27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met Evidos, bekend van ondertekenen.nl. Lees verder hoe dit werkt en welke voordelen er zitten aan digitaal een handtekening plaatsen.

Acht jaar geleden ging softwarebedrijf Nocore op zoek naar software waarmee documenten digitaal ondertekend kunnen worden. “We zochten naar software die goed werkt, juridisch waterdicht en AVG-gevalideerd is, en zo kwamen we bij Evidos uit, legt Dick Bijl, consultant bij Nocore, uit. “In het begin gebruikten wel alleen onze flex-klanten de koppeling, in deze sector was de animo er namelijk net wat eerder dan in de facilitaire branche. Maar ook schoonmaakbedrijven willen hun bedrijfsprocessen steeds vaker digitaliseren en dus kunnen facilitaire bedrijven die zowel Nocore Facilitair als Nocore Online afnemen de koppeling nu ook gebruiken.”

Breed toepasbare ondertekensoftware

Het werkt volgens Bijl eenvoudig. “Eerst geef je via Nocore.nl aan dat je de koppeling wil afnemen. Ben je eenmaal gekoppeld, dan maak je de documenten in Nocore aan zoals je dit eerder ook deed.” Via de koppeling met Evidos krijgt de persoon of krijgen de personen die het document moeten ondertekenen vervolgens een email met daarin een ondertekenlink. “Stel dat drie mensen moeten ondertekenen dan wacht het systeem totdat iedereen zijn of haar handtekening heeft gezet”, legt hij verder uit. “Zodra iedereen heeft ondertekend komt het document weer terug in de portal van Nocore en krijgt iedereen die heeft getekend het document met alle handtekeningen eronder teruggemaild.”

De koppeling wordt vooral gebruikt voor nieuwe medewerkers, maar daar hoeft het naar Bijls idee natuurlijk niet bij te blijven. Evidos ondersteunt het proces van ondertekenen van A tot Z en kan worden toegepast voor álle documenten voor je bedrijfsvoering waar een handtekening voor vereist is. Dit maakt het erg veelzijdig en breed toepasbaar. Qua documenten kan je bijvoorbeeld denken aan arbeidscontracten, loonheffingsdocumenten, VOG-documenten, maar ook aan documenten om de uitleen van werkkleding te administreren. Het is daarnaast toepasbaar voor klanten, denk aan orders of contracten.” Het is bovendien mogelijk om op verschillende manieren een handtekening te zetten. “In de eerste plaats kan je een handtekening plaatsen zoals je dat met een pen of potlood ook zou doen, namelijk met een stylopen of muisbeweging. Maar dit kan ook via een tan-code. In dat geval krijgt ondergetekende een code via een sms-bericht.”

Het proces in eigen beheer

Het grote voordeel van de koppeling is dat het volgens Bijl veel tijd scheelt voor zowel de verzender als een ontvanger. “Een schoonmaker hoeft bijvoorbeeld niet meer helemaal naar een kantoor te komen om documenten te ondertekenen, maar kan dus gewoon digitaal. Ook scheelt het natuurlijk tijd voor het schoonmaakbedrijf. Je hoeft niet allerlei papieren op de post te doen of een afspraak te plannen met de persoon die gaat ondertekenen. Ook hoef je niet per se meer alles uit te draaien en in een fysiek archief te bewaren. Je kunt het allemaal gewoon online regelen. Dat scheelt een hoop papier en het kan niet meer onverhoopt kwijtraken bij de post.”

De verzender kan bovendien het ondertekenproces volgen. “De accountbeheerder of degene die de documenten verstuurt kan eventueel beslissen wie het document als eerste krijgt om te ondertekenen en hij of zij kan inzien dat het is ontvangen, wie de documenten heeft gezien, of het al is getekend enzovoort. Dit kan dus worden gemonitord.” Een ander voordeel is dat het pakket aan papieren als één document wordt verstuurd: of de verzender nu één bladzijde verstuurt of een heel pakket, het wordt als één pdf gezien. “Je kunt het als ontvanger accorderen of weigeren, maar je kunt niet één bladzijde of één document eruit halen en bijvoorbeeld alleen daar akkoord op geven. Op die manier weet je dat als er eenmaal van een handtekening is voorzien dat de persoon met alles akkoord is gegaan.” Ten slotte krijgen de personen aan wie het is verstuurd een herinnering, mochten ze het document na een paar dagen nog niet hebben ondertekend. “Op die manier hou je als verzender dus een goede vinger aan de pols.”

Veel mogelijkheden op het gebied van styling en branding

Het systeem van Evidos update zichzelf en de updates hebben naar Bijls mening weinig downtime nodig. Als laatste tip draagt hij aan dat er styling- en inrichtingsmogelijkheden zijn. “Je kunt bijvoorbeeld huiskleuren en je eigen logo toevoegen en op andere manieren branden, om het de uitstraling van je organisatie te geven. Heel handig is dat je het eindpunt kunt inrichten zoals je zelf wil. Als een medewerker heeft ondertekend dan wordt hij in principe automatisch doorgelinkt naar Evidos, maar je kunt ook naar je eigen website linken. Bijvoorbeeld naar een landingspagina met daarop ‘bedankt dat je hebt ondertekend’. Kortom, het is een veelzijdige tool waarmee je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren en het ondertekenproces een stuk efficiënter wordt.”

Neem voor meer informatie contact op met Evidos: [email protected] / 023-7370046.

Bron afbeelding: Nocore

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

27 juni 2024

Nieuwe rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel is ´waanzin ten top´voor MKB

“Het is eigenlijk waanzin ten top’ meldt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland in het artikel van De Ondernemer over de rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel. “De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel...

23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...

11 mei 2024

FacilityApps introduceert module voor personeelsplanning op Interclean

FacilityApps, één van de marktleiders van de Benelux op het gebied van software voor schoonmaakbedrijven, kondigt hun nieuwste module aan: *Personeelsplanning*. Zij krijgen hiermee meer grip op de operatie...

16 november 2023

Koppeling digitale systemen geven in het Veld groep 1,5 dag tijdwinst

Online mogelijkheden, duurzaam ondernemen en logistieke ondersteuning gaven de doorslag bij de in het Veld groep om voor Carel Lurvink te kiezen.  De in het Veld groep is specialist...

21 juli 2023

#FOTOFRIDAY Cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon

Heb jij ze al gespot? De opvallende cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon. Door het hele land kom je de cleanteams ze tegen op talloze grote en kleinere...

21 januari 2022

ISS Facility Services Top Employer Nederland

ISS Facility Services is op 20 januari 2022 uitgeroepen tot ‘Top Employer Nederland’. Het Top Employers Institute, een wereldwijde autoriteit op het gebied van HR-beleid, certificeert organisaties die met...

04 juli 2024

‘Een keurmerk betekent nog niet dat een organisatie foutloos is’

In de wereld van zelfregulering zijn controlemechanismen essentieel om de kwaliteit te waarborgen en de geloofwaardigheid van keurmerken en certificeringen te behouden. Het is belangrijk om te erkennen dat...

15 maart 2024

#FOTOFRIDAY Koninklijke toiletten

Bij Restaurant Het Konings Huys in Delft voel je je de koning te rijk op het toilet. Toletto zorgde voor de vorstelijke toiletten in dit restaurant. De specialist in...