7 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in het facilitaire vak. Een mooie bijeenkomst met realcase stellingen. Inbrengen van verschillende zorginstellingen en ziekenhuizen. Waardevol om zo met elkaar ervaringen en inzichten te delen”, blikt Suzanne Walsteijn, voorzitter van FMG, terug. Aan vier tafels pakten de tafelvoorzitters, leden en bedrijfsleden met 30 stellingen het vak, de hobbels en bobbels en toekomst op.

Als beroepsvereniging voor facilitaire professionals in de zorg is het motto van FMGezondheidszorg: kennis maken is kennis delen en kennis delen is kennis maken. De FMG Meet&Greet was daarom gericht op het vergroten, verzamelen, ontwikkelen en delen van kennis op een toegankelijke, informele en aantrekkelijke manier. De vier tafelvoorzitters – André de Reus, Maarten Reuser, Fred Roos en Lia Steeman – legden de FMG-leden prikkelende stellingen voor. De deelnemers wisselden regelmatig van tafel om veel collega’s te spreken over big data, outsourcing, duurzaam ondernemen, de kantoortuin, het genderneutrale toilet, gastvrijheid, vitaliteit, catering, zelfzorg, persoonsgebonden wasgoed, thuiswerken, sociale media, uren sparen voor je pensioen en financiën. “De discussies leidden tot interessante uitkomsten waar je als FMG-lid verder mee kunt binnen je eigen facilitaire bedrijf/organisatie”, concludeert een van de deelnemers.

Tekort
Dat corona ook ter sprake kwam aan de discussietafels, is logisch. In crisistijd is de facilitair manager de spin in het web, na de crisis vervallen we in oude patronen. Er wordt geknabbeld aan de facilitaire organisatie van mijn instelling. Enkele reacties: “Corona heeft zeker bijgedragen aan het probleem van handen tekort. Bezuinigingen spelen ook een rol. Wie is verantwoordelijk voor wat? We schieten weer in onze oude modus, maar hebben we nog puf om het op te pakken? Goede idee, werkt het maar uit; nee, gaan we niet doen, het kost geld. Men claimt grote efficiëntieslagen te maken in de schoonmaak. Het draait om data; cv-installateurs zijn het voorbeeld. Robotisering. In ziekenhuizen is het anders dan in de zorg. Tijd = geld. Maar waar besteden we tijd aan? Daarover moeten we nadenken.”

Toekomst
“Ik merkte dat de menging en verschillende disciplines van leden en bedrijfsleden belangrijk is. We geven elkaar inzicht, zoals ziekteverzuim, daar kampen we allemaal mee, ook leveranciers, maar hoe krijgen we het op orde? Daarin kunnen we elkaar misschien helpen. We leren van elkaar en kijken naar de toekomst, want de wereld wordt anders, niet alleen bij ons maar overal”, reageert een van de deelnemers.

Voor facility manager liggen er duidelijk uitdagingen: de FM’er is meer dan een ict’er. “Facilitair voegt waarde toe aan het primaire proces. Je moet de kwaliteit bewaken en aantoonbaar maken dat de zorg niet onderuit gaat.” Dat leden en bedrijfsleden van FMGezondheidszorg elkaar uitdaagden en inspireerden, is duidelijk. Dat de locatie Geofort er een schepje bovenop deed ook, dankzij de experience met Willewijn Simon van Leeuwen en haar collega: “Geofort is een strategische plek: anders tegen zaken aankijken, andere mogelijkheden ontdekken, anders gaan bouwen.”

Klik hier voor meer informatie over FMGezondheidszorg

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

28 januari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Jasper Dekker vertelt over zijn vak en het brengen van een goed gevoel

Jasper Dekker is sinds zijn 19e jaar glazenwasser. Hij houdt van het vak, maar doet meer dan ramen wassen. Jasper wil mensen vooral een goed gevoel geven, positiviteit verspreiden...

02 september 2025

Vebego Foundation blikt terug op jeugdvakantieland: “Al die blije koppies”

Met duizenden bezoekers in tien dagen was de 67e editie van Jeugdvakantieland in Rotterdam Ahoy opnieuw een groot succes. Vebego Foundation was er samen met Sam&, een samenwerkingsverband tussen...

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...

19 september 2022

Directiewisseling Hago Zorg

Hago Zorg meldt een directeurswisseling. Peter Paul Wiegmans wordt per 1 januari 2023 algemeen directeur van Hago Zorg. Hij neemt het stokje over van Herman Busch, die kiest voor...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

26 maart 2025

Gezien in de media: Peter stoomt terrassen in een handomdraai gebruiksklaar

Schoonmaken met verhit water tot 150 graden, ofwel stoom. Ondernemer Peter Brugmans zag deze alternatieve methode in Den Haag, zijn geboortestad. Het was de start voor zijn schoonmaakbedrijf in...

08 maart 2022

Bedrijven van overleden Gerard Spoor gaan door

Carling Opleidingen, Qualis Insight to Quality, LOSK en Keurmerk Verantwoord Schoon: de vier bedrijven en diensten van Gerard Spoor gaan door. De op 20 februari 2022 overleden passievolle en...

07 juni 2022

“Je personeelsgegevens op straat? Dat wil je dus echt niet!”

Twintig jaar geleden nam Nocore de administratie van schoonmaakbedrijven al digitaal uit handen. Destijds dankzij het IBM-computerplatform AS/400, inmiddels via softwarepakketten zoals Nocore Facilitair. Een gesprek met technisch directeur...