10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat wel?

Volgens mij is de hele schoonmaakbranche op het gebied van milieu al jarenlang leidend. Denk aan chloor. Dat wordt nog steeds in de winkel verkocht. Wij gebruiken het al 40 jaar niet meer. Gewoon omdat het schadelijk is voor het milieu én de mens. Want duurzaamheid betreft niet alleen het milieu.

Waar hebben we het eigenlijk over? Volgens het CBS is Duurzame ontwikkeling een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.

GWS dé schoonmaker werkt hier al lang aan mee. Een paar voorbeelden: onze chemie is afbreekbaar, we hebben een Cradle & Cradle project, ledverlichting, zonnepanelen, elektrische auto’s, stimuleren fietsgebruik en elke nieuwe investering wordt ecologisch tegen het licht gehouden. Volgens mij erg duurzaam, alhoewel?

In een tak van sport waar onze medewerkers ons kapitaal en de ambassadeurs zijn, zijn er toch regelmatig schandalen over het omgaan met medewerkers. Is dat duurzaam? Terwijl zij toch verreweg het belangrijkste zijn. De inspanningen op het gebied van duurzaamheid van GWS dé schoonmaker zijn dan ook vooral op hen gericht. Wij willen en wensen dat ze lang gezond kunnen werken en vooral ook dat ze na hun pensionering nog jarenlang gelukkig leven.

Mijn worsteling is echter al jaren: hoe doe je dat?

Zoals de meeste Brabanders, houd ik van gezelligheid en van een goed glas wijn (of 2). Is dat dan het goede voorbeeld? Niet echt. Gelukkig is niemand perfect.

Belangrijker is dat we veel energie steken in het door iedereen met veel plezier te laten werken. Want weet je dat, wanneer je plezier hebt en glimlacht, er endofine, serotine en oxytocine aangemaakt wordt. Dat zijn ‘de gelukshormonen’ die een stimulerende werking hebben en een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen, gesteldheid en bijvoorbeeld slaap. Dat dit bijdraagt aan een gelukkig leven, is volgens mij enorm duurzaam en kost geen moeite.

Daarnaast proberen we waarde toe te voegen aan onze omgeving. Eigenlijk doen we alles om een positieve bijdrage te leveren en duurzaamheid te bevorderen. Maar maakt ons dat Expert in duurzaamheid? Ik denk het niet en ben dan ook altijd benieuwd naar tips & tricks. Heb jij er één voor mij? Mail deze dan naar [email protected]. We blijven vooral een lerende organisatie.

Gaby Westelaken
GWS dé schoonmaker

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2025

Personeelskrapte zorgt voor minder ongelijkheid op de werkvloer

Het grote tekort aan personeel zorgt voor een positieve bijwerking: de ongelijkheid op de arbeidsmarkt wordt kleiner. Vooral vrouwen, jongeren en werknemers van buitenlandse komaf krijgen betere kansen op...

11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te...

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...

27 oktober 2022

Bereken zelf jouw besparingspotentieel Green Care Professional

Met de Green Care Performance Calculator bereken je, afgestemd op jouw bedrijfssegment, snel en makkelijk hoeveel CO2, plastic en ruwe olie jouw bedrijf op jaarbasis kan besparen door over...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

12 oktober 2021

Zonnepanelen voor Hazet

In de ‘Week van de duurzaamheid’ showt schoonmaakgroothandel Hazet haar eigen zonnepanelen’park’ op het dak van het hoofdkantoor in Zaandam. Een mooie duurzame ontwikkeling waarvan we graag een foto...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

15 februari 2022

TRU genomineerd voor Europese Schoonmaak & Hygiëne Awards 2022

TRU Cleanroom Cleaning is genomineerd voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 in de categorie ‘Start-Up of the Year’. Na een recordjaar voor inzendingen, zal TRU zijn lot...