10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan de algemeen directeur. Het contact is breed, transparant en niet eenzijdig”, reageert Peter Verheul, Head of Real Estate & Facility Management bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Peter is duidelijk over 1nergiek: “Betrouwbaarheid, juiste prijs-kwaliteitverhouding en een bekende en lange relatie met de schoonmakers”. Algemeen directeur van 1nergiek Laetitia Simonis vervolgt: “Onze samenwerking is gestoeld op meedenken en meedoen met meer dienstverlening, én vooral op vaste medewerkers, aandacht en ontwikkeling voor de mensen, met drie generaties schooncollega’s (moeder, dochter en kleindochter) als ultieme bevestiging voor duurzaam partnership. Kortom, goed voorbeeld voor anderen en van ketensamenwerking en duurzaamheid. Ongetwijfeld is 1nergiek daarom tot de finale doorgedrongen voor de Best Practice Award 2022.”

Een Best Practice is een samenwerking tussen partijen (minimaal twee) volgens het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: fair zaken doen met oog voor ieders belangen met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Het thema voor de Best Practice Award 2022 is: duurzame arbeidsverhoudingen met aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van de schoonmaker, glazenwasser en/of specialist.

3 generaties werken bij NLR
“Een team van 5 à 6 medewerkers van 1nergiek voert de dagelijkse schoonmaakdienstverlening op de twee locaties van NLR in Amsterdam en Marknesse uit, onder aansturing van een facility coördinator. Zij zijn op beide locaties verantwoordelijk voor de aansturing van onze schooncollega’s op de werkvloer, afstemming met NLR over onze dagelijkse dienstverlening en de coördinatie van diverse facilitaire werkzaamheden vanuit NLR”, vertelt Laetitia Simonis. “Beide locaties zijn complex door de diverse beveiligingslevels en (merendeel projectmatige) werkzaamheden ter plaatse. Ook de collega’s van NLR zelf staan in nauw contact met hun ‘eigen vaste’ schooncollega van 1nergiek. Velen hebben namelijk hun eigen ‘werkgebied met specifieke wensen en protocollen’.”

Duurzame inzet
“Onze schoonmaak, glas- en gevelreiniging is in de loop der tijd uitgebreid met ongediertebestrijding, onderhoud van binnen- en buitengroen en we bekijken hoe we gezamenlijk kunnen optrekken op duurzaamheidsgebied, bijvoorbeeld door gescheiden afvalinzameling en de afvalstromen met behulp van een afvalscan”, legt Laetitia uit.

NLR en 1nergiek zien het partnership als een duurzame relatie, want je moet het onderhouden én bijhouden. Peter reageert: “Partnership is heel belangrijk voor mij: in goede en slechte tijden meehelpen en ondersteunen. Ik geloof niet in het doen van een tender om de twee jaar; ik geloof niet in diensten op basis van een goedkope prijs, wel in diensten op basis van betrouwbaarheid, afspraken, positief meedenken, gevraagd en ongevraagd adviseren.”

Pareltje voor de schoonmaak
Laetitia sluit af: “Bijzonder in de huidige tijd, waarin veel draait om kostenbesparing en efficiëntie, waardoor de zorg en verantwoordelijkheid voor de medewerkers vaak naar de achtergrond verdwijnt. Er heerst een gevoel van trots op hetgeen we samen hebben bereikt en gaan bereiken. Uniek en zeer codewaardig. Dit verhaal is terecht een ‘pareltje in de schoonmaakvoorleesboeken!”

Op 27 oktober 2022 zal de Best Practice Award worden uitgereikt in Green Village in Nieuwegein. Benieuwd naar wie naast 1nergiek en NLR genomineerd zijn voor deze Award? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 december 2022

Welke bijdragen in opleidingskosten zijn er in 2023?

Ook in 2023 zal er aandacht zijn voor het opleiden van medewerkers in de schoonmaakbranche. Op het gebied van praktisch schoonmaken maar ook voor vitaliteit en taal. Opleidingsbureau’s zien...

22 september 2023

Raggers laat jongeren zien hoe tof het schoonmaakvak is

Vloerverwarming aanleggen, een hologram maken en graven met een graafmachine; op de Techniek Driedaagse van Technet Amstel & Venen kan het allemaal. In drie dagen tijd gaan meer dan...

22 september 2020

Vakantiekoffer met schoonmaaknieuws

Schoonmaakjournaal was even op vakantie, even off line. Onze vakantiekoffer met schoonmaaknieuws pakken we de komende weken graag voor u uit. In oktober volgt meer.

13 juni 2022

Schoonmakers ‘in the picture’

Het is bijna ‘De dag van de schoonmaker’. Een aanleiding om deze week meerdere schoonmakers ‘in the picture’ te zetten. We delen de mooie foto’s van fotografe Ann-Sophie Falter...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

30 december 2022

Bedankt voor een mooi Schoonmaakjaar!

Wat een bijzonder jaar was 2022. We gingen in Nederland van ‘op slot’ naar weer volledige openheid. Met weer veel ontmoetingen en ontwikkelingen. Van jubilea – wij deelden ons...

10 januari 2024

Henk Toering benoemd tot Algemeen Directeur Wecovi

Familiebedrijf Wecovi met ruim 50 jaar nationale en internationale ervaring in de recreatie- en schoonmaakbranche, kondigt met genoegen een verandering aan in de dagelijkse leiding. Per 8 januari 2024...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

16 januari 2019

Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema over gele kaart aanbesteding Petten: “Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk”

Wie de geschiedenis van de schoonmaakcode induikt, ziet dat de codecommissie niet vaak, maar wel regelmatig een gele kaart uitdeelt. Na de introductie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in...

26 april 2022

“Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”

Bianca Smink studeerde sociaalpedagogisch werk, maar kon na haar studie niet zo snel een baan in het sociale domein vinden. Ze startte haar loopbaan als schoonmaakster en kwam na...