31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor loonprocessen, uitzendkrachten, rapportages en meer, gebruik te maken. Het bedrijf biedt hiermee meer dan software alleen; zij creëert voor haar klanten een duurzame werkplek met hoofdrollen voor efficiency en werkplezier. Deze week vertelt Nocore in haar redactie-take-over van het Schoonmaakjournaal over haar duurzame werkplek. Te beginnen met een praktijkcase: Wilco de Vries, directeur van Schoonmaakbedrijf Orion, vertelt in een interview waarom hij koos voor Nocore.

Vanwege de grote groei van het schoonmaakbedrijf en de bijbehorende administratieve lasten koos Orion uit Zaandam voor het ERP pakket van softwareleverancier Nocore. Directeur Wilco de Vries heeft tot op de dag van vandaag geen spijt van deze beslissing. Hij blijft blij met de efficiency, het inzicht en het gemak dat de softwareoplossingen van Nocore hem gebracht hebben en brengen. Vooral de urenmodule, omdat er nu geen discussie meer is over de gewerkte uren.

Groei vereist keuzes
Wilco de Vries startte 30 jaar geleden als zelfstandig glazenwasser. Nu staat hij zelf niet meer op de ladder, maar runt hij schoonmaakbedrijf Orion met 65 medewerkers, een administratieve kracht, een HR-manager en zo’n 30 uitzendkrachten. Het bedrijf mag mooie merken tot de klantenkring rekenen zoals Madame Tussauds, Nemo, WeWork en ook sinds coronatijd een grote woningbouwcorporatie. De groei gaat door, in het afgelopen jaar met zo’n 30%. Een groeiend bedrijf kent echter wel aandachtspunten zoals het behouden van overzicht, inzicht en efficiency in werken. Daarom koos Wilco in 2018 voor een overstap naar de ERP oplossing van Nocore.

De noodzakelijke overstap

“Door het succes van ons bedrijf, groeide ons personeelsbestand en waren we steeds drukker met het verwerken van de administratieve lasten die daarbij om de hoek komen kijken. Een accountantskantoor hielp ons met de verloning. Als er een fout werd gemaakt bij het inboeken van uren, stond dit ook verkeerd op de salarisstrook en moest alles weer gecorrigeerd worden. Ik wist dat dit zoveel gemakkelijker kon, dat er een programma bestond speciaal voor de schoonmaakbranche, maar nam niet het initiatief om informatie op te vragen. Totdat er een nieuwe dame bij ons kwam werken. Zij had voorheen bij een ander schoonmaakbedrijf gewerkt en kende het gemak van Nocore Facilitair. Toen hebben we de weg naar Nocore snel in gang gezet.”

De voordelen van Nocore
“Na een demo waarbij ik zag dat het programma de cao volgt, dus dat er eigenlijk geen fouten bij verloning gemaakt kunnen worden, was ik om”, vervolgt Wilco. “Ook het feit dat we zelf de salarisstroken konden gaan maken, sprak mij aan. Voor mijn gevoel kun je dan sneller een foutje corrigeren. De accountant deed dat ook altijd snel, maar hij heeft toch ook andere klanten.” Maar vooral het urenmodel vindt Wilco heel fijn. Omdat je direct kunt zien wat de kosten zijn van het inhuren van zzp’ers en andere inleenkrachten. Orion stapte over op het ERP pakket van Nocore en raakte er stap voor stap mee vertrouwd. “Het blijft druk en we halen er nog lang niet uit wat erin zit, maar dat komt goed.”

Fijne samenwerking
“In ons team is Esmiralda Sallons onze Nocore-dame. Zij weet precies hoe alles werkt.” Wilco legt uit dat Esmiralda het contact met medewerkers van Nocore als heel fijn ervaart. “De bereikbaarheid is goed, ook via het klantportaal. Het is eigenlijk bijzonder dat we de zaken afdoen met maar één dame op kantoor, dat zijn onze HR Manager die in 4 dagen personele zaken afhandelt en betrokken is bij ons management en groot internationale klanten en één administratief medewerker die één dag besteedt aan het inboeken van facturen. Zelf verzorg ik de facturatie en offertes. Qua kosten zijn we met de investering in het Nocore Pakket wel gestegen, maar dit is inherent aan de groei van de omzet, en het gemak is heel groot.”

Inzicht en gemak
Op de vraag welke 3 resultaten Orion heeft behaald door te werken met Nocore Online, geeft Wilco direct antwoord: “efficiency, inzicht en gemak. We hebben nooit meer een discussie met een personeelslid over het salaris of de uren, het klopt nu altijd. De cao is de basis dus je kunt erop vertrouwen. Er worden geen facturen meer vergeten, door goed gebruik van het systeem voorkom je dat er inzet niet wordt gefactureerd. De rapportages geven veel informatie om het bedrijf te kunnen sturen.”
Hij voegt daaraan een rekensom toe: “Esmiralda wilde ook graag de uitzendkrachten in het systeem opnemen. Voor zo’n extra module betaal je extra. Ik heb toen eerst een berekening gemaakt of dit rendabel is. Voor een uitzendkracht die 35 uur per week werkt, betaal je € 26,- per jaar aan Nocore. Dat is het gewoon waard!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 augustus 2022

In de sterren geschreven: schoonmaaktalent of niet

Déze 3 sterrenbeelden zijn de beste schoonmakers (en deze zeker niet). Libelle zocht naar het schoonmaaktalent in de sterren en zet de drie beste én slechtste op een rij....

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...

20 december 2022

Daan Hendriks volgt Hans Kroeze op bij ADG

Daan Hendriks (44), de huidige COO van ADG dienstengroep, is door de raad van commissarissen verzocht om Hans Kroeze, die in de zomer van 2023 met pensioen gaat, op...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom België aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst. “We zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

03 december 2023

Muzikale kijk op zorg en schoonmaak

“Met onze handen brengen we positieve impact op ieder mens in de zorg. Vandaag doen we dat met muziek. Speciaal voor u.” Bezoekers en patiënten van Radboudumc lezen deze...

27 mei 2024

Balans Schoonmaak neemt Evon Services over

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten heeft onlangs Evon Services B.V. uit Almere overgenomen.  Achint Atwal, directeur Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten BV in Alkmaar, deelt met ‘gepaste trots’ de overname van...

21 november 2018

Samen met Alpheios zet Broeders van Liefde in op nieuwe dienstverlening

De Broeders van Liefde – al meer dan 200 jaar aanbieder van onderwijs en zorg – kiest voor een samenwerking met Alpheios voor een periode van zes jaar. Alpheios...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...