14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een middag vol inspiratie onder leiding van tv-presentator en programmamaker Art Rooijakkers, die zich mocht omringen met sprekers die én inspiratie én inzicht gaven. Met Aljan de Boer van Trendsactive als humorrijke keynote speaker over generatieve  hospitality én een verrassende, muzikale en interactieve afsluiter ‘The Big Bingo’. En ja, iedereen uit z’n dak.

Als je na een persoonlijk welkom door de parkeerwachters je auto ruimschoots kunt parkeren en uitstapt, sfeervolle wat-ben-ik-toch-een-gelukkig-mens-muziek hoort die je naar de hoofdingang van de Efteling leidt waar je door een in een vrolijk Efteling-kostuum verklede gastvrouw én een muzikaal kwartet wordt verwelkomd, dan heb je al op 4 momenten van hospitality te pakken. En er volgde er nog vele tijdens het CSU-congres Insights in hospitality in het grootste attractiepark van de Benelux, de Efteling.

Hospitality is een ding
Op 14 november was daar de 6e editie van het CSU Hospitality-congres. Dat de theaterzaal ‘nokkievol’ was, bevestigt de belangstelling en het feit, dat Hospitality en ketensamenwerking niet meer weg te denken zijn, zo bevestigde ook het laatste Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie. Hospitality is zelfs de grootste uitdaging in facility management. Een onderzoek dat momenteel overigens weer loopt en waaraan je via deze link deel kunt nemen.

“Zonder transport staat alles stil, maar ook zonder facilitair medewerker”

De Koningin van de Hospitality in onze schoonmaakbranche is, wat mij betreft, Diane van Dijk. Vijf jaar geleden trad zij bij CSU aan als directeur Hospitality en heeft hospitality op de kaart weten te krijgen. Hospitality is belangrijk – want: “zonder transport staat alles stil, maar ook zonder facilitair medewerker. En dat realiseren we ons te weinig”, stelde Diane in haar congresopening. De uitdaging is en blijft: mensen.

Hospitality, what else?
Hospitality is een mindset – “wat verwacht je zelf, geef dat ook een ander”; een kwestie van high tech versus high touch, maar medewerkers maken het verschil. “CSU zoekt de combinatie. We kijken naar medewerkers én klanten en uitdagingen in de markt.” Er worden 3 hospitality-trends in 2020 verwacht: duurzaamheid, klantgerichtheid en technologie.

Hoe hospitality aan en op te pakken. Diane’s advies:
Ga voor kleine stappen;
Ambassadeurs maken het verschil;
Stel concrete doelen en
Toon lef.

Wie naar de eerste letters van deze opsomming kijkt, leest GAST.

Zoveel generaties, zoveel waardes
Keynote speaker Aljan de Boer doet zijn functie Head of Inspiration bij Trendsactive zeker eer aan, als hij de vier generaties (babyboomers, generatie X, millennials en generatie Z), de verschillen, het gedrag en de kloven op een rij zet. “Het gaat om mensen. Laten we beginnen met hen te leren begrijpen”, aldus Aljan. Dat we steeds meer aan het concurreren zijn op verwachtingen, stelt Aljan ook. Aan de hand van gender, generation en social trends neemt hij de congresdeelnemers mee naar vandaag de dag. “Waar de ene generatie zijn passie volgt, doet de ander gewoon zijn best. De hele wereld van millennials is één grote talentshow. Geef ze vooral een podium”, tipt Aljan. De conclusie van congrespresentator Art Rooijakkers: “Elke generatie heeft andere patronen en waarden hoe ze naar het leven kijken”.

Liefde kun je ook niet leren
Inspiratiesessies door Booking.com, Circl, Hostmanship Group en Hutten Catering, en de Hospitality College Tour onder leiding van Art met stellingen over hospitality, hostmanship en gastvrijheid vervolmaken dit CSU-congres. ‘Hospitality is niet meetbaar’, ‘over 5 jaar is hospitality volledig digitaal’ en ‘gastheerschap is aan te leren’. Heleen Ruys van Hospitality Group, Laura de la Mar van Gastvrijheid in bedrijf en Alexander de Vries van Hostmanship Group gaan de discussie met elkaar aan, bijgestaan door de meningen van de congresdeelnemers via Buzz master Marieke. Met hier wellicht generatieverschillen, maar zeker genderverschillen. “Laat voelen waar het om draait. En gastheerschap kun je niet leren, net als liefde, dat kun je ook niet leren.”

Toilettegeltjeswijsheid?
Met deze tegeltjeswijsheid ‘Voelen is belangrijker dan meten’ sluit congrespresentator Art Rooijakkers het 6e Hospitality-congres af. Met dat in het achterhoofd kunnen we morgen allemaal met hospitality (verder) aan de slag gaan. Maar of het tegeltje er een is voor op het toilet…? Dat vraagt Art zich wel af.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 november 2024

Esmar van Langen (Breedweer): “Doen waar je blij van wordt is het allerbelangrijkste”

Esmar van Langen studeerde commerciële economie en kwam vanuit de reiswereld bij Breedweer terecht. In onze serie over vrouwen in de schoonmaakbranche, vertelt ze hoe ze haar twee passies,...

07 maart 2025

Mark Keur stopt als directeur van Vebego Cleaning Services

Mark Keur treedt terug als algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. Keur begeleidde de succesvolle vorming van Vebego Cleaning Services in 2023 en heeft besloten te stoppen. Hij wordt...

12 februari 2024

10 jaar Made Blue Foundation: ‘Schoon drinkwater voor iedereen op deze wereld’

Een idealistisch avontuur van drie ondernemers, Frank van der Tang, Machiel van Dooren en Robin Pot is uitgegroeid tot een volwaardige én ondernemende Foundation, die internationaal opereert en successen...

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

02 maart 2025

#FAVORITES Doe mee met NLDoet

Elk jaar in maart organiseert het Oranje Fonds haar grote vrijwilligersactie. Dit jaar is dat op 15& 15 maart 2025. Dan zet NLdoet vrijwillige inzet in de schijnwerpers. Met...

14 februari 2025

Roy Rademaker 15 jaar werkzaam bij Schoonmaakbedrijf Exclusive

“Ik spreek mijn oprechte waardering uit voor Roy Rademaker, die inmiddels 15 jaar een onmisbare kracht is binnen ons bedrijf”, vertelt Marzena Pawlowska, eigenaar Schoonmaakbedrijf Exclusive. We feliciteren Roy...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

08 december 2023

Schoonmaker vindt vals geld in hotel Maastricht

In deze sinterklaasweek meldde Politie Maastricht op Instagram dat een schoonmaker tijdens het werk in een hotel een grote hoeveelheid vals geld had aangetroffen: ‘Ook de politie ontvangt wel...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...

21 februari 2025

DROS bestaat 40 jaar

DROS Schoonmaakdiensten bestaat dit jaar, in 2025, 40 jaar. Een jubileum dat het schoonmaakbedrijf op Valentijnsdag omvatte als liefde. Een mooie metafoor waarmee zij uiting geven aan 40 jaar...