29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA, werkt al vijftien jaar binnen het bedrijf en is een expert in de zorgbranche. Met zijn team helpt hij zorgorganisaties om schoner, veiliger en duurzamer te werken, van praktische trainingen tot slimme tools en duurzame producten. Hij vertelt over de trends en uitdagingen van schoonmaken in de zorg, de rol van duurzaamheid en hoe BOMA hierop inspeelt.

Even voorstellen
Mark Engels (35) begon vijftien jaar geleden bij Helder, een lokale schoonmaakgroothandel in Panningen die later werd overgenomen door BOMA. “Ik startte op de binnendienst en leerde daar de producten, klanten en processen van binnenuit kennen. Daarna werd ik accountmanager in Zuid-Nederland. Inmiddels werken we bij BOMA Nederland in drie businessunits: schoonmaakbedrijven, Retail & Leisure, en Healthcare. Sinds de zomer van 2025 mag ik de businessunit Healthcare leiden.”

Strategisch meedenken met de zorg
Wat Mark het leukste vindt aan zijn werk en zijn rol? “Dat ik nu meer strategisch kan meedenken. Niet alleen kijken naar producten en oplossingen, maar ook naar beleid op langere termijn. De zorg staat onder druk: personeelstekorten, stijgende kosten, verduurzaming – allemaal factoren die vragen om slimme keuzes. Mijn rol is om zorgorganisaties daarin te ondersteunen met kennis, inzicht en praktische hulpmiddelen.”

Trends in de zorg: onder druk maar vol kansen
Volgens Mark is de grootste uitdaging de druk op mensen en middelen. “Zorginstellingen moeten besparen, terwijl de eisen op het gebied van hygiëne en duurzaamheid juist toenemen. We merken dat veel organisaties behoefte hebben aan inzicht: waar komen onze producten vandaan, wat is de impact op milieu en gezondheid, en hoe kunnen we verbeteren?”
Die vraagstukken brengen zorginstellingen bij BOMA. “Wij helpen hen om de juiste keuzes te maken, van productniveau tot beleid.”

Van weerstand naar bewustwording
“In onze unit richten we ons op instellingen waar de schoonmaak uitgevoerd wordt door een eigen huishoudelijke dienst. Behoudens die eigen dienst zijn er ook nog momenten dat er schoonmaakhandelingen uitgevoerd moeten worden bij bijvoorbeeld calamiteiten. Dit wordt dan gedaan door zorgmedewerker of begeleider”, legt Mark uit.

“Ook zijn er locaties waar juist door zorgmedewerkers, begeleiders of zelfs cliënten schoongemaakt moet worden. Bij die specifieke doelgroepen merken we dat schoonmaak niet altijd als leuk of belangrijk wordt gezien, vaak nog met huishoudelijke producten en methodieken. Maar juist ook die locaties ondersteunen we om hun huishoudproces duurzaam, efficiënt en gemakkelijk in te richten.

Wij proberen die bewustwording te vergroten: schoonmaken in de zorg is niet hetzelfde als thuis. Je werkt met kwetsbare mensen, dus hygiëne is essentieel.”
BOMA ondersteunt teams met praktische trainingen en een handige app, ‘BOMA in the Pocket’. “Op elk product zit een code. Door die te scannen krijg je direct een korte uitleg met een filmpje over gebruik en dosering. Zo maken we duurzaam en hygiënisch schoonmaken makkelijker. Zodra medewerkers begrijpen waarom iets belangrijk is, zie je ze enthousiast worden.”

Duurzaamheid als rode draad
Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar vooral een randvoorwaarde. “Veel zorginstellingen gebruiken de Milieuthermometer Zorg als leidraad,” legt Mark uit. “Dat betekent: minder water- en energieverbruik, minder afval en verantwoord inkopen. Wij helpen zorginstellingen om dat concreet te maken. Bijvoorbeeld door inzicht te geven in CO₂-data of logistieke bewegingen via ons dashboard.”

BOMA hanteert bovendien een eigen duurzaamheidslabel: de BOMA Eco Score. “We hebben ons hele assortiment gelabeld van A+ tot E. Daarmee maken we inzichtelijk wat de milieu-impact van elk product is. Zo kan een klant eenvoudig zien wat er gebeurt als hij overstapt van een C-product naar een A+: dat scheelt bijvoorbeeld direct in CO₂-uitstoot. Die transparantie motiveert mensen om stappen te zetten.”

Een ander belangrijk aandachtspunt in de zorg is veiligheid. “Onze probiotica-producten zijn bijvoorbeeld zonder gevarensymbolen en uitstekend inzetbaar om de bevuiling die we in de zorg kennen aan te pakken. Sterker nog, het werkt milieu bevorderend!”, vertelt Mark. “Die zijn veilig voor medewerkers én bewoners. Een mooi voorbeeld zijn ook onze tablets: je vult een flesje met water, doet er één tablet in en kunt meteen aan de slag. Geen doseringsfouten, minder plastic afval en een veel veiliger product.”

Samenwerking en toekomst
Of zorginstellingen in de toekomst meer gaan uitbesteden of juist zelf blijven schoonmaken, weet Mark nog niet. “Dat beweegt voortdurend. Gelukkig kunnen wij op beide vlakken ondersteunen: of het nu gaat om eigen diensten of schoonmaakbedrijven, we leveren niet alleen producten maar ook kennis, training en begeleiding. Vaak letterlijk op de werkvloer, met kar en materiaal erbij.”

Zo laten we zien dat we niet alleen adviseren, maar echt meedoen – typisch BOMA: hands-on en betrokken.”
Binnen de businessunit Healthcare werkt Engels met drie collega’s. “We focussen volledig op schoonmaak door eigen diensten, maar schakelen nauw met andere units als dat nodig is. Samen zorgen we dat elke klant de juiste expertise krijgt.”

Duurzaam partnerschap
BOMA verbindt duurzaamheid ook aan concrete actie. “Via ons samenwerkingsprogramma met Go Forest planten we bij de verkoop van A of A+-producten bomen in Madagaskar. Aan het eind van het jaar ontvangt de klant een certificaat met het aantal geplante bomen. Zo maken we samen zichtbaar wat duurzaam inkopen echt oplevert”, besluit Mark.

Lees hier meer artikelen over BOMA.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

09 november 2021

FacilityApps lanceert 2 nieuwe modules tijdens Schoonmaak Vakdagen

Het FacilityApps-platform breidt uit. Tijdens het eerste fysieke schoonmaak vakevent sinds lange tijd, zal het bedrijf uit PurmerValley twee modules lanceren: een ‘nieuws’ module en ‘Nocore roosters’. Deze twee...

30 november 2023

EW en Rotterdam The Hague Airport in de race voor Best Practice Award

7 December 2023 wordt een spannende dag voor de zes schoonmaakteams die zijn genomineerd voor de Best Practice Award 2023. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag zal op die middag het...

18 augustus 2019

Themaweek: Week van het Familiebedrijf

Strategische continuïteit, werkgelegenheid, stabiele financiering, een bestuur met vertrouwen, betrokkenheid en korte communicatielijnen, verrassend innovatief, snelle besluitvorming; het zijn enkele van de vele voordelen van familiebedrijven. Maar er zijn...

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

14 september 2023

Nocore zet volgende stap in digitalisering met planbord werkbonnen

We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen in de schoonmaakbranche. Nocore Facility apps is de afgelopen maanden bezig geweest om een belangrijke...

27 december 2021

92% van Siev-leden juicht eerder stoppen met werken toe

De Cao voor het Schoonmaak- en Glasbewassingsbedrijf 2022-2024 bereikte op 10 december een principe-akkoord. Hoger uurloon, eerder stoppen met werken, duurzame inzetbaarheid voor het gezond houden van schoonmaakmedewerkers, introductie...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

18 november 2022

Saakje 12,5 jaar bij Nivo

Saakje de Jong is al 12,5 jaar in dienst bij Nivo. Van harte gefeliciteerd! Eigenlijk werkt Saakje al veel langer in de schoonmaak, op het huidige pand zelfs al...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....