10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat wel?

Volgens mij is de hele schoonmaakbranche op het gebied van milieu al jarenlang leidend. Denk aan chloor. Dat wordt nog steeds in de winkel verkocht. Wij gebruiken het al 40 jaar niet meer. Gewoon omdat het schadelijk is voor het milieu én de mens. Want duurzaamheid betreft niet alleen het milieu.

Waar hebben we het eigenlijk over? Volgens het CBS is Duurzame ontwikkeling een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.

GWS dé schoonmaker werkt hier al lang aan mee. Een paar voorbeelden: onze chemie is afbreekbaar, we hebben een Cradle & Cradle project, ledverlichting, zonnepanelen, elektrische auto’s, stimuleren fietsgebruik en elke nieuwe investering wordt ecologisch tegen het licht gehouden. Volgens mij erg duurzaam, alhoewel?

In een tak van sport waar onze medewerkers ons kapitaal en de ambassadeurs zijn, zijn er toch regelmatig schandalen over het omgaan met medewerkers. Is dat duurzaam? Terwijl zij toch verreweg het belangrijkste zijn. De inspanningen op het gebied van duurzaamheid van GWS dé schoonmaker zijn dan ook vooral op hen gericht. Wij willen en wensen dat ze lang gezond kunnen werken en vooral ook dat ze na hun pensionering nog jarenlang gelukkig leven.

Mijn worsteling is echter al jaren: hoe doe je dat?

Zoals de meeste Brabanders, houd ik van gezelligheid en van een goed glas wijn (of 2). Is dat dan het goede voorbeeld? Niet echt. Gelukkig is niemand perfect.

Belangrijker is dat we veel energie steken in het door iedereen met veel plezier te laten werken. Want weet je dat, wanneer je plezier hebt en glimlacht, er endofine, serotine en oxytocine aangemaakt wordt. Dat zijn ‘de gelukshormonen’ die een stimulerende werking hebben en een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen, gesteldheid en bijvoorbeeld slaap. Dat dit bijdraagt aan een gelukkig leven, is volgens mij enorm duurzaam en kost geen moeite.

Daarnaast proberen we waarde toe te voegen aan onze omgeving. Eigenlijk doen we alles om een positieve bijdrage te leveren en duurzaamheid te bevorderen. Maar maakt ons dat Expert in duurzaamheid? Ik denk het niet en ben dan ook altijd benieuwd naar tips & tricks. Heb jij er één voor mij? Mail deze dan naar [email protected]. We blijven vooral een lerende organisatie.

Gaby Westelaken
GWS dé schoonmaker

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

25 november 2022

Gratis budgetcoaching voor schoonmakers

De energierekening stijgt en ook de boodschappen kosten steeds meer geld. Schoonmakers die niet meer weten hoe zij alles moet betalen en zich wellicht zorgen maken of al schulden...

14 mei 2019

Van der Windt Verpakking en Morssinkhof – Rymoplast starten duurzame samenwerking

Van der Windt gaat voor zijn afvalzakken hergebruikt kunststof van Morssinkhof – Rymoplast gebruiken. Hiervoor recyclet Morssinkhof – Rymoplast Europees kunststof afval, hoofdzakelijk afkomstig uit Nederland en België. Powersterko...

27 maart 2022

Superhelden

Glazenwassers van Fortron Totaal Gevelmanagement kregen via social media een bedankje voor hun inzet bij het Amalia Kinderziekenhuis in Nijmegen. “Superhelden die de ramen kwamen wassen van ons Amalia...

24 april 2022

De BeestenBende voor mens, dier en natuur

15.000 kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn al lid van de leukste leefbaarheidsclub van Nederland. Een speciale club kinderen (en hun ouders) die zich in heel Nederland...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

07 juli 2025

Blog Esther van der Lelie (Schoonmaakjournaal): Zet schoonmakers aan de ontwikkeltafel bij innovaties

Als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal volg ik dagelijks het nieuws uit de branche. Ik spreek ondernemers, leveranciers, luister naar schoonmakers en ontvang persberichten vol veelbelovende termen: AI, circulair, touch-free, datagedreven....

11 december 2025

FMNextGen bij Spectro: een middag vol lef, verhalen en verbinding

Op dinsdag 2 december was FMNextGen te gast bij Spectro in Oss. In het nieuwe, energie- en CO₂-neutrale hoofdkantoor, ontworpen naar de structuur van een zeepbel, verzamelden jonge ondernemers...

29 december 2022

Welke bijdragen in opleidingskosten zijn er in 2023?

Ook in 2023 zal er aandacht zijn voor het opleiden van medewerkers in de schoonmaakbranche. Op het gebied van praktisch schoonmaken maar ook voor vitaliteit en taal. Opleidingsbureau’s zien...

18 september 2022

Film: De treurige wereld van flexwerk

Met de nieuwe film De Treurige wereld van flexwerk (Entre deux mondes) schetst regisseur Emmanuel Carrère een liefdevol portret van arbeiders die onzichtbaar zijn voor de samenleving, maar solidariteit...