5 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford Fiësta’s van de weg afhalen. Aantoonbaar!” Zo, die duurzame boodschap komt wél binnen. “Het is maar een zak”, wordt vaak gedacht en gezegd. Dus niet. Zie hier de kunst van content en die van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid; uitdagingen waar marketeers vandaag de dag voor staan, blijkt uit de 1e Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie op 31 oktober in de Paardekooper B2B Store van de Toekomst.

Aanleiding van de Pizza MarketingSessie was de stap die het online vakmedium Schoonmaakjournaal per 1 januari 2020 zet: geen advertenties meer, enkel content. Op de agenda van deze sessie twee punten: het nieuwe marketing en de toekomst van vakmedia. In klein comité ging trotse pionier in online vakmedium Petra de Bruin in gesprek hierover met (Van der Windt Verpakking), Sophie Roode (Beercoo Schoonmaakgroep), Stefan van der Pluijm (Van der Windt Verpakking), Bart van Zanten (SC Johnson Professional), Ralph Vodegel (Katrin Hygiënepapier/Metsä Tissue), Belinda Dekkers (UL-Team), tekstschrijver Esther van der Lelie, Jamie Laurentius (Consensus Services) en fotograaf/filmer Henk Snaterse (niet op de foto, maar achter de camera).

Nieuwe marketing is ‘een ding’
De nieuwe marketing blijkt echt wel ‘een ding’. De Paardekooper Store 2.0 is daar het sprekend voorbeeld van: een goed bereikbare B2B-winkel, waar alles om customer journey, beleving, presentatie en trends draait. De tijd van cash & carry – zo’n hip begrip uit de 70’er jaren – is echt passé. De groep van 8 mensen met een warm marketinghart beleefden dat op 31 oktober.

Hedendaagse marketeers zijn veelal zoekend naar hoe je een product, dienst, concept in de markt kunt zetten. En hoe je een band op bouwt met je klanten, relaties. De een heeft de vakbeurzen overboord gegooid en zet digitale analisten in, de ander stapt juist voorzichtig in het fenomeen vakbeurs en de 3e vindt het fijn om zich op een beurs snel te kunnen oriënteren op trends en innovaties, en om ‘iedereen’ in korte tijd weer te zien. Maar een klantrelatie opbouwen, kan ook door middel van kleine klantenbijeenkomsten, zoals deze Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie of een bezoek aan de fabriek waar jouw klant het productieproces met eigen ogen kan zien en de missie kan beleven.

Geloofwaardigheid is ook ‘een ding’
Content is King, maar er zijn meer koningen. Natuurlijk hebben prominente mensen uit de business de aandacht en is dat goed voor het bereik, maar wat maakt iemand tot een prominente persoon, een kopstuk, een graag geziene vakman of -vrouw waar we naar luisteren? En is hij of zij geloofwaardig? Voor marketeers blijkt geloofwaardigheid een enorme uitdaging. Want zie maar eens jouw echt duurzame product, circulaire concept en vernuftige noviteit aan de man te brengen als jouw concurrent een (financieel) sterk staaltje ‘window dressing’ erop los laat en bijvoorbeeld een eigen certificering in de markt zet of duurzaamheid van de daken te schreeuwen. Ja, dat hoort iedereen.

Gunfactor, vakkennis, cross mediaal, kleinschaligheid, consolidatie, deze en nog vele ‘marketingtermen’ passeerden de pizzatafel. Conclusie: het gaat bovenal om de mens. Het gezicht van de schoonmaker, mensen raken met alledaagse zaken, verhalen vanuit jezelf vertellen, de gevoelige snaar raken, lef tonen, je kwetsbaar op durven stellen. “Een artikel wordt pas authentiek als er twijfel in zit”, vindt een van de deelnemers. En authentieke verhalen krijgen en pakken de aandacht, ze worden gelezen, bevestigt ook de Schoonmaakjournaal themaserie Familiebedrijven telkens weer.

Koffie met cake?
Wat het tweede agendapunt ‘de toekomst van vakmedia’ van deze PizzaMarketingSessie betreft: de aanpak van Schoonmaakjournaal is er een met lef, waarin gelooft wordt. Dus volgend jaar geen koffie met cake als afscheidsceremonieel, maar weer samen een pizzaatje eten. Dussss… op weg naar 2020!

En als je dan met een goed gevoel ’s avonds terug naar huis rijdt, en thuis appjes en bedankjes ontvangt, dan weet je: zo’n PizzaMarketingSessie smaakt naar meer. Dussss… wordt (snel) vervolgd!

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

24 april 2022

De BeestenBende voor mens, dier en natuur

15.000 kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn al lid van de leukste leefbaarheidsclub van Nederland. Een speciale club kinderen (en hun ouders) die zich in heel Nederland...

16 mei 2022

De waarde van de persoonlijke ontmoeting

‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam...

27 juni 2019

Huub Kattenpoel van Kleentec over co-creatie Innovi: “Samen bijdragen aan verbeteringen reinigingsproces”

“Ik omring me graag met ondernemers die innovatief zijn, die denken in oplossingen om processen te verbeteren.” Business unit directeur van Kleentec, Huub Kattenpoel, noemt als voorbeeld Gerrit Visser,...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...

09 maart 2022

Nominaties bekend Interclean’s Innovation Award 2022

Van doekjes gemaakt van plastic flessen die zijn ingezameld aan kusten, stranden, zeeën en rivieren tot milieubewuste schoonmaakrobots of een spuitfles die kraanwater verandert in watergedragen ozon, een krachtig...

23 december 2021

Leden CNV Schoonmaak stemmen in met cao-akkoord

De branche komt steeds dichter bij een nieuwe cao. Want naast de leden van werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland, stemt ook 85% van de leden van CNV schoonmaak in met het...

21 februari 2022

Blog: van Passie naar Kwaliteit

Kijkend naar een leeg scherm op mijn laptop gaan mijn gedachte alle kanten op. Waar stopt de passie en waar begint kwaliteit? Deze vraag blijft in mijn gedachte zweven....

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...