31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor loonprocessen, uitzendkrachten, rapportages en meer, gebruik te maken. Het bedrijf biedt hiermee meer dan software alleen; zij creëert voor haar klanten een duurzame werkplek met hoofdrollen voor efficiency en werkplezier. Deze week vertelt Nocore in haar redactie-take-over van het Schoonmaakjournaal over haar duurzame werkplek. Te beginnen met een praktijkcase: Wilco de Vries, directeur van Schoonmaakbedrijf Orion, vertelt in een interview waarom hij koos voor Nocore.

Vanwege de grote groei van het schoonmaakbedrijf en de bijbehorende administratieve lasten koos Orion uit Zaandam voor het ERP pakket van softwareleverancier Nocore. Directeur Wilco de Vries heeft tot op de dag van vandaag geen spijt van deze beslissing. Hij blijft blij met de efficiency, het inzicht en het gemak dat de softwareoplossingen van Nocore hem gebracht hebben en brengen. Vooral de urenmodule, omdat er nu geen discussie meer is over de gewerkte uren.

Groei vereist keuzes
Wilco de Vries startte 30 jaar geleden als zelfstandig glazenwasser. Nu staat hij zelf niet meer op de ladder, maar runt hij schoonmaakbedrijf Orion met 65 medewerkers, een administratieve kracht, een HR-manager en zo’n 30 uitzendkrachten. Het bedrijf mag mooie merken tot de klantenkring rekenen zoals Madame Tussauds, Nemo, WeWork en ook sinds coronatijd een grote woningbouwcorporatie. De groei gaat door, in het afgelopen jaar met zo’n 30%. Een groeiend bedrijf kent echter wel aandachtspunten zoals het behouden van overzicht, inzicht en efficiency in werken. Daarom koos Wilco in 2018 voor een overstap naar de ERP oplossing van Nocore.

De noodzakelijke overstap

“Door het succes van ons bedrijf, groeide ons personeelsbestand en waren we steeds drukker met het verwerken van de administratieve lasten die daarbij om de hoek komen kijken. Een accountantskantoor hielp ons met de verloning. Als er een fout werd gemaakt bij het inboeken van uren, stond dit ook verkeerd op de salarisstrook en moest alles weer gecorrigeerd worden. Ik wist dat dit zoveel gemakkelijker kon, dat er een programma bestond speciaal voor de schoonmaakbranche, maar nam niet het initiatief om informatie op te vragen. Totdat er een nieuwe dame bij ons kwam werken. Zij had voorheen bij een ander schoonmaakbedrijf gewerkt en kende het gemak van Nocore Facilitair. Toen hebben we de weg naar Nocore snel in gang gezet.”

De voordelen van Nocore
“Na een demo waarbij ik zag dat het programma de cao volgt, dus dat er eigenlijk geen fouten bij verloning gemaakt kunnen worden, was ik om”, vervolgt Wilco. “Ook het feit dat we zelf de salarisstroken konden gaan maken, sprak mij aan. Voor mijn gevoel kun je dan sneller een foutje corrigeren. De accountant deed dat ook altijd snel, maar hij heeft toch ook andere klanten.” Maar vooral het urenmodel vindt Wilco heel fijn. Omdat je direct kunt zien wat de kosten zijn van het inhuren van zzp’ers en andere inleenkrachten. Orion stapte over op het ERP pakket van Nocore en raakte er stap voor stap mee vertrouwd. “Het blijft druk en we halen er nog lang niet uit wat erin zit, maar dat komt goed.”

Fijne samenwerking
“In ons team is Esmiralda Sallons onze Nocore-dame. Zij weet precies hoe alles werkt.” Wilco legt uit dat Esmiralda het contact met medewerkers van Nocore als heel fijn ervaart. “De bereikbaarheid is goed, ook via het klantportaal. Het is eigenlijk bijzonder dat we de zaken afdoen met maar één dame op kantoor, dat zijn onze HR Manager die in 4 dagen personele zaken afhandelt en betrokken is bij ons management en groot internationale klanten en één administratief medewerker die één dag besteedt aan het inboeken van facturen. Zelf verzorg ik de facturatie en offertes. Qua kosten zijn we met de investering in het Nocore Pakket wel gestegen, maar dit is inherent aan de groei van de omzet, en het gemak is heel groot.”

Inzicht en gemak
Op de vraag welke 3 resultaten Orion heeft behaald door te werken met Nocore Online, geeft Wilco direct antwoord: “efficiency, inzicht en gemak. We hebben nooit meer een discussie met een personeelslid over het salaris of de uren, het klopt nu altijd. De cao is de basis dus je kunt erop vertrouwen. Er worden geen facturen meer vergeten, door goed gebruik van het systeem voorkom je dat er inzet niet wordt gefactureerd. De rapportages geven veel informatie om het bedrijf te kunnen sturen.”
Hij voegt daaraan een rekensom toe: “Esmiralda wilde ook graag de uitzendkrachten in het systeem opnemen. Voor zo’n extra module betaal je extra. Ik heb toen eerst een berekening gemaakt of dit rendabel is. Voor een uitzendkracht die 35 uur per week werkt, betaal je € 26,- per jaar aan Nocore. Dat is het gewoon waard!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...

12 december 2019

Nieuwe RAS directeur Ellen Dekkers over schoonmaak: “Mensen vormen kapitaal en kunnen echt verschil maken”

Per 1 januari 2020 wordt Ellen Dekkers tot directeur van de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) benoemd. Huidig directeur Marianne Neuteboom blijft binnen de RAS werkzaam: zij...

05 maart 2023

Schoonmaakjerijk.nl levert 3000 sollicitanten op

De pilot arbeidsmarktcampagne SchoonMaakJeRijk zit erop! In de afgelopen maand hebben nog eens 75.000 bezoekers de website bezocht en bijna 3.000 kandidaten hebben daadwerkelijk gesolliciteerd. Dit laatste is meer...

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

30 oktober 2024

Schoonste strijd van het jaar: NK Glazenwassen belooft op 6 november opnieuw spektakel te worden

De schoonste strijd van het jaar barst op 6 november los: wie is de allerbeste glazenwasser van Nederland? Tien glazenwassers gaan de strijd aan tijdens het NK Glazenwassen powered...

27 oktober 2021

De kunst van glazenwassen

In het Depot van museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is glazenwassen tot ‘kunst’ verheven. Kijk hoe de glazenwassers van Mommers Schoonmaak hun kunsten tonen. Oproep: Heb jij ook...

29 mei 2025

Tork Matic® Automatische Handdoekrol Dispenser: meer hygiëne, minder gedoe

Hygiëne en efficiëntie zijn onmisbaar in drukbezochte sanitaire ruimtes. Juist op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals in de horeca en zorg, draait het om betrouwbaarheid. Tork speelt hierop...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...

07 augustus 2023

Let’s go to CMS Berlin

Na de vakantie kan jouw volgende trip die naar Berlijn zijn. Daar vindt van 19 tot en met 22 september weer de CMS plaats. Een vakbeurs waar je als...