10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat wel?

Volgens mij is de hele schoonmaakbranche op het gebied van milieu al jarenlang leidend. Denk aan chloor. Dat wordt nog steeds in de winkel verkocht. Wij gebruiken het al 40 jaar niet meer. Gewoon omdat het schadelijk is voor het milieu én de mens. Want duurzaamheid betreft niet alleen het milieu.

Waar hebben we het eigenlijk over? Volgens het CBS is Duurzame ontwikkeling een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.

GWS dé schoonmaker werkt hier al lang aan mee. Een paar voorbeelden: onze chemie is afbreekbaar, we hebben een Cradle & Cradle project, ledverlichting, zonnepanelen, elektrische auto’s, stimuleren fietsgebruik en elke nieuwe investering wordt ecologisch tegen het licht gehouden. Volgens mij erg duurzaam, alhoewel?

In een tak van sport waar onze medewerkers ons kapitaal en de ambassadeurs zijn, zijn er toch regelmatig schandalen over het omgaan met medewerkers. Is dat duurzaam? Terwijl zij toch verreweg het belangrijkste zijn. De inspanningen op het gebied van duurzaamheid van GWS dé schoonmaker zijn dan ook vooral op hen gericht. Wij willen en wensen dat ze lang gezond kunnen werken en vooral ook dat ze na hun pensionering nog jarenlang gelukkig leven.

Mijn worsteling is echter al jaren: hoe doe je dat?

Zoals de meeste Brabanders, houd ik van gezelligheid en van een goed glas wijn (of 2). Is dat dan het goede voorbeeld? Niet echt. Gelukkig is niemand perfect.

Belangrijker is dat we veel energie steken in het door iedereen met veel plezier te laten werken. Want weet je dat, wanneer je plezier hebt en glimlacht, er endofine, serotine en oxytocine aangemaakt wordt. Dat zijn ‘de gelukshormonen’ die een stimulerende werking hebben en een positieve invloed hebben op het zelfvertrouwen, gesteldheid en bijvoorbeeld slaap. Dat dit bijdraagt aan een gelukkig leven, is volgens mij enorm duurzaam en kost geen moeite.

Daarnaast proberen we waarde toe te voegen aan onze omgeving. Eigenlijk doen we alles om een positieve bijdrage te leveren en duurzaamheid te bevorderen. Maar maakt ons dat Expert in duurzaamheid? Ik denk het niet en ben dan ook altijd benieuwd naar tips & tricks. Heb jij er één voor mij? Mail deze dan naar [email protected]. We blijven vooral een lerende organisatie.

Gaby Westelaken
GWS dé schoonmaker

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 oktober 2021

Opruimen met ‘Kunst aan (de) kant!’

Hoe we ook ons best doen om het netjes te houden, het leven blijft een chaos. Maar daar is heel goed wat aan te doen. Van kerstboom tot parkeerterrein...

30 maart 2023

Onderzoek: Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de Corona pandemie?

Dit was de hamvraag tijdens het project ‘PandemicClean’- Safe and Effective Cleaning in Pandemic Situations. Een Europees (ESF) project medegefinancierd vanuit Erasmus+. Tijdens dit onderzoek werd in kaart gebracht...

23 augustus 2022

Schoonmaak populair vakantiebaantje

‘Poetsen of huishoudelijk werk doen blijkt bij jongeren in trek als vakantiebaantje.’ Dit vertelt een artikel in De Telegraaf. Een mogelijke reden is de flexibiliteit van de werkzaamheden. In...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

18 mei 2022

Kijktip: Captains of Cleaning Interclean Special

Donderdag 19 mei aanstaande van 10.00 tot 11.00 uur volgt een speciale uitzending van Captains of Cleaning InterClean. Vanaf de grootste schoonmaakbeurs van de wereld doet Captains of Cleaning...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...

27 juni 2022

Worden jij en jouw collega’s groene kampioenen?

Nieuwe gewoontes zijn leuk om te starten. Zeker als dit om duurzame gewoontes gaat. Maar hoe integreer je deze gewoontes in jouw dagelijks leven? Hoe zorg je ervoor dat...

18 november 2021

Branchevereniging SieV zoekt voorzitter én bestuursversterking

Wie durven de uitdaging aan? In de maand dat Schoonmaken is een Vak (SieV) 10 jaar bestaat, in maart 2022, geeft Maurice Rutgrink zijn 10-jarige rol als betrokken voorzitter...

27 februari 2022

In the picture

In de afgelopen tijd is bij landelijke dagbladen en magazines ook steeds meer aandacht voor de schoonmaak. Zo kopte het AD op 23 februari met het artikel ‘Eline doet...