29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA, werkt al vijftien jaar binnen het bedrijf en is een expert in de zorgbranche. Met zijn team helpt hij zorgorganisaties om schoner, veiliger en duurzamer te werken, van praktische trainingen tot slimme tools en duurzame producten. Hij vertelt over de trends en uitdagingen van schoonmaken in de zorg, de rol van duurzaamheid en hoe BOMA hierop inspeelt.

Even voorstellen
Mark Engels (35) begon vijftien jaar geleden bij Helder, een lokale schoonmaakgroothandel in Panningen die later werd overgenomen door BOMA. “Ik startte op de binnendienst en leerde daar de producten, klanten en processen van binnenuit kennen. Daarna werd ik accountmanager in Zuid-Nederland. Inmiddels werken we bij BOMA Nederland in drie businessunits: schoonmaakbedrijven, Retail & Leisure, en Healthcare. Sinds de zomer van 2025 mag ik de businessunit Healthcare leiden.”

Strategisch meedenken met de zorg
Wat Mark het leukste vindt aan zijn werk en zijn rol? “Dat ik nu meer strategisch kan meedenken. Niet alleen kijken naar producten en oplossingen, maar ook naar beleid op langere termijn. De zorg staat onder druk: personeelstekorten, stijgende kosten, verduurzaming – allemaal factoren die vragen om slimme keuzes. Mijn rol is om zorgorganisaties daarin te ondersteunen met kennis, inzicht en praktische hulpmiddelen.”

Trends in de zorg: onder druk maar vol kansen
Volgens Mark is de grootste uitdaging de druk op mensen en middelen. “Zorginstellingen moeten besparen, terwijl de eisen op het gebied van hygiëne en duurzaamheid juist toenemen. We merken dat veel organisaties behoefte hebben aan inzicht: waar komen onze producten vandaan, wat is de impact op milieu en gezondheid, en hoe kunnen we verbeteren?”
Die vraagstukken brengen zorginstellingen bij BOMA. “Wij helpen hen om de juiste keuzes te maken, van productniveau tot beleid.”

Van weerstand naar bewustwording
“In onze unit richten we ons op instellingen waar de schoonmaak uitgevoerd wordt door een eigen huishoudelijke dienst. Behoudens die eigen dienst zijn er ook nog momenten dat er schoonmaakhandelingen uitgevoerd moeten worden bij bijvoorbeeld calamiteiten. Dit wordt dan gedaan door zorgmedewerker of begeleider”, legt Mark uit.

“Ook zijn er locaties waar juist door zorgmedewerkers, begeleiders of zelfs cliënten schoongemaakt moet worden. Bij die specifieke doelgroepen merken we dat schoonmaak niet altijd als leuk of belangrijk wordt gezien, vaak nog met huishoudelijke producten en methodieken. Maar juist ook die locaties ondersteunen we om hun huishoudproces duurzaam, efficiënt en gemakkelijk in te richten.

Wij proberen die bewustwording te vergroten: schoonmaken in de zorg is niet hetzelfde als thuis. Je werkt met kwetsbare mensen, dus hygiëne is essentieel.”
BOMA ondersteunt teams met praktische trainingen en een handige app, ‘BOMA in the Pocket’. “Op elk product zit een code. Door die te scannen krijg je direct een korte uitleg met een filmpje over gebruik en dosering. Zo maken we duurzaam en hygiënisch schoonmaken makkelijker. Zodra medewerkers begrijpen waarom iets belangrijk is, zie je ze enthousiast worden.”

Duurzaamheid als rode draad
Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar vooral een randvoorwaarde. “Veel zorginstellingen gebruiken de Milieuthermometer Zorg als leidraad,” legt Mark uit. “Dat betekent: minder water- en energieverbruik, minder afval en verantwoord inkopen. Wij helpen zorginstellingen om dat concreet te maken. Bijvoorbeeld door inzicht te geven in CO₂-data of logistieke bewegingen via ons dashboard.”

BOMA hanteert bovendien een eigen duurzaamheidslabel: de BOMA Eco Score. “We hebben ons hele assortiment gelabeld van A+ tot E. Daarmee maken we inzichtelijk wat de milieu-impact van elk product is. Zo kan een klant eenvoudig zien wat er gebeurt als hij overstapt van een C-product naar een A+: dat scheelt bijvoorbeeld direct in CO₂-uitstoot. Die transparantie motiveert mensen om stappen te zetten.”

Een ander belangrijk aandachtspunt in de zorg is veiligheid. “Onze probiotica-producten zijn bijvoorbeeld zonder gevarensymbolen en uitstekend inzetbaar om de bevuiling die we in de zorg kennen aan te pakken. Sterker nog, het werkt milieu bevorderend!”, vertelt Mark. “Die zijn veilig voor medewerkers én bewoners. Een mooi voorbeeld zijn ook onze tablets: je vult een flesje met water, doet er één tablet in en kunt meteen aan de slag. Geen doseringsfouten, minder plastic afval en een veel veiliger product.”

Samenwerking en toekomst
Of zorginstellingen in de toekomst meer gaan uitbesteden of juist zelf blijven schoonmaken, weet Mark nog niet. “Dat beweegt voortdurend. Gelukkig kunnen wij op beide vlakken ondersteunen: of het nu gaat om eigen diensten of schoonmaakbedrijven, we leveren niet alleen producten maar ook kennis, training en begeleiding. Vaak letterlijk op de werkvloer, met kar en materiaal erbij.”

Zo laten we zien dat we niet alleen adviseren, maar echt meedoen – typisch BOMA: hands-on en betrokken.”
Binnen de businessunit Healthcare werkt Engels met drie collega’s. “We focussen volledig op schoonmaak door eigen diensten, maar schakelen nauw met andere units als dat nodig is. Samen zorgen we dat elke klant de juiste expertise krijgt.”

Duurzaam partnerschap
BOMA verbindt duurzaamheid ook aan concrete actie. “Via ons samenwerkingsprogramma met Go Forest planten we bij de verkoop van A of A+-producten bomen in Madagaskar. Aan het eind van het jaar ontvangt de klant een certificaat met het aantal geplante bomen. Zo maken we samen zichtbaar wat duurzaam inkopen echt oplevert”, besluit Mark.

Lees hier meer artikelen over BOMA.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2021

Het is feest! Beercoo bestaat 35 jaar

Met een ondernemersplan op 2 A4’tjes startte Patrick de Beer 35 jaar geleden met Beercoo. Zijn droom werd ondanks tegenslagen werkelijkheid. Samen met broer Vincent bouwde hij waardevolle relaties...

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...

02 mei 2024

Tork CO2-neutrale dispensers op Interclean 2024

Tork presenteert tijdens de aankomende Interclean haar in 2023 gelanceerde innovatie: CO2-neutrale dispensers. Als koploper op het gebied van duurzaamheid heeft Tork als eerste in Europa een certificering voor...

29 mei 2019

13 juni: Innovi nodigt uit voor Kennissessie Enzymatisch Reinigen

Op donderdagmiddag 13 juni organiseert Innovi de Kennissessie Enzymatisch Reinigen. Een nieuwe reinigingstechnologie, die een toevoeging vormt op de duurzame stoom- en droogijs reinigingsoplossingen die het bedrijf al aanbiedt....

15 februari 2024

Diversiteit leidt niet tot betere prestaties…..maar inclusie wel!

Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat voor soort maatregelen meer en minder succesvol zijn om verschillende groepen mensen in organisaties tot hun recht te laten komen. Aangetoond wordt hoe van...

14 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (4): Chantal van Amerongen (Raggers): “Doe wat je belooft en doe het goed, die mentaliteit zit al sinds 1935 in ons DNA”

In 2025 vieren opvallend veel bedrijven jubileum. Wij delen hun verhalen, over de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie...

17 december 2021

Oliebollen traktatie

Geheel in kerststijl heeft Vitos Specialistische Reiniging uit Leek ruim 1000 oliebollen uitgedeeld aan personeel en bewoners van Lentis in Zuidlaren. Een leuk en lekker gebaar als bijdrage aan...

27 oktober 2023

Van perceptie tot voldoening en een blauw goedje

Schoonmaak krijgt steeds meer aandacht. Ook in de dagelijkse Metro. Zo verscheen er onlangs in het Metronieuws twee keer een lezerscolumn over het vak. Eén over de universele kunst...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...