7 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in het facilitaire vak. Een mooie bijeenkomst met realcase stellingen. Inbrengen van verschillende zorginstellingen en ziekenhuizen. Waardevol om zo met elkaar ervaringen en inzichten te delen”, blikt Suzanne Walsteijn, voorzitter van FMG, terug. Aan vier tafels pakten de tafelvoorzitters, leden en bedrijfsleden met 30 stellingen het vak, de hobbels en bobbels en toekomst op.

Als beroepsvereniging voor facilitaire professionals in de zorg is het motto van FMGezondheidszorg: kennis maken is kennis delen en kennis delen is kennis maken. De FMG Meet&Greet was daarom gericht op het vergroten, verzamelen, ontwikkelen en delen van kennis op een toegankelijke, informele en aantrekkelijke manier. De vier tafelvoorzitters – André de Reus, Maarten Reuser, Fred Roos en Lia Steeman – legden de FMG-leden prikkelende stellingen voor. De deelnemers wisselden regelmatig van tafel om veel collega’s te spreken over big data, outsourcing, duurzaam ondernemen, de kantoortuin, het genderneutrale toilet, gastvrijheid, vitaliteit, catering, zelfzorg, persoonsgebonden wasgoed, thuiswerken, sociale media, uren sparen voor je pensioen en financiën. “De discussies leidden tot interessante uitkomsten waar je als FMG-lid verder mee kunt binnen je eigen facilitaire bedrijf/organisatie”, concludeert een van de deelnemers.

Tekort
Dat corona ook ter sprake kwam aan de discussietafels, is logisch. In crisistijd is de facilitair manager de spin in het web, na de crisis vervallen we in oude patronen. Er wordt geknabbeld aan de facilitaire organisatie van mijn instelling. Enkele reacties: “Corona heeft zeker bijgedragen aan het probleem van handen tekort. Bezuinigingen spelen ook een rol. Wie is verantwoordelijk voor wat? We schieten weer in onze oude modus, maar hebben we nog puf om het op te pakken? Goede idee, werkt het maar uit; nee, gaan we niet doen, het kost geld. Men claimt grote efficiëntieslagen te maken in de schoonmaak. Het draait om data; cv-installateurs zijn het voorbeeld. Robotisering. In ziekenhuizen is het anders dan in de zorg. Tijd = geld. Maar waar besteden we tijd aan? Daarover moeten we nadenken.”

Toekomst
“Ik merkte dat de menging en verschillende disciplines van leden en bedrijfsleden belangrijk is. We geven elkaar inzicht, zoals ziekteverzuim, daar kampen we allemaal mee, ook leveranciers, maar hoe krijgen we het op orde? Daarin kunnen we elkaar misschien helpen. We leren van elkaar en kijken naar de toekomst, want de wereld wordt anders, niet alleen bij ons maar overal”, reageert een van de deelnemers.

Voor facility manager liggen er duidelijk uitdagingen: de FM’er is meer dan een ict’er. “Facilitair voegt waarde toe aan het primaire proces. Je moet de kwaliteit bewaken en aantoonbaar maken dat de zorg niet onderuit gaat.” Dat leden en bedrijfsleden van FMGezondheidszorg elkaar uitdaagden en inspireerden, is duidelijk. Dat de locatie Geofort er een schepje bovenop deed ook, dankzij de experience met Willewijn Simon van Leeuwen en haar collega: “Geofort is een strategische plek: anders tegen zaken aankijken, andere mogelijkheden ontdekken, anders gaan bouwen.”

Klik hier voor meer informatie over FMGezondheidszorg

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 april 2024

Vertel jij over jouw ontwikkel-/opleidings initiatieven tijdens de VSR-CARROUSEL op 28 mei?

Op 28 mei 2024 organiseert de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) haar jaarlijkse Voorjaarsevent. De VSR-carrousel “De mens centraal: opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers” neem een prominente plaats in...

04 november 2024

Op 14 november maakt Code Schoonmaak de Best Practices bekend

Op 14 november 2024 worden voor de elfde keer de Best Practice Awards uitgereikt! De best practice finalisten komen zowel vanuit het MKB als van de grote schoonmaakbedrijven. Ook...

05 januari 2022

Blog: ode aan de onmisbare MENS

Een nieuw jaar is begonnen, een doorstart van een tijdperk waarin de schoonmaker voor iedereen onmisbaar blijkt te zijn. Wij weten dat natuurlijk al veel langer, maar in de...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...

06 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

06 januari 2022

Marmoleum zorgt voor supergezond binnenklimaat

Marmoleum van Forbo Flooring is niet alleen een van de duurzaamste vloeren ter wereld, gemaakt van puur natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen, maar ook een van de gezondste. Het is...

22 juni 2022

Kamerbezoek bij Multifill

Het is tijd dat de politiek prioriteit gaat geven aan strategische autonomie en het MKB herkent als onmisbare motor. Branchevereniging van reinigings- en desinfectiemiddelen NVZ nam daarom contact op...

20 mei 2019

Kennisdagen vloeronderhoud Taski: “Een vloer is het visitekaartje, ga er goed mee om”

Kennis delen en zelf ervaren hoe je goed vloeronderhoud kunt uitvoeren. Deze thema’s staan centraal tijdens de Diversey/Taski Kennisdag. Op 16 mei vond de eerste bij Schwartzmans in Waalwijk plaats. Er...

09 november 2022

550 mensen te gast op jubilarissenfeest Facilicom Group

Familiebedrijf Facilicom Group uit Schiedam zette afgelopen donderdag ruim 550 gasten in het zonnetje tijdens het jubilarissenevent in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar zijn binnen Facilicom Group...