14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening van de president van het FNV Schoonmaakparlement Khadija Tahiri afgedrukt, wat verbazing oproept. Het is nog niet zo heel lang geleden dat ditzelfde Schoonmaakparlement de nieuwe cao goedkeurde, maar die eensgezindheid is niet meer. Luidkeels springen ze op de bres vanwege een geconstateerde ongelijkheid. En dus op een missie om deze ongelijkheid recht te trekken.

Dan wel het hele verhaal

Zij voelen zich achtergesteld. Cao-partners hebben voor mensen die in het hotelwezen werken een andere opbouw voor verlof vastgesteld, die afwijkt van de cao. Die ongelijkheid wordt niet besproken. In het hotelwezen bouw je geen 10% verlof op elk gewerkt uur op, maar 10,5%.

In wezen een erg slechte deal voor uitvoerende medewerkers vind ik: 0,5% meer verlof opbouwen, maar geen weekendtarief. Dan hebben de vertegenwoordigers van werknemers even niet opgelet. Dus ook het Schoonmaakparlement zat ernaast en keek toe, en nu ineens op de barricaden strijdlustig staan te toeteren om hun eigen fout te verbloemen. Dat wil er bij mij niet echt in.

Addertje onder het beroemde schoonmaakgras
Er zit meer achter dan op het eerste oog doet vermoeden. Het neigt bijna naar een spannende thriller. Waarom worden de weekendtoeslagen niet toegekend? Het plot is helaas niet zo spannend. Door de arbeidskrapte en als gevolg van de coronapandemie zijn veel hotelschoonmakers vertrokken. Zij werken nu in een andere branche of elders in de reguliere schoonmaakbranche, waar ze minder hard hoeven te werken en wél toeslagen krijgen voor werken in het weekend. Terwijl het schrappen van de toeslag juist bedoeld was om de werkgelegenheid voor schoonmaakpersoneel in de hotelbranche te behouden. Nu worden op grote schaal veelal jongere medewerkers uit Oost-Europa voor een scherp tarief ingehuurd door schoonmaakbedrijven om de kamers schoon te maken. Indien nodig, worden zelfs hotelkamers vrijgemaakt, zodat zij daar kunnen bivakkeren.

Rekensommetje
Nog niet zo heel lang geleden moest een kamermeisje (m/v) 3 à 4 kamers per uur schoonmaken als het een blijver was en 2 à 3 kamers per uur als het een vertrekker was. Nemen we het gemiddelde van 3 kamers per uur en een calculatietarief van € 25 per uur. Op basis van 3 kamers per uur is dat iets meer dan € 8 voor een kamer. Laten we niet flauw zijn en € 10 zeggen (bron: Clean Totaal). Zet dat af tegen de kostprijs van 1 kamer per persoon per nacht van € 100,00 (bron: Gemiddelden.nl), dan is het rond de 10% van de huurprijs van 1 kamer. € 25 per uur x 150% = € 37,50 per uur, gedeeld door 3 kamers per uur = € 12,50 per kamer.

Wat maakt dat deze tariefstelling onmogelijk te betalen is voor de hotelbranche? Veel hotels kennen als drukste dagen de maandag en de vrijdag. Ik denk dus dat er mogelijkheden zijn om een weekendtoeslag in te voeren voor hotelschoonmakers, mits zij afzien van 0,5% opbouw van verlof én op basis van per gewerkt uur. Dan wordt er geen verschil gemaakt en dus: gelijke monniken, gelijke kappen.

Maurice Rutgrink
erelid SIEV

Cliffhanger: over enkele dagen reizen we verder en stijgen we op vanuit Amsterdam😉

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

06 januari 2022

Marmoleum zorgt voor supergezond binnenklimaat

Marmoleum van Forbo Flooring is niet alleen een van de duurzaamste vloeren ter wereld, gemaakt van puur natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen, maar ook een van de gezondste. Het is...

31 december 2021

Een inspirerend nieuw jaar

De redactie van Schoonmaakjournaal wenst je een goede afsluiting van 2021 en een inspirerend begin van het nieuwe jaar. Geniet samen van een gezond, aandachtvol en groen 2022! In...

29 september 2025

Nieuwe cao voor uitzendkrachten: gelijkwaardige beloning vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 treedt de nieuwe cao voor uitzendkrachten in werking. Voor schoonmaakbedrijven die werken met uitzendkrachten betekent dit een belangrijke verandering: de invoering van de gelijkwaardige beloning.

09 november 2022

550 mensen te gast op jubilarissenfeest Facilicom Group

Familiebedrijf Facilicom Group uit Schiedam zette afgelopen donderdag ruim 550 gasten in het zonnetje tijdens het jubilarissenevent in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar zijn binnen Facilicom Group...

11 september 2025

Blog Tom Dissel (Toekomst Schoonmaakbedrijven): “Al 85 jaar aandacht en prettig zakendoen”

"Misschien had je het al wel gehoord: dit jaar, op 1 december 2025, bestaat Toekomst Schoonmaakbedrijven 85 jaar! Op 1 augustus hebben we de aftrap gegeven van ons jubileumjaar,...

24 december 2024

Neem jij op 2 april deel aan het FMNextGen tafeldiner met boeiende sprekers?

Ben jij tussen de 20-40 jaar? Dan ben je op woensdag 22 januari 2025 van harte welkom bij het FMNextGen tafeldiner bij UL-Team in Culemborg. Een bijzonder diner met...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...