26 maart 2025

Portret Ismeta Fehric (SVP Schoonmaak): “Schoonmaken zit echt in me”

“Als Ismeta binnenkomt, dan zijn de mensen direct blij. Dat is haar meerwaarde zonder dat ze het weet”, complimenteert leidinggevende Mirella Harkema haar collega. Ismeta wordt er verlegen van, maar zegt ook dat ze het erg leuk vindt dat haar werkgever haar zo waardeert. “SVP Schoonmaak voelt als familie. Ik voel me er thuis, ik kan alles vertellen zonder bang te zijn dat ze me verkeerd begrijpen. Het voelt veilig.” Het portret van Ismeta is gemaakt door Schoonmakend Nederland.

Van Bosnië naar Nederland
De 52-jarige Ismeta Fehric komt oorspronkelijk uit Bosnië, maar woont al zo’n dertig jaar in Nederland. Ze kwam in de schoonmaak terecht doordat een vriendin haar vroeg of ze af en toe wilde invallen. “Schoonmaken zit echt in me”, vertelt Ismeta. “Het is fijn dat je allerlei verschillende dingen kunt doen. En het is flexibel. Je kunt kiezen welke uren je wilt werken. Dat was vooral vroeger fijn, toen de kinderen nog klein waren.”

Van verlegen naar sociaal
Het werk heeft Ismeta ook veranderd. Waar ze vroeger erg verlegen was, is ze nu veel opener en socialer. “In het begin moest ik de mensen op mijn vaste locatie natuurlijk nog leren kennen. Maar inmiddels is de sfeer los en prettig. Ik houd van het contact met de mensen, ook zij voelen voor mij als familie.”

Toekomst als leidinggevende?

Mirella, die zelf als ambulant objectleidster werkt, heeft Ismeta dezelfde functie aangeboden: “Het leidinggeven zit in haar. We weten zeker dat ze het kan.” Toch geeft Ismeta aan dat ze voorlopig nog niet klaar is voor die verantwoordelijkheid. “Het is niks voor mij op dit moment. Leidinggeven aan meerdere mensen vind ik nog te spannend. Ik wil ’s avonds klaar zijn en naar huis gaan zonder me verder druk te maken.”

Ismeta thuis
En of haar eigen huis ook zo schoon is? “Schoon, maar niet overdreven”, lacht ze. “Vroeger was ik een perfectionist. Dingen moesten brandschoon zijn en op hun vaste plek staan. Het was té erg, ik schoot erin door. Nu probeer ik dat van me af te zetten. Het hoeft niet meer perfect te zijn.”

 

Foto credits:Ann-sophie Falter. Tekst geschreven door: Ilone Leenaerts

Lees ook dit portret: Schoonmaker in the spotlight: Anja’s missie in de trein

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 december 2023

CSU en Museon-Omniversum werken aan schonere planeet

Sinds 1 september is CSU de nieuwe schoonmaakpartner van Museon-Omniversum. CSU gaat in het museum en grootbeeldfilmtheater aan de slag om beide gebouwen met minimale milieubelasting fris en schoon...

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

28 oktober 2024

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt

Sodexo tekende op 21 oktober 2024 een convenant met het Landelijk Werkgeversservicepunt (WSP) van UWV. Daarmee verstevigen en bestendigen zij de de samenwerking, die al ruim twee jaar bestaat,...

11 januari 2024

Elis neemt Moderna over

In 1964 begonnen Henk en Leida Olsman met trots Moderna. Door de jaren heen groeide het bedrijf uit tot een innovatieve en duurzame specialist op het gebied van linnen,...

01 mei 2024

Doorontwikkeling Peewipe biedt kansen

In juli 2023 introduceerde Steffen Morrison de PeeWipe Dispenser voor een betere toiletbeleving. Een innovatie die hij ontwikkelde door het gebrek aan hygiëne dat hij ervaarde bij openbare toiletten...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

20 september 2024

Slim de klanttevredenheid verhogen

Hygiëne is onmisbaar. Maar het wordt eigenlijk pas gemist als het er niet is. Om ervoor te zorgen dat hygiëne er altijd is, creëert Tork slimme manieren voor efficiënt...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...