3 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra stil te staan bij de noodzaak van het goed wassen van je handen. Jouw handen spelen immers een belangrijke rol in jouw gezondheid en die van anderen. Niet voor niets hebben zorginstellingen hele protocollen over handhygiëne.

Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste ziekteverwekkers via de handen worden verspreid. Door dus regelmatig en op de juiste wijze je handen te wassen, kun je veel infecties voorkomen. Ook al ben je nog zo schoon, handen raken de hele dag van alles aan, ongeacht het werk wat je uitvoert. Als facilitair medewerker ben je veel in contact met anderen en hoort het regelmatig handenwassen een vast onderdeel te zijn van je werk. Niet alleen na toiletbezoek, maar ook na het eten, niezen of voor en na het werken met (rauwe) producten. Handen wassen hoort erbij en echt niet alleen in een zorginstelling!

Een goede wasbeurt heeft pas echt effect als je minimaal 10 seconden je duimen en vingers goed met zeep wrijft, voordat je afspoelt met water. Ook is het belangrijk om na het wassen, de kraan niet meer met je handen aan te raken, maar een papieren handdoekje te gebruiken. Desinfecterende zeep is niet nodig. Een desinfecterende handgel is een goed alternatief, als er geen stromend water aanwezig is.

Een goede handhygiëne bestaat uit de volgende stappen:

  • Draag tijdens het werk geen ringen en andere sieraden.
  • Was je handen onder stromend water.
  • Was je handen minimaal 10 seconden met (vloeibare) zeep. Wrijf de zeep over de hele hand, ook tussen de vingers en onder de nagels.
  • Spoel je handen goed af.
  • Droog je handen af met een droge, schone handdoek of nog liever met een papieren doekje.
  • Raak de kraan na het wassen niet meer aan, maar draai deze dicht met het papieren doekje. Anders worden jouw schone handen weer besmet door de kraan.

Handen wassen is essentieel en daarom onderdeel van onze praktijkopleidingen.

Nicole Mol,
opleidingsadviseur UL-Team

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

19 december 2021

Om op te ‘vreten’

Deze cake ziet er toch hemels uit! Speciaal gemaakt voor een verkoper van toiletpapier die met pensioen ging. Een zoet en lekker cadeau om zijn jarenlange inzet voor het...

25 maart 2022

Jubileum voor Ellen

Ellen Maenhout viert haar 12,5-jarige werkjubileum bij Crohill. Van harte gefeliciteerd! Met het behalen van deze bijzondere #mijlpaal kreeg zij uit handen van Pim Hilgerdenaar een mooi cadeau en...

08 oktober 2019

Eric Ordelmans (Werkzaak Rivierenland): “Beroep schoonmaker is aantrekkelijker dan vaak wordt gedacht”

“Werkzaak Rivierenland ziet en gebruikt de mogelijkheden in de schoonmaak om hun speciale doelgroep weer op weg te helpen en toekomst te geven. UL-Team ondersteunt hen daarin graag met...

30 oktober 2025

Meten is weten: zo houd je medewerkers betrokken!

Werkgelukmetingen op de werkvloer kunnen heel vruchtbaar zijn. Ze kunnen leiden tot meer betrokkenheid, betere verbinding en zelfs een verhuizing naar een inspirerender kantoor. In dit artikel lees je...

22 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes gaat de werkdruk omlaag”

“Het is een belangrijk thema in onze branche: werkdruk. We hebben te maken met vergrijzing, ziekteverzuim en nieuw personeel is niet altijd even makkelijk te vinden. Vaak moet het...

28 maart 2022

Onderzoek versterken eigen regie werknemers afgerond

Sociale partners in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche vinden het belangrijk dat gestreefd wordt naar evenwichtige arbeidsrelaties. Daarom hebben zij een onderzoek laten uitvoeren met als onderzoeksvraag: Hoe kan de...

27 oktober 2021

Schoon verlangen

Als onderdeel van het project ‘Kunst in tijden van Corona’ is nu in het Amsterdam UMC deze rolkoffer van ca 70kg Dove Regular Cream zeep te zien,  gemaakt door...

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....