31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor loonprocessen, uitzendkrachten, rapportages en meer, gebruik te maken. Het bedrijf biedt hiermee meer dan software alleen; zij creëert voor haar klanten een duurzame werkplek met hoofdrollen voor efficiency en werkplezier. Deze week vertelt Nocore in haar redactie-take-over van het Schoonmaakjournaal over haar duurzame werkplek. Te beginnen met een praktijkcase: Wilco de Vries, directeur van Schoonmaakbedrijf Orion, vertelt in een interview waarom hij koos voor Nocore.

Vanwege de grote groei van het schoonmaakbedrijf en de bijbehorende administratieve lasten koos Orion uit Zaandam voor het ERP pakket van softwareleverancier Nocore. Directeur Wilco de Vries heeft tot op de dag van vandaag geen spijt van deze beslissing. Hij blijft blij met de efficiency, het inzicht en het gemak dat de softwareoplossingen van Nocore hem gebracht hebben en brengen. Vooral de urenmodule, omdat er nu geen discussie meer is over de gewerkte uren.

Groei vereist keuzes
Wilco de Vries startte 30 jaar geleden als zelfstandig glazenwasser. Nu staat hij zelf niet meer op de ladder, maar runt hij schoonmaakbedrijf Orion met 65 medewerkers, een administratieve kracht, een HR-manager en zo’n 30 uitzendkrachten. Het bedrijf mag mooie merken tot de klantenkring rekenen zoals Madame Tussauds, Nemo, WeWork en ook sinds coronatijd een grote woningbouwcorporatie. De groei gaat door, in het afgelopen jaar met zo’n 30%. Een groeiend bedrijf kent echter wel aandachtspunten zoals het behouden van overzicht, inzicht en efficiency in werken. Daarom koos Wilco in 2018 voor een overstap naar de ERP oplossing van Nocore.

De noodzakelijke overstap

“Door het succes van ons bedrijf, groeide ons personeelsbestand en waren we steeds drukker met het verwerken van de administratieve lasten die daarbij om de hoek komen kijken. Een accountantskantoor hielp ons met de verloning. Als er een fout werd gemaakt bij het inboeken van uren, stond dit ook verkeerd op de salarisstrook en moest alles weer gecorrigeerd worden. Ik wist dat dit zoveel gemakkelijker kon, dat er een programma bestond speciaal voor de schoonmaakbranche, maar nam niet het initiatief om informatie op te vragen. Totdat er een nieuwe dame bij ons kwam werken. Zij had voorheen bij een ander schoonmaakbedrijf gewerkt en kende het gemak van Nocore Facilitair. Toen hebben we de weg naar Nocore snel in gang gezet.”

De voordelen van Nocore
“Na een demo waarbij ik zag dat het programma de cao volgt, dus dat er eigenlijk geen fouten bij verloning gemaakt kunnen worden, was ik om”, vervolgt Wilco. “Ook het feit dat we zelf de salarisstroken konden gaan maken, sprak mij aan. Voor mijn gevoel kun je dan sneller een foutje corrigeren. De accountant deed dat ook altijd snel, maar hij heeft toch ook andere klanten.” Maar vooral het urenmodel vindt Wilco heel fijn. Omdat je direct kunt zien wat de kosten zijn van het inhuren van zzp’ers en andere inleenkrachten. Orion stapte over op het ERP pakket van Nocore en raakte er stap voor stap mee vertrouwd. “Het blijft druk en we halen er nog lang niet uit wat erin zit, maar dat komt goed.”

Fijne samenwerking
“In ons team is Esmiralda Sallons onze Nocore-dame. Zij weet precies hoe alles werkt.” Wilco legt uit dat Esmiralda het contact met medewerkers van Nocore als heel fijn ervaart. “De bereikbaarheid is goed, ook via het klantportaal. Het is eigenlijk bijzonder dat we de zaken afdoen met maar één dame op kantoor, dat zijn onze HR Manager die in 4 dagen personele zaken afhandelt en betrokken is bij ons management en groot internationale klanten en één administratief medewerker die één dag besteedt aan het inboeken van facturen. Zelf verzorg ik de facturatie en offertes. Qua kosten zijn we met de investering in het Nocore Pakket wel gestegen, maar dit is inherent aan de groei van de omzet, en het gemak is heel groot.”

Inzicht en gemak
Op de vraag welke 3 resultaten Orion heeft behaald door te werken met Nocore Online, geeft Wilco direct antwoord: “efficiency, inzicht en gemak. We hebben nooit meer een discussie met een personeelslid over het salaris of de uren, het klopt nu altijd. De cao is de basis dus je kunt erop vertrouwen. Er worden geen facturen meer vergeten, door goed gebruik van het systeem voorkom je dat er inzet niet wordt gefactureerd. De rapportages geven veel informatie om het bedrijf te kunnen sturen.”
Hij voegt daaraan een rekensom toe: “Esmiralda wilde ook graag de uitzendkrachten in het systeem opnemen. Voor zo’n extra module betaal je extra. Ik heb toen eerst een berekening gemaakt of dit rendabel is. Voor een uitzendkracht die 35 uur per week werkt, betaal je € 26,- per jaar aan Nocore. Dat is het gewoon waard!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 september 2025

Purus Innovation Award 2025 (CMS Berlijn): dit zijn de zes winnaars

Op 22 september, tijdens de eerste dag van CMS Berlijn, werden de Purus Innovation Awards 2025 uitgereikt. Een prijs die vernieuwende oplossingen in de sector beloont. In zes categorieën...

10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan...

24 maart 2025

Fresco Facility Services verzorgt dagschoonmaak bij Beweging 3.0: “Het zou de norm moeten zijn”

Sinds 2020 verzorgt Fresco Facility Services de schoonmaak bij Beweging 3.0, Leef3.nu, WELZIN Eemland en Indebuurt033. Per 1 januari 2025 is besloten de schoonmaak te verplaatsen van de avond...

31 juli 2025

Ron Kerkhof viert 25 jaar bij Ruitenheer

“Een grote felicitatie voor onze collega Ron Kerkhof, die inmiddels al 25 jaar met ons samenwerkt”. Dit zijn felicitaties van de collega’s van Ruitenheer voor hun jubilerende glazenwasser-collega. Een...

27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

30 augustus 2025

Ibrahim (Effektief Facility Services) geeft blik achter de schermen bij MASCOT Circuit Zandvoort

🏎 Medewerkers regelen, materialen en middelen bestellen, het inplannen van de opleverschoonmaak en je houden aan de planning. Wat gebeurt er allemaal tijdens de voorbereiding van Mascot Circuit Zandvoort?...

23 mei 2025

De Ridder Cleaners onderdeel van Defaco

De Ridder Cleaners uit Hoorn heeft zich aangesloten bij Defaco Holding B.V., het moederbedrijf van onder meer Breedweer Facilitaire diensten. De overname betekent continuïteit voor klanten, nieuwe groeikansen voor...

14 mei 2024

90.000ste RAS-diploma Basisvakopleiding Schoonmaak uitgereikt

Julia Szalewicz van schoonmaakbedrijf Cantorclin heeft het 90.000ste RAS-diploma voor de Basisvakopleiding Schoonmaak in ontvangst genomen. Julia werkt sinds een jaar bij Cantorclin en samen met zes andere collega’s...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...