20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet een oproep aan schoonmaakbedrijven om mee te werken aan dit onderzoek.

Doel van het onderzoek is beantwoording van de volgende vragen:

  • In hoeverre leidt de oplopende leeftijd in de schoonmaaksector in algemene zin tot een lagere productiviteit en hoe is dit te kwantificeren?
  • In hoeverre ervaren medewerkers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche een grotere werklast naarmate zij ouder worden, en welke gevolgen heeft dit voor de productiviteit van de medewerkers?
  • Als er een verband wordt gevonden tussen oplopende leeftijd, ervaren werklast en productiviteit, dan is de vervolgvraag hoe hiermee omgegaan wordt bij contract wisseling/aanbesteding.

Voor dit onderzoek is de RAS op zoek naar schoonmaakbedrijven bij wie ze in gesprek kunnen met medewerkers. Het gaat dan om het organiseren van één groepsgesprek (focusgroep) met medewerkers in de periode half juni tot half september 2023. Het gesprek met de medewerkers wordt geleid door Déhora en zal zo’n 1,5 uur duren.

De RAS is  op zoek naar de volgende bedrijven/groepen:

Algemene schoonmaak (kantoor, gezondheidszorg):

één groep in de leeftijd 25 – 30 jaar
één groep in de leeftijd 40 – 45 jaar
één groep in de leeftijd 50 – 65 jaar
Algemene schoonmaak (hotels, recreatiebungalows)

één groep in de leeftijd 25 – 30 jaar
één groep in de leeftijd 40 – 45 jaar
één groep in de leeftijd 50 – 65 jaar
Glas/gevelreiniging

één groep in de leeftijd 25 – 30 jaar
één groep in de leeftijd 40 – 45 jaar
één groep in de leeftijd 50 – 65 jaar

Specialistische reiniging

één groep in de leeftijd 25 – 30 jaar
één groep in de leeftijd 40 – 45 jaar
één groep in de leeftijd 50 – 65 jaar

Het gaat om deelnemers die:

  • meer dan 20 uur per week werken
  • de Nederlandse taal redelijk beheersen
  • indien mogelijk een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen
    voor de algemene schoonmaak om groepen van 10 personen (minimaal 8)
  • glas/gevel en specialisten om groepen van 5 personen (minimaal 3)

Voor vragen en aanmeldingen kun je contact opnemen met Ellen Dekkers 06-40031300 of [email protected].

Onderzoeksopzet
Tijdens het onderzoekstraject wordt er gewerkt met een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de RAS en een afvaardiging van bedrijven met medewerkers uit drie deelnemende sub sectoren (algemene schoonmaak, glasbewassing & uiterlijke verzorging van gebouwen, en specialistische reiniging). De onderzoeksopzet van Déhora bestaat uit vijf stappen. Klik hier voor meer informatie over het traject.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

12 april 2023

Briefje van Peet: Beste ambassadeur

Zo snel na de aankondiging op 21 maart over de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “We doen het” stroomden op LinkedIn en via mijn WhatsApp de enthousiaste en dankbare reacties...

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: Nederrijn Schoonmaak bezorgt 100e jarige bijzonder schone verrassing

Vanwege de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, kon Thea van Brandenburg haar 100e verjaardag niet vieren met een groot feest samen met...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

08 maart 2025

Internationale vrouwendag: Zij verdient beter

Op donderdag 6 maart 2025 trapten Women Inc, Bureau Clara Wichmann en Het Potentieel Pakken Internationale Vrouwendag af met het event ‘Zij verdient beter…’.Werkgevers, brancheorganisaties, beleidsmakers en andere professionals...

20 december 2023

Kerstdonatie Kaleidon: Kies mee!

Kaleidon Nederland doet al tien jaar een kerstdonatie aan drie goede doelen. Klanten en relaties kunnen meebeslissen en via een poll hun keuze voor één van de drie goede...

13 maart 2019

Nieuwe Kärcher koudwater hogedruktrailer verrassend veelzijdig en duurzaam

Een watertank van 1000 liter, een krachtige diesel- of benzinemotor met slimme opties: Kärcher’s nieuwe koudwater hogedruktrailer is de oplossing voor mobiel en autonoom werk. De hogedrukreiniger laat minstens...