10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan de algemeen directeur. Het contact is breed, transparant en niet eenzijdig”, reageert Peter Verheul, Head of Real Estate & Facility Management bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Peter is duidelijk over 1nergiek: “Betrouwbaarheid, juiste prijs-kwaliteitverhouding en een bekende en lange relatie met de schoonmakers”. Algemeen directeur van 1nergiek Laetitia Simonis vervolgt: “Onze samenwerking is gestoeld op meedenken en meedoen met meer dienstverlening, én vooral op vaste medewerkers, aandacht en ontwikkeling voor de mensen, met drie generaties schooncollega’s (moeder, dochter en kleindochter) als ultieme bevestiging voor duurzaam partnership. Kortom, goed voorbeeld voor anderen en van ketensamenwerking en duurzaamheid. Ongetwijfeld is 1nergiek daarom tot de finale doorgedrongen voor de Best Practice Award 2022.”

Een Best Practice is een samenwerking tussen partijen (minimaal twee) volgens het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: fair zaken doen met oog voor ieders belangen met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Het thema voor de Best Practice Award 2022 is: duurzame arbeidsverhoudingen met aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van de schoonmaker, glazenwasser en/of specialist.

3 generaties werken bij NLR
“Een team van 5 à 6 medewerkers van 1nergiek voert de dagelijkse schoonmaakdienstverlening op de twee locaties van NLR in Amsterdam en Marknesse uit, onder aansturing van een facility coördinator. Zij zijn op beide locaties verantwoordelijk voor de aansturing van onze schooncollega’s op de werkvloer, afstemming met NLR over onze dagelijkse dienstverlening en de coördinatie van diverse facilitaire werkzaamheden vanuit NLR”, vertelt Laetitia Simonis. “Beide locaties zijn complex door de diverse beveiligingslevels en (merendeel projectmatige) werkzaamheden ter plaatse. Ook de collega’s van NLR zelf staan in nauw contact met hun ‘eigen vaste’ schooncollega van 1nergiek. Velen hebben namelijk hun eigen ‘werkgebied met specifieke wensen en protocollen’.”

Duurzame inzet
“Onze schoonmaak, glas- en gevelreiniging is in de loop der tijd uitgebreid met ongediertebestrijding, onderhoud van binnen- en buitengroen en we bekijken hoe we gezamenlijk kunnen optrekken op duurzaamheidsgebied, bijvoorbeeld door gescheiden afvalinzameling en de afvalstromen met behulp van een afvalscan”, legt Laetitia uit.

NLR en 1nergiek zien het partnership als een duurzame relatie, want je moet het onderhouden én bijhouden. Peter reageert: “Partnership is heel belangrijk voor mij: in goede en slechte tijden meehelpen en ondersteunen. Ik geloof niet in het doen van een tender om de twee jaar; ik geloof niet in diensten op basis van een goedkope prijs, wel in diensten op basis van betrouwbaarheid, afspraken, positief meedenken, gevraagd en ongevraagd adviseren.”

Pareltje voor de schoonmaak
Laetitia sluit af: “Bijzonder in de huidige tijd, waarin veel draait om kostenbesparing en efficiëntie, waardoor de zorg en verantwoordelijkheid voor de medewerkers vaak naar de achtergrond verdwijnt. Er heerst een gevoel van trots op hetgeen we samen hebben bereikt en gaan bereiken. Uniek en zeer codewaardig. Dit verhaal is terecht een ‘pareltje in de schoonmaakvoorleesboeken!”

Op 27 oktober 2022 zal de Best Practice Award worden uitgereikt in Green Village in Nieuwegein. Benieuwd naar wie naast 1nergiek en NLR genomineerd zijn voor deze Award? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...

09 januari 2024

Schrijf je in voor de beursbeleving van Interclean Amsterdam

De inschrijving voor Interclean Amsterdam is geopend. Ben jij er bij? Deze mega schoonmaakbeurs vindt plaats op 14 tot en met 17 mei 2024 in RAI Amsterdam. De organisatie...

21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips: “Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid....

07 december 2022

Beyond Eyes breidt uit met slim afvalmanagement van PreZero

Beyond Eyes breidt begin 2023 haar datagedreven facilitaire diensten op het gebied van werkplekbeheer, schoonmaak, binnenklimaat en energiemanagement uit met afvalmanagement. Na Heijmans en CSU wordt PreZero het derde...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...

21 januari 2022

Onverwacht keepen bij EK Handbal

Donderdag 20 januari moest Gerrie Eijlers, hoofd support FacilityApps, onverwachts zijn keeperskleding aantrekken voor het EK Handbal in Hongarije. Er waren diverse corona-gevallen in het handbalteam, waardoor noodgedwongen een...

28 juli 2022

Een cocktail van inspiratietalks voor FMNextGen

Van strategische keuzes en de kwaliteit van medewerkers upgraden tot aantrekkelijk presenteren en concrete verkoopresultaten. Op 15 september zullen de deelnemers van het FMNextGen-event getrakteerd worden op een cocktail...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

26 april 2022

“Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”

Bianca Smink studeerde sociaalpedagogisch werk, maar kon na haar studie niet zo snel een baan in het sociale domein vinden. Ze startte haar loopbaan als schoonmaakster en kwam na...