5 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford Fiësta’s van de weg afhalen. Aantoonbaar!” Zo, die duurzame boodschap komt wél binnen. “Het is maar een zak”, wordt vaak gedacht en gezegd. Dus niet. Zie hier de kunst van content en die van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid; uitdagingen waar marketeers vandaag de dag voor staan, blijkt uit de 1e Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie op 31 oktober in de Paardekooper B2B Store van de Toekomst.

Aanleiding van de Pizza MarketingSessie was de stap die het online vakmedium Schoonmaakjournaal per 1 januari 2020 zet: geen advertenties meer, enkel content. Op de agenda van deze sessie twee punten: het nieuwe marketing en de toekomst van vakmedia. In klein comité ging trotse pionier in online vakmedium Petra de Bruin in gesprek hierover met (Van der Windt Verpakking), Sophie Roode (Beercoo Schoonmaakgroep), Stefan van der Pluijm (Van der Windt Verpakking), Bart van Zanten (SC Johnson Professional), Ralph Vodegel (Katrin Hygiënepapier/Metsä Tissue), Belinda Dekkers (UL-Team), tekstschrijver Esther van der Lelie, Jamie Laurentius (Consensus Services) en fotograaf/filmer Henk Snaterse (niet op de foto, maar achter de camera).

Nieuwe marketing is ‘een ding’
De nieuwe marketing blijkt echt wel ‘een ding’. De Paardekooper Store 2.0 is daar het sprekend voorbeeld van: een goed bereikbare B2B-winkel, waar alles om customer journey, beleving, presentatie en trends draait. De tijd van cash & carry – zo’n hip begrip uit de 70’er jaren – is echt passé. De groep van 8 mensen met een warm marketinghart beleefden dat op 31 oktober.

Hedendaagse marketeers zijn veelal zoekend naar hoe je een product, dienst, concept in de markt kunt zetten. En hoe je een band op bouwt met je klanten, relaties. De een heeft de vakbeurzen overboord gegooid en zet digitale analisten in, de ander stapt juist voorzichtig in het fenomeen vakbeurs en de 3e vindt het fijn om zich op een beurs snel te kunnen oriënteren op trends en innovaties, en om ‘iedereen’ in korte tijd weer te zien. Maar een klantrelatie opbouwen, kan ook door middel van kleine klantenbijeenkomsten, zoals deze Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie of een bezoek aan de fabriek waar jouw klant het productieproces met eigen ogen kan zien en de missie kan beleven.

Geloofwaardigheid is ook ‘een ding’
Content is King, maar er zijn meer koningen. Natuurlijk hebben prominente mensen uit de business de aandacht en is dat goed voor het bereik, maar wat maakt iemand tot een prominente persoon, een kopstuk, een graag geziene vakman of -vrouw waar we naar luisteren? En is hij of zij geloofwaardig? Voor marketeers blijkt geloofwaardigheid een enorme uitdaging. Want zie maar eens jouw echt duurzame product, circulaire concept en vernuftige noviteit aan de man te brengen als jouw concurrent een (financieel) sterk staaltje ‘window dressing’ erop los laat en bijvoorbeeld een eigen certificering in de markt zet of duurzaamheid van de daken te schreeuwen. Ja, dat hoort iedereen.

Gunfactor, vakkennis, cross mediaal, kleinschaligheid, consolidatie, deze en nog vele ‘marketingtermen’ passeerden de pizzatafel. Conclusie: het gaat bovenal om de mens. Het gezicht van de schoonmaker, mensen raken met alledaagse zaken, verhalen vanuit jezelf vertellen, de gevoelige snaar raken, lef tonen, je kwetsbaar op durven stellen. “Een artikel wordt pas authentiek als er twijfel in zit”, vindt een van de deelnemers. En authentieke verhalen krijgen en pakken de aandacht, ze worden gelezen, bevestigt ook de Schoonmaakjournaal themaserie Familiebedrijven telkens weer.

Koffie met cake?
Wat het tweede agendapunt ‘de toekomst van vakmedia’ van deze PizzaMarketingSessie betreft: de aanpak van Schoonmaakjournaal is er een met lef, waarin gelooft wordt. Dus volgend jaar geen koffie met cake als afscheidsceremonieel, maar weer samen een pizzaatje eten. Dussss… op weg naar 2020!

En als je dan met een goed gevoel ’s avonds terug naar huis rijdt, en thuis appjes en bedankjes ontvangt, dan weet je: zo’n PizzaMarketingSessie smaakt naar meer. Dussss… wordt (snel) vervolgd!

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

08 mei 2024

VSR Voorjaarsevent (28 mei) in teken van inspireren van ‘De Mens’

Ben je ook zo benieuwd hoe anderen hun medewerkers begeleiden en hen faciliteren in hun ontwikkeling? Hoe ze in mensen investeren en opleiden? Kom dan op dinsdagmiddag 28 mei...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

24 februari 2019

#nieuwsnotendop week 8 met Beercoo, Hago, Kärcher, Noorderkwartier, PayOK en Schilten

Schilten Schoonmaak neemt Alcean over Het Dordtse schoonmaakbedrijf Schilten heeft Alclean uit Krimpen aan den IJssel overgenomen. Daarmee versterkt het haar regionale positie in de driehoek Rotterdam, Breda en...

07 november 2021

The Hermit Crab

Een kunstwerk volledig gemaakt van plastic afval uit de Noordzee en de Rotte. Dat is ‘The Hermit Crab’ van Eddy Kaiser. Dit kunstwerk was ontstaan vanuit een initiatief met...

02 december 2022

ATARIMAE

Japanse voetbalfans die zelf het voetbalstadion schoonmaken na afloop van de voetbalwedstrijd. Afgelopen weken zagen we hiervan veel filmpjes. Ditmaal had het Japanse elftal de wedstrijd gewonnen. Maar ook...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

25 maart 2022

Trouwe sponsor

Dolmans Specialistische Reiniging verzorgt als trouwe sponsor de glasbewassing van het Ronald McDonald Huis MiddenWest Brabant. Dat de medewerkers en gasten van het Ronald McDonald Huis blij zijn met...

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...

07 september 2022

Kennissessie contractmanagement: een vloek of een zegen?

De Codekamer Schoonmaak organiseert op 19 september aanstaande een Kennissessie over Contractmanagement. Discussieer en denk jij mee over dit belangrijke onderwerp? Na het afsluiten van een contract moet het...