27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met Evidos, bekend van ondertekenen.nl. Lees verder hoe dit werkt en welke voordelen er zitten aan digitaal een handtekening plaatsen.

Acht jaar geleden ging softwarebedrijf Nocore op zoek naar software waarmee documenten digitaal ondertekend kunnen worden. “We zochten naar software die goed werkt, juridisch waterdicht en AVG-gevalideerd is, en zo kwamen we bij Evidos uit, legt Dick Bijl, consultant bij Nocore, uit. “In het begin gebruikten wel alleen onze flex-klanten de koppeling, in deze sector was de animo er namelijk net wat eerder dan in de facilitaire branche. Maar ook schoonmaakbedrijven willen hun bedrijfsprocessen steeds vaker digitaliseren en dus kunnen facilitaire bedrijven die zowel Nocore Facilitair als Nocore Online afnemen de koppeling nu ook gebruiken.”

Breed toepasbare ondertekensoftware

Het werkt volgens Bijl eenvoudig. “Eerst geef je via Nocore.nl aan dat je de koppeling wil afnemen. Ben je eenmaal gekoppeld, dan maak je de documenten in Nocore aan zoals je dit eerder ook deed.” Via de koppeling met Evidos krijgt de persoon of krijgen de personen die het document moeten ondertekenen vervolgens een email met daarin een ondertekenlink. “Stel dat drie mensen moeten ondertekenen dan wacht het systeem totdat iedereen zijn of haar handtekening heeft gezet”, legt hij verder uit. “Zodra iedereen heeft ondertekend komt het document weer terug in de portal van Nocore en krijgt iedereen die heeft getekend het document met alle handtekeningen eronder teruggemaild.”

De koppeling wordt vooral gebruikt voor nieuwe medewerkers, maar daar hoeft het naar Bijls idee natuurlijk niet bij te blijven. Evidos ondersteunt het proces van ondertekenen van A tot Z en kan worden toegepast voor álle documenten voor je bedrijfsvoering waar een handtekening voor vereist is. Dit maakt het erg veelzijdig en breed toepasbaar. Qua documenten kan je bijvoorbeeld denken aan arbeidscontracten, loonheffingsdocumenten, VOG-documenten, maar ook aan documenten om de uitleen van werkkleding te administreren. Het is daarnaast toepasbaar voor klanten, denk aan orders of contracten.” Het is bovendien mogelijk om op verschillende manieren een handtekening te zetten. “In de eerste plaats kan je een handtekening plaatsen zoals je dat met een pen of potlood ook zou doen, namelijk met een stylopen of muisbeweging. Maar dit kan ook via een tan-code. In dat geval krijgt ondergetekende een code via een sms-bericht.”

Het proces in eigen beheer

Het grote voordeel van de koppeling is dat het volgens Bijl veel tijd scheelt voor zowel de verzender als een ontvanger. “Een schoonmaker hoeft bijvoorbeeld niet meer helemaal naar een kantoor te komen om documenten te ondertekenen, maar kan dus gewoon digitaal. Ook scheelt het natuurlijk tijd voor het schoonmaakbedrijf. Je hoeft niet allerlei papieren op de post te doen of een afspraak te plannen met de persoon die gaat ondertekenen. Ook hoef je niet per se meer alles uit te draaien en in een fysiek archief te bewaren. Je kunt het allemaal gewoon online regelen. Dat scheelt een hoop papier en het kan niet meer onverhoopt kwijtraken bij de post.”

De verzender kan bovendien het ondertekenproces volgen. “De accountbeheerder of degene die de documenten verstuurt kan eventueel beslissen wie het document als eerste krijgt om te ondertekenen en hij of zij kan inzien dat het is ontvangen, wie de documenten heeft gezien, of het al is getekend enzovoort. Dit kan dus worden gemonitord.” Een ander voordeel is dat het pakket aan papieren als één document wordt verstuurd: of de verzender nu één bladzijde verstuurt of een heel pakket, het wordt als één pdf gezien. “Je kunt het als ontvanger accorderen of weigeren, maar je kunt niet één bladzijde of één document eruit halen en bijvoorbeeld alleen daar akkoord op geven. Op die manier weet je dat als er eenmaal van een handtekening is voorzien dat de persoon met alles akkoord is gegaan.” Ten slotte krijgen de personen aan wie het is verstuurd een herinnering, mochten ze het document na een paar dagen nog niet hebben ondertekend. “Op die manier hou je als verzender dus een goede vinger aan de pols.”

Veel mogelijkheden op het gebied van styling en branding

Het systeem van Evidos update zichzelf en de updates hebben naar Bijls mening weinig downtime nodig. Als laatste tip draagt hij aan dat er styling- en inrichtingsmogelijkheden zijn. “Je kunt bijvoorbeeld huiskleuren en je eigen logo toevoegen en op andere manieren branden, om het de uitstraling van je organisatie te geven. Heel handig is dat je het eindpunt kunt inrichten zoals je zelf wil. Als een medewerker heeft ondertekend dan wordt hij in principe automatisch doorgelinkt naar Evidos, maar je kunt ook naar je eigen website linken. Bijvoorbeeld naar een landingspagina met daarop ‘bedankt dat je hebt ondertekend’. Kortom, het is een veelzijdige tool waarmee je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren en het ondertekenproces een stuk efficiënter wordt.”

Neem voor meer informatie contact op met Evidos: [email protected] / 023-7370046.

Bron afbeelding: Nocore

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

25 april 2022

Spectro’s nieuwe Ecodos Dosage Bottle genomineerd voor Interclean Innovation Award 2022

Op Interclean 2022 lanceert Spectro de nieuwe Ecodos Dosage Bottle. Het meest bijzondere aan deze verpakking is dat deze gemaakt is van 100% gerecycled kunststof uit Spectro’s eigen Recycle...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

09 november 2021

FacilityApps lanceert 2 nieuwe modules tijdens Schoonmaak Vakdagen

Het FacilityApps-platform breidt uit. Tijdens het eerste fysieke schoonmaak vakevent sinds lange tijd, zal het bedrijf uit PurmerValley twee modules lanceren: een ‘nieuws’ module en ‘Nocore roosters’. Deze twee...

10 augustus 2023

Actieweek Glazenwasser hebben hart voor de zorg in december 2023

Ook in 2023 zal de actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ worden georganiseerd. Van 11 t/m 22 december 2023 zullen diverse glazenwassersbedrijven weer een groot aantal zorglocaties in...

05 februari 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in januari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Nieuwsbericht: Nieuw schoonmaakbedrijf: Vebego Cleaning Services 2. Interview vrouwelijk leiderschap: Esmée Ficheroux (CSU):...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

22 september 2023

Raggers laat jongeren zien hoe tof het schoonmaakvak is

Vloerverwarming aanleggen, een hologram maken en graven met een graafmachine; op de Techniek Driedaagse van Technet Amstel & Venen kan het allemaal. In drie dagen tijd gaan meer dan...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...