen cao schoonmaak- en glazenwassersbranche: in het Van der Valk-hotel in Uchelen hebben werkgevers en werknemers in de schoonmaakbranche op 22 en 23...

13 september 2023

Controles op cao en pensioen blijken effectief

Het is belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen. Werknemers van schoonmaakbedrijven krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat betekent...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...