7 mei 2025

Rick van Gent (Multiclean): Van kok naar schoonmaker

Eigenlijk wilde de 30-jarige Rick van Gent kok worden, maar dat liep anders toen hij in de schoonmaak terechtkwam. “Bij Multiclean klikte het goed met de drie broers die samen het bedrijf leiden. Het voelde alsof we samen het bedrijf opbouwden. Dat ondernemen vond ik zo leuk, dat ik niet meer ben weggegaan. Nu ben ik al meer dan tien jaar in vaste dienst.” Een portret gemaakt door Schoonmakend Nederland.

De vrijheid van een glazenwasser
Rick begint in de bouwschoonmaak en niet veel later wordt hij ook betrokken bij vloeronderhoud. “Toen een glazenwasser wegging, werd ik daarvoor gevraagd en eigenlijk vind ik dat toch wel het leukste dat er is. De vrijheid, iedereen is altijd vrolijk, lekker buiten werken… Ik houd van architectuur, dus het is mooi om verschillende panden te zien en schoon te maken. En ja, het klopt dat je soms gekke dingen meemaakt als glazenwasser”, zegt Rick lachend. “We hingen een keer in de gondel voor een appartement waar een naakte man in stond. Loopt die man op z’n dooie gemak op ons af om de gordijnen dicht te doen. Hij had ook even een broek aan kunnen trekken…”

Jonge collega’s begeleiden
Twee jaar geleden solliciteert Rick met succes op de vacature voor meewerkend voorman bij het bedrijf. “Het leek me leuk om jonge jongens een vak te leren, ze te begeleiden en ze handvatten te geven om slimmer en met meer plezier te werken. Soms hoor ik dat de thuissituatie van sommige collega’s niet ideaal is en dat ze daarom dingen niet altijd handig aanpakken. Maar als je passie hebt voor je werk, is de kans kleiner dat je domme dingen doet. Die passie wil ik doorgeven. Ik heb ook een periode gehad waarin ik zoekende was: wat wil ik in het leven? Dat is geen fijn gevoel. Als je iets vindt dat je echt leuk vindt, is dat het mooiste wat er is. Ik ga nu iedere dag met plezier naar mijn werk. Zelfs na een vakantie heb ik zin om te werken. Als ik een beetje van dat gevoel kan overdragen aan anderen, dan heb ik mijn doel bereikt.”

De uitdaging van verandering
Toen Rick begon bij Multiclean waren er ongeveer 15 medewerkers, nu zijn dat er zo’n 150. “Het bedrijf is snel gegroeid, en dat betekende dat ik mijn plek opnieuw moest vinden. Ik was gewend om veel contact te hebben met de eigenaren. Door de groei is dat natuurlijk minder. We hebben daarover gesproken en ik begrijp dat dit nu de nieuwe situatie is.”

Heeft hij nog ambities? “Ik wil wel doorgroeien, maar sommige dingen vind ik lastig. Hoe hoger je functie, des te moeilijker de problemen die je moet oplossen. Bijvoorbeeld als mensen hun afspraken niet nakomen of als medewerkers moeilijk doen. Dat lijkt me ingewikkeld. Ik ben meer van het positieve dan het negatieve.”

Een nieuw levensfase
De droom om kok te worden in een restaurant heeft hij losgelaten. Rick is net vader geworden en zou de avonden niet meer willen werken. “Ik kook nog wel graag voor familie en vrienden, maar ik zit goed bij Multiclean. Ik merk dat mensen het waarderen dat ik netjes en beleefd ben en op de details let. Als ze weten dat ik op vakantie ben, wachten ze liever op mij. Dat is toch een supercompliment!”

Foto credits:Ann-sophie Falter. Tekst geschreven door: Ilone Leenaerts

Lees ook deze portretten:
Schoonmaker in the spotlight: Anja’s missie in de trein
Portret Ismeta Fehric (SVP Schoonmaak): “Schoonmaken zit echt in me”
Jeffrey van de Plas (GOM): “Glazenwassen is veel meer dan ramen wassen”

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

10 maart 2023

Podcast: Een facilitair kijkje in Paleis het Loo

In de vijfde aflevering van de podcastserie ‘Preach what your practice’ krijgt de luisteraar een facilitair kijkje in een bijzondere locatie… Paleis Het Loo. Susan Broekman en Bart Noordhof...

06 maart 2025

De kracht van vrouwelijke wijsheid op de arbeidsmarkt

In de week van Internationale Vrouwendag, 8 maart 2025,  zetten we vrouwen en vrouwelijk leiderschap in het zonnetje. Lange tijd domineerden mannen de werkvloer, maar dat beeld verandert in...

28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023...

01 december 2022

Blog: De cijferverslaving

Laatst luisterde ik naar een podcast met de titel ‘Weg met de cijferverslaving’. Deze podcast behandelde de cijferverslaving van Nederland. Denk hierbij aan het Bruto Nationaal product waaraan de...

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse...

28 mei 2025

Klimaatdoelen CSU, Tzorg en Zizo als eerste in de branche goedgekeurd als ‘Parijs-proof’ door SBTi

Total Care, moederorganisatie van CSU, Tzorg en Zizo, is de eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie in Nederland waarvan de net zero-doelen officieel zijn goedgekeurd door het Science Based Targets initiative...

27 januari 2023

#FilmFriday Dirty job: auto’s schoonmaken

Wat zijn de dirty jobs in de provincie? Stoomreiniging Zeeland laat zien wat ze tegenkomen bij het schoonmaken van voertuigen: sigaretten, haren, nagels en nog veel meer…..Kortom: vieze auto’s...

24 september 2024

Circulaire hygiëne voor slimmer ondernemen met Tork PaperCircle®

Met Tork PaperCircle® zet Tork stappen richting duurzaamheid door gebruikte papieren handdoeken te recyclen tot nieuwe producten. “Dit slimme systeem helpt bedrijven hun gezamenlijke, ecologische voetafdruk tot wel 40%...